Tweed© Blad van nPEEL EN MA AS Van Oostrum naar Qeijsteren De eerste zaak feuilleton Sproeten SPRUTOL 99 De Spoorwegen en de Autobussen. Bedaar Uw pijn Kloosterbalsem Ingekomen en vertrokken personen. Aanmelding van nieuwe leerlingen op de openbare lagere scholen mot uitzondering der school te Venray-Kom. Burgemeester en Wethouders van Venray brengen ter openbare kennis, dat ouders, voogden of verzorgers, die verlangen, dat hunne kinderen of pupillen met één April a.s. op een der openbare lagere scholen worden toege laten, daarvan onder juiste opgave van namen, voornamen, geboortedatum, geslacht en woonplaats der kinderen, zoo spoedig mogelyk, uiterlyk 19 Maart a.s. aangifte moeten doen bij het Hoofd der School. (Trouwboekjes medebren gen). Venray, 2 Maart 1927. Burgemeester en Wethouders voornmd, O. VAN DE LOO. De Secretaris, VAN HAAREN. door A. F. VAN BEURDEN. SLOT. Wij hebben niet te veel gezegd, toen wij verklaarden, dat van het kalme en rustige Oeijsteren, zooveel te vertellen was. Wij spreken nog niet van allerlei processen, die de heeren met vreem den en met hunne onderzaten voer den. Ook niet van de algemeene rampen van brand en hagelslag, duren tijd en overstrooming, waar door Geijsteren even goed bezocht werd als alle andere dorpen, ook niet van den Franschen tijd, die zelfs tot hier dóórwerkte, maar willen nog eens even tot slot een eeuw terug gaan tot minder gevaarlijke tijden. Maar eerst moeten wij nu nog een bezoek brengen aan het hooge vluchthuis of de „Spijker" in 't dorp met het wapen der vroegere bezit ters getooid. Dat warenhuizen, die in krijgstijden verdedigd konden worden en die men bijvoorbeeld ook te Lomm, te Venray, te Maasniel bij Roermond en elders vond. En nu nog iets anders. En nu gaan wij een eeuw terug. Tijdens de Belgische revolutie, nu ongeveer eene eeuw geleden, was Oeijsteren het schouwspel van heel wat onrust. Toen had het dorp af en toe Bel gische inkwartiering. Het Land van Cuijk was Hollandsch gebleven. Men stond op oorlogsvoet. De Hollanders patrouilleerden aan den linkeroever der Maas en de officieren leefden er lustig van „den Wildeman" bij Here ckenrath in Vierlingsbeek en in „den Keizer" bij Hermans op de Markt te Boxmeer. De Belgen zaten aan den rechter kant der Maas te Bergen, Afferden Gennep en Mook en deden zich te goed in de dorpen aan balkenbrei, die ze van huis uit goed kenden. De vijandelijkheden bleven gewoon lijk bij hard roepen en schelden van weerskanten en bij gaten in de lucht schieten. Maar eenige Hollandsche gendarmen wilden wel eens op avon tuur, trokken naar Geijsteren en ran selden daar een paar onschuldige boeren, die bij den koster zaten te kaarten, met het plat van den sabel af. De koster liep naar den heer en deze reed naar Venray. De Venray sche heethoofden stormden naar de Geijstersche bossehen, kampeerden daar tot er genoeg lui bijeen waren trokken met echte Belgische sol daten aan het hoofd naar het Land van Cuyk. Zelfs van Venlo en Roer mond was versterking gekomen. Nu begon de zegetocht der Arganauten. Te Sambeek schoot men een gat de muur der pastorie en in Box meer de peren van de boomen. De Hollanders waren gevlucht; een dronken Hollandsche huzaar haalde men uit de boonen en nam hem krijgsgevangen. Daarna werden de Boxmeersche en Sambeeksche hammen en worsten aangevallen. Toen de Hollandsche soldaten van Grave kwamen opdoe men, liepen alle helden van den overkant om het hardst weer naar het zuiden, de bossehen in. De gevangen dragonder was in middels doodnuchter geworden en trok er achter Vierlingsbeek weer vandoor, opgevangen door zijne col lega's. De Argonauten en de helden uit het zuiden waren weer blij Geijsteren achter den rug te hebben en enkelen werden thuis door moeder de vrouw met den bezemsteel ontvangen. Aldus eindigde de geweldige wrake tocht der partisjans onbloedig en onroemrijk. Geijsteren is nu vreedzaam en rus tig en het legt zich in volkomen harmonie met de kasteelheeren op vooruitgang toe. Met den wensch, dat men daarin volkomen slage, sluiten wij onze reis en keeren op een modern voertuig in behoorlijke snelheid terug. IN MIJNE NIEUWE BETREKKING. (1) Ik werd naar R. in de Pruisische provincie D.f als directeur van de recht bank verplaatst. Ik kende noch de stad, noch de provincie, maar mijne aardrijkskunde herinnerde mij, dat het een landstadje met 5000 inwoners was In de stad en in den omtrek, was mij ook geen mensch bekend en de betrekkingei van de stad tot het platteland, dus ook de bijzonderheden van mijne nieuwe betrekking, waren mij geheel onbekend. Wat een rechtbank was en wat de directeur van zulk een crimineel lichaam te doen had, wist ik zeer Op mijne reis van mijn voormalige naar mijne nieuwe standplaats moest ik Berlijn aandoen, om mij aan den minister van justitie voor te stellen en die had mij ten minste eenigszins met mijne nieuwe ambtelijke loopbaan be kend gemaakt. Het zal in den eersten tijd een moeilijke en bovendien geene aange name voor u zijn, maar.... De minister sprak over mijn afgelegde loopbaan en vervolgde toen Maar gij zult moeilijk- en onaan genaamheden weten te overwinnen, Schele hoofdpijn is vaak te wijten aan slechte spijsvertering. Foster's Maagpillen verdrijven spoedig uw kwaal, werken uiterst zacht en verschaffen u een gezonden eetlust, nieuwe energie en een opgeruimd humeur. Maagpillen a f 0.65 per flacon. Foster's Alom verkrijgbaar De algemeene transport-onderneming A. T. O. Hoe staat het met de plannen? Men weet, det de Nedorlandsche Spoor wegen een grootsch plant hebben ont worpen, om het locale verkeer, dat de autobus hun ontnam, terug te winnen Zij zullen daartoe oprichten een N.V. De Algemeene Transport Onderneming en zij hebben den Heer Hekker me' het voorbereidend werk belast. Nadat de eerste berichten daarover door de pers waren gegaan, hoorde men er niet veel meer van, terwijl daarentegen wel de kritiek het hoofd opstak. Deze is deels van juridischen deels van particularistischen aard. De eerste betwijfelt, of de Statuten van de Ned. Spoorwegen de oprichting van een dergelijke Vennootschap wel toe laten, de tweede, neergelegd in een adres van den Bond van Bedrijfsauto houders aan de Koningin, heeft behalve den juridischen twijfel, zeer ernstig bezwaar tegen den dreigenden aanslag op een goed stuk brood van den bus ondernemer. Wij zijn, gewapend met de kritieken en begaan met de bedreigde particuliere belangen, naar den heer Hekker ge- stapt, schrijft de redactie van »de Ga beiden zijn door het deels nog aanwezige personeel in het leven geroepen, de thans gepensioneerde directeur was al lang versleten, de nog fungeerende raden zijn het ook, maar het is voor het oogenblik onmogelijk, hen ook te pen sioneeren. Tengevolge van dat alles zijn de gerechtszaken in de grootste wanorde geraakt, waarvan hel gevolg is geweest, dat de misdaden in uw nieuw rechtsgebied op eene schrikbare wijze zijn toegenomen Ik verwacht van u, eindigde de minister, dat gij eenerzijds met streng heid en energie de orde zult herstellen, anderzijds, dat gij de twee oude raden, die in hun tijd ook duchtige ambtenaren geweest en door lange, vermoeiende dienst, stomp geworden zijn, met alle toegevendheid en onderscheiding zult behandelen, waarop lange dienst aan spraak heeft. Ik was jong, sterk, aan het werk gewoon, in de betrekking, die ik verliet, had ik geheel dezelfde moeilijk- en onaangenaamheden te overwinnen gehad en zonder moeite overwonnen, Ik ging getroost naar mijn nieuwen post. Mijn nieuw rechtsgebied lag aan de Hannoversche grenzen, in Hannover woonde een mijner academie-vrienden ik verzocht den minister verlof, hem voor mijn in dienst treding te mogen bezoeken en hij stond het toe. Ik reisde van Berlijn naar Hannove met den snelpost, er waren toen nog geen spoorwegen in Duitschland, bezocht mijn vriend en keerde toen I naar Pruisen terug en wel uit het komen vroeg in't voorjaar r- j koop tijdig een pot I Bij Alle Drogisten 683 -9 ragehouder", - waaraan wij dit ^artikel ontleenen. Eerst vroegen wij natuurlijk naar den stand van het plan en toen bleek ons, dat er achter de schermen hard gewerkt wordt, hard gewerkt met Gede puteerden en burgemeesters. Zooals men weet, hebben Gedeputeerden der rovincies aparte wegencommissies ngesteld, welke het College moeten adviseeren over de talrijke vergunnings aanvragen, welke het bereikten, nu de nieuwe wet, zooals men weet, aan Gedeputeerden een beslissing heeft gegeven over de vergunningsaanvragen in hun gewest. De A. T. Obehoort, strikt genomen, niet tot de ve^gunningsvragers, naar ons bleek. Zij gaf alleen het bekende schema van haar groote plannen en zij wil gaarne in aanme king komen, maar opdringen doet zij zich niet. Het spreekt vanzelf, dat het schema de aandacht van vele nog niet van alle wegencolleges uit Gedeputeer den heeft getrokken. Daarentegen bleek een Friesch lid van zoo'n commissie in die mate onder den indruk gekomen van een bezoek bij den heer Hekker, dat hij dezen uitnóodigde, zijn plan voor het volle College te komen uiteenzetten met het gevolg, dat de heer H. het verzoek ontving, een verkeersplan voor heel Friesland op te maken. Daaraan heeft de heer H. intusschen voldaan. Een dergelijk proces schijnt zich in Groningen te >ullen herhalen In Drente, Brabant, Gelderland en Limburg heeft de heer Hekker, even eens op verzoek hier van een we- jenlidcommissie, daar van een groep Durgemeesters of andere autoriteiten gewestelijke verkeersplannen van be paalde streken in die provincies ont worpen, zoodat al een 6 000.000 K.M. in aanbod zijn Het wachten is op de Kon. goed keuring der statuten en op de conces sies van Gedeputeerden. De eerste moet ieder oogenblik te wachten zijn, om trent de tweede kan natuurlijk nog niets met zekerheid worden gezegd. Omtrent de wagentypen, die gebezigd zullen worden, kan »de Garagehouder" meedeelen, dat, met het oog op hel verschil der behoeften en de toestan den van den weg, idrie typen zijn ont worpen en dat de grootste wagens 36 personen met kleine bagage zullen kunnen bevatten. Het plan is voor de A.T.O. geheel nieuwe wagens te laten maken en dus met het oog op de oeconomie van het bedrijf geen thans gebruikte typen over te nemen. Wel zal men vermoedelijk bestaand buspersoneel kunnen overnemen. De bekende, schitterende, nooit falen de Zwitsersche Postautodienst heeft bij hel ontwerpen der A.T.O. tot voorbeeld gediend. Het onderhoud met den heer Hekker noopt het blad de heele A.T.O. kwestie nog eens o^der de oogen te zien We zullen dus krijgen een nieuwe N.V., waardoor de Nederl. Spoorwegen al is de deelneming van derden niet uitgesloten het kapitaal zullen ver strekken. Doel der A.T.O. is niet het maken van winst, doch het steunen van het moederlichaam, opdat dit niet bezwijke. Hier raken wij een zeer gewichtig punt. De Ned. Spoorwegen kunnen zoo werd dit blad verzekerd niet blijven bestaan, wanneer zij niet het Hannoversche onmiddellijk in mijn nieuw rechtsgebied. Tot mijne stand plaats had ik anderhalve dagreis noodig en daar mijn vriend mij verzekerd had. dat mijn reis voortdurend door schoone streken liep, maakte ik dat te voet. Ik had daarbij tevens iets anders op hel oog. Van de grenzen tot de stad R, had ik een eind door mijn nieuw gebied af te leggen, eene wandeling gaf mij gelegenheid, veel op te merken en te vernemen, wat mij in het vervolg van nut kon zijn. Volgens ingewonnen berichten was ik dicht bij de grenzen. Ik bevond mij in een uitgestrekt bosch. zooals men opmerkelijk genoeg, aan de grenzen van vele staten vindt, alsof de regeerin gen, de vele en zware misdrijven, die doorgaans aan de grenzen gepleegd worden, eene geschikte plaats en den bedrijvers derzelven een zekeren, ontoe gankelijken schuilhoek verstrekken willen. Het was een helderen, warmen voor jaarsavond, de zon was reeds diep aan den horizon gezonken, juist zoo diep, om door de dicht belommerde kruinen der boomen, niet meer belemmerd te worden, om hare goudgele stralen tot in het midden, zeer diep in het bosch te verspreiden. Er vormden zich ver rassende licht- en schaduwpartijen, onder de hooge boomen en het jongere hout. Het oude en jonge volkje ver heugde zich ook hier, in het stille, afgelegen Hannoversch-Pruisische grens bosch, in de heldere, vroolijke zonne stralen en als een oude knorrige en knokkige eikenstam ze lang tegen locaal verkeer terugkrijgen. Het gaal tenslotte om een staatsbelang van de eerste orde en niet om monopolis tisch winstbejag. Trouwens de A.T.O streeft niet naar een monopolie, naar uitdrukkelijk werd verklasrd. Wat zou zoo'n streven fen slotte ook baten waar immers Ged. Staten de volstrekte macht in handen hebben Tekort op de N. S. beteekenl betaling daarvan uit de Staatskas, het alge meenste lichaam, dat men zich denken kan. De Staat is bovendien èn grootste aandeelhoudster èn garant voor 5 pet. op de aandeelen. Wat dat beteekent, blijkt b.v. uit wat de Staat iu 1921, 1922 en 1923 heeft moeten bijpassen ijnde f 32.932.927, f 30.502 022 en 22 986 655. De jaren 1924 en 1925 gaven kleine overschotten, terwijl voor 1926, wegens tariefverlaging een tekort van 5i/z mil- lioen was geraamd, dat gelukkig niet bereikt zal worden. Waar gaat het echter met de N S. heen, als het onmisbare locaalverkeer nog mee wordt weggevreten? Dan komt het geheele bedrijf in gevaar, snelver keer en internationaal verkeer en de tekorten kunnen niet anders dan een schrikbarende hoogte krijgen. Wil men nog een eenige cijfers, die den invloed illustreeren van de onge breidelde autobus concurrentie Hier zijn ze, namelijk opgaven van den kaartverkoop van eenige stations in 1913 en in 1925 Wij geven slechts de welsprekendste cijfersAbcoude 115.000 en 75 000; den Ham 66.000 en 22.000; Gorssel 46 000 en 18000; Hoog- karspel 46.000 en 16000: Hoogkerk 60 000 en 21 000; Maarssen 141 000 en 40.000; N. Scharwoude 101 000 en 21000 Winsum 156 000 en 74 000; IJmuiden 408 000 en 272 000. De ontwikkeling en de prijsdaling van de verbrandingsproducten heeft na den oorlog de autobus in het leven geroepen. Hij heeft bewezen een uit stekend verkeersmiddel te zijn. Waarom zou een verkeerslichaam als de N. S. dit vervoermiddel niet in het bedrijf mogen opnemen en een particulier wel Men vergele niet we denken bij zonder aan de streek, waardoor de Gen traal Spoor loopt dat de Spoor- en Tramweg eerste ontginner was van streken, waarin thans de autobus het verkeer heeft opgenomen. Onder het dreigend gevaar hebben de particuliere ondernemers eigen concur rentie reeds gebreideld en naar samen werking gezocht in het belang van een economisch geregeld verkeer, hun goed recht, natuurlijk. Maar tenslotte zullen de particulieren wel blijven rij den om te verdienen en de onrendabele lijn laten Itggen. De AT.O. biedt daarentegen lijnen- complex6n en streekcomplexen, ja, pro vincie-complexen aan, waarbij, in onder ling overleg met de provinciale autori teiten, alle der provincie gaan, waar natuurlijk een complex aanmerkelijk economischer uit hun isolement zullen worden verlost. Voor haar zal de vette lijn de schrale goed maken en dat zal te g-emakkelijker vallen te exploiteeren dan een enkele lijn of een paar lijnen. Zooals men weet, gaat het autobedrijf der N S. nog verder. Op belangrijke plaatsen en dorpen, buiten de spoorlijn gelegen, zullen be stelhuizen, agentschappen en dergelijke worden opgericht. Aldus zal de ge legenheid bestaan tot het afleveren en ten vervoer aannemen van goederen, voor vervoer met bussen of voor een op te richten autobesteldienst. Men wil dus als 't ware zooveel mogelijk plaatsen verbinden aan het spoorwegnet, hetzij door toevoerlijn, hetzij door verlengstuk. met AKKER's KLOOSTERBALSEM, die geen salicylverbindingen, chloroform of ammoniak bevat, welke Uw huid vernielen. AKKER's KLOOSTERBALSEM heeft de eigenschap diep in de huid te dringen. De verwarmende invloed zal diep in Uw gewrichten het bloed beter doen circu- leeren en daardoor de vergiften ver drijven, waardoor de weefsels de ver loren veerkracht en soepelheid herkrijgen, met AKKER's is daarom het middel dat een aanval van rheumatlek onmiddellijk tot bedaren brengt en in korten tijd geneest. Een proef zal U overtuigen. Prijs per pot 60 cent. Het betreft hier lijnen, waarvan erkend moet worden, dat zij, ondanks den spoorweg in een dringende verkeersbe- hoefte voorzien. In het belang van het verkeer over langen afstand kan men dikwijls niet genoeg stopplaatsen aanleggen of stop treinen laten loopen en dan moet de autobus het spoorwegbedrijf aanvullen. Ook deze taak wil de A.T O. vervullen. Ze streeft dus naar bevrediging der verkeersbehoeften in den ruimsten zin Zij meent, dat de verbrandingsmotor haar toe in staat stelt. Zij wenschtzelf belangeloos te werken in het levensbe lang der Nederlandsche Spoorwegen en zij meent, dat alleen te kunnen doen, indien haar streken, liever nog provin cies, liefst, het geheele land ter ver- keersexploitatie worden geschonken. Het gaat dus, ondanks de verzekering van de A. T. O wel degelijk op een monopolie aan. Maar Gedeputeerden hebben het in hun hand: le. om op kleine schaal de A.T.O. te laten toonen wat ze kan; 2e. om in deelen van hun gewest de noo- dige eoncurrentie-elemenlen bij de hand te houden; 3e om daardoor een groote onbillijkheid tegenover het goed ge regeld particulier bedrijf te voorkomen. De Bond van Bedrijfsautohouders berekent in zijn adres aan de Konin gin, dat 4 millioen gld met schade loosstelling aan de ondernemers en 25 millioen met overneming der wagens zou gemoeid zijn. Gedeputeerden heb ben het in ieder geval in de hand, behoorlijke tijdsruimten toe te staan voor het zich uitleven van 't materiaal het zich bergen van het personeel van hen, die met bewonderenswaardige energie begonnen zijn en daarom al thans aanspraak hebben op een be hoorlijken termijn van overgang. Niet zonder reden wordt de A.T.O. in den vorm van een Vennootschap gesticht. Immers ieder weet, dat de impasse van de N. S. mede samen hangt met de omstandigheid, dat de directie niet kan werken als een parti culier bedrijf. Met de A. T. O. zal dit wel mogelijk zijn. Eindelijk zijn er nog lijnen, zuiver parallel loopend met den spoorweg. houden, maar eindelijk toch op het jongere goed had moeten laten vallen, dan was het, alsof de frissche bloes- sems en het jeugdig groen van vreugde juichten. De arme, kleine, jonge dingen hadden zoo zelden feestdag, onder de trotsche koningin des wouds Om den schoonen voorjaarsavond geheel te genieten, was ik ter zijde van den weg op een ouden boomstronk gaan zitten. Gij denkt wellicht, dat dit te dichterlijk was voor een crimineel gemoed I Een ander antwoord misschien, dat ik toen nog jong was Wat het laatste betreft, is er op zijn best een gemoed te vinden, dat drooger ïs dan dat van een jong criminalist. Waar andere menschen een harthebben, zelfs de jonge koopman ondanks zijne cijfers, hoofd- en wisselboeken, enkel en dubbel boekhouden, daar heeft de jonge criminalist slechts eene carrière en eerst op rijperen leeftijd krijgt hij iets, wat op een hart gelijkt. Ik zag naar het spel der steeds schitterende zonnestralen, rondom was alles stil, de vogels des wouds schenen zich reeds ter rust begeven te hebben; andere vogels, raven en kraaien, die hun aas elders opsporen, keerden naar hunne nesten terug, maar hunne anders zoo krassende toonen waren verstomd en hunne vlucht zoo zacht, dat men die nauwelijks hoerde. Ik werd in mijn natuurbeschouwin gen gestoord. Iets poëtischer en tevens iets vriendelijks stoorde mij, een heldere zingende vrouwenstem klonk door het bosch, zij naderde de plaats, waar ik mij bevond en kwam van den kant der Van 25 Febr. tot 4 Maart. INGEKOMEN H. Niessen, verpleger Stationsweg 14 van Amt.-Ammneloe. H. A. v. Helden, z.b. Hoenderstr. 20 van Meerlo. J. v. Kampen, schilder Patersstr. 14 van Delft. P. O. 't Veld en gezin, arbeider N S. Oirlo E. 22 van Melick. J. G. Kusters, kleermaker Schoolstr. 20 van Venlo. A. W. Berbers en gezin, sigaren maker Maash.weg 30 van Boxmeer. L. J. Arts, sigarenmaker Kruisstr. 4 van Valkenswaard. H. M. A. v. Els, dienstbode Beekweg 6 van Venlo. P. Reinders en gezin, arbeider Mer- seloscheweg M 2 van Gennep. Puisische grenzen de zangeres kwam zeker langs den grooten weg, dien ik ook gevolgd was en waarvan ik twintig of dertig schreden verwijderd zat. Het was eene frissche, jeugdige slem, zij zong zoo vroolijk en lustig, alsof zij iederen boom, ieder struikje, ieder biad en iederen bloesem hare vreugde wilde meedeelen. Waarschijnlijk dacht zij daar niet aan, maar aan iets anders. Haar gezang drong diep in het bosch. ^Tevredenheid is mijn behagen. Ik laat anderen huilend klagen En min de tevredenheid, En min, en min, en min, en min, En min steeds de tevredenheid." Kent gij de eenvoudige, hartelijke, vroolijke melodie dezer woorden Ik luisterde aandachtig en was nieuws gierig, de zangeres te zien, eindelijk kwam zij. Zij ging langzaam en zag voor zich uit, hare blikken zweefden door het bosch, alsof zij iets zochten, mij had zij nog niet gezien, een dikke boomstam verborg mij voor hare oogen, maar ik zag haar des te duidelijker. Het was eene kleine, hupsche buiten gewoon vlugge gestalte. Hare oogen schitterden van vreugde en over haar frisch gelaat lag eene kinderlijke, onschuldvolle goedaardig heid verspreid. Zij droeg half steedsche half lande lijke kleederen. Ondanks hare zoekende blikken had zij noch mij, noch iets anders ontdekt. In tegenovergestelde richting van haar, naderde een jonkman de grenzen, bij ging niet op den straatweg, maar in het hout, sloop zacht en vlug door

Peel en Maas | 1927 | | pagina 5