w
PUROL bij Zonnebrand, Doorzittep, Stukloopen en Smetten der Huid
KERKELIJK LEVEN.
UK
rn
Uit de Landbouwwereld
Gemengde Berichten.
J
[1
digde hoogmis en de preek hadden
dan ook onder grooten jubel van het
volk plaats. Telken jare worden deze
plechtigheden herhaald en op alle zon
en feestdagen brandt licbt in het ka
pelletje aan de kloosterpoort." 8)
De votiefkapel op den «wynlmoelen
berch" bij Merselo heeft meer dan
anderhalve eeuw dienst gedaan en
werd eerst in 1787 op kosten der zus
ters vernieuwd." 9)
V
Ziedaar, hoe onze vrome Kruisbroe
der de devotie tot Sint Oda nieuw leven
heeft ingestort en «Jerusalem" tot het
middelpunt harer vereering gemaakt.
Jammer, dat er buitendien zoo wei
nig van hem bekend is. Hij, die in de
orde zoozeer om zijn ijver en be
kwaamheid geprezen wordt, heeft ge
wis ook in «Jerusalem" groote dingen
tot stand gebracht.
Paulus Reineri overleed in het jaar
van den Munsterschen vrede 1648 en
werd in de kloosterkerk bijgezet. Nog
in het begin der vorige eeuw wees een
breede zerk zijn laatste rustplaats aan.
Als zijn opvolger ontmoeten wij
wederom een Kruisheer uit St. Agatha,
den oud novicenmeesler Hendrik Or-
nelisz. van den Bergh. Daar Venray in
1648 voorgoed aan Spanje kwam, was
zijn bestuur in alle opzichten rustig.
Hij overleed 26 Maart 1666 en is de
laatste Kruisheer, die binnen de muren
van «Jerusalem" begraven werd.
Het schijnt zelfs, dat de zusters na
hem geen vasten pater meer gehad
hebben. In 1718 ontmoeten wij voor 't
eerst weer een Windesheimer, Johan
nes Frencken, uil het klooster van
Weert 10). In 1784 is de pastoor van
Lottum rector van het altaar der kapel,
11) terwijl in 1791 de Venraaische pas
toor G. Houben het bestuur van «Jeru
salem" waarneemt. 12)
In de laatste jaren van zijn bestaan
schijnt het klooster weer e-en inwonen
den rector gehad te hebben: Antonius
Saedt. 13)
In 1802 werd «Jerusalem" opgeheven
en bleef leegstaan tot 1838, wanneer
het door de Ursulinen van Thildonck
betrokken werd.
Maar wat ook binnen de aloude
kloostermuren ook veranderde of ver
dween, de devotie tot Sint Oda bleef.
Nog in 1791 schrijft pastoor Houben
dat de plechtige viering van haren
feestdag er op dezelfde wijze geschiedt
als zij door Paulus Reineri was inge
voerd. 14)
En al bezat ook de parochiekerk
toen reeds een beeld van Sint Oda,
zoo was en bleef toch «Jeruslaem"
het voornaamsteaanlrekkingspunt voor
hare vereerders.
Twaalf eeuwen is het thans geleden
dat de heilige op den weg naar Mer
selo een laatste maal omzag en Ven
ray zegende. Ook na den dood vergat
zij de haar dierbaar geworden plaats
niet. Dit getuigen de gunsten door haar
verleend, zoowel die ons boven zijn
medegedeeld als ontelbare andere.
En de rampen door haar voorspeld?
vraagt men.
Wie slechts even den tegen woordigen
toestand van het in alle opzichten wel
varende dorp, met dien van vóór drie
eeuwen vergelijkt, twijfelt er geen
oogenblik aan, dat het vereenigd gebed
van Paulus Reineri, zijn vrome zuster
kens en de brave burgers elk onheil
van Venray heeft afgewend.
St. Agatha. L. EMOND, O.S Gr.
1. Ibid. bl. 39 v.v. 2. Ibid bl. 48.
3. Numquam defulura media fortume
sed bona consilia et obtetrices. 4. A.
A. S. S. Belgii. 1794. Tom. VII, 609
610. 5. Mede-gef. uit par. arch. d. past.
H. Greymans. 6". A. A. S. S. 1. c. 616.
7. Ibid. 8. Ibid 9. Aant. v. W. Wy
nantzO.S.C (f1810) 10. Knippenbergh
Hist. due. Geldr. 1719 p. 116. 11. Ha
bets, Gesch. Roerm. 111,241. 12. Aant.
Wynantz. 13. Volksalm. 1897 bl. 72,
14. A. A. S. S. 1. c. 615.
Do Rechtspositie der Landarbeiders,
Ook in den landbouw komt hel
arbeidscontract meer en meer naar
voren, maar niel overal is men even
ver. In de eene streek heeft ook de
landarbeidersbeweging grooter vordering
gemaakt dan in de andere. In een
vergadering te Leeuwarden van de
Friesche Mij. van Landbouw werd het
onderwerp«Het arbeidscontract in
den Landbouw' besproken, maar van
het collectief contract werd zelfs niet
gerept. In Groningen is men verder;
daar is men aan collectief optreden
van twee partijen gewoon, en zoo kon
daar op een vergadering te Groningen
het onderwerp worden ingeleid: «De
bindendverklaring van het collectief
arbeidscontract in den Landbouw
Te Leeuwarden sprak de inleider,
de heer dr. Stenfert Kroese o.m. over
de z.g. losva'ste arbeiders en wees op
de practische moeilijkheden, die er
bestaan het staat namelijk niet vast
of zoo iemand zijn loon moet ontvangen
of nie», als het regent of vriest. Wel
is men het er over eens zei hij
dat de diensttijd over een jaar loopt.
«Was dal voor allen maar waar 1"
schrijft de Redactie van de «Christelijke
Landarbeider". Maar in vele gevallen
is het zoo gegaan; Op een goeien dag
is arbeider Jan bij boer Piet gekomen
om werk. De boer vond hem wel een
geschilden man, wou hem dus wel
houden. De arbeider wou wel blijven
loswezen is toch ook niks En daarmee
wordt afgesproken dat Jan bij boer
Piet zal blijven als «losvast". Waar
schijnlijk eerst overeengekomen voor
een jaar, maar verder wordt nergens
meer over gesproken. En zoo komt het,
dat dikwijls de arbeider meent op werk
gedurende het geheele jaar te kunnen
rekenen, terwijl de boer op hel stand
punt staat, dal hij den arbeider met
één week opzegging kan ontslaan. Dat
deze dingen aanleiding geven tot aller
lei onsmakelijke rechtsgedingen, zegt
het blad verder, ligt voor de hand.
En dat een arbeider, die met zijn boer
«in de pleit komt", een merkleeken
heeft, waardoor hij in den vervolge
door de andere boeren scheef wordt
aangezien, is ook door de feiten wel
bewezen.
Waar dan ook in Friesland contrac
ten tot stand kwamen, werd een clausule
daarin opgenomen, luidende: «De los
vaste arbeider heeft recht op werk
gedurende het geheele jaar". Daarmee
is dan vastgelegd, dat de losvasle als
vast beschouwd moet worden, en hel
is onmogelijk geworden om de arbeiders
in den winter maar eenige weken te
laten slappen."
In tijden van economische depressie,
zooals thans, rekent menigeen niet
meer en zoo wordt meermalen met een
vroeger plaatselijk gebruik geprobeerd
om met een week van den arbeider af
te komen. Het is dus ook gansch geen
overbodige weelde om er naar te stre
ven in de contracten, hetzij collectief
of individueel overeengekomen, vastte
leggen welke opzeggingstermijn in acht
moet worden genomen Benevens vóór
welken datum van dezen opzeggings
termijn gebruik moet worden gemaakt.
'I Beste oordeelt genoemde redactie een
bepaling als deze b v «Zes weken
vóór 1 April moet de losvasle arbeider
worden opgezegd".
Het loont wel de moeite om als or
ganisatie te streven naar een beter
omschreven rechtspositie voorbedoelde
arbeiders
Bcmcstïngsproevcn b\j perestruiken.
In den Pomologischen Tuin te Tie'
worden sedert 1908 bij perestruiken
vergelijkende proeven genomen mei
stalmest en kunstmest. De eene helft
van 'l veld gaf men in de eerste ja ren
500 KG. stalmest per Are, de andere
helft: 4 KG. Chili plus 3 KG. zw
ammoniak plus 12 KG. super plus 5
KG. patentkali. Later sedert 1917
heeft men de giften stikstof en kali
op het kunstmeslperceel verdubbeld,
omdat men opmerkte, dat de ontwik
keling en de opbrengst ver achterbleef
bij het stalmestpersoneel. De invloed
dier zwaardere kunstmestbemesling is
dan ook wel waar te nemen de hoo
rnen ontwikkelen en dragen beter, en
de bladkleur blonk ook op het kunst
meslperceel uit; de struiken behouden
ver in 't najaar hun donker gekleurd
glanzend blad, terwijl de structuur
van den grond zich kenmerkt door
groolere losheid.
Toch, over al de jaren genomen
(1908 tot en met 1925), is de totaal
opbrengst op de stalmest helft vrij wat
of héél wat grooter dan op het kunst
meslperceel. De cijfers spreken zeer
duidelijk
Clapps Favorite gat in stalmest 1358
K.G„ in kunstmest 578 KG.
Beurré Hardey in stalmest 523 K G.
in kunstmest 413 K G.
William Duchess in stalmest 501
KG, in kunstmest 256 K G.
Beurré Capiaum in stalmest 861
KG, in kunstmest 628 KG.
Bij Clapps Favorite en bij William
Duchess is het verschil wel zeergroot:
de stalmestoogst was bij die soorten
2maal of ruim 2maal zoo groot als de
opbrengst op kunstmest. Hoe het in de
volgende jaren zal gaan, nu de ver
hoogde kunslmestgift meer en meer
begint door te werken, wordt met be
langstelling tegemoet gezien
Korte wenken en raadgevingen.
Goed melken is een kunst. Slechte
melkers of melksters kunnen de koeien
bederven goede daarentegen aan den
eigenaar veel voordeel bezorgen. Door
goed melken wordt de melkproductie
onderhouden en verhoogdde duur
zaamheid en kwaliteit der melk en
van de daaruit bereide producten
worden er door bevorderd, terwijl de
winning van een hygiënisch zuiver
product aan de volksgezondheid zeer
ten goede komt.
Een juiste, doeltreffende en door
dachte uitvoering van het melken is
een kunst, welke niemand aanwaail,
maar die geleerd moet worden.
Een veehouder had in 1922 gemid
deld 2 72 pCl. vet in zijn melk; nadat
in 1923 gediplomeerde melkers bij
hem kwamen, nam het gemiddeld
vetgehalte toe tot 3 31 pCt. Zeker heeft
het betere melken daartoe ook bijge
dragen.
Het namelken is ook van beteekenis
«de laatste drop is de boterknop", kan
het vetgehalte der melk belangrijk
verhoogen. Een veehouder verklaarde
nooit geweten te hebben, dat hij zijn
koeien niet goed uitmolkde cursus
leerde het hem. Zijn gemiddeld vetge
halte steeg toen in 8 jaar tijds van
3.1 tol 3.35 pCt. 't Is voorgekomen,
dat een goede melker, nadat een koe
heette gemolken te zijn, er nog circa
1 Liter uitmolk met een vetgehalte van
7 8 pCt. B—i.
25 Juli. Ncgcndo Zondag na
Pinksteren. H. Christoffel. Martelaar.
ROOD. Titelheilige der Kathedraal en
voornaamste Patroon der bisschopsstad.
Tweede gebed van den Zondag; Gloria,
Credo; prefatie der H. Drievuldigheid;
laatste Evangelie van den Zondag.
De kathedrale kerk (waar de calhe
dra zetel van den bisschop staal) is de
moederkerk van het bisdom. Daarom
moeten we jaarlijks daarvan in heel
het bisdom vieren het wijdingsfeesten
het Patroonsfeest. Patroon der kalh9
drale kerk is de H. Christoffel, waar
van we vorig jaar een uitvoerige
levensbeschrijving hebben gegeven
S. Christoffel is bijzonder de patroon
der reizigers en vele automobilisten en
motorrijders dragen zijn beeltenis op
hun voertuig. Hetgeen natuurlijk heel
wat anders is dan een zoogenaamden
talisman een aapje of iets dergelijks,
ter voorkoming van ongelukken 1
De H.•Christoffel verwierf den mar
telearspalm in Livië, in de 11Ie eeuw.
Zijn li Relikwieën berusten in de
abdij van den H Dionysius in Frank
rijk.
Evangelie van uen 9den Zondag:
Terwijl Jezus zegevierend de stad
Jerusalem nadert, weent Hij over haar
en voorspelt haren ondergang. In den
tempel gekomen, drijft Hij dekooplieden
daaruit. Deze voorspelling ging in
vervulling, toen in het jaar 70 de
Romeinsche veldheer Titus de stad
belegerde, ze innam en ze door brand
werd verwoest, terwijl tallooze Joden
werden gedood, duizenden gekruisigd
en duizenden als slaaf verkocht.
o
26 Juli Maandag. H. Anna,
Moeder van de H. Maagd Maria. WIT
Gloria; geen Credo; gewone Prefatie.
De H. Anna, patrones der Moeders,
was de echtgenoote van den heiligen
Joachim, een bemiddeld burger van
Nazareth. Uit dit huwlijk werd de H.
Maagd geboren.
o
27 Juli. Dinsdag II. Jacobus.
Apostel. ROOD. (Eigenlijke feestdag 25
Juli. Tweede gebed ter eere van den
H. Pantaleon in stille H. Missen.
Gloria; Credo; prefatie der Apostelen.
De H Jacobus de Meerdere was een
bloedverwant van den II. Joannes:
zijne Moeder Salome was een bloed
verwant van de H. Maagd. Op 'zijn
missiereizen predikte hij tot in Spanje.
In het jaar 42 werd hij op bevel van
Herodes Agrippa te Jeruzalem onthoofd.
Zijne heilige overblijfselen berusten te
Compostella in Spanje.
De H. Pantaleon, heidensch genees
heer, bekeerde zich tol het Christen
dom en werd wreed gemarteld op be
vel van keizer Maxianus. Ten tijde van
keizer Diocletianus, pl.m. 303, werd hij
te Nicomedië onthoofd.
28 Juli. Woensdag H. Nazarius
en Celsus, MartelaarH. Victor, Paus
en MartelaarH. Innocentius, Paus
en Belijder. Rood (Zwart). Tweede ge
bed ter eere van den TI. Christoffel
derde Concede; vierde a domo; Gloria;
geen Credo gewone prefatie.
De H. Nazarius, geloofsverkondiger
in Frankrijk, werd roet zijn volgeling
Celsus pl.m. 68 te Milaan onthoofd.
De H. Paus Victor I bestuurde de
Kerk onder de regeering van keizer
Severus, bestreed de ketterijen en
onderging den marteldood in 197.
De H. Paus Innocentius I schreef
verschillende apostolische brieven, be
streed de dwaling der Pelagiërs en
stierf in 417.
o
29 Juli. Donderdag H. Martha.
Maagd WIT (Zwart). Tweede gebed
ter eere van St. Christoffel derde ter
eere der II. Martelaren Felix en ge
zellen vierde a do.no; Gloria; geen
Credo gewone prefatie.
De H. Martha was de zuster van
Lazarus en Maria Magdalenazij
woonden te Bethanië en waren zeer
gezien.
De Zaligmaker verbleef dikwijls in
hun huis. Na de hemelvaart van Chris
tus, begaven zij zich, zooals de oude.
legende verhaalt,naar het Zuiden van
Frankrijk, waar Martha op hoogen
leeftijd stierf.
De II. Martelaren Felix, Simplicius,
Fauslinus en Beatrix, waarvan heden
de gedachtenis, werden ter dood ge
bracht in de 4de eeuw.
o
30 Juli. Vrijdag. Zesde (lag van
het Octaaf van St. Christoffel. ROOD
Tweede gebed van den vorigen Zondag;
derde ter eere van de H Martelaren
Abdon en Sennen; Gloria geen Credo;
gewone prefatie. De H. Mis van
den vorigen Zondag mag gelezen wor
den. GROEN. Tweede gebed ter eere
van S. Christoffelderde ter eere der
Martelaren vierde a domo; geen
Gloria; geen Credo; gewone prefatie.
De twee Perzen, Abdon en Sennen,
begroeven de lichamen der Christenen
op hun landgoed. Daarom werden zij
bij den keizer Decius aangeklaagd en
naar Rome gevoerd, waar zij in 250
den marteldood ondergingen.
o
31 Juli. Zaterdag. H. Ignatius.
Belijder. WIT. Tweede gebed ter eere
van S. Christoffel; derde a domo Glo
ria geen Credogewone prefatie.
De H. Ignatius werd uit een adellijk
geslacht op het slot Loyola in Spanje
geboren. In zijn jeugd edelknaap aan
het Spaansche hof, legde hij zich op
de krijgskunst toe en werd bij de be
legering van Pampulana verwond.
Te Montserat zegde hij vaarwel aan
den krijgsdienst, deed boete in een
spelonk en begaf zich op 33jarigen
leeftijd naar Barcelona om te studee l
ren. Aan verschillende universiteiten
voltooide hij zijne studiën. In een
onderaardsche kapel op Montmartrete
Parijs wijdde hij zich met een zesial
vrome vrienden aan God en besloot
het wereldsche leven te verlaten. Met
deze vrieffden stichtte hij te Rome in
1538 het Gezelschap van Jesus (Socie
las Jesu, de Jozuiten, S J. achter den
naamj waarvan de statuten in 1540
door den Paus werden bekrachtigd. Ns
15 jaren generaa' der Jezuilen te zijn
geweest, stierf de H. Ignatius te Rome
in 1556. Beroemd is zijn boek: «De
Geestelijke Oefeningen".
Iets over Patroonheiligen. I.
Bij 25 Juli schreven we, dat St.
Christoffel de patroon is der reizigers
en dat hij vooral door de automobi
listen en motorreizigers als zoodanig
wordt vereerd, die zijn beeltenis als
beschermheilige op hun voertuig dra
gen.
Dat de II. Christoffel de patroon
heilige der reizigers is, slaat in ver
band hiermee, dat hij langen tijd,
zoo wordt verhaald als veerman
reizigers over een rivier zettedoor
zijn reusachtige gestalte zou hij ze
hebben kunnen overdragen
We willen nu eenige andere pa
troonheiligen opnoemen, tegelijkertijd
met een korte vermelding, waarom
Vooral in de middeleeuwen (800—1600)
is de gewoonte ontslaan van schuls
patronen te kiezen. De burgers, die
dezelfde kunst of hetzelfde handwerk
beoefenden,, plachlen zich te vereeni
gen in zoogenaamde gilden (zooals dit
nu nog gebeurt) teneinde hun belan
gen gemeenschappelijk te bevorderen
en te beschermen Den naam van hun
schutspatroon gaven zij met voorliefde
aan hunne kinderen; het beeld van
den heilige werd hel kenteeken van
het gilde en de zinnebeelden van den
schutspatroon kwamen veelvuldig als
kenteeken en wapen in gebruik, waar
mede de zegels in de gereedschappen
dan werden voorzien.
Ook hadden zij gewoonlijk een
apart kapelletje in de Kerk met een
altaar ter eere van hun heilige, waar
dan op bepaalde dagen voor de leden
van het gilde en hun familie het II
Misoffer werd opgedragen. Natuurlijk
stelde ieder gilde er een eer in en
had er een hbiligen wedijver plaats,
deze altaren en kapellen zoo kostbaar
mogelijk te versieren Natuurlijk werd
als schutspatroon die heilige gekozen,
die hetzelfde handwerk of dezelfde
kunst had beoefend.
Zoo wordt als patroon der genees
heeren vereerd de II. Evangelist Lucas,
omdat S. Paulus hem geneesheer
noemt. (Feestdag 18 October). Ook de
H. Cosmas en de H. Damiai.us worden
als zoodanig vereerd. Zij waren twee
broeders uit Arabië van voorname
geboorte, hadden zich op de studie der
medicijnen toegelegd en oefenden ver
volgens de geneeskunst uit, om des te
gemakkelijker toegang te hebben tot
de woningen en harten der heidenen
Doen onze tegenwoordige missionaiis-
sen ook niet zoo Deze tot het Chris
tendom te bekeeren, was hun voor
naamste taak. Op hun afbeeldingen
houden zij een receptenboek en genees
kundige instrumenten in de hand,
ook wel een vijzel, wanneer zij als
patronen der Apothekers zijn afge
beeld. Feestdag 27 September.
Als patroon der heelmeesters en
naast de H. Carolus Borromeus als
helper tegen besmettelijke ziekten wordt
de H. Rochus vereerd (feestdag 16 Aug)
Hij verdeelde zijn goederen onder de
armen en wijdde zich aan de verple
ging der pestlijders. Te Piacensa werd
hij zelf door de pest aangetast, moest
de stad verlaten en sleepte zich voort
naar een woud, waar hij door een
engel verpleegd werd. Dan keerde hij
naar Monlpellier terug, werd, omdat
hij door de ziekte mismaakt was, niet
herkend, als spion in hechtenis geno
men en door den stadrechter, zijn eigen
oom, tot den kerker veroordeeld. Hij
stierf na een gevangenschap van 5
jaren, zonder zich te hebben bekend
gemaakt. Vele gasthuizen zijn er naar
zijn naam genoemd, vele kerken en
kapellen aan hem toegewijd. De H.
Rochus wordt afgebeeld in pelgrims
gewaad met hoed en staf, vergezeld
door een hondje dat een brood draagt.
Twee mensclien en een koe
ge-elcctrocuteerd.
Zaterdagochtend is onder de gemeente
Borculo op den weg naar Barchem een
ernstig ongeluk gebeurd, dat aan twee
menschen het leven heeft gekost. Een
vrouw zag bij de boerderij Kornegoor
een koe liggen en liep er op af. Toen
zij in aanraking kwam met het prik
keldraad viel zij tot ontsteltenis van
haar man, die in de nabijheid stond,
dood neer. Haar man snelde toe om
hulp te bieden maar ook hij onderging,
toen hij het prikkeldraad aanraakte,
hetzelfde lot. Het blijkt, dat een draad,
die een der eleclrische palen overeind
moest houden, door verzakking van
zulk een paal in aanraking is gekomen
met het prikkeldraad. Daardoor is de
electrische stroom op het prikkeldraad
afgevloeid. De vrouw had vermoedelijk
niet bemerkt, dat de koe door het
contact met 't prikkeldraad ook gedood
was.
Een fabriek van valsche ry wiel plaatjes.
Twee agenten te Rotterdam hebben
een tweetal jongens aangehouden, die
valsche rijwielbelastingplaatjes op hun
fietsen hadden. De jongens zijn mede-
enomen _n a a r_ d e_ centrale recherche,
waar zij wisten te vertellen, dat zij de
plaatjes van een oom hadden gekregen;
deze op zijn beurt vertelde dat hij de
belaslingmerken door bemiddeling van
een kennis had ontvangen Deze kennis
zou de plaatjes van een loodgieter uit
de Almondestraat hebben gekocht.
Een onderzoek in de loodgieters-
werkplaats had tot resultaat, dat een
groote hoeveelheid koperafval, blijkbaar
afkomstig van vervaardigde valsche
R W. B plaatjes, werd gevonden. Ten
overvloede werd nog een aantal niet-
bewerkle plaatjes in de werkplaats ge
vonden.
Plaatjes en afval, benevens de pers,
waarmede de plaatjes werden vervaar
digd, zijn in beslag genomen; de lood
gieter werd in verzekerde bewaring
gesteld. Bij zijn verhoor bekende de
aangehoudene, R. W B plaatjes voor
1925 en 1926 te hebben vervaardigd,
maar het zouden er slechts een paar
honderd geweest zijn. Later gaf hij
echter top, over de beide jaren een
paar duizend plaatjes ie hebben
gefabriceerd.
Bij het onderzoek is ook aan het
licht gekomen, dat een slager, die aan
de Zaagmolenstraat zijn zaak drijft,
voor den loodgieter plus minus 800
plaatjes heeft verkocht. Eenigen tijd
geleden is deze slager als verdacht van
het verkoopen van valsche R. VV. B.-
plaatjes in het huis van bewaring
ingesloten geweest; hij moest echter
wegens gebrek aan bewijs worden
vrijgelaten Thans is hij wederom in
bewaring gpsleld. Uil zijn verklaringen
is bovendien gebleken, dal de loodgieter
voor hem een goedkeuringsslempel voor
vleesch zou hebben vervaardigd.
Uw Zuigelingen.
Nu 't warm is geworden, ondervinden,
meer dan groote menschen de zuige*
lingon, en onder de zuigelingen hel
meest de groote menschen den last van
dien invloed. Daarom is het van het
grootste belang te weten, welke maat
regelen er door de moeders genomen
moeten worden. Deze zijn
1. Legt den zuigeling op een koele
plaats, niet in de zon. Kleedt hem
luchtig, en dekt hem met een dun
dekentje of laken toe
2 Geeft 't extra vocht. Niet in den
vorm van melk, maar van afgekoeld,
gekookt water of lauw geworden slappe
thee. Door te veel melk te geven ont
staan darmstoornissen. Water of slappe
thee vullen het tekort aan vocht aan,
dat tengevolge van de meerdere ver
damping is ontstaan.
3. Zorgt, dat ge eiken dag versche
melk hebt, die ge direkl kookt, en dan
toegedekt op een koele plaats (liefst in
den kelder) bewaart. Ge kunt dit nog
bevorderen door de melkkan in een
pan met water met ijs te plaatsen.
4. Besteedt de grootste aandacht aan
de reiniging van de zuigflesschen en
spenen.
„MODERNE SLAVERNIJ."
Ds. O. L. van der Veen, doopsgezind
predikant op Wieringen, schrijft aan
de «Telegraaf"
«Gaarne zou ik de hulp willen in
roepen van uw veelgelezen blad, om
zoo mogelijk de wantoestanden te
bestrijden, die hier thans onder de
Zuiderzee-arbeiders heerschen. Ik meen
niet te overdrijven, als ik hier spreek
van «moderne slavernij".
Wat is het geval? De aannemers
van de werken- nemen niet zelf hun
werkvolk in dienst, maar maken een
accoord met een z.g pulbaas, dat hij
hun zooveel man leveren zal. Tot
zoover gaaf alles nog goed. Maar... die
putbaas is tevens keelbaas. Hij zorgt
dus dat zijn arbeiders in een keet
worden ondergebracht en als canline
houder levert hij ook spijs en drank.
Nu ligt het euvel voor de hand. Spaar
zame, nette arbeiders kan de keetbaas
niet gebruiken. Indertijd werden, naar
ik vernam, zelfs een paar arbeiders
ontslagen, omdat ze., geheelonthouders
waren. De keetbaas heeft er belang bij
dat zijn menschen dus zooveel mogelijk
geld verteren. Vooral de alcohol speelt
hier een groote rol. De politie vertelde
mij, dat bij een keetbaas die hier tot
voor korten tijd woonde, nagenoeg geen
enkele fatsoenlijke kerel in de kosi
was. Er waren er bij met heel wal
vonnissen achter den rug.
De keetbaas heeft de macht en
terroriseert de arbeiders. Hij betaalt
het loon uit en geeft voorschotten. liet
gebeurt wel dat een arbeider op hel
eind van de week niets in handen
krijgt, omdat zijn schuld grooter is
dan het te vorderen loon. De keetbaas
j krijgt van verschillende leveranciers
10 pet. korting. Maar dat is nog niet
genoeg; de arbeiders betalen in de
keeten hooger prijzen voor de levens
middelen dan in de winkels op Wierin
gen worden gevraagd. En dat bij loonen,
die in een goede week f 22.bedragen,
maar in een misweek (met regendagen)
soms dalen tot f15.
Het behoeft geen betoog, dat de
Wieringer bevolking bevreesd en be
zorgd is. Reeds meermalen hebben op
Zondagavond op den verbindingsdijk
aanrandingen plaats gevonden door
dronken polderjongens En zooals ge
weet, heeft Zaterdagavond jl. een
bloedige vechtpartij plaats gehad, waar
bij één persoon gedood werd en eenige
andere gewond. Dat zal nog wel de
laatste doode niet zijn, waar hier zoo
veel slechte elementen rondloopen en
de beste drinkers de eerste plaatsen
innemen. Wel kan er natuurlijk door
de aannemers zelf veel invloed worden
uitgeoefend, en dat geschiedt ook bij
sommigen. Maar de fout zit in het
stelsel: De pulbaas moei geen keetbaas
zijn. Men late de arbeiders zelf hun
ik