Het onderhoud der
wegen in Venray.
NIEMEIJER'S
JAtlOKlft
Weekblad voor YENRAY, HORST en Omstreken.
V. PYLS, YENRAY
Regenjassen H Pelterijen
Dameshoeden
Echte Kanten.
NIEMEIJER'S
i MANUFACTUREN»
YQORDEEUttTfli
MANUFACTURE
BLIJKEN
TOCH HEI
IVOORDEELIQSTf
't Nieuwste inMantels
Gebreide Vesten
Dit nummer bestaat
uit TWEE bladen.
De Kippenhouderij
op het platteland
4/e jaargang
NO. 41
i BLIJKEN
TOCH HÉT Jj
PEEL EN MAAS
PRIJS DER ADVERTENTIEN 1—8 regels 60 ct.. per regel 7»/« ct.
bij abonnement lager tarief.
Uitgave van FIRMA VAN DEN MUNCKHOF - VENRAY ABONNEMENTSPRIJS p. kwartaal voor Venray 65 ct., p, p. 75 c
Telefoon 51 voor het buitenland bij vooruitbetaling f 1.30. afz. nummers 5 Cf
Voorstel van Burgemeester en
Wethouders tot verbetering der
wegen in do gemeente.
Door den EdelAcht. Heer O. van de
Loo, Burgemeester, werd in de Vrijdag
j.l. gehouden Raadsvergadering hel
navolgende voorstel, omirent de wegen
verbetering in deze gemeente voorge
lezen.
Reeds meermalen is er door ons
College op gewezen, dat het onderhoud
der wegen, in het bijzonder ten gevolge
van het steeds toenemend verkeer met
vrachtauto's autobussen en auto's,
telken jare belangrijk hoogere uitgaven
vordert en dat er rekening mede zal
moeten gehouden worden voor de
toekomst, dat bijna elk jaar 66n weg
van een nieuwe deklaag zal moeten
worden voorzien of tenminste daaraan
bijzondere zorg zal moeten worden be-
Dft jaar wordt de weg Venray—
Overloon van een nieuwe steenslagdek
king voorzien en daarna met bitume
behandeld.
Voor het jaar 1927 eischt de weg
Venray—Deurne dringend eene ver
nieuwing van de deklaag. De steenslag-
bedekking is totaal verleten, terwijl
reeds op verschillende plaatsen de
hoogovenslakken, welke de onderlaag
van den weg vormen, zichtbaar zijn,
zoodat nog langer wachten met afdoen
de verbetering, zoude gaan ten koste
van de onderlaag van den weg en de
kosten van vernieuwing alsdan nog
beduidend hooger zouden worden.
De weg Venray—Deurne op Ven-
raysch gebied heeft eene lengte van
8891 M. De kosten van een nieuwe
steenslagbedekking over eene breedte
van 4 M., volgens de eischen des tijds
met latere bitume (spramex) behande
ling, bedragen f 7400— per kilometer
of ongeveer f 66500
De weg VenrayStation, welke tot
aan den overweg eene lengte heeft
van 2680 M., verkeert in een zeer
slechten toestand.
De ondervinding heeft geleerd, dat
een steenslagweg, voor wat betreft den
Stationsweg, niet meer aan de gestelde
eischen voldoet. Vooral het telkens
opvriezen van dezen weg is een groot
bezwaar. Ook eene oppervlakte-behan
deling met spramex biedt geen afdoende
waarborg, dat opvriezen geheel wordt
voorkomen. Het verkeer met paarden
krachten is juist op dezen weg zeer
groot, vooral tengevolge van het ver
voer van landbouwproducten van en
naar het Station. Bij sneeuwval en
opkomenden dooi, wanneer de weg
glad is, worden de paarden z g. «scherp"
gezet, waardoor vernieling van de
bovenlaag onvermijdelijk wordt.
Bij de vernieuwing van dezen weg
moet dus eene keuze getroffen worden
lusschen de beste moderne bitumi-
neuse asphallbeton-verhardingen of
eene kei*, klinker of kleinplaveisel-
bestrating.
Tegenover de modernste asphaltbeton
verhardingen blijft de keibestrating nog
de meest zekere en soliede.
Vooral de kleinplaveiseibestrating is
hier zeer op zijn plaats. Het eenige
bezwaar tegen deze bestrating is, dat
zij moeilijk kan woiden opgenomen
en opnieuw gelegd, hetgeen voor den
aanleg van gas, waterleiding, rioleering
en electriache kabels noodzakelijk is
Het leggen van buizen voor water
leiding, rioleering, gas en eleclriciteil
dient dan ook aan het leggen der
bestrating vooraf te gaan, terwijl voor
latere aansluitingen aan de huizen op
afstanden van pl.m. 25 M. onder de
breedte van den weg, gresbuizen kun
nen worden gelegd, waardoor aanslui
ting vanaf een der bermen kan
geschieden. Ook zouden wellicht het
gedeelte vanat de Hofstraat tot het
St. Servatiusgesticht, waarvan kan
worden aangenomen, dat het spoedig
van weerszijden geheel zal zijn bebouwd,
de leidingen zooveel mogelijk aan de
twee zijkanten gelegd kunnen worden.
De gemeente opzichter is na grondig
onderzoek tot de conclusie gekomen
dat voor den weg Venray—Station een
kleihplaveisel de voorkeur yerdient en
de kosten daarvan op den duur zeker
niet hooger zullen zijn dan van eene
bitumineu8e asphaltbeton-bestrating of
eene daarmede gelijk te stellen be
Btrating.
Indien de bestaande steenslatdaae
als fundeering behouden blijft, het
bovenste laagje wordt losgeploegd en
daarna geëgaliseerd en met bindmid
delen b.v. slakkenmeel tot een compacte
massa gewalst en daarna een absoluut
waterdicht wegdek wordt aangebracht
is men tegen opvriezen volkomen ver
zekerd. De keitjes zouden ook nog
kunnen worden bestraat in slakkenmeel
of van een bitumineuse wegvulling
kunnen worden voorzien.
De heer Hoofd Ingenieur van den
Provincialen Waterstaat, wiens advies
door ons te dezer zake word ingewon
nen, deelde na een ter plaatse ingesteld
onderzoek volkomen de meening van
den gemeente opzichter. Ook deze op
het gebied van wegenbouw zoo alge
meen erkenden deskundige adviseerde
ons College ten sterkste kleinplaveisel
voor dezen weg le nemen en het profiel
van den weg omstreeks 12 c.M. hooger
te maken, zoodat de bestrating komt
op den bestaanden als onderlagen te
gebruiken weg, hetgeen geen enkel
bezwaar heeft.
Burgemeester en Wethouders stellen
dan ook voor om de weg Venray
Station tot aan den overweg te voor
zien van een kleinplaveisel ter breedte
van 6.50 M. met aan beide zijden een
kantkei ter afsluiting van 12i/t c.M
en de bermen aan beide zijden te ver
harden.
Tevens stellen Burgemeester en
Wethouders voor om de gemiddelde
breedte van den weg tot 9 M. op te
voeren waar mogelijk en op minstens
M. te brengen, opdat aan beide zijden
van den weg zooveel mogelijk berm
slooton kunnen worden aangelegd en
waar dit niet mogelijk is goten. De
bestaande as van den weg moet be-
houden blijven, zoodal aan beide zijden
van den weg stukjes moeten worden
bijgetrokken.
De afwatering is dan verzekerd en
de weg zal aan alle eischen van het
moderne verkeer voldoen, terwijl vol
gens het rooilijnenplan de bebouwing
dusdanig plaats heeft, dat de mogelijk
beslaan8" 'aleren troltoiraanlcg blijft
De kosten dezer kleinplaveisei
bestrating met berinverharding
waterdichte bestrating, met bermen en
goten en aankoop der benoodigde
f 105 000 gr°"d Zij" gesctlal °P Pl m'
"Po*, tinsverre is door ons nog geen
rekening gehouden met den aanleg
van den weg Leunen—Sleegsbroek.
üc kosten van aanleg van dezen weg
die eveneens in 1927 over een lengte
van zoo mogelijk 2./. K.M. zal worden
verhard als gcfundeerden kiezelweg
lied ragen f13000, terwijl een bijdrage
van pl.m. L3000 van de zijde van
belanghebbenden wordt verwacht.
De ten laste der gemeente blijvende
uitgaven kunnen onder de uitgaven
van den kapitaaldienst worden opge-
nomen en ter dekking eene leening
worden aangegaan mei een looptijd
van 20 jaren. Er zal voorgesteld
worden voor dezen weg eene zg
baatbelasting te heffen.
De inkomsten kunnen echter eerst
aan het dienstjaar 1928 ten goede
komen; zoolang de weg niet gereed is
kan ook geenc belasting geheven
worden.
Hoe moeten nu de middelen lot
dekking hiervoor gevonden worden
Het spreekt wel vanzelf, dat al deze
uitgaven met uit de gewone middelen
van een jaar kunnen bestreden worden
Hel wil ons College voorkomen, dat
wat de vernieuwing van den Stations,
weg aangaat, dezo werken gerust met
nieuwe aanleg kunnen worden verge
leken en hiervoor dus mag worden
geleend. Wij meenen aan den veiligen
Kant te zijn, indien wij den levensduur
ook wanneer we een jaarlijks toenemend
verkeer op dezen weg, veronderstellen
der kleinplaveisel bestrating aannemen
op 20 jaar. Wij rekenen op eene bij
drage der Provincie van minstens
do pet der aanlegkosten zoodat ten
laste der gemeente een bedrag van
ongeveer f 70000 zoude overblijven In
do veronderstelling, dat voor dit bedrag
eene geldleening zoude kunnen worden
aangegaan tegen 4i/» pet. 4«/4 pet.,
wat, indien de geldmarkt gunstig blijft
wel mag worden aangenomen, bedragen
de gemiddelde jaarlijksche lasten voor
aH°ss'nS on onderhoud pl m
t 7o00.
Wat de kosten van de vernieuwing
van do deklaag van den wegVenrav—
Deurne betreft ziin wij de meening
toegedaan, dat bij hel zeer uitgebreide
wegennet, dat de gemeente Venray
bezit, deze wogverbetering feitelijk
jaarlijks voor een of anderen weg
terugkomt en dus onder de gewone
uitgaven dient te vallen. Heeren Ged.
Maten waarschuwen de gemeenlebe.
sturen in Provinciaal blad no. 48 van
27 Augustus 1926, om niet al te spoedig
over té1 gaan tot hqt opnemen van
eene uitgaaf onder den kapitaaldienst
in het algemeen niet productieve
uitgaven zooveel mogelijk ten laste
van den gewonen dienst te brengen.
Mede wijzen Gedeputeerde Staten op
de wenschelijkheid om bij het sluitend
maken der begrooting niet te veel te
steunen op hét batig slot van een
vroeger dienstjaar, maar deze reserve
slechts zeer geleidelijk uit de begroo
ting te laten verdwijnen.
Het dienstjaar 1925 sluit met een
batig saldo op den gewonen dienst van
f 56803,03i/i, dit wil dus zeggen, dat
dit bedrag als eerste post op de
begrooting van inkomsten voor den
dionst 1927 zal kunnen worden gebracht
Dit saldo is slechts kunnen verkregen
worden omdat f 15000 van het saldo
van den dienst 1924 op den dienst 1925
is kunnen overgebracht worden, ware
dit niet het geval geweest, dan was
het batig saldo nog slechts f 41803,03
geweest tegen f 87619.74 op den dienst
1924.
We zijn dus eigenlijk ruim f 45000
teruggegaan, de reserves uit do batige
saldi zullen tamelijk vlug uit de be
grooting verdwijnen.
Indien de uitgaven slechts een gelijk
bedrag uitmaken van verleden jaar,
moet reeds een bedrag van f15000
aan meerdere inkomsten worden
gevonden. De uilgaven voor de ver
nieuwing van de deklaag van den weg
Venray—Deurne geheel op den diensl
1927 te brengen, is daarom niet wel
mogelijk.
Er kunnen twee verschillende
methodes worden toegepast, die beiden
nog met een gezond finantieel beheer
overeen te brengen zijn. De eerste is
de vernieuwing van de deklaag in
twee jaren aan te brengen en deze
telkens op den gewonen dienst te
verantwoorden. De post onderhoud
wegen en voetpaden zoude dan worden
voor 1927
onderhoudskiezel 1400 M3
f 3.10 f 4320
steenslag 2000 M3 f 10 f 20000
arbeidsloon
vervoer wegmalerialen
buitengewoon onderhoud
en toezicht
verbetering binnenwegen
aankoop en onderhoud
van gereedschap
walswerken en opper
vlaktebehandeling f 10600
2600
6200
2400
700
250
Totaal f 47070
legen f 32030 geraamd op den dienst
1926. (Onder deze bedragen zijn niet
de jaarwedden van personeel en rente
van geldleeningen op den dienst open
bare werken begrepen; daarentegen
worden de Provinciale bijdragen in
evenredigheid hooger).
Voor 1928 zoude deze post minstens
even hoog worden, terwijl de rente en
aflossingen minstens f 8000 meer
bedragen.
De tweede is voor de kosten van
den weg gedeeltelijk eene geldleening
aan te gaan op zeer korten termijn
en dezen weg in 1927 in zijn geheel
te vernieuwen.
De kosten bedragen volgen volgens
schatting f 66500. Bijdrage der Provincie
ongeveer 35 pCt f 21500 totaal f44000.
Deze f 44000 worden dan gebracht
ten laste van den kapitaaldienst. En
len laste van hoofdstuk VI gewone
dienst 1927 eene bijdrage aan den
kapitaaldienst gebracht van f 18000
en hot restant uit eene geldleening
bestreden, die in 2 jaren wordt afgelost
en wel f 16000 in 1928 en f 10000 in
1929.
Dit laatste achten wij het meest
gewenscht, omdat hierdoor het voordeel
bereikt wordt, dat de weg in eens
wordt gemaakt en de lasten voor de
oerstvolgende 5jarige periode meer
gelijkmatig kunnen worden verdeeld.
De post voor onderhoud wegen en
voetpaden gewone dienst zoude dan
voor 1927 kunnen worden
a. onderhoudskiezel 1400 M3
a f 3.10
b. steenslag 200 M3 a f 10
c. arbeidsloon, laden, lossen
spreiden
d. vervoer materiaal
e. buitengewoon onderhoud
en toezicht
onderhoud binnenwegen
aankoop gereedschappen
4340
2000
1800
2000
1700
700
250
g-
f 12790
Bijdrage aan den kapitaaldienst f 18000
f 30790
De rente ten laste van hoofdstuk VI
bedraagt in beide gevallen ongeveer
f 5000 meer in 1927 dan in 1926.
Voor den dienst 1928 voor zoover
zulks thans kan wordea voorzien, zal
de post voor onderhoud wegen dan tot
ongeveer eenzelfde bedretg moeten wor
den uitgetrokken, dus f 13000, af te
lossen van het geleende bedrag en rente
weg VenrayDeurne en Leunen
Steegsbroek f 18000, totaal f 31000.
De rente en aflossing ten laste van
hoofdstuk VI zal in 1928 pl.m. f 8000
hooger zijn dan in 1926 en f 3000
hooger dan in 1927
Voor den dienst 1929, voorzoover zulks
kan worden overzien, zal de post voor
onderhoud wegen tot een iets hooger
bedrag moeten worden uilgetrokken,
pl.m. f 15000 af te lossen restsnt
van het geleende bedrag en rente weg
VenrayDeurne, LeunenSteegsbroek
f 11500, totaal f 26500. Bedrag van
rente en aflossing ten la3te van hoofd
stuk VI blijft ongeveer gelijk aan 1928
In dit jaar, dus 1929, zal de weg
Venray Overloon echter weer moeten
worden voorzien van een nieuwe
spramexlaag; kosten hiervan bedragen
f 6000.
Zoodat in 1929 de post onderhoud
wegen minstens f 31000 f 32000 zal
bedragen.
In 1930 zal in ieder geval voor hel
gewone onderhoud weer minstens
f 15000 benoodigd zijn en de in 1927
vernieuwden weg VenrayDeurne op
nieuw van een spramexlaag moeten
worden voorzien, waarvan de kosten
bedragen f 16000, dus totaal minstens
f 31000 De leening voor de vernieuwing
van den weg Vt nray Deurne is nu
echter afgelost.
Vanaf 1930 zal telken jare een weg
van een spramexlaag moeten worden
voorzien, willen we geen gevaar loopen,
dal de steenslag resp. griDtdeklagen
geheel worden vernield.
De jaarlijksche uitgaven voor hel
onderhoud van wegen bedragen dus in
de toekomst minstens f 30.000 per jaar.
De jaarlijksche bedragen voor rente
en aflossing ten laste van hoofdstuk
VI bedragen, indien de Stationsweg
gereed is, circa f 15000 per jaar.
Uit het voorafgaande zal U blijken,
dat Burgemeester on Wethouders bij
hun beschouwingen verleden jaar om
trent den finantieelen toestand waarlijk
niet te pessimistisch geweest zijn.
Wij hebben er reeds vroeger her
haaldelijk op gewezen, dat het op den
duur niet mogelijk zal blijken om
zonder de heffing eener wegenbelasting
het budget sluitend te maken.
Op het oogenblik is er geen kans,
met het oog op het ingediende wets
ontwerp eener rijkswegenbelasting,
eene dergelijke gemeentelijke belasting
goedgekeurd te krijgen.
Of er evenwel voor de gemeente uit
de opbrengst der te heffen Rijksbelas
ting voldoende zal overblijven om de
steeds toenemende kosten van onderhoud
der wegen, ook slechts gedeeltelijk le
dekken, blijft vooralsnog zeer de vraag
Indien dit onverhoopt niet het geval
mocht zijn, kan slechts de overname
door het Rijk van wegen, in hoofdzaak
besterad voor het doorgaand verkeer,
als b.v. de weg Venray—Deurne, Ven
ray—Overloon, uitkomst brengen op
den duur.
Toenemende helastingverhooging ge
durende de eerste jaren is onvermijdelijk
en hoe meer wegen er aangelegd
worden, hoe meer middelen ter dekking
er noodig zijn.
door
JOS. BOSHOUWERS te LENT
Diverse vragen.
VRAAGGaarne had ik van u in
»Peel en Maas" a.s. Zaterdag een
beknopt antwoord op onderstaande
vragen. Ik heb 23 Barnevelders, met
hanen van hetzelfde ras, die een dag
en nachthok hebben van hel model op
het fokstation te Horst en een boom-
gaardje met goed ;gras, groot 4 Aren
Het hok is 3,20 M. lang, 2,60 M. breed
en achter 1,55 M., voor 2,15 M. 't Dak
van riet en. pannen
le. Welk strooisel vindt u het meest
geschikt in mijn hok met leemen
bodem
2e. Turfstrooisel stoft dat niet wat
veel, of is dat niet zoo nadeelig?
3e. Zou ik bij winterdag de klep
ramen open kunnen laten Want 't is
's morgens nog benauwd in hel
hok.
4e. Hoe dikwijls moet de mestzolder
minstens worden schoongemaakt
5e. Mijn Barnevelders zijn begin
April geboren. Ik raap elke week reeds
tusschen de 45 en 50 eieren. Zouden
deze legsters nog in den rui vallen
En duurt dat lang in een goed hok,
zooals ik meen dat het mijn is?
6e. Twee mijner Barnevelders heb
ben veeren aan de poolen. Zou ik die
er in den broedtijd uit nemen, want
ik probeer ook een enkel broedei te
verkoopen.
7p. Wat denkt u van den prijs der
broedeieren het volgend jaar?
Kunnen de kippen ook le veel
boerenkool krijgen Ik hang de stron
ken nu reeds op en de kippen zijn er
dol naar. Ze eten ze zoo veel liever,
dan dat ik ze op den grond leg.
9e. Als de hanen binnen zijn vechten
nog wel eens. Buiten echter niet,
voor zoover ik gezien heb. Zouden ze
dat blijven doen
M. te H.
ANTWOORD: 1. Turfstrooisel is,
vooral in den winter een zeergeschikt
krabmateriaal. Altijd droog, nooit
onzindelijk. En de dieren nemen er
gaarne een bad in.
Stroohaksel op een leemen bodem is
en blijft ook lang droog, in zand wordt
het 's winters nog al eens duf en
schimmelig en moet het dus vaak
ververscht worden, zoo wat om de 14
dagen of 3 weken, 't Ligt veel aan 't
weer.
Stroohaksel op een vasten bodem,
i dat is een leemen toch ook, niet
waar? geeft geen gelegenheid tot het
nemen van een stortbad.
In uw plaats nam ik liever turf
strooisel. Het sloft, zeer zeker, doch
's winters niet zooveel als 's zomers,
maar tegenover dit ééne nadeel staan
meerdere voordeelen, die samen zwaar
der wegen. De praclijk wijst uit, dat
stof niet zoo nadeelig is, als vaak ge
dacht wordt.
2. Zie boven.
3. Heeft u boven aan den voorwand
geen tochtgaten laten maken met blauw
horljes gaas er voor De meeste winter
dagen zult q een of meer bovengedeel
ten der ramen m i. wel open kunnen
houden, als er ten minste de wind niet
op staat.
Strooi *8 winters geregeld wat turf
molm op den me8tvloer. Dan houdt u
daardoor nog heel wat stank vast.
4. Wanneer u eene laag turfmolm
op den mestzolder heeft en u maakt
deze eike week schoon, dan kan het
eventjes mee door. Doch vaker is
beter. O, de kippen zijn zoo dankbaar
voor reinheid. Als het hok eens goed
schoon gemaakt is, hebben ze daar
weer veel meer schik in, dan van te
voren. Dal zult u ook wel eens onder
vonden hebben.
Het schoonmaken van den mestzol
der is maar 'n kwestie van 'n oogen-
hlik.
5. Een enkele kan misschien wel
in den rui vallen, doch de Barnevel
ders doen dat niet zoo gauw als de
lichte rassen.
Ook blijven de zware rassen tijdens
den rui beter doorleggen dan de lichte
Het lichaam schijnt er dus beter tegen
bestand te zijn.
In een goed hok duurt de rui niet
zoo lang als in een slecht hok. Verder
kunnen wij er weinig van zeggen want
de rui heeft bij de verschillende dieren
ook een heel verschillend verloop.
6. Die dieren met veeren aan de
pooten moet u er lusschen uit nemen,
als u broedeieren denkt te gaan rapen
Want het erft sterk over, even goed
als kuiven op den kop en misvormin
gen aan kam en staart
7. Wat de prijs der broedeieren zal
zijn het volgend jaar?
Wij hebben de gave der profetie
niet en kunnen er slechts naar gissen.
Ik denk, dat degenen, die serieus
met valneslen controleeren en het
zaakje overigens prima in orde hebben
altijd nog wel een draaglijk prijsje
zullen kunnen maken.
Maar nu iedereen broedeieren gaat
verkoopen, zal voor menigeen 't vet
van de poi zijn. Ook moet men beden
ken, dat steeds meer kippenhouders