Tweed© Blad van „FEEL EN MAAS"
Veltum
De eerste zaak
Uit Brazilië
Spoeten
Sprutol.
Adverteert m dit blad
door A. F. van BEURDEN.
De mensch is altijd geneigd om
den tijd te meten met den duur van
een menschenbestaan en wanneer
hij, terugblikt naar tijden, waarvan
hem het wezen vreemd is, heeft hij
spoedig het begrip van den langeren
of korteren duur verloren.
Wij kennen gewoonlijk aan de
dorpen een korter verleden toe, dan
ze eigenlijk hebben.
Sedert Venray als rode of uitge
roeid bosch op het hooger gelegen
land ontstond is er vee! langeren
tijd vergaan, dan men denkt. Vóór
den bouw der majestueuze kerk is
er een kleinere kerk uit den eersten
tijd der Kerstening geweest en lang
te voren woonden er in de gestichte
hoeven al landbebouwende, jagende
en visschende bewoners, van wie
men nog de steeren bijlen, de vel-
lenschrapers en de in heuveltjes
bijgezette urnen met de assche vindt.
De namen duiden het zelfs aan.
Merselo of Maresselen van Maar,
meer, watervlakte, Oirlo met den
zeer ouden stamnaam van hoogte of
vlakte, Oirlo met den zeer ouden
stamnaam Oir, de Blackt oppervlak
te, Lull, het Sumus, de Steeg, zijn
alleen te verklaren uit de talen der
allereerste bewoners: de Menapiërs
of Taxandriërs.
Veltum, op geringen afstand ten
zuiden van Venray ontstaan, is ook
van ouden datum en eerst afge
scheiden van Venray gesticht.
De wég naar de Peel liep er langs
en dat bracht ook bekendheid.
In het groote Leenboek wordt
omstreeks 1400—1450 met Spraalant
bij Oostrum eene groote hofstede
vermeld
de hoff te Velthum of Veltum met
zijne bijbehoorende goederen. Hij
was een bezitting van Aleydis van
Kedinchoven, heer Sanders wijff. In
1440 ging hij over op Jan van de
Kivitt.
Men heeft in Venray altijd nog al
van de namen der vogels als aan
duiding van hoeven gehouden.
Jan van de Kivit kwam van de
hoeve de Kivit, maar nog treft men
er in de bnurt „op den Kuluut", bij
„den Nachtegaal", „de Leeuwerik".
Wij meer.en, dat deze hof die kan
zijn, die tegenover de Kapel gelegen
is. Het zou wel de moeite waard
zijn, daaromtrent een onderzoek in
te stellen.
De leenboeken, waarvan boven
sprake is, werden gehouden door de
Regeering of het Leenhof voor den
Koning, aan wien men bij overlijden
of verkoop een bedrag als erkentenis
moest betalen.
Bij sommige adellijke bezitters zat
het er door oorlogsverlies, door
De meest hinderlijke kwaal
voor menschen op
L te -i leeftijd is verstopping.
Foster's Maagpillen
geven baat vanaf de
eerste dosis. Een ide
aal laxeermiddel voor
ouden van dagen.
BVS aag jp a 9 E e bt>
a f 0.65 per flacon.
Foste r's
Alom verkrijgbaa:
F BUILLBTON
IN MIJNE NIEUWE BETREKKING
kwade tijden soms al slecht aan,
zoodat ze uitstel moesten verzoeken
van het betalen der leenschulden,
zooals dat bij Geysteren en elders
verschillende malen aangeteekend is.
Dan moest men wachten, tot men
weer geld had.
Zoo leest men: Wijnand van Ob-
bendorp, genaamd Schellart, bekend
met de helft van Geijsteren, maar
nit te boeck gezet bij gebreck van
betaling. A° 1504. Waar niets is,
verliest de keizer zijn recht.
Daem Schellart, heer te Geijsteren,
krigt uitstel 7 September 1557. Deze
zat ook al krap in de duiten.
De hooge regeering liet soms wel
eens hare oorspronkelijke rechten te
voorschijn komen.
Zoo kreeg in 1535 Arnt van den
Gruijthuis, een hooge heer, Oostrum
Spraalant en Veltum, om zijne trou
we diensten, terwijl Heer Jacob van
Domburch, de Horster Heer, de
eigenlijke bezitter, om zijn quaede
administratie en zijn schuld van 3000
goudgulden eenvoudig afgezet werd.
Later kwam het goed toch weer
terug aan de familie, maar door
genade, want van Domburch was er
van door gegaan.
De Kapel van Veltum is toege
wijd aan den H. Antonius, Abt en
den H. Hubertus, bisschop van
Maastricht en patroon tegen de ra
zernij, op wiens feestdag zij met de
processie druk bezocht wordt.
Het koortje der Kapel dateert van
1625, terwijl het schip in 1681 ge
bouwd is.
Het Kapelletje heeft in de laatste
jaren een licht gewelf op graatbogen
gekregen.
Onder den 7jarigen oorlog diende
de kapel als soldaten-hospitaal.
In de Kapel hangt een mooi schil
derstuk Maria met Kind, omgeven
door bloemen. Gelukkig is 'ternog.
In de Kapel waren vroeger gebran
de glazen, waarschijnlijk producten
van Venraysche kunst, o.a. was er
nog een met een lijkbaar en opschrif
ten, die ik nog zelfgezien heb.
Toen men de glazen ging herstel
len, waren ze op een goeden mor
gen weg en verdwenen.
Waar ze gebleven zijn, weet nie
mand.
Het is in ieder geval een te laken
daad geweest, om dergelijke bewijzen
van den godsdienstzin en van de
kunstlievendheid der oude Venray-
schen en Veltumschen te doen ver
dwijnen voor nieuwerwetschgekleurd
glas, zonder eenige kunstwaarde.
Zij zijn denkelijk den weg opge
gaan van het groote gebeeldhouwde
altaar met honderde figuren uit de
groote kerk nu in België en de
bronzen wijwaierketel van Castenray,
welke laatste voor een plavuizen
vloer verschacherd werd.
Veltum grenst aan de westzijde aan
eene groote zandverstuiving, die ge
lukkig door beplanting vastgehouden
wordt.
Veltum heeft nog verschillende
oude, schilderachtige hoeven, die om
hun antieke vormen door schilders
op 't doek gebracht werden. In Vel
tum wordt hard gewerkt, waardoor
het vooruitgegaan is en zich mag
laten zien.
Waarschuwingssignalen
Als uw onanisms zelf u door pijn
en kwalen een duizelig gevoel, oorsui
zingen en andere stoornissen waar
schuwt, dat de nieren het urinezuur
en andere vergiftige sloffen niet behoor
lijk uil het bloed filtieeren, dient gij u
in acht te nemen. Gij kunt het spoedig
genoeg zelf uitmaken
Let er op of gij last hebt van rugpijn,
rheumatische pijnen, ischias of spit,
een prikkelbaar, zenuwachtig, afgemat
gevoel, een gevoel of uw ooren suizen
of gonzen, te vaak of te weinig aan
drang tot urineeren, troebel, te donker
of te licht gekleurd water. Brandend en
pijnlijk bij de loozing. Zanderig,
gruisachtig of draderig bezinksel.
Elk dezer verschijnselen kan bsteeke-
nen, dat uw nieren hulp behoeven.
Gebruik dan onmiddellijk Foster's
Rugpijn Nieren Pillen. Zij worden aan
bevolen als het middel, dat de verzwakte
nieren opw-kt, de urineloozing regelt
en u bevrijdt van rugpijn, rheumaliek
en die andere ellendige verschijnselen
van nieraanduening
Verkrijgbaar (in glasverpakking met
iel etiket let hier vooral op) bij
potheken en drogisten f 1.75 per
flacon. 31
Zij had dezelfde middelen nu ook
gebruikt en op het gewone gevolg ge
hoopt, hij was dus des morgens vroeg
aan zijne zaken gegaan en was te
minder ongerust, daar hij haar onder
de hoede harer nicht achterliet, op de
hulp van de weduwe Kühl kon hij
even als vroeger rekenen, 's Middags
was hij eerst terug gekomen en had
den toestand der zieke slechter gevon
den, hij had er van gesproken om den
docter te laten halen, maar zij had dit
volstrekt niet willen hebben. Na het
middagmaal was hij weder uitgegaan,
voor acht ure 's avonds kon hij niet
terugkeeren, in dien tijd had zij veel
geleden, maar bij zijne terugkomst was
zij rustig, het was de afmatting geweest,
zooals hij zich later overtuigde. Zijne
zaken hadden geëischt, dat hij nogmaals
uitging, toen hij om elf uur thuis
kwam, kampte zij reeds met den dood,
hij had nu nog om den geneesheer
willen zenden, ofschoon hij geene hulp
meer hoopte, maar juffrouw Kuhl had
hem voorgehouden, dat dit geheel
vruchteloos zou zijn, en hem gesmeekt,
de stervende niet te verlaten. Na een
kwartier of een half uur was zij
storven.
Den volgenden morgen om zes uur
had hij zijne verwanten en die zijner
vrouw, haar overlijden medegedeeld,
om negen uur was zijn zwager, de
vleeschhouwer Kopp, bij hem gekomen
en had hem gezegd, dat in de stad
verteld werd, dat zijne vrouw door ver
gift gestorven was en had gevorderd
de zaak tot klaarheid te brengen, door
het lijk te doen openen, hij was 'daar
toe dadelijk bereid geweest, ofschoon
hij het ontstaan van dat gerucht niet
kon begrijpen. Met zijne vrouw had
hij in vrede geleefd, zij was wel ouder
dan zij, ook zwak en dikwijls ziekelijk
hunne echt was kinderloos geweest,
maar hij had haar toch geacht en be
mind, zooals een brave vrouw dat ver
dient.
Zooals gezegd is, vertelde hij dit
openhartig, met allen schijn van Jwaar
heid. Ik vroeg hem naar de nicht zijner
vrouw.
Zij heette Grietje Kopp, was achttien
jaren oud, de dochter van een in ar
moede gestorven broeder zijner vrouw,
die het meisje als kind tot zich had
genomen, maar het meisje had een
eigenzinnig, weerspannig karakter, had
zich daarom niet met zijne vrouw
kunnen verdragen en had voor een
half jaar zijn huis verlaten, om in de
nabijheid der Hannoversche grenzen
bij verwijderde verwanten te gaan
dienen. Naderhand had het zijne vrouw
leed gedaan, dat hare nicht bij vreemde
lieden moest dienen en toen zij voor
eenige dagen gehoord had, dat hij langs
de grenzen zou reizen, had zij hem
verzocht, het kind weer mee te brengen
ïagersrtdas Meisieslisgtsa.
Hoe de Goede Week daar gevierd
wordt.
SLOT
Witte Donderdag's Morgens ge
zongen II. Mis. Op dien dag houden
vele Brazilianen hun Paschen. Na de
Hoogmis kondigt de pastoor af, dat na
den middag om 5 uur de plechtigheid
der voetwassching zal plaats hebben,
daarna de donkere Metten, waarna de
orocessie ter eere van O. L. Vrouw ter
Smarte en de groote predikatie en
kruisafneming.
De menschen begrijpen dus, dat zij
voor 12 of 1 uur (s nachts niet thuis
zullen komen.
Tegen vijf uur hebben vuurpijlen,
klokkengalming plaats gemaakt voor
den soberen ratel. De koster en mis
dienaars loopen ratelend door de straten
en ratelen alle menschen bij elkaar.
De volksloelnop neemt steeds toe.
Spoedig vult zich de kerk, want de
voetwassching wordt daar altijd zoo'n
beetje als een pretje beschouwd, of
schoon de plechtigheid ernstig bedoeld
is, ontbreekt de »note comique" maar
zelden.
Stelt u voor een hooge tribune mid
den in het schip van de stampvolle
kerk, de menschen opeengehoopt rond
de tribune. Als het tijd is, komen pas
toor, assistenten, misdienaars (nemen
ids in aantal toe) de kerk binnen.
Daarna volgen de twaalf apostelen,
Deze »imitatie apostelen" zijn doorgaans
heele of halve arme kroesharige negers.
Per ongeluk heeft de feest commis
sie natuurlijk altijd eenige stads of
dorpstypen uitverkozen om als apostel
op te treden. Zij komen opgekleed in
lange, witte alpen. Dit alleen reeds
maakt een zeer komische indruk. Na
gezamenlijke hoofdbuiging voor
het hoofdaltaar keeren allen zich om
en Pastoor, assistenten, misdienaars,
apostelen, allen beklimmen nu de
tribune. Aller oogen zijn nu op hen
gevestigd.
Dan beginnen de liturgisch 3 gebeden
de Voetwassching vangt aan. Niet
zelden spelen zich hierbij zeer vermake
lijke tooneeltjes af Historisch zijn b.v
de volgenden: De Pastoor verzocht den
eersten den besten apostel zijn voet uit
te steken om gewasschen te worden
De man had zich blijkbaar al te goed
zijn rol ingewerkt en riep evenals
de H. Petrus uit; »U, Pastoor, mijn
voeten wasschen 1 Dat nooii 1 Ik heb
en dit had hij gedaan.
Ik deelde hem nu mede, dat er ver
gift en wel arsenicum, in het lichaam
zijner vrouw was gevonden, hij had die
mededeeling verwacht en bleef er be
daard onder.
Ik had het al gemerkt, zeide bij,
toen gij in de kamer kwaamt, ik zag
ook in, waarom gij het mij niet direct
zeide, maar ik kan niet begrijpen
hoe het gif erin komt.
Heeft uw zwager er u niets over
gezegd
Hoe kon hij dat Hij heeft mij
niet te kennen gegeven, dat ik verdacht
werd, maar sprak alleen van een ge
rucht van vergiftiging.
Hebt gij op niemand verdenking?
Op geen mensch.
Kan uwe vrouw niet door onvoor
zichtigheid gift gebruikt hebben
Ik kan dat niet verklaren.
Hebt gij geen arsenicum in huis
gehad?
Nooit.
Alvorens ik door het verhooren van
andere personen, naderebijzonderhede
vernam, kon ik met hem niet verder
handelen. Ik liet hem in een afzonde
lijke kamer gaan, onder het opzicht
van gerechtsboden, er mocht nieman
bij hem komen.
Zijn verhoor had niet het minste
bijgedragen om mijne verdenking op
hem te bevestigen, hij had geen oogen
blik verwarring of onrust laten blijke
ik kon hem niets ten laste leggen en
toch ik mijne overtuiging niet tot
zwijgen brengen.
Ik verhoorde nu het dienstmeisje, van
ze zelf goed gewasschen 1 Men had mij
gezegd, dat ik ze goed moest wasschen"
Duurt nog een tijdje voordat Pastoor
den man aan 't verstand heeft gebracht
wat er eigenlijk gebeuren moet. De
Pastoor gaat door en ondertusschen
voelde er een ander behoefte om zijn
neus te snuiten, zeker om de aandacht
wat af te leiden.
Plotseling rees hij op van zijn plaats
(het was juist een lange neger van bij
de twee meter), trok met beide handen
zijn alp de hoogte in, groote roode
zakdoek komt te voorschijn, alp daslt,
snuit gemoedereerd zijn neus, alp
wederom opwaarts, zakdoek in zijn zak,
lp daalt en de man gaat weer rustig
zitten. Men begrijpt, dat dusdanige
intermezzos in de gegeven omstandig
heden de lachspieren der menschen
voortdurend in beweging houden. Een
hartige vermaning van den Pastoor is
dikwijls dan ook noodig om volk en
apostel weer tot de orde te roepen.
Doch het grappigste komt nog. Daar
ze wel er eens gehoord hebben, dat het
bij de oude katholieke hoven een
vroom gebruik was om bij die gelegen
heid de apostelen een cadeautje mee
naar huis te geven, zoo willen ze dat
ook hier getrouw navolgen. Nauwelijks
de voetwassching afgeloopen of daar
komen eenige bruidjes naar boven ge
"anterd en vol gratie overhandigen
zij eiken apostel een zakje met bruid
suikers, een peperkoek of iets anders.
Sommigen kunnen nauwelijks hun
eetlust bedwingen en beginnen maar
vast te knabbelen, anderen houden het
etjes recht voor zich, stijf in hun
handen alsof het een kostbare relikwie
was. Zoo dalen allen wederom kalm
de tribune af.
Na de Voetwassching beginnen weder
om de «donkere metten" weer even
gezellig, theater achtig als de vorige
avond, doch goed bedoeld De kerk is
nog iets voller, hel koor voltalliger en
de toiletten nog schitterender. Als de
metten afgeloopen zijn wederom proces
sie. Deze processie is voornamelijk ge
wijd aan de «Zeven Smarten van Maria."
Het beeld van den lijdenden Christus
gaat echter ook mee Kalm en waardig
trekt de processie uit. Het kost nu
echter al heel wat meer moeite om de
processie op orde te krijgen, vanwege
den grooten toeloop des volks. Aan het
einde der processie het groote beeld
van O. L. Vrouw ter Smarte. Onderweg
blijft de processie een keer of drie,
vier staan en dan zingt een meisje
gesluierd, diep in de rouw het roerende
O, gij allen, ziet of er een smart is
gelijk aan de mijne." Terwijl zij dat
zingt toont zij den Zweetdoek met het
heilig aanschijn aan het volk. Zeer
treffend wanneer dit mooi gezongen
wordt.
Wederom in de kerk terug, wordt
het beeld van O. L Vrouw ter Smarte
op een verhevenheid geplaatst en nu
wordt den menschen aanschouwelijk
voorgesteld hoe Maria geleden heef'.
Eenige bruidjes treden nader, in hun
handjes een schaal, waarop zeven
zilveren dolken liggen. Het koor betreurt
op zang de Zeven Smarten van Maria
en na elk liedje steekt een der bruidjes
heel gracieus een dolk in het hart van
Maria, totdat alle Zeven Smarten be
zongen zijn. Nu begrijpen allen hoe
Maria geleden heeft. Zalig de een-
voudigen, zij zullen het rijk der hemelen
bezitten 1
Na deze plechtigheid begint de groote
lijdensmeditatie, waaronder de Kruis
afneming wordt voorgesteld.
Onder de voornoemde plechtigheden is
intusschen in aller ijl een groote tribun6
over het hoogaltaar heen in elkaa
gezet, daarboven op wordt een reus
achtig levensgroot kruisbeeld geplaatst,
Onder het kruis staan Maria, de H,
Joannes, Jozef van Arimathea Maria
Magdalena geknield aan den voet van
het kruis, de honderdman in volle
wapenrusting enz. Honderden kleine
bruidjes nemen plaats op de tribune
het voorjaar, koop
komen vroeg in
tijdig een pot
Bij alle Drogisten
aan den voet van het kruis. Het geheel
moet dus de Calvarieberg voorstellen
met Jezus gestorven aan het kruis,
doch de menschen mogen dit nog zien
en daarom wordt heel dit tooneel afge
dekt door een groot gordijn dat van
den eenen muur tot den anderen ge
spannen, heel het hoog altaar bedekt.
Dit gordijn stelt tevens het voor
hangsel des tempels voor. Als de
predikant nu den dood van Christus
verhaald heeft, dan roept hij vol ver
ontwaardiging «Scheurt van een, voor
hangsel des tempels.Plotseling dood-
sche stilte in de kerk, diepe ontroering
grijpt het hart der menschen aan,
trillend van emotie richten allen hun
oogen naar het voorhangsel.
Het voorhangel scheurt van een
(d.w.z het gordijn wordt opengetrokken)
en daar verrijst voor hunne oogen,
bader.de in een zee van licht, de»Man
van Smarten" hangend tusschen hemel
en aarde. Aan zijne voeten, »de onschuld"
in den vorm van honderden onschuldige
bruidjes en naast zich »hat medelijden"
verpersoonlijkt in Maria en de H.
Joannes.
De predikant gaat door met de predi
katie en houdt een korte beschouwing
over de H. vijf wonden. Ondertusschen
worden de armen en voeten van het
beeld losgeschroefd, de armen langs
het lichaam gelegd (het beeld is daartoe
expres vervaardigd) en geheel het
lichaam wordt ten slotte door de vrome
vrouwen en Jozef van Arimmathea in
een mooie, met bloemen versierde witte
doodkistgelegd. Dan noodigt de Predikant
alle geloovigen uit neer te knielen en
volgt een gezamalijke vereering van het
beeld van «Nosso Senhor morto." (de
overleden Jezus). Met deze plechtigheid
eindigen de feestelijkheden van den
Witte Donderdag." Diep onder den
indruk begeven allen zich naar hunne
bestemming.
Goede Vrijdag: 's Morgens de gewone
liturgische kerkelijke "plechtigheden.
Bij de kruisvereering komt ook heel 't
volk het H. Kruis vereeren. Iedereen
doet een drievoudige voetval voor het
Kruis, kust dit en begeeft zich naar
zijn plaats. Daarna wordt van de kerk
zoo goed en kwaad als het gaat een
sterfkamer" gemaak*.
Midden in de kerk wordt de dood
kist, met het doode lichaam van Jezus
geplaatst, zes kaarsen er om heen,
juist als bij een echte doode. Geheel
deu dag blijft nu »Nosso Senhor morto"
ter vereering uitgesteld. Weinigen zul
len er zijn, die dien dag niet even de
kerk binnen loopen om het beeld te
vereeren.
Middags tegen een uur of zes
wederom algemeen geratel. Koster en
misdienaars loopen met groote ratels
door de straten. Het is 't teeken voor
de groote begrafenis processie. Deze
processie is de grootste attractie van
de goede week. Verscheiden menschen
komen dagreizen ver, alleen om deze
processie bij te wonen. Zij moet de
begrafenis van Jezus voorstellen.
Duizenden komen er aangestroomd.
Deze processie begint om 7 uur en
eindigt meestal 's nachts om 12 of 1
uur. Kalm, waardig trekt zij uit. Weer
heerlijk zachte, tropische avond. Mil-
lioenen sterren aan het firmament, de
maan werpt zachl-zegenend haar zil
veren stralen op dit roerend tafereel.
Midden in de processie verheft zich 'n
reusachtig baldakijn, waaronder het
doode lichaam van onzen Goddelijken
Zaligmaker. Zacht deinend gaat het
voorwaarts. Voor de baldakijn een
eindelooze rij bruidjes en achter de
weenende vrouwen, Maria, de H. Petrus
op zijn borst kloppend enz. Waardige
wie ik weinig vernam, want hetgeen
zij wist bevestigde slechts de mede
deeling van haar meester.
Ds vrouw was dikwijls ziek geweest,
toen Alfred op reis ging was zij wel
varend, des avonds voor zijne terug
komst, had zich hare gewone ziekte,
braken, geopenbaard, 's nachts was
Alfred met zijne nicht teruggekomen,
de toestand dér vrouw was tot den
morgen dezelfde gebleven, om zes uur
morgens had zij het meisje in de
apotheek een rhabarberpoeder laten
halen, Alfred had die aan de zieke in
gegeven Na het gebruik van die poe
der was de toestand plotseling en zeer
veranderd.
Deze twee omstandigheden waren de
eenige nieuwe, hoe onbeduidend zij
schenen te zijn, hechtte ik er onwille
keurig gewicht aan.
De weduwe Kuhl kon mij ook niets
mededeelen, 's morgens om acht uu
had zij gehoord, dat haar buurvrouw
wed rom zi9k was. Zij had haar meer
opgepast, Allred had genoeg met zijn
zaken en het meisje genoeg mei het
huishouden te doen, zonder hare hulp,
had de zieke dus alleen moeten liggen
Zij had zich naar de vrouw begeven
die hare gewone ziekte, maar thans in
een hoogeren graad had.
's Middags was Alfred thuis gekomen
en had dadelijk om den dokter willen
zenden, maar de zieke had er zich met
kracht tegen verzet en gedreigd, de
geneesmiddelen, die hij voor zou schrij
ven, uit den raam ie werpen.
Alfred was zeer goed tegen zijne
vrouw, hij had haar 's middags bouil
Ion gebracht en 's avonds toen hij nog
eens thuis kwam, eene kop koffie. De
vrouw had beiden gebruikt, maar het
was haar niet goed bekomen. Zij had
na het gebruik, heviger moeten bra
ken.
Weder eene oogenschijnlijke onbe
duidende omstandigheid, zooals bij het
dienstmeisje en toch wogen zij zoo
zwaar bij mij
De vrouw had in den dood van
juffrouw Alfred niets opmerkelijks ge-
gevonden, de zieke die reeds lang suk-
lend was, had zooals zij dacht, het
vele braken niet langer kunnen ver
dragen, hetwelk nu eenmaal hare
kwsal was, wanneer zij dus door ver
gift om het leven was gekomen, dan
soa zij zich dit niet verklaren, want
zij wist noch kon iemand verdenken.
Vrouw Kuhl stond bekend als een
eerlijke en achtenswaardige vrouw.
Nu had ik nog de nicht te verhooren
zou zij mij eenig licht in deze duistere
zaak brengen, opdat alles spoedig tot
klaarheid zou komen?
Zij was reeds in 't gerechtsgebouw
en wachtte in strenge afzondering haar
verhoor af. Toen ik haar voor mij
wilde laten brengen, werd de vleesch
houwer Kopp, de zwager van Alfred
aangemeld, dien ik des morgens reeds
ondervraagd had. Ik liet hem dadelijk
binnenkomen.
Heer directeur, er is vergift in
het lijk mijner zuster gevonden
Ja, arsenicum.
De man was opgewonden, hij kon
in den zichtbaren zelfstrijd, nauwelijks
op dezelfde plaats blijven slaan.