Tweede Blad van „FBEjL WW MAii" Uit Brazilië De eerste zaak Bandwondjes PUR0L Sproeten' Sprutol Bij alle Drogisten (5).. Uit de Landbouwwereld Ingekomen sn vertrokken personen. ZATERDAG 9 APRIL 1927 48e Jaargang. No. 15 Hoe de Goede Week daar gevierd wordt. Aangezien Brazilië even groot, of misschien nog i ts grooler is dan heel Europa, is het voorwaar geen gemak kelijke laak, om eens even in een ar likellje alle materieele en spiritueele gebeurtenissen van do »Goede Week" in zulk een onmelelijk land te beschrii ven. J Als er hier Jus sprake is van een beschrijving van de Goede Week" in Brazilië, dan wil dit zeggen, dat er hier in deze kolommen getracht wordt een zoo getrouw mogelijk beeld te geven van de plechtigheden, welke in vele Braziliaansche kerken gedurende de week plaats hebben. Om te beginnen met het begin, de plechtige viering van de Goede Week is hel toppunt van alle Braziliaansche verlangens, maar helaas voor vele, ze r vele plaatsen een onbekende en onbe reikbare weelde. Ten eerste wegens groot gebrek aan priesters en geeste lijken (de best voorziene Bisdommen nebben op z'n minst altijd nog een 20 a 30 parochies zondei pastoor of rector) om niet te spreken van een massa bij kapellen, die nog stiefmoederlijk behandeld worden en vooral ten twee de, omdat die religieuze plechtigheden ten nauwste samenhangen met de portemonnaie Bismarck zeide, dal het tfeld de zc nuw is van den oorlog, in Brazilië kan men niet zeggen, dat geld de zenuw is van alle religieuss feesten. Dit lijkt misschien erg vreemd ioch, s lands wijs. 's lands eer, als men de toestanden aldaar eenmaal kent is dit verklaarbaar Als er b v. na lang heen en weer pralee door «de Parochi anen" besloten wordt de plechtige viering van de Goede Week te houden wordt er een feestcommissie benoemd, die naar den pastoor slapt en vraagt of er mets op tegen is om de plechtig heden te houden, zeggen dat ze goed zullen, of meestal zeggen ze, dat ze wel goed zouden willen betalen, maar slechte tijden, niet goed bij kas, de ophaallijslen weinig opgebracht enz. Dal de commissie nog graag 'n duitje voor de moeite overhoudt, zeggen ze er niet bij. Dan verzoeken ze den Pastoor of hij de plechtigheden zoo mooi mogelijk wil doen, of hij gees lelijtcen en paters wil uitnoodigen, di met te veel rekenen, maar natuurlijk groote predikanten, anders betalen ze liever wat meer I De pastoor lacht eens goedig, zegt dat hij er z'n best \oor zal doen alles zoo goedkoop mogelijk le regelen. Dan beginnen ze le praten over de verdere feestelijke onkosten. Opkalefa teren van heiligen beelden, superplu's, togen enz. (Er worden honderden soms duizenden kaarsen besteld, naar gelang de toeloop van het volk,) voor de plechtigheden op het altaar en voor de processies, er wordt een contract gesloten met het plaatselijk orkest of muziekkorps, dat de geheele week moet strijken of blazen, onkosten voor het versieren van de draagbaren, waar de heiligenbeelden op mee uittrekken onkosten voor 't opslaan van een soort tooneel in de kerk, onkosten aan bruid suikers voor de eindelooze rij bruidjes, onkosten voor andere versnaperingen gedurende de kerkelijke plechtigheden opdat de leden van de commissie en de dienstdoende geestelijken niet flauw vallen (dat de menschen flauw vallen is zoo erg niet) een douceurtje hier een douceurtje daar, nog een feestj na, voor allen, die met hun zweet en goeden wil hebben medegewerkt tot het welslagen van de plechtigheden, allemaal juist zooals 't hierin mindere mate met het St. Odafeest gegaan is. Na deze korte beschouwing zal het menigeen niet meer verwonderen, dat Q de onkosten vooral die plechtigheden soms, in Ilollandsche munt berekend in de duizende guldens loopt. De negocianten zijn over 't a'gemeen echter goede bijdragers, zijn dan ook meesta. de eerste en hoogste inschrij vers op de lijsten. Vooral de Syriërs, die daar Turken genoemd worden, loonen zich dan zeer royaal. Die Turken spelen daar in Brazilië zoowat dezelfde rol als de Joden hier m Europa Ze zijn kolossaal georgani- seerd, in 't geheim, leven van den handel, zijn eerste negocianten, kunnen daarom alles veel goedkooper leveren, en concurreeren tegen iedereen op. Ze zitten echter niet zoo vol Jodenstreken als onze Hollandsche Israëlieten. Zij bruist maar ronduit en dikwijls zeer katholieken. Door flinke giften te geven bij gelegenhei I van religieuze leesten maken ze weer veel goed bij het volk, dat hen vanwege hun goede zaken niet goed mag lijden en ten tweede weten ze, dal ze het er weer dubbel en dwars uithalen, niet alleen ter gelegenheid van de feesten zelf wanneer duizenden toeslroomen, met het vaste voornemen om alles wat ze n hun zak hebben op te maken, maar ook reeds van te voren maken ze zaken Een mensch blijft altijd een mensch en komt op een feest graag mooi voor den dag De mannen koopen een hoed en de dames een japonnetjj. Zij slaan drie vliegen in één klap: le hebben zij het plezier van de feestelijkheden, 2e maken zij zich hij 't volk bemind door hun gilten en 3e maken zij nog een zoet winstje. Is er eenmaal oficieel besloten lot het houden van de plechtigheden dan wordt er in dia plaatsen, mijlen verin den omtrek over niets anders meer gepraat, gedacht, gedroomd. De ouderen van dagen denken vol weemoed terug aan hun jeugd, vertellen van dezen of genen beroemden predikant, van de duizende menschen die kwamen van heimde en ver. De jongeren denken meer aan het komende feest en het vol verwachting klopt ons hsrl Vooral het hart speelt bij zulke plechtigheden een voorname rol. Bij deze gelegen heden wordt menige schakel gelegd van den gouden huwelijksketen die naderhand voor eeuwig twee harten heilige huwelijkstrouw vereenigen moet. Niet ten onrechte zegt een Braziliaansch spreekwoord „Het huwe lijk begint en eindigt (wordt voltooid) in de kerk." Men mag van de Portugeezen zeggen wat men wil, zeker is hel dat de Porlu- geesche Missionarissen een goed inzicht hadden in de toestanden van het land Hoe moesten ze heel dit uitges'.ekt, g.oeiend heete bergachtige land zonder een enkele fatsoenlijke verkeersweg bewerken voor het katholicisme? Zij kwamen den vrede prediken, vertellen hoe de Zoon van God en Zijne H Moeder geleden hebben. Hoe zouden zij dit trouwe, half wilde volk, dal no»h lezen of schrijven kon, die in hutjes en kleine huisjes tusschen de bergen en bosschen verscholen bun leven sleten, hoe zouden zij hun de ware leer van Christus verkondigen Hier kwam de geslepen natuur der Zuiderlingen de genade le hulp „maakt feest klonk de leus, want ze wisten maar al te goed dat ook de wilde en half wilde een menach is en dat het volk nergens zoo verzot op is als op volksfeesten en dat dit het eenige middel was om hen uit hun schuil hoeken te lokken. Laten wij hen spelende leeren, laten wij hen de geloofswaarheden niet alleen verlellen ook laten zien, hoe Jezus en Maria geledën hebben. Zij hebben er z.ich daarom op toegelegd om voorname lijk het groote lijdensdrama zoo getrouw mogelijk aan het volk voor te slellen Jezus in den hof van Olijven, de ontmoeting van Jezus en Zijne H Moeder, Veronica met de zweetdoek de IN MIJNE NIEUWE BETREKKING Mijne vragen waren teneinde. Er moest eene beslissing, een snel besluit genomen worden. Ik maakte met ?den geneesheer de volgende afspraak: Hij zou de lijkschouwing tol in den laten namiddag verschuiven, ik zou intusschen nieuwe berichten trachten in te winnen, zooals mijn plicht ge bood £en om Alfred's eer niet te kwet sen, zijn zwager verhooren. Leverde mijne verdere uitkomsten mij eenigen grond tot vervolging, dan zou dien avond de gerechtelijke schouwing plaats hebben, was dit niet het geval, dan moest de dokter de schouwing zonder mij verrichten, hij kon dit bij Alfred goed maken, door te verklaren, dat het tot beider geruststelling diende Wij troffen nog eene schikking Volgens de voorschriften op de ge rechtelijke lijkschouwing, moest ds opening der hoofd-, borst- en buikholten plaats hebben, maar er was niet voor geschreven in welke opvolging die opening moest plaats hebben, het ge bruik volgde de genoemde. Vroeger had ik mij aan dat gebruik niet ver bonden en verzocht den geneesheer er thans ook van af te wijken, en met het onderzoek der maag le beginnen omdat, als vergiftiging had plaats ge had, de eerste sporen zich daar moes ten vertoonen. Op deze wijze was er voor gezorgd dat de privaat-handeling van den ge neesheer, onmiddellijk in eene gerech lelijke schouwing kon veranderd wor den. Ik liet den zwager van Alfred bij mij ro- pen, die er statig, bezonnen en eenigszins naar het uiterlijk te oor- deelen, terughoudend uitzag Uwe zuster is gestorven Onder verdachte omstandigheden Onder verdachte omstandigheden? Dat weet ik niet mijnheer, noch ik, noch eenig ander bloedverwant bij haar geweest Ook geen geneesheer? Neen. Is dat al niet verdacht? Ik kan het niet zeggen, zij slechls korten tijd ziek geweest en wat den geneesheer betreft, zij gaf niet gaarne geld uit Alfred heeft de opening van het lijk bevolen Hij heeft het mij zelf gezegd Wat heeft hem daartoe bewogen? Hij wil de oorzaak van haar dood weten. Waarom De familie gaat niet gaarne tot een lijkschouwing over. De man bedacht zich een oogenblik. Mijnheer, zeide hij, er was van gesproken, dat mijn zuster vergiftigd was, ik hoorde het, deelde het mijn zwager mede en toen besloot hij tot de lijkschouwing. Gebrek aan eetlust slechte spijsvertering. schele hoofdpijn, prikkelbaarheid, ver stopping, maagpijn en hartwater, genezen spoedig na gebruik van Foster's Maag- pillen, het tonische laxeermiddel. IM! 8© S 8 €2 PS a 0.65 per P.acc F©s ts p's Alom verkrijgbaar de weenende vrouwen, de Zeven Smar ten van Maria, de tocht van Jezus naar Calvarie, de voetwassching, kruisdood kuisafneming, vereering van het lichaam van Jezus, plechtige begrafei.is, Alleluja op Paasch Zaterdag, Kroning Maria in den hemel en ten slotte processie met het Allerheiligste op Paaschmorgen, dit alles opgeluisterd door gloedvolle predikaties en veelvul dige processies ziethier de samenvat ting van de voornaamste bedrijven die door de geestelijkheid in samenwerking met het volk in de Goede Week wor den afgewerkt. Na deze allernoodzakelijkste voorbe reiding zullen wij overgaan tot ons tweede deel en trachten zoo goed en kwaad het gaat een beeld te geven van deze Braziliaansche plechtigheden. Daar men algemeen aanneemt, dat de eerste indrukken de beste zijn, volgen hier de indrukken opgedaan bij mijn eerste onlmoeling met een deelneming de plechtigheden van de »Goede of Heilige week", zooals de Brazilianen zeggen. Palm Zondag De feestelijkheden be innen kalm. 's Morgens vroeg begint kerk kalmpjes vol te loopen. Al9 men tegen een uur of acht de kerk binnenkomt lijkt hel wel een Brazili aansch oerwoud. Alles wat maar een palm machtig is kunnen worden, man nen, vrouwen, kinderen, slaan met een groote cokuspalm in hun hand de blijde gebeurtenissen af te wachten Op het vastgestelde uur begint de palmwijding De Pastoor komt de kerk binnen met diaken, subdiaken, cere monie meester, een heele rits veelkleu rige misdienaartjes, die anders met geen slok naar de kerk te slaan zijn, maar die nu als paddestoelen uit den grond verrijden, doen heel parmantig juist alsof' ze nooit anders gedaan hebben de kerk zijn geboren. G-'.roese- moes in de kerk, geritsel van palmen Nu gaat het beginnen Pastoor verzoekt stilte en zegtmen schen, die palmen mogen zon niet ge wijd worden, moeten hier op dien tafel bij het altaar gelegd worden. Ik zal dus den koster de kerk in sturen, reikt hem de palmen over. De koster gaat de kerk in, en in een oogwenk is hij overladen met palmen. De meesten loopon zelf naar het altaar, knikken even vriendelijk naar den Pastoor, leggen hun palm neer met verzoek er goed op te letten, dat anderen hem niet wegnemen (De meeste Braziliaansche kerken hebben geen stoelen of banken) Als alles weer rustig is begint de Palmwijding, kalm, rustig, waardig, iturgisch. Nauwelijks is de Palmwijding afgel oopen of algemeene opstand in de kerk, ieder wil zijn palmtak terug hebben Pastoor vermaant tot kalmte en zegt: »menschan, jelui kunt natuur lijk onmogelijk je eigen palmtak weer terugkrijgen, weest dan tevreden met wal ik je geef, een beetje meer eerbied als 't je blieft en niet zoo dringen, iedereen krijgt een beurt." Even algemeen gemok, dan stille berusting. Pastoor heeft gelijk. Maar, wee, als er iemand wordt overge- gen, vijf jaar later zal hij 'l u nog weten le vertellen. Ondertusschen heb ben misdienaars al eenige palmen inge palmd en doen hun best elkaar de mooisten afhandig te maken. Uitdeeling klaar. Pastoor verheft wederom zijn slem en zegt: »Nu gaan wij in processie rondom de kerk ter herinnering san den intocht van Jezus Jeruzalem, dus allemaal netjes op rij loopen en niet door elkaar, allemaal de palm in de rechterhand, de mannen voorop en de vrouwen achteraan. Vooral de vrouwen worden verzocht hun tong te bedwingen onder de processie." De processie trekt uit, een halve, kroesharige neger met omfloerst kruis vooropvolgen rits misdienaartje-s; mannen, vrouwen, allen met de gewij de en nu wonderbare palmtak stijf in de hand, dien hen van alle rampen en ongelukken bevrijden moet Vrucht van eenvoudig, kinderlijk geloof, vermengd met een heele dosis bijgeloof. B. B. (Wordt vervolgd doen pjjn b\j den arbeid en leiden vaak tot verzwering of bloedvergiftiging. Reinig ze altjjd dadelijk en behan del ze verder met Doos 30-60-90 et. lagssindea leieiMlsgsa. komen vroeg in het voorjaar, koop tijdig een pot F. Friesen, melselaar, naar Kevelaer, J. H. Hoevenaars, verpleger, naar Venlo, Schoolweg 97. H. H. Grhus, electricien, naar Eind hovenStratum, Varenstraat 36. M. H. Nelissen, zb, naar Uganda. Th J. A W. Janssen, z.bnaar Nijmegen, Hatert, St. Jacobslaan 137. A R. Remmerde, zb., naar Oerle M M. P. v. Meyel, z b., naar Heerlen, St. Josefhuize. A J M. Werls, z.bnaar Cuyk,. St. Agatha D 50 J A. de Loyer, z.b., naar Neunen. P. J M Dirckx, onderwijzeres, naar Loon op Zand, Kaatsheuvel. F. van Knegsel, dienstknecht, naar Eindhoven, Zeelderstr. 34 P. J H. Arts, dienstbode, naar Eind hoven, Kleine berg 22. G H. Smits, verpleger, naar Tegelen, Kaldenkerkerweg. Stop die rheumatiek Verwaarloos nimmer de geringste aanval van rheumatiek. Die kan u maandenlang pijn en ongemak kosten Ofschoon weinig menschen bij vochtig of koud weer geheel van rheumatiek bevrijd blijven, behoeft deze kwaal niet die kwelling le zijn als het geval is. De oorzaak is gewoonlijk urinezuur, en zooals bekend, is het de taak der nieren om dit urinezuur en andere schadelijke bestanddeelen uit het bloed te filtreeren. Men kan derhalve in hel algemeen zeggen, dat men bevrijd kan blijven van rheumatiek, als de nieren gezond en geregeld werken. Bij slecht weer en na een gevatte koude, of als ongewoae inspanning dp nieren verzwakt heeft, is derhalve de eenige veilige weg om de werking dezer allerbelangrijkste organen te versterken. Daarvoor wordt geen middel sterker aanbevolen dan Foster's Rugpijn Nieren Pillen, want tenzij de nieren gezond zijn en goed werken, hebt gij kans niet van rheumatiek verschoond te blijven. Verzuim geen kostbare lijd. Neem Foster's Pillen zoodra gij de minste rheumalische pijn voeltwek de- trage nieren op en versterk ze, en bevrijd u zoodoende van nierverschijn selen als rugpijn, spit, ischias, rheuma tiek en die ellendige urinestoornissen Verkrijgbaar (in glasverpakking mei geel etiket let hier vooral op) oij apotheken en drogisten f 1 75 per flacon. Van 18 Mrt. tot 1 April. INGEKOMEN: G Davikan, z.b Spurkterweg 3, van Keulen. J. M. Tissen, dienstbo'de, Patersslraat 14, van Bergen C W. Gh. Versieegen, dienstbode, Lull G 9, van Uden. J G Jacobs, dienstbode, Velturn L 16, van Helmond. M Damo, dienstbode, Leunen K 7 van Straelen. E. J. v. Hoogs»raalen, onderwijzeres, Overloonscheweg 2, van Grave. A. van der Veer, gepen. Machinist N S., Lull G 12, van Blerick. J M. Hoex, z b., Oostrum D 56, van Maashees. VERTROKKEN L Jeucken, dienstknecht, naar Horst America C 23. Weet gij Weet gij, dat in ons land ongeveer 600.000 (zeshonderd duizend) landbou wers zijn; dat die te zamen 2 20 milli oen Hectare grond bewerken, waarvan 900 000 Hectare bouwgrond, 1,25 mi!- lioen Hectare grasland en bijna 100.000 Hectare tuingrond? Weet gij, dat de helft van onzen bodem, ruim 1 10 millioen Hectare, behoort aan menschen, die hun eigen dom zelf niet bewerken, maar den grond verpachten; dat door het pacht stelsel aan de plattelandsbevolking, naar ruwe schatting ongeveer 100 mil lioen gulden wordt onttrokken; dat zeker vijf zesde van de plattelandsbe volking, boeren, boertjes en arbeiders) een inkomen heeft, niet grooter dan 500 1000 gulden Weet gij dat verschillende fruit- kweekers nu zelf bijen houden, tenein de de bevruchting der boomen te be vorderen; dat zij echter, teneinde de bijen niet te vergiftigen, de bespuiting der kiuisbessenstruiken tegen de rup- öenvrelerij met arsenicum (raltenkruid) houdende vloeistoffen niet tijdens den bloeitijd toepassen, maar er voor of er na; dat in geval an noodzaak Parijsch groen of Loodarseniaat, waarvan de bijen weinig de bijen weinig of geen nadeel ondervinden, in plaats van ge noemde vloeistoffen kan worden ge bruikt Wenken en mededeellngen Het instituut voor Plantenveredeling te Wageningen, Directeur Prof. G Broekema, tracht de ervaringen te ver zamelen, welke over ons geheele land in de praktijk van den landbouwer worden opgedaan met nieuwe rassen der verschillende cultuurgewassen. Daartoe doet zij een beroep op allen die vergelijkende proeven willen nemen. De eenvoudigste weg is een in alle opzichten gelijkmatig perceel in twee even groote stukken te verdeelen en dit met do beide te vergelijken rassen te bezaaien of te bepoten. Alle handelingen, als tijd van zsaien dikte van zaaien, bemesten, schoffelen enz. dienen voor beide stukken gelijk le zijn. De oogst van beide rassen worden afzonderlijk gehouden en gewogen Wie bereid is tot zulk een proef neming, kan bij het Instituut een vra gen lijst aanvragen. Aanbevolen worden als vergelijkings- rassenWitte Haver Zegehaver- gele haver: Gouden regen; zwarte ha: ver Zwarte President. Aardappelen; Nam hij dat besluit uit zichzelf? Ik had er eerst van gesproken. En uw zwager was er dadelijk toe bereid Dadelijk niet, ik vond dat echter natuurlijk, hel was zijn vrouw en gij zelf zeide zooeven, dat men niet gaar ne tot zoo iets overgaat. Gij haalde hem dus over Ja. Moest gij lang aanhouden Dat kan ik niet zeggen. Werd er geen grond voor dat gerucht van vergiftiging aangegeven? De vrouw was zoo plotseling ge-1 slorven en had veel gebraakt. Geen andere? Neen. Wie deelde het u mode Ik hoorde het van morgen op de markt, van mijn vrienden. Werd er niemand verdacht Niemand Hebt gij op iemand vermoeden Op geen mensch. Leefde uwe zusier gelukkig met haar man Ik heb nooit van twist gehoord. Nadat ik nog eenige vragen tot hem gericht had, waarbij hij zeer onrustig' werd, zeide ik tot hem Meester, gij hebt nog iets op het hart, dat gij schroomt mij mede te deelen. Hij zag een paar seconden voor zich Neen, zeide hij vastberaden, ik weet niets bepaalds en door de schou wing 'zal blijken of zij vergeven is. Ik zag in, dat verder vragen nutte loos was en liet hem gaan, maar ik had nu nog geena aanleiding om ambtshalve te handelen. De overledene was ouder dan haar man, hunne echt kinderloos, de zwager van den man had misschien niet alles gezegd wat hij wist: verdere gronden voor vervolging had ik niet. en deze waren in de verte niet voldoende, om in verband met een los gerucht, eene geachte familie van een zware misdaad te verdenken. Denzelfden dag, legen zes uur des avonds kwam de kring physicus weer bij mij en had groote haast. De hulp van het gerecht is noodig Ik ging dadelijk met hem mede naar het huis van den vleeschhouwer Alfred Een griffier en verscheidene gerechts dienaren vergezelden ons. De genees heer deelde mij het volgende mede, terwijl wij onzen weg voortzetten Hij had met een heelmeester de uiterlijke schouwing en toen de op ning van het lijk begonnen; volgens onze afspraak had hij de maag 'teerst onderzocht en dadelijk bij- de uitwen dige beschouwing, zulke roede ont stoken plekken aan dezelve gevonden, dat hem, volgens wetenschap en onder vinding geen twijfel overbleef, dat hier een metaalvergifiiging had plaats ge had. Hij had de schouwing dadelijk ge staakt om mij te halen, de heelmees ter was bij het lijk gebleven om het te bewaken, opdat voor onze komst niets veranderd werd. En Alfred? vroeg ik. Alfred was bij de opening tegenwoor dig geweest en had den ger.eesheeren de behulpzame hand geboden, zijne houding was daarbij zeer rustig ge weest Maar, voegde de geneesheer er bij, achter die schijn van gerustheid scheen een groote angst verborgen, zijn blikken waren slechts dan onbestemd, warneer hij meende, dat men niet op hem lette, dan was de angst duidelijk zichtbaar. Bij de ontdekking van den verdach ten toestand der maag, verried ik niet de minste verrassing of beweging en verwijderde mij onder voorwendsel dat ik iets had vergeten, evenwel zag hij mij met zichtbare onrust vertrek ken. Gij houdt den man dus voor ver dacht? Naar deze omstandigheden te oordeelen, ja, maar gij zult het zelf 'sn. Thans was in alle gevallen eene vergiftiging aangegeven, een gerech telijk onderzoek en vaststelling der daadzaken was dus niet alleen geoor loofd, maar bepaald voorgeschreven, onverschillig wie de dader mocht zijn. Eene verdenking van den echtgenoot der overledene, was in de gegeven om standigheden natuurlijk, bij mij te meer, daar de vreemdeling uit de her berg aan de Hannoversche grenzen, mij steeds voor den geest stond. Het lijk bevond zich in eene kamer, die op den tuin uitzicht had De geneesheer had slechts weinig lijd gebruikt om mij te halen, de ge neesheer had Alfred in de kamer weten te houden. Wordt vervolgd.

Peel en Maas | 1927 | | pagina 7