JAtFONO?
Weekblad voor VENRAY, HORST en Omstreken.
JACFONtf5
S MANUFACTUREN j
KERKELIJK LEVEN.
Paardenmarkt Ie Venray
Dit nummer bestaat
uit TWEE bladen.
Politieke Ontwikkeling.
De Kippenhouderij
op het platteland
DonJerdag 22 April
rnt jQr.t-- MU7,
47e JaargangNo. 15
PEEL EN MAAS
PRIJS DER ADVERTENTIEN 1-8 regels 60 ct. per regel 7cl. Uitgave van FIRMA VAN DEN MUNCKHOF - VENRAY ABONNEMENTSPRIJS p. kwartaal: voor Venray 65 ct., p. post 75 ct.
bij abonnement lager tarief. Telefoon 51 voor het buitenland bij vooruitbetaling f 1.30, afr. nummers 5 ct.
MANUFACTUREN
BLIJKEN
TOCH HET
BLIJKEN
TOCH HEI
tYOORDEELIGST/!
DE ONDERVINDING IS DE BESTE LEER! Ruim 40 jaren lang wordt beweerd: Wil men iets koopen, mooi, degelijk en goedkoop, dan moet men zijn bij
|BMSg VINCENT PYLS, voorli. P». Oamps-Delhougne, Oroofe Straat 14 Telefoon 10 Postrek, 74991
Manufacturen. Dames- en Kiiiderhoeden, Mantels, laponnen, Regenjassen en Mantels, Stukgoederen, Ondergoed, Naaislersfournituren, Molton Wolten Gestikte Dekens, Bébe-artikelen.
De reorganisatie. Een goede
verjonging... maar niet te
lang dokteren.
De Katholieke Kiezersorganisatie
van Nederland heeft een voorstel voor
zich liggen oin zich zelt te reorga-
niseeren.
De groote beteekenis van dit voor
stel is, dat door den te stichten Par
tijraad de politieke vraagstukken in
onze partij in ruimere inate en dege
lijker kunnen worden behandeld. De
Partij zal er zich als zoodanig een
meening over vormen, die wordt
nedergelegd in het Katholieke Slaats-
program, hetwelk zoo op een natuur
lijke wijze in de organisatie zal
groeien. Vooropgesteld wordt, dat
elke meening recht zal wedervaren,
zoodat de Katholieke Staatspartij zal
zijn voor eiken kiezer.
Over dat reorganisatievoorstel wordt
thans het oordeel gevraagd van de
leden orzer kiesvereenigingen, die
na eerst zelve te hebben geoordeeld,
hunne afgevaardigden zullen laten
spreken in de provinciale organisatie
en daarna in de vergadering van den
Algemeenen Bond R. K. Rijkskies-
kringorganisaties.
Er beginnen al beoordeelingen los
te komen. De Katholieke pers spreekt
reeds in hare verschillende organen
welwillend zijn ze allen, zij het min
der of meer, instemmend, de eene,
critiseerend de andere. Gait men ze
peilen al die oordeelvellingen, dan is
een der waarnemingen weerhet is
moeilijk, ja onmogelijk, het Jan en
alleman naar den zin te maken.
Dit is echter allerminst hier een
reden om niets te doen. De Katho
lieke Staatspartij moet een inrichting
harer waardig worden, al kost het
moeite d ze te verkrijgen.
Maar, en dit is eer. zaak van ge
wicht, men bestede daaraan niet
jarenlang de beste krachten, die voor
de behartiging van de taak der or
ganisatie zoo noodig zijn. Het Kies
reglement heeft ons jarenlang bezig
gehouden. Nu doet het deze reorga
nisatie, die volgens de meening der
commissie, welke het voorstel in
dient, weer noodzakelijk eene nieuwe
herziening van het kiesreglement in
het vooruitzicht stelt.
De ondervinding in het sociale
vereenigingsleven gaf ons de over
tuiging, dat bonden, die jaar in jaar
uit met hunne statuten bezig zijn,
er niet te best voor slaan. Vergeefs
tracht men daardoor soms den twee
spalt uit zijn midden te bannen.
Zoo wordt reeds eenige jaren ook
gedokterd aan het gebouw onzer
politieke organisatie. Nu zij terstond
geconstateerd, dat het hier een ander
geval geldt. Reorganisatie moet op
den duur komen. De commissie, be
staande uit hoogstaande mannen,
toonde dit in haar rapport mooi en
duidelijk aan. De Algemeene Bond
van R. K. Kieskringorganisaties was
teveel een verkiezingsapparaat en be
handelde het katholiek program eigen
lijk teveel terloops. Er komt nu een
eigenlijke Katli. Staatspartij, waarin
het program steeds groeiende en in
behandeling blijft en om de vier jaar
telkens opnieuw wordt vastgesteld.
Maar als eenmaal de reorganisatie
tot stand is gebracht, dan ook de
dokter van de vloer. Als er dan nog
ziekte is, moeten we deze beschouwen
als een ingebeelde. Wel is deze dik
wijls erger dan de werkelijke kwaal,
maar zij moet dan door de inwendige
kracht der organisatie overwonnen
worden. Zijn de nieuwe statuten met
de noodige hervormingen eenmaal
aanvaard, dan er ook mee gewerkt
en niet terstond weer geredekaveld
over nieuwe wijziging. Vooral ook
niet teruggedeinsd voor sommigen,
die niet tevreden zijn te stellen.
Dezen keer dus zien we in de her
nieuwing geen crisis in een krakende
of krakeelende vereeniging, maar iets
dat komen moest, een gevolg van
den voorspoediger) groei der orga
nisatie.
En daarom verheugen we ons over
de komende verjonging der Kath.
Staatspartij, die gelukkig verder blijft
bouwen op haar fundament de een
heid, het historisch kenmerk der
partij, die in tientallen jaren is opge
groeid en nergens zoo vast is als in
Nederland, omdat bloed en tranen
het cement zijn van die eenheid en
verdrukking en kleineering ons sa
mendrongen als met geweldomdat
groote mannen, wier naam wij slechts
met eerbied mogen uitspreken en
wier werk wij boven alles ongerept
moeten laten, door die eenheid voor
ons veroverden, dat wij na honderden
jaren weer vrij konden ademen op
den Nederlandschen grond en nu de
mogelijkheid geschapen zien, als
Katholieken de plaats in ons land in
te nemen die wij rechtens kunnen
opeischen.
Maar dat alles zal verloren wor
den, wanneer wij die „katholiek-
historische" eenheid verliezen.
En daarom zijn zij, die de eenheid
belagen, onze grootste afbrekers, al
wonen zij in ons midden.
Dit moge bij de behandeling van
het reorganisatievoorstel door eenieder
in het oog gehouden worden.
ROELAND.
11 April. Beloken Paschcn. WIT.
Tweede gebed ter eere van den II.
Leo. Gloria Credo Prefatie van Pa-
schen.
Epistel: Hel geloof in Christus maakt
ons lol kinderen Gods, maakt ons
deelachtig aan de overvloedjge genaden
der verlossing. Dat ge'oof nu staat on
wrikbaar vast, want het berut-t op de
verklaring van God zeiven. Die gelui
genis heeft afgelegd van Zijnen Zoon
Jezus. Door dat geloof zijn wij als
ledematen innig vereenigd met ons
Hoofd, Christus, en deelen wij in de
overwinning van Hem, die gezegd
heeft: »Ik heb de wereld overwonnen".
Evangelie: Nadat Jezus op den dag
zijner opstanding aan de Apostelen
verschenen was, komt Hij 8 dagen
later weer in hun midden, terwijl ook
Thomas nu aanwezig is. En ook nu
overtuigd van de werkelijkheid dei
verrijzenis, roept hij uil: «Mijn Heer
en Mijn God". De ongeloovigheid van
Thomas heefl aan Jezus da gelegenheid
gegeven om zijne verrijzenis lot ons
voordeel ten duidelijkste te bewijzen.
Z. H. Paus Pius X verleende aan
alle geloovigen, die de II. Hostie onder
het H. Misoffer, op het oogenblik der
opheffing met geloof, godsvrucht en
liefde aanzien, cn daarbij de woorden
spreken van St. Thomas: «Mijn Heer
en Mijn God" een aflaat van 7 jaren
en 7 maal 40 dagen; aan hen die dit
iedoren dag doen, eens in de week een
vollen aflaat, op voorwaarde, dat zij de
II. Communie met vcreischle gestel le-
nis ontvangen.
De H. Leo, waarvan heien de ge
dachtenis, was Paus; hij js bekend als
Leo de Groote, en bevrijdde Rome van
de woeste horden van den Hunnen
koning Allila en beschermde de Ka
tholieke Kerk door woord en daad
tegen de ketterijen van dien tijd f 461
o
12 April Maandag. Van den dag. Wit
De II. Mis als op Zondug. Tweede ge
bed Concede (ter. eere der H. Maagd);
derde voor den Paus; Gloria; geen
Credo; Prefatie van Pasehen.
o
13 April. Dinsdag. H. Hemicnigildus
Martelaar. ROOD (zwart); Tweede gebed,
Concede; derde voor dan Paus; Gloria;
geen Credo; Prefatie van Paschen.
Zoon van een Ariaanschen koning
van Spanje, die da katholieken met
bloeddorstige wreedheid vervolgde, stel
de de H. Hermenigildus door den H.
Leander bekeerd, zich aan het hoofd
van Christus' volgelingen. Hij werd
overwonnen, gevangen genomen en in
585 door bijlslagen gedood.
14 April. Woensdag. H. Justinus-
Martelaar. ROOD. Tweede gobed ter
eere van de II. Tiburtius en Gezellen;
derde voor den Paus; Gloria; geen
Crodo; Prefatie ven Paschen.
De H. Justinus werd pl.m. 100 ge
boren Deze heidensche wijsgeer be
keerde zich op gevorderden ouderdom
lot het Christendom, verdedigde het
tegen de aanvallen der ongeloovigen
en schreef een lange verdediging (of
Apologie) van onzen H. Godsdienst aan
de Romeinsche keizers Antoninus en
Marcus Aureliushij bezegelde met
zijn bloed de waarheden van he1-
Katholiek geloof in 167.
De H. Valerian us, uit een adellijk
geslacht gesproten, werd op aansporen
van zijne echtgenoote de IJ Cecilia, te
zamen met zijn broer, den H Tilburtius,
door Paus Urbanus gedoopt. De boven
natuurlijke heldhafiighoid, waarmede
zij de II. Martelingen voor het II
Geloof verduurden, bekeerde een hun
ner .beulen Muximus, die eveneens den
martelaarspalm verwierf, f 229.
o—
15 April. Donderdag. Tan den dag.
WIT (Zwart). Alles ais Maandag.
o
16 April. Vrijdag. Van den dag.
WIT. (Zwarl) Alles als Maandag.
o
17 April. Zaterdag Van O. L.
Vrouw. WIT. (Zwart). Tweede gebed
ter eere van den II. Anicetus; derde
ter eere van den IT. Gest; vierde voor
den Pau8Gloria; geen Credo; Prefatie
van O.L. Vrouw Deze H. Mis le
vinden onder de Voliefmissen ter eere
van O. L Vrouw.
Beloken Pasehen of Witte Zondag.
Beloken Paschen" zoo noemen wij
den Zondag na Paschen, omdat dan de
achldaagsche viering van het Hoogfeest
van Paschen geloken of gesloten is. In
de taal der Kerk heet deze Zondag:
»De Zondag der afgelegde witte klee
deren", vandaar dat hij ook wel ge
noemd wordt: Witte Zondag."
Vanwaar die benaming?
De Zaterdag in hel Octaaf van Paschen
en ook de Zondag hadden vroeger een
geheel bijzondere beteekenis: Want dan
kwamen oudtijds zij, die Paaschnacht
gedoopt waren en toen met een wil
kleed waren omhangen als leeken
hunner zielereinheid, dat witte kleed
wederom bfleggen, nadat zij hel de
geheele Paaschweek gedragen hadden.
Ziedaar dus do eigenlijke reden voor
de benaming «Wille Zondag."
Laten wij een oogenblik in den
geest bij die plechtigheid tegenwoordig
z'jni die naar het verhaal veler
oude schrijvers geschiedde. Verschil
lende gebeden, thans nog in het Ge
tijdengebed van den priester en in het
H Misoffer gebruikelijk, worden ons
daardoor duidelijker.
Op dezen dag kwam men dan bijeen
in de kerk van Lateranen (te Rome)
de moeder aller kerken, die in de nabij
heid slaat van de doopkapel van keizer
Constantijn, waar de doopleerlingen
een week geleden het TI Sacrament
der wedergeboorte (nl dos Doopsels,
de geboorte tot het bovennatuurlijk
leven der ziel) ontvingen. Eiken avond
in het Paaschoetaaf zijn zij in hun
witte kleederen onder het zingen van
den 113e Psalm: Toen Israël (helJood-
sche volk) uit de ballingschap van
Egypte uittrok", naar deze doopkapel
getrokken om de gelukkige fontein te
beschouwen, waar zij naar de ziel her
boren werden Ook op dezen Isatslen
(Zaterdag) avond trokken zij er met
den bisschop en eene groote menigte
geloovigen heen. En nadat de nieuwe
Christenen nogmaals hun dankgebed
hebben uitgesproken, werden zij geleid
naar een der aangrenzende zalen der
baseliek, waar een groot waschbekken
vol water bereid is. De bisschop zit
dan neder te midden zijner jeugdige
christen «lammeren" en houdt tot hen
een toespraak, waarin hij de vreugde
van den hprder bij het vergroolen zijner
kudde doet uitkomen." Op dezen feest
dag sluit het Paaschhoogtij en daarom
veranderen heden de 'pas gedoopten
hun kleed; maar zoo, dat, leggen z'j
de blankheid van hun kleed af, zij
die toch in hun hart bewaren. Wij
richten ons bijzonder tot U, nieuwe,
heilige spruiten, die zijt herboren uit
water en den II. Geest; vrome spruiten,
nieuwe zwerm, bloem, die ons eere
brengt, vrucht van onzen arbeid, onze
vreugde en onze kroon, die thans vast
staat in den Heer.' Met de woorden
des Apostels spreek ik tot U: ziet, de
nacht is voorbijgegaan en de dag is
nabij; werpt dan af de werken der
duisternis en doet aan de wapenen des
lichts Laat ons, als bij dag, betamelijk
wandelen: niet in brasserijen en dron
kenschap, niet in ontucht en onkuisch-
heid, niet in twist en nijd, maar doet
den Heere Jezus Christus na
Zoo sprak de bisschop tot de pas
gedoopten, die hij en zijne priesters
door hun arbeid gewonnen hadden voor
het geloof. Dan zegende hij het water,
waarin zij zich zullen wasschen. Als
dankzegging stemmen allen aan den
116e Psalm: «Looft den Heer alle vol
ken" en de bisschop bad weer: ....Geef
dat dit afleggen van de witte kleederen
voor hen slechts een uitwendige ver
andering zij; dat de onzichtbare blank
heid in Christus steeds hunne ziel
moge omgeven."
Dan loggen de nieuw gedoopten, ge
holpen, de mannelijke door hunne
peters, de vrouwelijke door hunne
meters, de witte kleederen af, wasschen
zich cn nemen de gewone kleedinu
weder aan. Vervolgens komen zij een
voor een aan de voeten van dén bis
schop nederknielen en ontvangen ter
gedachtenis eene medaille van witte
was, waarop hel Agnus Dei (Lam Gods)
is ingeprent. Woensdags van te voren
waren deze door dt-n Paus met veel
plechtigheid gewijd Hiermede eindigt
de plechtigheid en zijn de jeugdige
gedoopten ingelijfd onder de christenen.
Al hebben al deze vroegere gebruiken
niet moer plaats, toch heeft het wel
zijn reden, dat men van een en ander
op de hoogte is of wordt gebracht, ten
eerste, omdat men dan des te beter de
beteekenis der misgebeden verslaat en
ten tweede, omdat men dit alles toch
ook nog volgens den geest dezer plech
tigheden kan toepassen op de legen
woordige christenen, nu allen dooi
Paaschbieeht en Communie als het
ware ook herboren zijn tot een nieuw
en beier leven en bekleed met het
helderwitte gewaad der heiligmakende
genade.
Ten Koningsdisch van het Lam gereed
Laat ons, in het glanzend witgekleed,
Na d'overtocht door 't Roode meer
Bezingen, Christus onzen Heer.
De wrekende engel deinst voor T bloed
Op Israels stijl en deur gesproeid.
De vloed wijkt heen, gesplitst in twee,
De vijand zinkt, vergaan in zee
door
JOS. BOSHOUWERS tc LENT
Valnestcontrule.
Vraag 1. Van 't jaar ben ik ook
met valnesten begonnen (einde October)
en nu bleek in Februari reeds, dat 2/3
mijner kippen prullen zijn. Hel 1/3
deel, de goede dus, heb ik nu apart
zitten met een haan, afkomstig van
hel fukstalion. Wat moet ik met het
2/3 dee! doen?
Een hok in de wei van 150 X 150 M2.
2. Zou U denken, dal ik met 't hok
kan volstaan in de weide van 150x150
M2. Ik meende het 8x5 M2 le maken
en in het midden te zetten, omdat hel
daar juist het hoogste is? Zouden de
kippen de heele weide afzoeken? Hoe
veel kippen kan ik daar houden
Carousselkunstmoeder.
3. Wij hebben een metalen carous-
selkunstmoeder in een oud kippenhok
slaan, waar genoeg licht in komt.
Wanneer mogen de kuikens buiten?
Moet dat ook met gaas afgemaakt
worden W. te H.
Antwoord: 1. Zooals het bij U was,
is het overal, waar men maar lukraak
broedt. De prullen leggen in Maart,
April en Mei doorgaans goed, omdai
ze het den overigen tijd des jaars niet
doen. En vele kippenhouders leiden de
waarde hunner kippen af van den leg
in hel voorjaar Dat is echter verkeerd:
de leg builen het voorjaar beslist of
de kippen goed zijn. U is er nu wel
achter, gelukkig!
Dat 2/3 deel, die prullen, zou ik in
Augustus maar onverbiddelijk opruimen
2. Ja, dat zal wel kunnen. Het hok
staat dan maar 75 M. van de kanten
af. Zooveer loopen de kippen wel, als
ze maar geleerd hebben, d'r eigen kost
grootendeeis le zoeken.
In dat hok kunt U tot 150 hoendors
houden, doch wanneer U een hok
bouwde van 6x4 en slechts 100 kippen
hield, zou m i. de winst net zoo groot
zijn. Er blijft dan beter gras op.
Anderhalf maal zooveel kippen be
teekent niet: anderhalf maal zooveel
winst, denk daar aan.
3. Als de kuikens een dag of 7 zijn,
moogt u ze bij gunstig weer gerust
buiten laten, doch 's morgens niet te
vroeg, want dan is het nog te kil.
De eerste keeren laat U ze er pas
uit tegen den middag. Het weer moet
uw richtsnoer zijn.
Frissche lucht is noodig, voor alle
jong-vee.
Zeker afmaken met gaaswerk,
wel met fijn gaaswerk. Anders zult u
er veel zien afrijzen.
In den beginne het rennetje liefst
klein en dan goed toezien, tot alles
naar behooren marcheert.
Bij guur, vochtig of nat weer, laatu
ze den heelen dag binnen. Daar kunt
u toch zeker ook wel ventileeren
VENRAY, 10 April 1926.
Paaschdag werd in gebruik ge
nomen de ciborie of pyxcis, door een
der parochianen aan de Parochiekerk
alhier ten geschenke gegeven.
De ciborie dient tot bewaring en uit
tel ling van het Allerheiligste Sacra
ment des Altaars. In de eerste eeuwen
der Kerk werd de II. Eucharistie be
waard in houten, ivoren of metalen
vaLen, die den vorm hadden van eene
vierkante doos, of ook, vooral in ver
band met de ciborie altaren, van een
duif of torentje. Later, in het tijdvak
der golhiek, krijgen zij in hoofdzaak
den .vorm van een kelk, maar dan
voorzien van een deksel, 'de cuppa,
rond, zooals bij den kelk, of hoekig,
rustte op een voetstuk, bestaande uit
een voel of nodus en was afgesloten
door een deksel, dat meestal rijk be
werkt en versierd werd. De latere
cibories werden in verschillende stijlen
vervaardigd, maar de grondstof bleef
dezelfde.
De naam pyxcis (ronde doos) duidt
op den vorm, die van ciborie herinnert
aan zijne bestemming van spijskelk
(cibusj of worden ontleend aan de zoo
genaamde ciborie altaren, waarbij in
hel midden van den baldekijn of cibo
rie, het gewijde vaatwerk voor het
bewaren der Eucharistie werd opge
hangen.
De nieuwe ciborie werd vervaardigd
in de Koninklijke Kunstwerkplaalsen
der Firma Esser te Weert, in zilver,
Nederlandsch gewaarborgd, geheel
zwaar verguld, uitgevoerd.
De cuppa kan 1500 species of hosties
bevatten. Op den voet zijn 6 beelden
gegraveerd, n.l. van den H. Thomas
Aquine, Cosmas en Damianus, Wil
helmus, Amilianius en Maria Rondom
de cuppa is de spreuk gegraveerd
«Adoro Te devote latens Deilas. (Met
eerbied aanbid ik U verborgen Godheid)
Op het deksel zijn gegraveerd de beel
den der vier Evangelisten, met Lam en
Pelikaan, terwijl op den nodus en de
bussen fraai loofwerk is aangebracht.
De afwerking is keurig en onberis
pelijk, strekt den vervaardiger tot eer,
welke hem niet zou te beurt gevallen
zijn, indien niet een milde gever hem
daartoe in staal had gesteld.
Moge deze edele daad van den gever
navolging vinden.
Eerste Paaschdag droeg de Wel-
eerw. Paler A. Ariaens in de parochie
kerk zijner geboorteplaats voor de eerste
maal het H. Misoffer op.
Zooals gewoonlijk, hadden zich de
buurtbewoners ook thans niet onbetuigd
gelaten, en de Groote Straat was in
feestgewaad. De ouderlijke woning van
den nieuwen priester was op fraaie
wijze versierd. Tegen 10 uur begeleidde
onze Fanfare de jeugdige priester met
ouders en familie onder de vroolijke
tonen der muziek kerkwaarts.
Hier in dit dierbaar heiligdom, waar
hij het H. Doopsel en de Eerste H.
Communie ontvangen had, waar hij
kind en als jongeling met diepen
eerbied getuige was van de H. Geheimen
der Mis, hier was hij thans aan dat
zelfde altaar geroepen, om voor den
eersten keer zijn God op te dragtn in
het H. Sacraficie der Mis. Voorwaar
een aangrijpend oogenblik èn voorden
jongen Priester èn voor zijne dierbare
betrekkingen.
Eene talrijke menigte belangstellen
den vulde den ruimen tempel, die
eveneens in schitterend feestgewaad
prijkte.
Als feestredenaar trad op de Weleerw