Tweed© Blad van nPEEL EN MA AS
Van Oostrum
naar Qeijsteren
De eerste zaak
feuilleton
Sproeten
SPRUTOL
99
De Spoorwegen en de
Autobussen.
Bedaar Uw pijn
Kloosterbalsem
Ingekomen en vertrokken
personen.
Aanmelding van nieuwe leerlingen op
de openbare lagere scholen mot
uitzondering der school te Venray-Kom.
Burgemeester en Wethouders van
Venray brengen ter openbare kennis,
dat ouders, voogden of verzorgers, die
verlangen, dat hunne kinderen of
pupillen met één April a.s. op een der
openbare lagere scholen worden toege
laten, daarvan onder juiste opgave van
namen, voornamen, geboortedatum,
geslacht en woonplaats der kinderen,
zoo spoedig mogelyk, uiterlyk 19 Maart
a.s. aangifte moeten doen bij het Hoofd
der School. (Trouwboekjes medebren
gen).
Venray, 2 Maart 1927.
Burgemeester en Wethouders voornmd,
O. VAN DE LOO.
De Secretaris,
VAN HAAREN.
door A. F. VAN BEURDEN.
SLOT.
Wij hebben niet te veel gezegd,
toen wij verklaarden, dat van het
kalme en rustige Oeijsteren, zooveel
te vertellen was.
Wij spreken nog niet van allerlei
processen, die de heeren met vreem
den en met hunne onderzaten voer
den. Ook niet van de algemeene
rampen van brand en hagelslag,
duren tijd en overstrooming, waar
door Geijsteren even goed bezocht
werd als alle andere dorpen, ook
niet van den Franschen tijd, die zelfs
tot hier dóórwerkte, maar willen nog
eens even tot slot een eeuw terug
gaan tot minder gevaarlijke tijden.
Maar eerst moeten wij nu nog een
bezoek brengen aan het hooge
vluchthuis of de „Spijker" in 't dorp
met het wapen der vroegere bezit
ters getooid.
Dat warenhuizen, die in krijgstijden
verdedigd konden worden en die
men bijvoorbeeld ook te Lomm, te
Venray, te Maasniel bij Roermond en
elders vond.
En nu nog iets anders. En nu
gaan wij een eeuw terug.
Tijdens de Belgische revolutie, nu
ongeveer eene eeuw geleden, was
Oeijsteren het schouwspel van heel
wat onrust.
Toen had het dorp af en toe Bel
gische inkwartiering. Het Land van
Cuijk was Hollandsch gebleven. Men
stond op oorlogsvoet. De Hollanders
patrouilleerden aan den linkeroever
der Maas en de officieren leefden er
lustig van „den Wildeman" bij Here
ckenrath in Vierlingsbeek en in „den
Keizer" bij Hermans op de Markt te
Boxmeer.
De Belgen zaten aan den rechter
kant der Maas te Bergen, Afferden
Gennep en Mook en deden zich te
goed in de dorpen aan balkenbrei,
die ze van huis uit goed kenden.
De vijandelijkheden bleven gewoon
lijk bij hard roepen en schelden van
weerskanten en bij gaten in de lucht
schieten. Maar eenige Hollandsche
gendarmen wilden wel eens op avon
tuur, trokken naar Geijsteren en ran
selden daar een paar onschuldige
boeren, die bij den koster zaten te
kaarten, met het plat van den sabel
af. De koster liep naar den heer en
deze reed naar Venray. De Venray
sche heethoofden stormden naar de
Geijstersche bossehen, kampeerden
daar tot er genoeg lui bijeen waren
trokken met echte Belgische sol
daten aan het hoofd naar het Land
van Cuyk. Zelfs van Venlo en Roer
mond was versterking gekomen. Nu
begon de zegetocht der Arganauten.
Te Sambeek schoot men een gat
de muur der pastorie en in Box
meer de peren van de boomen. De
Hollanders waren gevlucht; een
dronken Hollandsche huzaar haalde
men uit de boonen en nam hem
krijgsgevangen.
Daarna werden de Boxmeersche
en Sambeeksche hammen en worsten
aangevallen. Toen de Hollandsche
soldaten van Grave kwamen opdoe
men, liepen alle helden van den
overkant om het hardst weer naar
het zuiden, de bossehen in.
De gevangen dragonder was in
middels doodnuchter geworden en
trok er achter Vierlingsbeek weer
vandoor, opgevangen door zijne col
lega's.
De Argonauten en de helden uit
het zuiden waren weer blij Geijsteren
achter den rug te hebben en enkelen
werden thuis door moeder de vrouw
met den bezemsteel ontvangen.
Aldus eindigde de geweldige wrake
tocht der partisjans onbloedig en
onroemrijk.
Geijsteren is nu vreedzaam en rus
tig en het legt zich in volkomen
harmonie met de kasteelheeren op
vooruitgang toe. Met den wensch,
dat men daarin volkomen slage,
sluiten wij onze reis en keeren op
een modern voertuig in behoorlijke
snelheid terug.
IN MIJNE NIEUWE BETREKKING.
(1)
Ik werd naar R. in de Pruisische
provincie D.f als directeur van de recht
bank verplaatst.
Ik kende noch de stad, noch de
provincie, maar mijne aardrijkskunde
herinnerde mij, dat het een landstadje
met 5000 inwoners was In de stad en
in den omtrek, was mij ook geen
mensch bekend en de betrekkingei
van de stad tot het platteland, dus ook
de bijzonderheden van mijne nieuwe
betrekking, waren mij geheel onbekend.
Wat een rechtbank was en wat de
directeur van zulk een crimineel
lichaam te doen had, wist ik zeer
Op mijne reis van mijn voormalige
naar mijne nieuwe standplaats moest
ik Berlijn aandoen, om mij aan den
minister van justitie voor te stellen en
die had mij ten minste eenigszins met
mijne nieuwe ambtelijke loopbaan be
kend gemaakt.
Het zal in den eersten tijd een
moeilijke en bovendien geene aange
name voor u zijn, maar....
De minister sprak over mijn afgelegde
loopbaan en vervolgde toen
Maar gij zult moeilijk- en onaan
genaamheden weten te overwinnen,
Schele hoofdpijn
is vaak te wijten aan
slechte spijsvertering.
Foster's Maagpillen
verdrijven spoedig uw
kwaal, werken uiterst
zacht en verschaffen
u een gezonden eetlust,
nieuwe energie en een
opgeruimd humeur.
Maagpillen
a f 0.65 per flacon.
Foster's
Alom verkrijgbaar
De
algemeene transport-onderneming
A. T. O.
Hoe staat het met de plannen?
Men weet, det de Nedorlandsche Spoor
wegen een grootsch plant hebben ont
worpen, om het locale verkeer, dat de
autobus hun ontnam, terug te winnen
Zij zullen daartoe oprichten een N.V.
De Algemeene Transport Onderneming
en zij hebben den Heer Hekker me'
het voorbereidend werk belast.
Nadat de eerste berichten daarover
door de pers waren gegaan, hoorde
men er niet veel meer van, terwijl
daarentegen wel de kritiek het hoofd
opstak. Deze is deels van juridischen
deels van particularistischen aard. De
eerste betwijfelt, of de Statuten van de
Ned. Spoorwegen de oprichting van
een dergelijke Vennootschap wel toe
laten, de tweede, neergelegd in een
adres van den Bond van Bedrijfsauto
houders aan de Koningin, heeft behalve
den juridischen twijfel, zeer ernstig
bezwaar tegen den dreigenden aanslag
op een goed stuk brood van den bus
ondernemer.
Wij zijn, gewapend met de kritieken
en begaan met de bedreigde particuliere
belangen, naar den heer Hekker ge-
stapt, schrijft de redactie van »de Ga
beiden zijn door het deels nog aanwezige
personeel in het leven geroepen, de
thans gepensioneerde directeur was al
lang versleten, de nog fungeerende raden
zijn het ook, maar het is voor het
oogenblik onmogelijk, hen ook te pen
sioneeren. Tengevolge van dat alles
zijn de gerechtszaken in de grootste
wanorde geraakt, waarvan hel gevolg
is geweest, dat de misdaden in uw
nieuw rechtsgebied op eene schrikbare
wijze zijn toegenomen
Ik verwacht van u, eindigde de
minister, dat gij eenerzijds met streng
heid en energie de orde zult herstellen,
anderzijds, dat gij de twee oude raden,
die in hun tijd ook duchtige ambtenaren
geweest en door lange, vermoeiende
dienst, stomp geworden zijn, met alle
toegevendheid en onderscheiding zult
behandelen, waarop lange dienst aan
spraak heeft.
Ik was jong, sterk, aan het werk
gewoon, in de betrekking, die ik verliet,
had ik geheel dezelfde moeilijk- en
onaangenaamheden te overwinnen
gehad en zonder moeite overwonnen,
Ik ging getroost naar mijn nieuwen
post.
Mijn nieuw rechtsgebied lag aan de
Hannoversche grenzen, in Hannover
woonde een mijner academie-vrienden
ik verzocht den minister verlof, hem
voor mijn in dienst treding te mogen
bezoeken en hij stond het toe.
Ik reisde van Berlijn naar Hannove
met den snelpost, er waren toen nog
geen spoorwegen in Duitschland,
bezocht mijn vriend en keerde toen
I naar Pruisen terug en wel uit het
komen vroeg in't voorjaar r-
j koop tijdig een pot I
Bij Alle Drogisten
683 -9
ragehouder", - waaraan wij dit ^artikel
ontleenen.
Eerst vroegen wij natuurlijk naar
den stand van het plan en toen bleek
ons, dat er achter de schermen hard
gewerkt wordt, hard gewerkt met Gede
puteerden en burgemeesters. Zooals
men weet, hebben Gedeputeerden der
rovincies aparte wegencommissies
ngesteld, welke het College moeten
adviseeren over de talrijke vergunnings
aanvragen, welke het bereikten, nu de
nieuwe wet, zooals men weet, aan
Gedeputeerden een beslissing heeft
gegeven over de vergunningsaanvragen
in hun gewest.
De A. T. Obehoort, strikt genomen,
niet tot de ve^gunningsvragers, naar
ons bleek. Zij gaf alleen het bekende
schema van haar groote plannen en zij
wil gaarne in aanme king komen, maar
opdringen doet zij zich niet.
Het spreekt vanzelf, dat het schema
de aandacht van vele nog niet van
alle wegencolleges uit Gedeputeer
den heeft getrokken.
Daarentegen bleek een Friesch lid
van zoo'n commissie in die mate onder
den indruk gekomen van een bezoek
bij den heer Hekker, dat hij dezen
uitnóodigde, zijn plan voor het volle
College te komen uiteenzetten met het
gevolg, dat de heer H. het verzoek
ontving, een verkeersplan voor heel
Friesland op te maken.
Daaraan heeft de heer H. intusschen
voldaan. Een dergelijk proces schijnt
zich in Groningen te >ullen herhalen
In Drente, Brabant, Gelderland en
Limburg heeft de heer Hekker, even
eens op verzoek hier van een we-
jenlidcommissie, daar van een groep
Durgemeesters of andere autoriteiten
gewestelijke verkeersplannen van be
paalde streken in die provincies ont
worpen, zoodat al een 6 000.000 K.M.
in aanbod zijn
Het wachten is op de Kon. goed
keuring der statuten en op de conces
sies van Gedeputeerden. De eerste moet
ieder oogenblik te wachten zijn, om
trent de tweede kan natuurlijk nog
niets met zekerheid worden gezegd.
Omtrent de wagentypen, die gebezigd
zullen worden, kan »de Garagehouder"
meedeelen, dat, met het oog op hel
verschil der behoeften en de toestan
den van den weg, idrie typen zijn ont
worpen en dat de grootste wagens 36
personen met kleine bagage zullen
kunnen bevatten.
Het plan is voor de A.T.O. geheel
nieuwe wagens te laten maken en dus
met het oog op de oeconomie van
het bedrijf geen thans gebruikte
typen over te nemen.
Wel zal men vermoedelijk bestaand
buspersoneel kunnen overnemen.
De bekende, schitterende, nooit falen
de Zwitsersche Postautodienst heeft bij
hel ontwerpen der A.T.O. tot voorbeeld
gediend.
Het onderhoud met den heer Hekker
noopt het blad de heele A.T.O. kwestie
nog eens o^der de oogen te zien
We zullen dus krijgen een nieuwe
N.V., waardoor de Nederl. Spoorwegen
al is de deelneming van derden niet
uitgesloten het kapitaal zullen ver
strekken. Doel der A.T.O. is niet het
maken van winst, doch het steunen
van het moederlichaam, opdat dit niet
bezwijke.
Hier raken wij een zeer gewichtig
punt. De Ned. Spoorwegen kunnen
zoo werd dit blad verzekerd niet
blijven bestaan, wanneer zij niet het
Hannoversche onmiddellijk in mijn
nieuw rechtsgebied. Tot mijne stand
plaats had ik anderhalve dagreis noodig
en daar mijn vriend mij verzekerd had.
dat mijn reis voortdurend door schoone
streken liep, maakte ik dat te voet.
Ik had daarbij tevens iets anders op
hel oog. Van de grenzen tot de stad R,
had ik een eind door mijn nieuw
gebied af te leggen, eene wandeling
gaf mij gelegenheid, veel op te merken
en te vernemen, wat mij in het vervolg
van nut kon zijn.
Volgens ingewonnen berichten was
ik dicht bij de grenzen. Ik bevond mij
in een uitgestrekt bosch. zooals men
opmerkelijk genoeg, aan de grenzen
van vele staten vindt, alsof de regeerin
gen, de vele en zware misdrijven, die
doorgaans aan de grenzen gepleegd
worden, eene geschikte plaats en den
bedrijvers derzelven een zekeren, ontoe
gankelijken schuilhoek verstrekken
willen.
Het was een helderen, warmen voor
jaarsavond, de zon was reeds diep aan
den horizon gezonken, juist zoo diep,
om door de dicht belommerde kruinen
der boomen, niet meer belemmerd te
worden, om hare goudgele stralen tot
in het midden, zeer diep in het bosch
te verspreiden. Er vormden zich ver
rassende licht- en schaduwpartijen,
onder de hooge boomen en het jongere
hout. Het oude en jonge volkje ver
heugde zich ook hier, in het stille,
afgelegen Hannoversch-Pruisische grens
bosch, in de heldere, vroolijke zonne
stralen en als een oude knorrige en
knokkige eikenstam ze lang tegen
locaal verkeer terugkrijgen. Het gaal
tenslotte om een staatsbelang van
de eerste orde en niet om monopolis
tisch winstbejag. Trouwens de A.T.O
streeft niet naar een monopolie, naar
uitdrukkelijk werd verklasrd. Wat zou
zoo'n streven fen slotte ook baten waar
immers Ged. Staten de volstrekte macht
in handen hebben
Tekort op de N. S. beteekenl betaling
daarvan uit de Staatskas, het alge
meenste lichaam, dat men zich denken
kan. De Staat is bovendien èn grootste
aandeelhoudster èn garant voor 5 pet.
op de aandeelen. Wat dat beteekent,
blijkt b.v. uit wat de Staat iu 1921,
1922 en 1923 heeft moeten bijpassen
ijnde f 32.932.927, f 30.502 022 en
22 986 655.
De jaren 1924 en 1925 gaven kleine
overschotten, terwijl voor 1926, wegens
tariefverlaging een tekort van 5i/z mil-
lioen was geraamd, dat gelukkig niet
bereikt zal worden.
Waar gaat het echter met de N S.
heen, als het onmisbare locaalverkeer
nog mee wordt weggevreten? Dan komt
het geheele bedrijf in gevaar, snelver
keer en internationaal verkeer en de
tekorten kunnen niet anders dan een
schrikbarende hoogte krijgen.
Wil men nog een eenige cijfers, die
den invloed illustreeren van de onge
breidelde autobus concurrentie
Hier zijn ze, namelijk opgaven van
den kaartverkoop van eenige stations
in 1913 en in 1925 Wij geven slechts
de welsprekendste cijfersAbcoude
115.000 en 75 000; den Ham 66.000 en
22.000; Gorssel 46 000 en 18000; Hoog-
karspel 46.000 en 16000: Hoogkerk
60 000 en 21 000; Maarssen 141 000 en
40.000; N. Scharwoude 101 000 en 21000
Winsum 156 000 en 74 000; IJmuiden
408 000 en 272 000.
De ontwikkeling en de prijsdaling
van de verbrandingsproducten heeft na
den oorlog de autobus in het leven
geroepen. Hij heeft bewezen een uit
stekend verkeersmiddel te zijn.
Waarom zou een verkeerslichaam
als de N. S. dit vervoermiddel niet in
het bedrijf mogen opnemen en een
particulier wel
Men vergele niet we denken bij
zonder aan de streek, waardoor de Gen
traal Spoor loopt dat de Spoor- en
Tramweg eerste ontginner was van
streken, waarin thans de autobus het
verkeer heeft opgenomen.
Onder het dreigend gevaar hebben de
particuliere ondernemers eigen concur
rentie reeds gebreideld en naar samen
werking gezocht in het belang van een
economisch geregeld verkeer, hun
goed recht, natuurlijk. Maar tenslotte
zullen de particulieren wel blijven rij
den om te verdienen en de onrendabele
lijn laten Itggen.
De AT.O. biedt daarentegen lijnen-
complex6n en streekcomplexen, ja, pro
vincie-complexen aan, waarbij, in onder
ling overleg met de provinciale autori
teiten, alle der provincie gaan, waar
natuurlijk een complex aanmerkelijk
economischer uit hun isolement zullen
worden verlost. Voor haar zal de vette
lijn de schrale goed maken en dat zal
te g-emakkelijker vallen te exploiteeren
dan een enkele lijn of een paar lijnen.
Zooals men weet, gaat het autobedrijf
der N S. nog verder.
Op belangrijke plaatsen en dorpen,
buiten de spoorlijn gelegen, zullen be
stelhuizen, agentschappen en dergelijke
worden opgericht. Aldus zal de ge
legenheid bestaan tot het afleveren en
ten vervoer aannemen van goederen,
voor vervoer met bussen of voor een
op te richten autobesteldienst.
Men wil dus als 't ware zooveel
mogelijk plaatsen verbinden aan het
spoorwegnet, hetzij door toevoerlijn,
hetzij door verlengstuk.
met AKKER's KLOOSTERBALSEM,
die geen salicylverbindingen, chloroform
of ammoniak bevat, welke Uw huid
vernielen.
AKKER's KLOOSTERBALSEM heeft
de eigenschap diep in de huid te dringen.
De verwarmende invloed zal diep in Uw
gewrichten het bloed beter doen circu-
leeren en daardoor de vergiften ver
drijven, waardoor de weefsels de ver
loren veerkracht en soepelheid herkrijgen,
met AKKER's
is daarom het middel dat een aanval van
rheumatlek onmiddellijk tot bedaren
brengt en in korten tijd geneest. Een proef
zal U overtuigen. Prijs per pot 60 cent.
Het betreft hier lijnen, waarvan erkend
moet worden, dat zij, ondanks den
spoorweg in een dringende verkeersbe-
hoefte voorzien.
In het belang van het verkeer over
langen afstand kan men dikwijls niet
genoeg stopplaatsen aanleggen of stop
treinen laten loopen en dan moet de
autobus het spoorwegbedrijf aanvullen.
Ook deze taak wil de A.T O. vervullen.
Ze streeft dus naar bevrediging der
verkeersbehoeften in den ruimsten zin
Zij meent, dat de verbrandingsmotor
haar toe in staat stelt. Zij wenschtzelf
belangeloos te werken in het levensbe
lang der Nederlandsche Spoorwegen en
zij meent, dat alleen te kunnen doen,
indien haar streken, liever nog provin
cies, liefst, het geheele land ter ver-
keersexploitatie worden geschonken.
Het gaat dus, ondanks de verzekering
van de A. T. O wel degelijk op een
monopolie aan.
Maar Gedeputeerden hebben het in
hun hand: le. om op kleine schaal de
A.T.O. te laten toonen wat ze kan; 2e.
om in deelen van hun gewest de noo-
dige eoncurrentie-elemenlen bij de hand
te houden; 3e om daardoor een groote
onbillijkheid tegenover het goed ge
regeld particulier bedrijf te voorkomen.
De Bond van Bedrijfsautohouders
berekent in zijn adres aan de Konin
gin, dat 4 millioen gld met schade
loosstelling aan de ondernemers en 25
millioen met overneming der wagens
zou gemoeid zijn. Gedeputeerden heb
ben het in ieder geval in de hand,
behoorlijke tijdsruimten toe te staan
voor het zich uitleven van 't materiaal
het zich bergen van het personeel
van hen, die met bewonderenswaardige
energie begonnen zijn en daarom al
thans aanspraak hebben op een be
hoorlijken termijn van overgang.
Niet zonder reden wordt de A.T.O.
in den vorm van een Vennootschap
gesticht. Immers ieder weet, dat de
impasse van de N. S. mede samen
hangt met de omstandigheid, dat de
directie niet kan werken als een parti
culier bedrijf. Met de A. T. O. zal dit
wel mogelijk zijn.
Eindelijk zijn er nog lijnen, zuiver
parallel loopend met den spoorweg.
houden, maar eindelijk toch op het
jongere goed had moeten laten vallen,
dan was het, alsof de frissche bloes-
sems en het jeugdig groen van vreugde
juichten. De arme, kleine, jonge dingen
hadden zoo zelden feestdag, onder de
trotsche koningin des wouds
Om den schoonen voorjaarsavond
geheel te genieten, was ik ter zijde
van den weg op een ouden boomstronk
gaan zitten. Gij denkt wellicht, dat dit
te dichterlijk was voor een crimineel
gemoed I Een ander antwoord misschien,
dat ik toen nog jong was
Wat het laatste betreft, is er op zijn
best een gemoed te vinden, dat drooger
ïs dan dat van een jong criminalist.
Waar andere menschen een harthebben,
zelfs de jonge koopman ondanks zijne
cijfers, hoofd- en wisselboeken, enkel
en dubbel boekhouden, daar heeft
de jonge criminalist slechts eene
carrière en eerst op rijperen leeftijd
krijgt hij iets, wat op een hart gelijkt.
Ik zag naar het spel der steeds
schitterende zonnestralen, rondom was
alles stil, de vogels des wouds schenen
zich reeds ter rust begeven te hebben;
andere vogels, raven en kraaien, die
hun aas elders opsporen, keerden naar
hunne nesten terug, maar hunne
anders zoo krassende toonen waren
verstomd en hunne vlucht zoo zacht,
dat men die nauwelijks hoerde.
Ik werd in mijn natuurbeschouwin
gen gestoord. Iets poëtischer en tevens
iets vriendelijks stoorde mij, een heldere
zingende vrouwenstem klonk door het
bosch, zij naderde de plaats, waar ik
mij bevond en kwam van den kant der
Van 25 Febr. tot 4 Maart.
INGEKOMEN
H. Niessen, verpleger Stationsweg 14
van Amt.-Ammneloe.
H. A. v. Helden, z.b. Hoenderstr. 20
van Meerlo.
J. v. Kampen, schilder Patersstr. 14
van Delft.
P. O. 't Veld en gezin, arbeider N S.
Oirlo E. 22 van Melick.
J. G. Kusters, kleermaker Schoolstr.
20 van Venlo.
A. W. Berbers en gezin, sigaren
maker Maash.weg 30 van Boxmeer.
L. J. Arts, sigarenmaker Kruisstr. 4
van Valkenswaard.
H. M. A. v. Els, dienstbode Beekweg
6 van Venlo.
P. Reinders en gezin, arbeider Mer-
seloscheweg M 2 van Gennep.
Puisische grenzen de zangeres kwam
zeker langs den grooten weg, dien ik
ook gevolgd was en waarvan ik twintig
of dertig schreden verwijderd zat.
Het was eene frissche, jeugdige slem,
zij zong zoo vroolijk en lustig, alsof
zij iederen boom, ieder struikje, ieder
biad en iederen bloesem hare vreugde
wilde meedeelen. Waarschijnlijk dacht
zij daar niet aan, maar aan iets anders.
Haar gezang drong diep in het bosch.
^Tevredenheid is mijn behagen.
Ik laat anderen huilend klagen
En min de tevredenheid,
En min, en min, en min, en min,
En min steeds de tevredenheid."
Kent gij de eenvoudige, hartelijke,
vroolijke melodie dezer woorden
Ik luisterde aandachtig en was nieuws
gierig, de zangeres te zien, eindelijk
kwam zij. Zij ging langzaam en zag
voor zich uit, hare blikken zweefden
door het bosch, alsof zij iets zochten,
mij had zij nog niet gezien, een dikke
boomstam verborg mij voor hare oogen,
maar ik zag haar des te duidelijker.
Het was eene kleine, hupsche buiten
gewoon vlugge gestalte.
Hare oogen schitterden van vreugde
en over haar frisch gelaat lag eene
kinderlijke, onschuldvolle goedaardig
heid verspreid.
Zij droeg half steedsche half lande
lijke kleederen. Ondanks hare zoekende
blikken had zij noch mij, noch iets
anders ontdekt.
In tegenovergestelde richting van
haar, naderde een jonkman de grenzen,
bij ging niet op den straatweg, maar
in het hout, sloop zacht en vlug door