Het onderhoud der wegen in Venray. NIEMEIJER'S JAtlOKlft Weekblad voor YENRAY, HORST en Omstreken. V. PYLS, YENRAY Regenjassen H Pelterijen Dameshoeden Echte Kanten. NIEMEIJER'S i MANUFACTUREN» YQORDEEUttTfli MANUFACTURE BLIJKEN TOCH HEI IVOORDEELIQSTf 't Nieuwste inMantels Gebreide Vesten Dit nummer bestaat uit TWEE bladen. De Kippenhouderij op het platteland 4/e jaargang NO. 41 i BLIJKEN TOCH HÉT Jj PEEL EN MAAS PRIJS DER ADVERTENTIEN 1—8 regels 60 ct.. per regel 7»/« ct. bij abonnement lager tarief. Uitgave van FIRMA VAN DEN MUNCKHOF - VENRAY ABONNEMENTSPRIJS p. kwartaal voor Venray 65 ct., p, p. 75 c Telefoon 51 voor het buitenland bij vooruitbetaling f 1.30. afz. nummers 5 Cf Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot verbetering der wegen in do gemeente. Door den EdelAcht. Heer O. van de Loo, Burgemeester, werd in de Vrijdag j.l. gehouden Raadsvergadering hel navolgende voorstel, omirent de wegen verbetering in deze gemeente voorge lezen. Reeds meermalen is er door ons College op gewezen, dat het onderhoud der wegen, in het bijzonder ten gevolge van het steeds toenemend verkeer met vrachtauto's autobussen en auto's, telken jare belangrijk hoogere uitgaven vordert en dat er rekening mede zal moeten gehouden worden voor de toekomst, dat bijna elk jaar 66n weg van een nieuwe deklaag zal moeten worden voorzien of tenminste daaraan bijzondere zorg zal moeten worden be- Dft jaar wordt de weg Venray— Overloon van een nieuwe steenslagdek king voorzien en daarna met bitume behandeld. Voor het jaar 1927 eischt de weg Venray—Deurne dringend eene ver nieuwing van de deklaag. De steenslag- bedekking is totaal verleten, terwijl reeds op verschillende plaatsen de hoogovenslakken, welke de onderlaag van den weg vormen, zichtbaar zijn, zoodat nog langer wachten met afdoen de verbetering, zoude gaan ten koste van de onderlaag van den weg en de kosten van vernieuwing alsdan nog beduidend hooger zouden worden. De weg Venray—Deurne op Ven- raysch gebied heeft eene lengte van 8891 M. De kosten van een nieuwe steenslagbedekking over eene breedte van 4 M., volgens de eischen des tijds met latere bitume (spramex) behande ling, bedragen f 7400— per kilometer of ongeveer f 66500 De weg VenrayStation, welke tot aan den overweg eene lengte heeft van 2680 M., verkeert in een zeer slechten toestand. De ondervinding heeft geleerd, dat een steenslagweg, voor wat betreft den Stationsweg, niet meer aan de gestelde eischen voldoet. Vooral het telkens opvriezen van dezen weg is een groot bezwaar. Ook eene oppervlakte-behan deling met spramex biedt geen afdoende waarborg, dat opvriezen geheel wordt voorkomen. Het verkeer met paarden krachten is juist op dezen weg zeer groot, vooral tengevolge van het ver voer van landbouwproducten van en naar het Station. Bij sneeuwval en opkomenden dooi, wanneer de weg glad is, worden de paarden z g. «scherp" gezet, waardoor vernieling van de bovenlaag onvermijdelijk wordt. Bij de vernieuwing van dezen weg moet dus eene keuze getroffen worden lusschen de beste moderne bitumi- neuse asphallbeton-verhardingen of eene kei*, klinker of kleinplaveisel- bestrating. Tegenover de modernste asphaltbeton verhardingen blijft de keibestrating nog de meest zekere en soliede. Vooral de kleinplaveiseibestrating is hier zeer op zijn plaats. Het eenige bezwaar tegen deze bestrating is, dat zij moeilijk kan woiden opgenomen en opnieuw gelegd, hetgeen voor den aanleg van gas, waterleiding, rioleering en electriache kabels noodzakelijk is Het leggen van buizen voor water leiding, rioleering, gas en eleclriciteil dient dan ook aan het leggen der bestrating vooraf te gaan, terwijl voor latere aansluitingen aan de huizen op afstanden van pl.m. 25 M. onder de breedte van den weg, gresbuizen kun nen worden gelegd, waardoor aanslui ting vanaf een der bermen kan geschieden. Ook zouden wellicht het gedeelte vanat de Hofstraat tot het St. Servatiusgesticht, waarvan kan worden aangenomen, dat het spoedig van weerszijden geheel zal zijn bebouwd, de leidingen zooveel mogelijk aan de twee zijkanten gelegd kunnen worden. De gemeente opzichter is na grondig onderzoek tot de conclusie gekomen dat voor den weg Venray—Station een kleihplaveisel de voorkeur yerdient en de kosten daarvan op den duur zeker niet hooger zullen zijn dan van eene bitumineu8e asphaltbeton-bestrating of eene daarmede gelijk te stellen be Btrating. Indien de bestaande steenslatdaae als fundeering behouden blijft, het bovenste laagje wordt losgeploegd en daarna geëgaliseerd en met bindmid delen b.v. slakkenmeel tot een compacte massa gewalst en daarna een absoluut waterdicht wegdek wordt aangebracht is men tegen opvriezen volkomen ver zekerd. De keitjes zouden ook nog kunnen worden bestraat in slakkenmeel of van een bitumineuse wegvulling kunnen worden voorzien. De heer Hoofd Ingenieur van den Provincialen Waterstaat, wiens advies door ons te dezer zake word ingewon nen, deelde na een ter plaatse ingesteld onderzoek volkomen de meening van den gemeente opzichter. Ook deze op het gebied van wegenbouw zoo alge meen erkenden deskundige adviseerde ons College ten sterkste kleinplaveisel voor dezen weg le nemen en het profiel van den weg omstreeks 12 c.M. hooger te maken, zoodat de bestrating komt op den bestaanden als onderlagen te gebruiken weg, hetgeen geen enkel bezwaar heeft. Burgemeester en Wethouders stellen dan ook voor om de weg Venray Station tot aan den overweg te voor zien van een kleinplaveisel ter breedte van 6.50 M. met aan beide zijden een kantkei ter afsluiting van 12i/t c.M en de bermen aan beide zijden te ver harden. Tevens stellen Burgemeester en Wethouders voor om de gemiddelde breedte van den weg tot 9 M. op te voeren waar mogelijk en op minstens M. te brengen, opdat aan beide zijden van den weg zooveel mogelijk berm slooton kunnen worden aangelegd en waar dit niet mogelijk is goten. De bestaande as van den weg moet be- houden blijven, zoodal aan beide zijden van den weg stukjes moeten worden bijgetrokken. De afwatering is dan verzekerd en de weg zal aan alle eischen van het moderne verkeer voldoen, terwijl vol gens het rooilijnenplan de bebouwing dusdanig plaats heeft, dat de mogelijk beslaan8" 'aleren troltoiraanlcg blijft De kosten dezer kleinplaveisei bestrating met berinverharding waterdichte bestrating, met bermen en goten en aankoop der benoodigde f 105 000 gr°"d Zij" gesctlal °P Pl m' "Po*, tinsverre is door ons nog geen rekening gehouden met den aanleg van den weg Leunen—Sleegsbroek. üc kosten van aanleg van dezen weg die eveneens in 1927 over een lengte van zoo mogelijk 2./. K.M. zal worden verhard als gcfundeerden kiezelweg lied ragen f13000, terwijl een bijdrage van pl.m. L3000 van de zijde van belanghebbenden wordt verwacht. De ten laste der gemeente blijvende uitgaven kunnen onder de uitgaven van den kapitaaldienst worden opge- nomen en ter dekking eene leening worden aangegaan mei een looptijd van 20 jaren. Er zal voorgesteld worden voor dezen weg eene zg baatbelasting te heffen. De inkomsten kunnen echter eerst aan het dienstjaar 1928 ten goede komen; zoolang de weg niet gereed is kan ook geenc belasting geheven worden. Hoe moeten nu de middelen lot dekking hiervoor gevonden worden Het spreekt wel vanzelf, dat al deze uitgaven met uit de gewone middelen van een jaar kunnen bestreden worden Hel wil ons College voorkomen, dat wat de vernieuwing van den Stations, weg aangaat, dezo werken gerust met nieuwe aanleg kunnen worden verge leken en hiervoor dus mag worden geleend. Wij meenen aan den veiligen Kant te zijn, indien wij den levensduur ook wanneer we een jaarlijks toenemend verkeer op dezen weg, veronderstellen der kleinplaveisel bestrating aannemen op 20 jaar. Wij rekenen op eene bij drage der Provincie van minstens do pet der aanlegkosten zoodat ten laste der gemeente een bedrag van ongeveer f 70000 zoude overblijven In do veronderstelling, dat voor dit bedrag eene geldleening zoude kunnen worden aangegaan tegen 4i/» pet. 4«/4 pet., wat, indien de geldmarkt gunstig blijft wel mag worden aangenomen, bedragen de gemiddelde jaarlijksche lasten voor aH°ss'nS on onderhoud pl m t 7o00. Wat de kosten van de vernieuwing van do deklaag van den wegVenrav— Deurne betreft ziin wij de meening toegedaan, dat bij hel zeer uitgebreide wegennet, dat de gemeente Venray bezit, deze wogverbetering feitelijk jaarlijks voor een of anderen weg terugkomt en dus onder de gewone uitgaven dient te vallen. Heeren Ged. Maten waarschuwen de gemeenlebe. sturen in Provinciaal blad no. 48 van 27 Augustus 1926, om niet al te spoedig over té1 gaan tot hqt opnemen van eene uitgaaf onder den kapitaaldienst in het algemeen niet productieve uitgaven zooveel mogelijk ten laste van den gewonen dienst te brengen. Mede wijzen Gedeputeerde Staten op de wenschelijkheid om bij het sluitend maken der begrooting niet te veel te steunen op hét batig slot van een vroeger dienstjaar, maar deze reserve slechts zeer geleidelijk uit de begroo ting te laten verdwijnen. Het dienstjaar 1925 sluit met een batig saldo op den gewonen dienst van f 56803,03i/i, dit wil dus zeggen, dat dit bedrag als eerste post op de begrooting van inkomsten voor den dionst 1927 zal kunnen worden gebracht Dit saldo is slechts kunnen verkregen worden omdat f 15000 van het saldo van den dienst 1924 op den dienst 1925 is kunnen overgebracht worden, ware dit niet het geval geweest, dan was het batig saldo nog slechts f 41803,03 geweest tegen f 87619.74 op den dienst 1924. We zijn dus eigenlijk ruim f 45000 teruggegaan, de reserves uit do batige saldi zullen tamelijk vlug uit de be grooting verdwijnen. Indien de uitgaven slechts een gelijk bedrag uitmaken van verleden jaar, moet reeds een bedrag van f15000 aan meerdere inkomsten worden gevonden. De uilgaven voor de ver nieuwing van de deklaag van den weg Venray—Deurne geheel op den diensl 1927 te brengen, is daarom niet wel mogelijk. Er kunnen twee verschillende methodes worden toegepast, die beiden nog met een gezond finantieel beheer overeen te brengen zijn. De eerste is de vernieuwing van de deklaag in twee jaren aan te brengen en deze telkens op den gewonen dienst te verantwoorden. De post onderhoud wegen en voetpaden zoude dan worden voor 1927 onderhoudskiezel 1400 M3 f 3.10 f 4320 steenslag 2000 M3 f 10 f 20000 arbeidsloon vervoer wegmalerialen buitengewoon onderhoud en toezicht verbetering binnenwegen aankoop en onderhoud van gereedschap walswerken en opper vlaktebehandeling f 10600 2600 6200 2400 700 250 Totaal f 47070 legen f 32030 geraamd op den dienst 1926. (Onder deze bedragen zijn niet de jaarwedden van personeel en rente van geldleeningen op den dienst open bare werken begrepen; daarentegen worden de Provinciale bijdragen in evenredigheid hooger). Voor 1928 zoude deze post minstens even hoog worden, terwijl de rente en aflossingen minstens f 8000 meer bedragen. De tweede is voor de kosten van den weg gedeeltelijk eene geldleening aan te gaan op zeer korten termijn en dezen weg in 1927 in zijn geheel te vernieuwen. De kosten bedragen volgen volgens schatting f 66500. Bijdrage der Provincie ongeveer 35 pCt f 21500 totaal f44000. Deze f 44000 worden dan gebracht ten laste van den kapitaaldienst. En len laste van hoofdstuk VI gewone dienst 1927 eene bijdrage aan den kapitaaldienst gebracht van f 18000 en hot restant uit eene geldleening bestreden, die in 2 jaren wordt afgelost en wel f 16000 in 1928 en f 10000 in 1929. Dit laatste achten wij het meest gewenscht, omdat hierdoor het voordeel bereikt wordt, dat de weg in eens wordt gemaakt en de lasten voor de oerstvolgende 5jarige periode meer gelijkmatig kunnen worden verdeeld. De post voor onderhoud wegen en voetpaden gewone dienst zoude dan voor 1927 kunnen worden a. onderhoudskiezel 1400 M3 a f 3.10 b. steenslag 200 M3 a f 10 c. arbeidsloon, laden, lossen spreiden d. vervoer materiaal e. buitengewoon onderhoud en toezicht onderhoud binnenwegen aankoop gereedschappen 4340 2000 1800 2000 1700 700 250 g- f 12790 Bijdrage aan den kapitaaldienst f 18000 f 30790 De rente ten laste van hoofdstuk VI bedraagt in beide gevallen ongeveer f 5000 meer in 1927 dan in 1926. Voor den dienst 1928 voor zoover zulks thans kan wordea voorzien, zal de post voor onderhoud wegen dan tot ongeveer eenzelfde bedretg moeten wor den uitgetrokken, dus f 13000, af te lossen van het geleende bedrag en rente weg VenrayDeurne en Leunen Steegsbroek f 18000, totaal f 31000. De rente en aflossing ten laste van hoofdstuk VI zal in 1928 pl.m. f 8000 hooger zijn dan in 1926 en f 3000 hooger dan in 1927 Voor den dienst 1929, voorzoover zulks kan worden overzien, zal de post voor onderhoud wegen tot een iets hooger bedrag moeten worden uilgetrokken, pl.m. f 15000 af te lossen restsnt van het geleende bedrag en rente weg VenrayDeurne, LeunenSteegsbroek f 11500, totaal f 26500. Bedrag van rente en aflossing ten la3te van hoofd stuk VI blijft ongeveer gelijk aan 1928 In dit jaar, dus 1929, zal de weg Venray Overloon echter weer moeten worden voorzien van een nieuwe spramexlaag; kosten hiervan bedragen f 6000. Zoodat in 1929 de post onderhoud wegen minstens f 31000 f 32000 zal bedragen. In 1930 zal in ieder geval voor hel gewone onderhoud weer minstens f 15000 benoodigd zijn en de in 1927 vernieuwden weg VenrayDeurne op nieuw van een spramexlaag moeten worden voorzien, waarvan de kosten bedragen f 16000, dus totaal minstens f 31000 De leening voor de vernieuwing van den weg Vt nray Deurne is nu echter afgelost. Vanaf 1930 zal telken jare een weg van een spramexlaag moeten worden voorzien, willen we geen gevaar loopen, dal de steenslag resp. griDtdeklagen geheel worden vernield. De jaarlijksche uitgaven voor hel onderhoud van wegen bedragen dus in de toekomst minstens f 30.000 per jaar. De jaarlijksche bedragen voor rente en aflossing ten laste van hoofdstuk VI bedragen, indien de Stationsweg gereed is, circa f 15000 per jaar. Uit het voorafgaande zal U blijken, dat Burgemeester on Wethouders bij hun beschouwingen verleden jaar om trent den finantieelen toestand waarlijk niet te pessimistisch geweest zijn. Wij hebben er reeds vroeger her haaldelijk op gewezen, dat het op den duur niet mogelijk zal blijken om zonder de heffing eener wegenbelasting het budget sluitend te maken. Op het oogenblik is er geen kans, met het oog op het ingediende wets ontwerp eener rijkswegenbelasting, eene dergelijke gemeentelijke belasting goedgekeurd te krijgen. Of er evenwel voor de gemeente uit de opbrengst der te heffen Rijksbelas ting voldoende zal overblijven om de steeds toenemende kosten van onderhoud der wegen, ook slechts gedeeltelijk le dekken, blijft vooralsnog zeer de vraag Indien dit onverhoopt niet het geval mocht zijn, kan slechts de overname door het Rijk van wegen, in hoofdzaak besterad voor het doorgaand verkeer, als b.v. de weg Venray—Deurne, Ven ray—Overloon, uitkomst brengen op den duur. Toenemende helastingverhooging ge durende de eerste jaren is onvermijdelijk en hoe meer wegen er aangelegd worden, hoe meer middelen ter dekking er noodig zijn. door JOS. BOSHOUWERS te LENT Diverse vragen. VRAAGGaarne had ik van u in »Peel en Maas" a.s. Zaterdag een beknopt antwoord op onderstaande vragen. Ik heb 23 Barnevelders, met hanen van hetzelfde ras, die een dag en nachthok hebben van hel model op het fokstation te Horst en een boom- gaardje met goed ;gras, groot 4 Aren Het hok is 3,20 M. lang, 2,60 M. breed en achter 1,55 M., voor 2,15 M. 't Dak van riet en. pannen le. Welk strooisel vindt u het meest geschikt in mijn hok met leemen bodem 2e. Turfstrooisel stoft dat niet wat veel, of is dat niet zoo nadeelig? 3e. Zou ik bij winterdag de klep ramen open kunnen laten Want 't is 's morgens nog benauwd in hel hok. 4e. Hoe dikwijls moet de mestzolder minstens worden schoongemaakt 5e. Mijn Barnevelders zijn begin April geboren. Ik raap elke week reeds tusschen de 45 en 50 eieren. Zouden deze legsters nog in den rui vallen En duurt dat lang in een goed hok, zooals ik meen dat het mijn is? 6e. Twee mijner Barnevelders heb ben veeren aan de poolen. Zou ik die er in den broedtijd uit nemen, want ik probeer ook een enkel broedei te verkoopen. 7p. Wat denkt u van den prijs der broedeieren het volgend jaar? Kunnen de kippen ook le veel boerenkool krijgen Ik hang de stron ken nu reeds op en de kippen zijn er dol naar. Ze eten ze zoo veel liever, dan dat ik ze op den grond leg. 9e. Als de hanen binnen zijn vechten nog wel eens. Buiten echter niet, voor zoover ik gezien heb. Zouden ze dat blijven doen M. te H. ANTWOORD: 1. Turfstrooisel is, vooral in den winter een zeergeschikt krabmateriaal. Altijd droog, nooit onzindelijk. En de dieren nemen er gaarne een bad in. Stroohaksel op een leemen bodem is en blijft ook lang droog, in zand wordt het 's winters nog al eens duf en schimmelig en moet het dus vaak ververscht worden, zoo wat om de 14 dagen of 3 weken, 't Ligt veel aan 't weer. Stroohaksel op een vasten bodem, i dat is een leemen toch ook, niet waar? geeft geen gelegenheid tot het nemen van een stortbad. In uw plaats nam ik liever turf strooisel. Het sloft, zeer zeker, doch 's winters niet zooveel als 's zomers, maar tegenover dit ééne nadeel staan meerdere voordeelen, die samen zwaar der wegen. De praclijk wijst uit, dat stof niet zoo nadeelig is, als vaak ge dacht wordt. 2. Zie boven. 3. Heeft u boven aan den voorwand geen tochtgaten laten maken met blauw horljes gaas er voor De meeste winter dagen zult q een of meer bovengedeel ten der ramen m i. wel open kunnen houden, als er ten minste de wind niet op staat. Strooi *8 winters geregeld wat turf molm op den me8tvloer. Dan houdt u daardoor nog heel wat stank vast. 4. Wanneer u eene laag turfmolm op den mestzolder heeft en u maakt deze eike week schoon, dan kan het eventjes mee door. Doch vaker is beter. O, de kippen zijn zoo dankbaar voor reinheid. Als het hok eens goed schoon gemaakt is, hebben ze daar weer veel meer schik in, dan van te voren. Dal zult u ook wel eens onder vonden hebben. Het schoonmaken van den mestzol der is maar 'n kwestie van 'n oogen- hlik. 5. Een enkele kan misschien wel in den rui vallen, doch de Barnevel ders doen dat niet zoo gauw als de lichte rassen. Ook blijven de zware rassen tijdens den rui beter doorleggen dan de lichte Het lichaam schijnt er dus beter tegen bestand te zijn. In een goed hok duurt de rui niet zoo lang als in een slecht hok. Verder kunnen wij er weinig van zeggen want de rui heeft bij de verschillende dieren ook een heel verschillend verloop. 6. Die dieren met veeren aan de pooten moet u er lusschen uit nemen, als u broedeieren denkt te gaan rapen Want het erft sterk over, even goed als kuiven op den kop en misvormin gen aan kam en staart 7. Wat de prijs der broedeieren zal zijn het volgend jaar? Wij hebben de gave der profetie niet en kunnen er slechts naar gissen. Ik denk, dat degenen, die serieus met valneslen controleeren en het zaakje overigens prima in orde hebben altijd nog wel een draaglijk prijsje zullen kunnen maken. Maar nu iedereen broedeieren gaat verkoopen, zal voor menigeen 't vet van de poi zijn. Ook moet men beden ken, dat steeds meer kippenhouders

Peel en Maas | 1926 | | pagina 1