JACfOtó
Weekblad voor VENRAY, HORST
en Omstreken.
JAüMlft
KERKELIJK LEVEN.
yqqrdeêlitotfi
yqorbeeu™
(MANUFACTUREN
(MANUFACTUREN
Dit nummer bestaat
uit TWEE bladen.
De Kippenhouderij4
op het platteland
BLIJKEN 1
TOCH HET
PRIJS DER ADVERTENTIEN 1—0 regels 60 ct. per regel 7l/t ct.
bij abonnement lager tarief.
Uitgave van FIRMA VAN DEN MUNCKHOF - VENRAY
Telefoon 51
1 BLIJKEN I
TOCH HET
ABONNEMENTSPRIJS p. kwartaal: voor Venray 65 ct., p. post 75 ct.
voor het buitenland bij vooruitbetaling f 1.30, afz. nummers 5 ct.
^DEONDERVINDING IS DE BESTE LEER! Ruim 40 jaren lang wordt beweerd: Wil men iets koopen, mooi, degelijk en goedkoop, dan moet men zijn bij
■BH VINCENT PYLS, yoorh. P\ Camps-Delhougne, Groote Straat 14 - Telefoon 10 - Postrek. 7409! BH»
B Manufac
Manufacturen, Dames- en Kinderhoeden, Mantels, [aponnen, Regenjassen en Mantels, Stukgoederen, Ondergoed, Naaistersfournituren, Molton Wollen Oestikle Dekens, Bébe-artikelen.
ma
28 Maart. Palmzondag. PAARS-
Tweede gebed voor den bisschop
(wegens den verjaardag der bisschops
keuze van Z. D. II. Mgr. Schrijnen);
geen Gloria; Credo; Prefatie vaa het
H. Kruis.
EpistelDe apostel vermaant ons
tot zelfverloochening en ootmoedigheid,
naar het voorbeeld van Jezus, die uit
liefde lot ons den luister zijner God
heid verborg en de menschelijke natuur
aannam, om den smaad- en smartvollen
dood des kruises te sterven. Om deze
vernedering en om zijne gehoorzaam
neid aan den hemelschen Vader werd
Jezus ten hoogste verheven.
EvangelieHet lijdensverhaal des
Ileereu volgens den Evangelist Mattheus
Heden wil de H. Kerk, dat de vreugde
onzer harten voor een oogenblik op-
vlamme en dat Jezus door ons als
Koning begroet en gehuldigd worde,
ITij, Die als Koning geboren werd, Die
heden door Israël als Koning binnen
Jerusalem wordt binnengeleid en die
altijd Koning zal blijven. Daarom heeft
de H. Kerk de plechtigheden van dezen
dag zoo geordend, dat ze tevens vreug
de en droefheid uitdrukken vreugde,
omdat ze medejubelt bij den zegevieren
den intocht van Jezus in Jerusalem;
droefheid, omdat ze voortdurend Jezus
lijden en dood herdenkt. De profeet
Zacharias had de hulde, aan Jezus
voor Zijn vernedering gebracht, won
dervol voorspelt: »Juich vrij, dochter
Sion 1 Jubel, dochter Jerusalem 1 Zie
uw Koning zal tot u komen, gerechtig
is Hij en Zaligmaker: Hij is arm en
gezeten op een ezelin en op een veulen,
het jong eener ezelin. (Zach. 9. 9.)
o
29 Maart. Maandag in dö Goede
week. PAARS. Tweede gebed voor de
Kerk of voor den Paus. Geen Gloria;
geen Credo; Prefatie van het H. Kruis.
(Eigen H. Mis)
EpistelDeze Epistel bevat een der
hartroerendste voorspellingen van Jezus
lijden, welke wij in de II. Schriftuur
aantreffen. Het is als had de Profeet
er al de omstandigheden van bijge
woond Heerlijk worden hier ook de
gelatenheid van Jezus voorgesteld en
zijn betrouwen op den hemelschen
Vader, door Wiens hulp Hij des te
roemrijker zal zegepralen, naarmate
Hij zich eerst dieper heeft laten ver
nederen.
EvangelieChristus voorspelt hier
onrechtstreeks zijn aanstaanden dood,
door van zijne begrafenis te spreken.
o
30 Maart. Dinsdag in de Goede
week. PAARS. Als gisteren (Eigen H.
Mis).
Epistel ïn deze les spreekt de
Profeet eigenlijk van de vervolgingen,
welke Hij zelf van zijne vijanden te
verduren had, en die Hij met zacht
moedigheid verdroeg. Wie herkent
hierin niet een treffende voorafbeelding
van Jezus-Ghristus
Evangelie: Lijdensverhaal volgens
den Evangelist Marcus.
31 Maart. Woensdag in de Goede
week. PAARS. (Eigen II. Mis)
Epistel De Profeet Isaias beschrijft
ons hier Christus als een overwinnaar,
die in zegevierenden optocht terugkeert
van het slagveld, waar Hij zijne
vijanden en die zijns volks verslagen
en als vermorzeld heefl. Christus zal,
weliswaar in zijn lijden door zijn
vijanden schijnbaar overwonnen worden
maar dat zij niet groot gaan op hunne
zegepraal, want juist die schijnbare
ondergang van den Zaligmaker zal het
uitgangspunt zijn van de eeuwige zege
praal, welke Hij weldra op de wereld
zal behalen zegepraal, die voor zijn
volk, voor zijne geloovigen het verlos
singswerk, voor zijne tegenstanders een
ijzingswekkende en onherstelbare ramp
zou zijn. De lezing eindigt met de
eerste woorden van het dankl^d, dat
het door Christus verloste volk den
Overwinnaar toezingt.
In een tweede Epistel stelt ons Isaias
Christus voor als den Man van Smarten,
maar voorspelt onmiddellijk daarna
Christus eeuwigen roem.
EvangelieLijdensverhaal volgens
den Evangelist Lucas.
o
1 April. Donderdag yan liet Laatste
Avondmaal. (Witte Donderdag). WIT
Gloria; Credo; Prefalie van het H
Kruis.
Epistel De Apostel Paul us spreekt
hier over een misbruik, dat in de zoo
genaamde sAgapen" of bedemalen der
Christenen van Corinlhië' was binnen-
geslopen'- de rijken alen overvloedig,
de armen kregen niets. Dat was niet
een liefdemaal, zooals Christus het ge
houden had; want 'n het Laatste
Avondmaal gaf Hij aan elk zijner
leerlingen de volle maat zijner liefde;
geene menschelijke spijs, maar zijn
eigen Vleesch en Bloed. Hieruit leidt
de Apostel weder de veréischte gestel
tenisssen af om waardig te communi
ceeren, en de straffen dergenen, die
dit .onwaardig doen.
Evangelie: Dit Evangelie verhaalt
ons niet rechtstreeks de instelling van
het II. Sacrament des Altaars, maar
de plechtige voetwassching der Aposte
len: deze was een blijk van nederigheid
en vriendschap van den kant van den
Zaligmaker, maar tevens ook eene
weUprakende les aangaande de groote
reinheid, welke vereischt wordt van
dengene, die Jezus Lichaam nuttigt
Vandaag is het de plechtige viering
van de instelling van het II.Sacrament
des Altaars (II. Eucharistie), van het
H. Misoffer en van hel II. Priester
schap. Daarom onderbreekt de kerk
voor eenige oogenblikken de smartkre
ten over het lijden van den Verlosser;
zij bekleedt den priester met witte
gewaden, tooit het altaar meibloemen;
het kruis is met een witten sluier om
hult, het orgel jubelt; gedurende het
Gloria beieren deklokken. Na het
Gloria echter komen de ratels; de orgels
zwijgen, de klokken worden niet meer
geluid, totdat zij Paasch-Zaterdag de
blijde tijding van de Verrijzenis moeten
verkondigen. Deze, recht tegenover
elkander staande gevoelens van lijden
en vreugde houden ons voor: dat het
II. Misoffer een en hetzelfde Offer is
als dat d<*s Kruises, hetgeen ook over
eenkomt met het Eucharistisch Sacra
ment zelf: de H. Eucharistie is immers
de vrucht van het II. Misoffer, dat dö
vernieuwing des Kruisoffers is
In iedere parochie mag heden maar
één TI.. Misoffer opgedragen worden,
waaronder de. priesters dan communi-
ceeren.
2 April. Goede Yrydag.
Op dezen rouwdag bij uitstek, uit
sluitend gewijd aan het eerste Offer
(des Kruises), denkt de Kerk er niet
aan, het Kruisoffer Ie vernieuwen
(door het H. Misoffer) Het II. Misoffer
wordt niet opgedragen, slechts een
Communie plechtigheid heeft plaats (de
TI. Hostie daarvan is op Witten Don
derdag geconsacreerd.
Goede Vrijdag, ook Groote Vrijdag
genaamd, om reden van het groote
Verlossingswerk op dezen dag door den
Kruisdood, was vanaf den tijd der
Apostelen het voorwerp van een innig
vrome godsvrucht en wordt nog op alle
plaatsen gevierd door zinrijke, indruk
wekkende en droeve plechtigheden,
welke tot de oudste christenlijden op
klimmen.
3 April. Paasch-Zaterdug. (Paasch-
nacht). PAARS en WIT. (voor het H.
Misoffer); Gloria; geen Credo; Prefatie
van Paschen.
Aan het glorievolle geheim der Ver
rijzenis van Christus en de geestelijke
verrijzenis der nieuwgedoopten (hetgeen
vroeger in den nacht gebeurde) is ge
heel de plechtigheid van PaaschZater
dag gewijd. Om de ware beteekenis te
begrijpen van degrootsche plechtigheid,
die nu in den morgen van Paasch-
Zaterdag gevierd wordt dient men te
weten, dat deze morgen plechtigheden
vroeger eerst in den namiddag, tegen
den avond plaats grepen en tot midder
nacht of Paaschmorgen duurden, zoodat
het II. Misoffer eerst op Paaschmorgen
opgedragen werd.
DE GOEDE WEEK.
Gedurende de dagen der Goede Week
herinnert ons de Kerk, bijzonder door
de plechtigheden der drie laatste dagen,
1) aan de grenzelooze liefde van den
Zaligmaker (Wille Donderdag); 2) aan
den smaad en het Jijden naar ziel en
lichaam van Jezus (Goede Vrijdag) en
aan de toepassing der verdiensten van
Jezus lijden op onze zielen; bijzonder
lijk door he' ontvangen der drie H.
Sacramenten: Doopsel, Vormsel en het
H. Sacrament des Altaars, welke in de
eerste Christentijden aan de geloofs-
leerlingen toegediend werden op de
Vigilie van Paschen (nu Paasch-Zater-
dagmorgen).
De droefheid en den rouw zijn het
kenmerk dezer week, welke in den
loop der tijden verschillende benamin
gen ontving, maar waarvan een het
meest onder de geloovigen hier is be
kend als de Goede Week, die ons herin
nert aan Gods goedheid en barmhartig
heid en die ons de geestelijke goederen
te binnen roept welke Jezus Kruisdood
ons verwierf.
De 'eerste drie dagen der Goede Week
onderscheiden zich niet door bijzondere
plechtigheden: alleen' Dinsdag en
Woensdag het lijdensverhaal. Maar de
drie laatste dagen zijn zoo over-vervuld
met zinrijke en sehoone plechtigheden,
dat we hier heel in hel. kort een alge
meen e 'ovèftiejil' willen laten volgen;
Witte Donderdag (blijde of heilige
Donderdag) 1) H. Misoffer, 2) Processie
om de IT. Hostie (geconsacreerd voor
de Communieplechtigheid van Goeden
Vrijdag) over te brengen naar het
rustaltaar (of H. Graf, zooals men ook
al zegt), waar het ter aanbidding blijft
tot den volgenden morgen. 3) De altaar
ontblooting
In de Kathedrale Kerk van den
Bisschop heeft plaats de wijding der
TI. Oliën.
Goede "Vrijdag: 1) De lezingen, (zoo
als dat vroeger gebeurde in godsdien
stige vergaderingen zonder TI. Misoffer)
2) Het lijdensverhaal volgens den
Evangelist Joannes; 3) De plechtige
gebeden (voor al de .noodwendigheden
der II. Kerk, gelijk dit vroeger gewoon
lijk gebeurde); 4) De Kuisonlblooting;
5) De Kruisvereering, waaronder gezon
gen worden de verwijten van Christus
lot het Joodsche volk; 6) Het H. Sacra
ment wordt van het rustaltaar in pro
cessie gehaald, voor 7) Re Communie-
plechtigheid aan het hoofdaltaar.
Paasch-Zaterdag 1) Wijding van het
nieuwe Vuur; 2) De Processie naar het
heiligdom (waarbij de Drietand of riet
stok met drie kaarsen; de diaken zingt
driemaal, telkens met verheffing der
stem, telkens een kaars ontstekend:
Lu men Christi het Licht van Chris
tus); 3) De Wijding der Paaschkaars
(die den verrezen Christus voorstelt);
4) De 12 Profetien (lezingen om de ge-
loofsleerlingen te onderrichten en de
geloovigen te slichten en hun harten
te openen voor de nieuwe schepping,
die in hel Paaschgeheim verheeld yvor.dt;
5) Be Wijding Mr' Doopvont: ffy Het
II. Misoffer (waarin het alleluja, drie,
maal, telkens met verheffing van stem-
weer als de zang van blijdschap gezon
gen wordt).
Katholieken Iet op uw zaak.
Het vuur van den papenliaat.
Werken aan innerlijke kracht
en eenheid.
Het 'Nederlandsche Parlement is weer
eenige weken, aan den arbeid. De laat
ste dagen heeft de Tweede Kamer zelfs
met vollen sloom gewerkt. Zij tracht
verloren tijd in te halen door de be
handeling der begrooting, wat den duur
betreft, tot het uiterste te beperken.
De langdurige crisis heeft natuurlijk
de belangstelling in de Kamer en hare
werkzaamheden niet doen toenemen.
Ook het voortdurend aan de orde blij
ven van haar uitgangspunt: de gezant-
schapskwestie, die maanden lang door
de pers om en om is gekeerd, waarom
trent zee'r veel is gefabeld; welk ge
zantschap den- katholieken als lokaas
werd voorgehouden, alsof het hun
hoogste goed zou zijn dit alles
heeft velen moe gemaakt en beu van
landspolitiek.
Ook mijne politieke leerlingen, waar
toe ik voornamelijk reken degenen,
die het minst bedreven en ontwikkeld
zijn in de staatkunde en wat daar om
heen hangt, zullen den ijver, waarmee
zij bij den aanvang van de behandeling
der begrooting wederom de gebeurtenis
sen in den Haag waren gaan volgen
heel wat hebben zien bekoelen, zoodat
zij maar traag hun aandacht houden
bij 'heigeen thans voorvalt.
En toch beleven wij, Katholieken,
thans een buitengewoon belangrijken
tijd, den géwichtigsten wellicht, sinds
we ons ontworsteld hebben aan den
druk van anti papisme en liberalisme.
Die tijd is waard, dat we onze oogen
en ooren wijd openzetten en ons niets
laten ontgaan van hetgeen daar te zien
en te hooren is.
Na het lijdperk, waarin 1918 ons een
hoogtepunt bracht, is in ons land een
reactie, een tegen ons werkende kracht
merkbaar.
De Katholieke Partij is gegroeid tot
een macht, de talrijkste, de hechtste in
den lande, de krachtigste door eenheid
In de politiek bezaten wij 30 k 32
Kamerzetels De drie belangrijkste po
litieke posten het minister president
schap, het presidentschap van Tweede
en dat van de Eerste Kamer waren in
katholieke handen. In de coalitie der
christelijke partijen, waarin we ondanks
ons cijfer niet de eerste plaats van den
invloed innamen, waren we in den
eersten rang gekomen.
Met deze opkomst in ons land, viel
een belangrijke stijging waar te nemen
van den invloed van het Pausdom, het
eenige middelpunt van international®
diplomatie, dat na den oorlog een
grooten indruk maakte op de wereld,
omdat het niet steunde op een leger
macht, waaraan andere souvereiniteiten
in die jaren haar beteekenis ontleenden,
maar een zedelijke macht vormde, welks
kracht de beginselen waren, waarmede
het den volken de goede richting van
den vrede wees.
Tegelijk daarmede viel. in ons land
i toonaangevende rijken der wereld
een vurigen opbloei van 't geloofsleven
waar te nemen.
Hiertegenover stond een tastbare in
zinking van het Protestantisme. Zijn
bolwerk, de Pruissische troon, was in
slof veigaan: als godsdienst werd het
steeds meer in secten verdeeld, was en
bleef er opstand binnen zijn sfeer.
Om ons te bepalen tot ons vaderland:
hier was daardoor, zooals we reeds
zeggen een kracht in werking gebracht,
die tegen het katholicisme reageerde.
Het vuur van den papenhaat is in
Nederland altijd ffrandende gehouden,
al leek het in latere jaren slechts een
wegstervende flikkering. Hét bleef vol
doende gloeien- om het spoedig weer
nieuwen gloed te geven, als nieuwe
brandstof zou worden aangebracht. En
dit is in de laatste jaren geschied. De
Kamerverkiezing van 1922 toonde het,
die van 1925 nog meer. Zoover is het
anti papisme weer doorgewerkt, dat
zelfs de christelijk historischen, die er
zich aan begonnen te ontworstelen, weer
o^erstaggingen, nu zij hun partij door
dissidente kalholiekenhaters - partijtjes
bedreigd waanden.
Het wachtwoord werd door de crisis:
»de Katholieken in den hoek geduwd"
En dat is verstaan door de anti-papen
niet alleen, maar ook door de liberalen
die steeds groot gingen op hun z.g.
verlichte vrijheidsdenkbeelden, door de
sociaal democraten, die zich vrij be
weerden van domperspolitiek. Van do
minee Kersten over den plattelander
BTaat naai* den communist de Visser,
met alles wat er tusschen ligt, gaal
het tegen de katholieken, aangehitst
door bladen als de deftige liberale
Nieuwe Rotterdammer, dat men in den
binnenzak kan vinden van nog zoovele
Limburgsche Katholieken.
De christelijk-historischen zullen
partij moeten kiezen zich aan die ver
leidelijke sfeer ontworstelen of in 's lands
belang lerugkeeren naar de door hen
beleedigde katholieken.
De nieuwe verwerping van den ge-
zantschapspost heeft bewezen, dat ter
linkerzijde niemand voor argumentatie
vatbaar is. De liberale minister van
Builenlandsche Zaken heeft langer dan
een uur het gezantschap in de Tweede
Kamer met overtuiging verdedigd.
Tevoren heeft hij aan de partijleiders
vertrouwelijke mededeelingen gedaan
over het gewicht van het gezantschap
bij het Valicaan.
Maar* wat baatte het voor anti
katholieke verblindheid. »Wat balen
keeis en bril, als de uil niet zien wil."
Stuk voor stuk speelden de leiders
van liberalen, vrijzinnig-democraten,
socialisten en christelijk historischen
de rol der kleingeestigheid.
Links ontbreekt in onzen tijd in elke
partij de leider met verzienden blik,
de staatsman. De christelijk-historischen
missen hun de Savornin Lohman,
waarvan wij ons niet kunnen voor
stellen, dat hij de coalitie in stukken
zou hebben gebroken, wat zij wetens
en willens deden.
Wij, katholieken, beleven inderdaad
een ernstigen tijd. Wij wezen daar
reeds meerdere malen op. Het is wel
licht een goede tijd, waarin wij, die te
vroeg hebben gejuicht over de katholieke
victorie in ons land, zullen inzien, wat
ons nog ontbreekt aan innerlijke kracht.
Laten we daarom, vóór alles, één zijn
en werken aan onze eenheid. Katho
lieken, die bij de verkiezing van het
vorig jaar hunne slem uitbrachten op
socialist of liberaal, mogen in hun
zelve treden en overwegen, wat zij
deden, toen zij aan zulke mannen hup
vertrouwen schonken. Zij welen nu,
wat waar is van redeneeringen, dat
politiek en katholiek zijn niets met
elkaar te maken hebben.
Wie thans de politiek des lands
volgt, zal weten, wat het zeggen wil,
katholiek of niet-katholiek te zijn in
de politiek.
ROELAND.
door
JOS. BOSHOUWERS te LENT
Droog voer aan kuikens.
Vraag: Wij hebben sinds eenigen
tijd onze leggende kippen't ochtendvoer
droog gegeven in een automatischen
bak en dat bevalt ons zeer goed.
Wat -dunkt u, zouden wij onze kui
kens het voer ook droog geven De
een zegt van ja, de ander van neen.
Zijn daar ook automatische bakken
voor noodig Ik ontving dan gaarne
eene teekening en zal u het bedrag
wel overmaken. Namens vader.
L. W. te V.
Antwoord: Dat is eene verstandige
vraag van u, 't groote gemak der droog
voedermethode bij de volwassen hoen
ders heeft u zeker op het idéé gebracht
om ook de kuikens het opfokvoer droog
te geven.
Inderdaad, is de droogvoedermethode
ook voor de kuikens zeer aanbevelens
waardig; een automatische bak is daar
echter niet voor .noodig. U kunt zelf
wel zoo'n (oestel maken van eenige
gladde planken. Hel moet natuurlijk
een lange bak zijn, waar de kuikens
niet in kunnen gaan staan. Maakt het
daarom niet te breed en span erboven
loodrecht wat draad over heen, in ge
bogen vorm, want anders gaan de
diertjes er nog op staan en laten hun
mest in het voer vallen.
Ook kunt u er in de lengte een
smalle opneembare lat overheen maken
aan 'l eene eind met scharnieren be
vestigd.
Wordt het voeder in dezen langwer-
pigen trog gedaan, dan licht men de
lat zoolang omhoog. U moei zorgen,
dat de diertjes er niet onder kunnen
kruipen.
Wat wel noodig is, als men bij het
opfokken der kuikens de droogvejeder-
methode gebruikt, dat bijzonder veel
aandacht geschonken wordt aan de
drinkwatervoorziening. Er is dan veel
water noodig, dat telkens ververscht
moet worden en waarin de kuikens
zich niet kunnen bevuilen. Want nat
is zeer slecht voor die teere wezentjes
Zou het niet vast loopen?
Vraag: Wij hebben eene metalen
kunstmoeder, eene z.g. caroussel, voor
ruim 100 kuikens. Onze machine is be
rekend op 120 5 140 eieren. Veronder
stel. dat we 80 k 90 kuikens krijgen,
dan kunnen we die daar onder groot
brengen. De machine ligt nu vol. Maar
als ze uitkomen, wilden we er weer
direct zooveel eieren inleggen. Den
tweeden keer komen de kuikens dus
ruim 3 weken later uit. Maar zijn de
eerste dan oud genoeg om het zonder
kunstmoeder te stellen Of zouden we
ze erbij laten en de kleine er tusschen
zetten Ik vrees, dat het mis zal gaan,
want de kap is daar te klein voor.
L. W. te V.
Antwoord: Kuikens, die 3 weken in
leeftijd verschillen, kunnen niet in één
kunstmoeder tegelijk worden opgefokt,
de kleinsten zullen ongetwijfeld het
onderspit delven.
Drie weken is ook nog te jong om
de kuikens er af te zetten, want in het
voorjaar is het meestal nog te kond,
vooral 's nachts.
Het loopt dus zeker vast, zooals u
terecht vreest. Er zal m i. niets anders
opzitten, dan dat u nog 'n tweede
kunstmoeder bij koopt, want langer
wachten met voor de tweede maal te
broeden is ook niet raadzaam. Late
kuikens toch zijn niet op tijd volgroeid
om in den winter dure eieren te kun
nen leggen.
U weet immers, dal de eieren in
November en December op z'n duurst
zijn. We moeien daarom zorgen de
jonge kippen rond Allerheiligen aan
den leg te helpen.
Als u nu tegen het uitkomen den
tweeden keer, een 4-tal broedsche kip
pen hadt, zoudt u daar de 80 of 90
kuikens wel onder kunnen plaatsen
ook Doch beier vind ik, dat u nog een
kunstmoeder bijkoopt. Dan loopt het