KERKELIJK LEVEN. Zenuwen Mijnhardt Stükb Üêl® Maai MIJ If Gemengd Nieuws. mirr1-'1 u Bursf i( te voeren, want zijn prooi mocht hem niet ontsnappen. Zoo werden zij dan op 5 Juli, mid den in den nacht, uit vrees voor de burgerij, uit de gevangenis gehaald, toog en pij werd hun uitgetrokken en zoo werden zij in hun onderkleeding op een stinkende mosselschuit gezet, om naar Den Briel gevoerd te worden Midden op de Merwede wierp pastoor Leonardus nog een laatsten blik op zijn geliefde stad en riep smartelijk uit: «Gorkum, o Gorkum, wat een rampen zie ik over u komen 1 Te Dordrecht, waar halt werd ge houden, werden de gevangenen voor een oortje te kijk gesteld aan de nieuws gierige, spotlustige menigte; dan ging het weder verder naar Den Briel waar de slachtoffers in den nacht van Zon dag op Maandag uitgehongerd en afge beuld aankwamen. Den volgenden ochtend werden zij in tegenwoordigheid van graaf van der Marck ontscheept; eerst werden zij gedwongen in processie rondom de galg te trekken, die dicht bij de plaats der ontscheping stond en daarbij het Salve Regina te zingen daarna werden zij naar de gevangenis gevoerd en de graaf zelf ontzag zich niet, hen op dien weg met zijn stok beurt om beurt af te ranselen, zoodat hun schouders met bloedige striemen bedekt waren. Een joelende en tierende menigte begeleidde hen op dien tocht, wierp met slijk en vuil en riep«Hang ze op, die monniken, die offeraars, die papen." De gevangenis van Den Briel bestond uit drie boven elkander gelegen hok ken; in het onderste kwam al het vuil van de beide andere bij elkaarin dat hol werden de martelaren geworpen, Zij troffen er Wauters, pastoor van Heinenoord en Andreas Bonders, pas toor van Maasdam, die kort te voren uit hun pastorie waren weggesleurd. Dienzelfden morgan werden ook nog de pastoor en de kapelaan van Monster, Adrianus var Hilvarenbeek en Jacobus Lacops, beiden van de orde der Norbe- tijnen, bij hen gebracht. Andreas Wauters had een minder slichtend leven geleid en veel ergenis gegeven maar door zijn marteldood zou hij zijn fouten herstellen. Ook Jacobus Lacop was een tijdlang zijn geloof ontrouw geweest, maar was weer op den goeden weg teruggekeerd. Zoo waren 23 slachtoffers in het vunzige kerkerhol bijeen. In den mid dag werden zij door den graaf onder vraagd, bijzonder over hun geloof maar'allen bleven standvastig. Alleen kanunnik De Huyter, pastoor Bonders en de jeugdige broeder Henricus toon den eenige aarzeling; deze werden dan ook afzonderlijk gehouden, in de hoop, dat zij geheel zouden afvallen. Op voorstel van de gebroeders Pieck, die alles in het werk stelden om den gardiaan te bevrijden, werden zes der gevangenen nog eens voor Andreas Cornelissen, den afvalligen pastoor van Den Briel gevoerd, die hen bezwoer aan het gezag van den Paus te ver zaken, dan zouden zij bevrijd worden. Maar geestdriftig wees de gardiaan dat voorstel af en Leonardus van Vechel wist door zijn klemmend betoog Cor nelissen geheel in de war te brengen. Uit dit verhoor bleek, dat de martelaren voor hun geloof wilden sterven, want waren zij slechts in één punt ontrouw geworden, dat zouden zij vrijgelaten zijn. In den avond van 8 Juli werd den graaf, die aan een slemppartij deelnam een brief gebracht van den PHds van Oranje, dat geen geestelijken mochten gedood worden. Daarover ontstak hij in woede, verklaarde dat hij geen be velen verwachtte van den prins en gaf 23 Augustus. Twaalfde Zondag na Pinksteren. GROEN. Zondag van den barmhartigen Samaritaan. Tweede ge bed ter eere van den II. Philippus. Derde a Domo. Gloria; Credo. Prefatie der Allerheiligste Drievuldigheid. De gebeden en gezangen dezer H. Mis smeeken dringend Gods .hulp af en loven Ilem om de reeds beloonde barm hartigheid en mildadigheid. Het Epistel leert ons dé verhevenheid der Evange lieprediking, terwijl het Evangelie ons de gelijkenis van den barmhartigen Samaritaan voorstelt. De H. Philippus Benitus, waarvan wij heden de gedachtenis vieren, werd te Florence (Italië) geboren en beoefen de in verheven graad de ootmoedigheid Alhoewel hij aan de hoogeschool van Parijs gestudeerd had, liet hij zich als leekenbroeder opnemen in de orde der Servieten der H. Maagd, waar hij naar het veld gezonden werd om de ossen te verzorgen, die voor den ploeg ston den. Toen zijne oversten echter zijne talenten ontdekten, moest hij de H. Priesterwijding ontvangen en werd later tot Generaal Overste der Orde gekozen. Toen de Kardinalen, te Viler- bo vergaderd, om een opvolger van Paus Clemens IV te verkiezen, hem op den zetel van St. Petrus wilde verhef fen, vluchtte hij naar het gebergte en hield zich zoolang in eene rotsholle verborgen, tot Gregorius X Paus geko zen was. Hij stichtte vele kloosters zijner orde en stierf in 1285. 24 Augustus. Maandag. II. Bartliolo- mous. Apostel. ROOD. Gloria; Credo; Prefatie der Apostelen. Deze Apostel schijnt dezelfde te zijn als Nathaniel, wiens oprechtheid door den Zaligmaker openlijk geprezen werd In elk geval behoort hij tot het uitge lezen koor der 12 Apostelen die Chris tus tot het einde toe volgden, Zijn naam tot aan de uiteinden der wereld gepre- aanstonds bevel alle gevangenen op te hangen. Deze werden nu naar een schuur gesleept even buiten de poort. Helaas, kanunnik De Huyter en pastoor Bon ders waren er niet bij, zij waren reeds afgevallen. Zij waren nu nog met een en twintig. De gardiaan werd aangewezen, om het eerst te worden gehangentot ieder sprak hij nog een woord van opbeuring tot de strop de keel hem dichtsnoerde. Nu beproefde de predikant, die tegen woordig was, nog eens de overigen te doen afvallen maar de twee pastoors Leonardus en Nicolaa3 en ook pater Hieronymus en Nicasius versterkten hun "broeders. Alleen de jeugdige broeder Henricus, die een geweldigen angst voor den dood had, begon te wankelen en bezweek voor de verlei ding Pater Hieronymus, die reeds boven op de ladder stond om gehangen te worden, bedroefd over dien afval en verontwaardigd over de verleidende woorden van den predikant, gaf hem in heiligen toorn van de ladder af zulk een schop, dat hij tegen den grond tuimelde. Dadelijk vielen de beulen met hun messen op hem aan, maar de moedige vicaris zweeg niet met zijn opwekkend woord, tot het koord hem de spraak benam. Eenige oogenblikken later verloo chende ook pater Willem zijn geloof... Ondertusschen ging de terechtstelling der andere geloofsbelijders haar gang. Pater Godefridus van Mervelen bad voortdurend«Heer, vergeef het hun, want zij weten niet wal zij doen." Pastoor Leonardus toonde in die laatste ure dezelfde zielegrootheid en zelfbe heersching, die het kenmerk geweest waren van geheel zijn leven. Toen hij de ladder zou beklimmen, dacht hij aan zijn stervende moeder en scheen een oogenblik te aarzelen. Toen klonk een stem «Welnu, meester Leonardus waarom haasten wij,ons niet, om deel te nemen aan het feestmaal, dat ons bereid isHet was Godefridus van Duynen, die zoo sprak en pastoor Leonardus kende geen weifelen meer. Godefridus zelf beklom met blijden baast de ladder en terwijl het koord zijn hals dichtsnoerde, sprak hij »Ik zie de hemelem geopend Het laatst van allen werd Jacobus Lacops opgehangen. De beulen hadden nog verwacht dat deze kloosterling, die zich in Middelburg zwak had ge toond, nog eens zijn geloof zou ver zaken. Maar de kapelaan van Monster aarzelde geen oogenblik, om zijn leven te geven voor het geloof. Twee uren lang had de droeve terechtstelling geduurd. Toen de sol daten in den morgen terugkwamen, zes uur na hun beulenbedrijf, ademde Nicasius nog. De dronken beulen had den er niet op gelet, dat ze enkele slachtoffers het koord in den mond of om de kin hadden gesnoerd Zoo stierven in den morgen van 9 Jnli 1572 de negentien geloofsbelijders, die genoemd worden »de Martelaren van Gorkum." De pen weigert de schandelijke looneelen te beschrijven, die na de marteling werden afgespeeld hoe de beulen de lichamen der slachtoffers in stukken hakten en zich tooiden met, hun bloedige ledematen, hoe zij het vet der ingewanden verkochten... Heer, vergeef het hun Kanunnik De Huyter en broeder Henricus hebben later boete gedaan voor hun afvalbeiden hebben de kostbaarste gegevens verstrekt over de folteringen en de laatste oogenblikken der eerbiedwaardige martelaren. Pastoor Bonders van Maasdam werd een week later opgehangen door zijn makkers, die hem niet vertrouwden verworven hebben. 0 25 Augustus. Dinsdag. H. Gregorius. Bisschop, Belijder. WIT. Tweede gebed ter eere van den H. Lodewijk, Derde a domo; Gloria; geen Credo; gewone Prefatie. De H. Lodewijk IX, koning van Frankrijk, door zijne vrome moeder Blanca in de vreeze des Heerer. opge voed, beklom op lljarigen leeftijd den troon. Hij omringde zich van bekwame en godsdienstige mannen, die hem in het bestuur behulpzaam moesten zijn, en trachtte allerwege het geloof en de deugd te doen bloeien.. Zelf leefde hij in een strenge boetvaardigheid en geen enkelen morgen verzuimde hij het H. Misoffer bij te wonen. Door een gelofte verbond hij zich om Jerusalem uit de macht der ongeloovigen te gaan bevrij den, maar hij mocht dal schoone doel niet verwezenlijkt zien. Toen hij op zijn tweeden kruistocht zijne troepen bij Tunis (in Africa) ontscheept had, stierf hij aan de pest. f 1270. 0 26 Augustus. Woensdag. H. Zephyri- nus. Paus en Martelaar. ROOD (zwart) Tweede gebed a Cunctis; Derde naar keuze van den priester; vierde a domo Gloria; geen Credo; gewone Prefatie. 0 27 Augustus Donderdag. 11. Jozef Cala Sanctius. Belijder. WIT. Tweede gebed a domo; Gloria; geen Credo; ge wone Prefatie. Deze heilige, in Spanje geboren, leg de reeds in zijne jeugd een bijzondere neiging voor het onderwijs aan den dag; hij verzamelde immers de kinderen om zich heen, teneinde hun de gehei men des geloofs uit te leggen, en de gebeden Ie leeren. Priester geworden, kwam hij te Rome, waar hij aan de armen, zieken, gevangenen, pestlijders, alle mogelijke liefdediensten bewees. Hij legde er ook den grondslag eener orde, die aan de kinderen kosteloos onderricht moest verschaffen. Ofschoon ofschoon hij aan de galg nog schreeuw de, dat hij zijn geloof verzaakte. Pater Willem nam dienst bij de Geuzen en werd drie maanden later ter dood gebracht beschuldigd van diefstal. De afvallige Jan van Omael werd enkele maanden later gevangen gezet wegens zijn wreedheid en ter dood veroordeeld. Willem van der Marck viel in onge nade bij den prins van Oranje het volk dichtte voor hem het volgend grafschrift Hier leydt begraven Wilm van derMarcken. Leefde als een hondt, stierf als een vareken. Wel een bewijs, hoe veracht* dat heerschap was bij zijn medemenschen. De overblijfselen der martelaren werden door de soldalen in een gat in de schuur begraventoen de rust eenigszins hersteld was, hebben de Kaïholieken een gedeelte der beenderen heimelijk opgegraven en in 1618 over gebracht naar het klooster der Fran ciscanen te Brussel. Een ander deel bleef in Nederland. Nadat in 1853 de kerkelijke liiearchie in ons land hersteld was, werd al gauw het proces der Martelaren te Rome aanhangig gemaakt en in 1865 werden zij door Pius IX plechtig heilig verklaard. Hun nagedachtenis blijft in hooge eere en duizenden trekken jaar lijks op naar .het Martelveld, dat ge tuige was van den geloofsmoed dier helden. Practisclie boerenlmlp aan Langenboom en Zeeland. Zaterdag 15 Augustus waren de be sturen van boerenbonden en van de 21 afdeelingen R.K. Jonge Boerenstand uit den Kring Cuyk van den N. C. B. door den Kring voorzitter, den heer Poels uit Gassel ter vergadering opge roepen in verband met de ramp die Zeeland en Langenboom zoo diep heeft getroffen. De zaal van de St. Josephvereeniging te Cuyk was propvol. Van uren in den omtrek waren de voormannen opge komen, om kort en goed te beraad slagen, hoe door de boeren zelf kon worden aangepakt, om de getroffenen ter hulp te komen. Na een korte inleiding door den Kring-adviseur, den WelEerw. heer v. d. Leeden, van Rector van Kessel, alge meen adviseur N. C. B. en den secretaris N. C. B. P van Haaren was de zaak binnen het uur in elkaar gezet. Vanaf Maandagmorgen te beginnen zullen eiken dag een dikke honderdtal boerenjongens de zaak aanpakken en nog redden en behouden van den oogst wat er nog te redden valt. Aan elke getroffen boerderij zullen een twintig tal rappe handen gedurende vijf dagen aanpakken en op deskundige wijze de zaak op orde stellen. Boterhammen en dergelijk worden door de helpers zelf aangevoerd voor den geheelen dag. Koffie en thee wor den ter plaatse beschikbaar gesteld. Van uit 5 uren in den omtrek zullen 's morgens tusschen 7 en 8 uur present staan om te gaan waar ze noodig zijn. De soldaten der genie hebben mooi werk verricht met de wegen in orde te maken, de gevallen boomen weg te ruimen en de gevaarlijke bouwvallen neer te halen. Nu zullen de boeren jongens zelf wel zorgen voor de rest. Als nu de vloed van nieuwsgierigen niet al te veel in den weg loopt, is vóór het einde der week de opruiming klaar en kan met kracht aan den opbouw worden begonnen. achtte hij het niet beneden zich de arme kinderen te onderwijzen, hunne scholen te vegen en hen naar huis te vergezellen. Hij stierf te Rome in 1648 o 28 Augustus. Vrijdag. H. Augustinus. Belijder en Kerkleeraar; Bisschop. WIT. Tweede gebed ter eere van den H. Hermes, Gloria; Credo; gewone Prefatie. De H. Augustinus, werd te Tagaste, eene kleine stad van Africa geboren zijn vader was een heiden, Patricius, zijne moeder de II. Monica, een vrome christin. In zijn jongelingsjaren leefde hij in de schandelijkste zonden en hing de ketterij der Manicheën aan Te Milaan bekeerde hij zich, door de prediking van den H. Ambrosius, tot den Kaïholieken godsdienst en tot een heilig leven. Naar Africa teruggekeerd, stelde hij zijn Duitengewone talenten ten dienste der kerk, legde zich op de studie der H. Schrift en de gewijde wetenschappen toe, en schreef vele diepzinnige werken tegen de ketters ter verdediging der goddelijke waar heid. Om de heiligheid van zijn levens wandel werd hij priester gewijd en bisschop van Hippo, f 430. o 19 Augustus. Zaterdag. Onthoof ding den H. Joannes den Dooper. ROOD. Tweede gebed ter eere van de H. Sabina. Gloria geen Credo gewone Prefatie. Behalve het feest van Joannes' ge boorte viert de Kerk ook nog zijn marteldood, n.l. het feest zijner ont hoofding. De Liturgie dezer H. Mis viert de TI. onverschrokkenheid, waar mede Joannes predikte, zijn roem vollen marteldood en zijne glorie in den hemel. De H. Sabina, echtgenoote van een aanzienlijk man te Rome, werd door de Maagd Serapia in den christelijke godsdienst onderricht. Toen Serapia den marteldood had ondergaan, be zorgde Sabins haar een eervolle be grafenis. Zij werd daarom gevangen Nader vernemen we nog, dat ook in den kring Uden, die aan de andere zijde aan het terrein der ramp grenst, een gelijke vergadering op Zondag is ge houden, waar dezelfde stemming van christelijke liefde heerschte en weer honderden werkers zich opgaven om op eigen kosten aan de redding deel te nemen. Het ideaal dat de groote Boerenapos- tel Pater v.d. Elzen z.g. zich voorstelde om in gevallen van nood daadwerke lijk te steunen, wordt dus hier reeds bereikt. De afdeeling Mill is Maandagmorgen begonnen. Waar hier de boerenbevolking zoo practiseh voorgaat, daar zal het overige deel van Nederland zich niet onbetuigd laten om het R.K. Huisvesting Comité in ruime mate financieel te steunen. Moge dan Nederland blijven voort gaan met geldelijke hulp; honderden huizen hebben stormschade geleden in wijden omtrek; doch te Langenboom en in de bekende gehuchten van Zee land zullen de boerenhuizen van den grond af moeten worden opgebouwd. Aangenaam kinderspel. Men schrijft ons uit de mijnstreek, Het is gebeurd in een der groote gemeenten van ons kolengebied. Daar woonde een heer, die als ieder orden telijk mensch vóór zijn huwelijk van zijn aanstaande, brieven had ontvangen. Nogal veel blijkbaar. Als ieder normaal mensch had hij die ietwat vergeten en ze opgeborgen en wel op een zolder. De heer krijgt een paar kleine kin deren te logeeren, kinderen, die blijk baar nog geen schriftgeleerden waren. Ze vonden de brieven waarvan ze den inhoud niet beseften en besloten, in het bezit van zooveel materiaal zijnde, nu ook maar postbode te spelen. Ze gingen er mee de buurt af en deponeerden in iedere brievenbus er een. Het restant moet ter completeering van boven uit een raam op den hoed van een voorbijganger zijn geworpen. Toen kort erop slag op slag werd aangebeld door de buren, die de open brieven natuurlijk ongelezen terug brachten, besefte de getroffene pas den omvang van de ramp, en kon hij met de huilende bengeltjes als gidsen, het restant der amoureuze correspondentie van zoolang al her, samendreggen. Dorpsveclitparty. Te Leveroy, gemeente Nederweerd ontstond Zaterdag een formeele vecht partij tusschen den 34-jarigen land bouwer W. en de familie G. Terwijl genoemde W. gemoedelijk stond te keuvelen met de dienstmeid van zijn buurman, kwam de huisvrouw van de familie G. naar hem toe met het ver wijt, dat hij haar dochter had uitge scholden. W., die het reeds meermalen met vrouw G. aan den stok had gehad en haar dus kende, achtte het raadzaam zich spoedig van een wapen, ditmaal in den vorm van een riek, te voorzien. Aldra verscheen ook de zoon van vrouw G. op het tooneel, zoodat G.'t maar het verstandigst vond, zich op zijn erf terug te trekken. Doch ook hier was hij niet veilig. Moeder en zoon volgden hem en zoonlief bewerkte zijn tegenstander zoodanig met een hamer op het hoofd, dat het bloed uit meerdere wonden liep. En toen W. dreigde met een riek komen tot rust en worden gesterkt door Zenuwtablet ten Buisje75 c. deeld. Haar lichaam werd in het graf der H. Serapia bijgezet. NOG EENS WIJWATER We gaan nu verder met de uitleg ging betreffende het wijwater, hetgeen we immers daarom behandelden bij de verklaring der H. Misgebeden van het begin tot aan de offerande, omdat des Zondags voor de Hoogmis priester ep geloovigen met dit wijwater ter zuivering ter reiniging worden besproeid, om des te waardiger de goddelijke misgeheimen te kunnen vieren. En dan zijn we ge komen aan de vraag nadat we den vorigen keer iets vertelden over het ontstaan van gewijd water en over het ontstaan van de wijwatersbakken. Hoe wordt het wijwater gewijd Bij de waterwijding dan komt dit moeten we nog vooraf zeggen ook zout te pas. Het zout wordt eveneens door de H. Kerk meermalen bij de be diening harer Sacramenten of zegenin gen gebruikt, zoo b.v. bij het doopsel worden eenige korreltjes gelegd in den mond van den doopeling. Waarom Omdat het zout uit zijnen aard het bederf weert, voor bederf bewaart en flauwe spijzen smakelijk maakt, zoo is het zout bij het doopsel het zinnebeeld van de christelijke wijsheid, opdat de doopeling, de nieuwe christen, moge smaak vinden in de hemelsche dingen Zoo ook hier bij de waterwijding, moet het zout van bederf bewaren en wel van het bederf der zonden en de men- schen bevestigen in de zuiverheid van leer en leven. En nu de wijding zelf. Eerst wordt door den priester het zopt gewijd, ook weer hierom, omdat het zout, als zijnde bitter, mee voorstelt de bi£tere boete, smart en berouw, die moet voorafgaan aan de vergiffenis en reiniging, welke door het water wordt voorgesteld. Net als in de Biecht, zonder berouw geen vergiffenis der zonden. De priester be zweert dan eerst het, zout en bidt Gods zegen daarover af, «opdat het moge strekken tot heil van ziel en lichaam Te zullen slaan, kwamen nog een zoon van vrouw G., alsmede haar dochter, die hem eveneens te lijf gingen. En weer begon de zoon met den hamer te timmeren, terwijl de dochter een klomp als wapen gebruikte. Ten slotte gelukte het den aangevallene uit de handen van de overmacht te geraken en zijn huis binnen te vluchten. En toen hij op het bombardement op deuren en vensters niet reageerde, trokken de aanvallers af. Een meisje vermoord. Zondag 9 Augustus j.l. vertrok de 25jarige dochter van een tuinman uit de Bouwlingstraat te Oosterhoul ter gelegenheid van de Dongensche kermis per fiets naar Dongen met het doel daar aan haar familie een bezoek te brengen. Het meisje is daar echter j iet geweest. Spoedig was haar vermissing bekend en de politie en de familie togen in den omtrek onmiddellijk op onderzoek uit. zonder het verlangde resultaat. Zaterdag 15 Augustus vonden haar broeders, die het zoeken niet opgaven, h°t rijwiel hunner zuster in de bosschen langs den Rijenschen weg. liet rijwiel plaatje was verdwenen Door deze vondst waien de broeders zoo ontdaan, dat zij dien dag niet ver der durfden zoeken. Zondagmorgen werd het onderzoek voortgezet en inderdaad vonden de mannen het lijk hunner zuster in een greppel, bedekt met heide. Om den hals van het slachtoffer was een touw ge snoerd Het lijk werd op een kwartier af- stands van de plaats, waar den vorigen dag de fiets was ontdekt, gevonden op een eenzame plaats in de bosschen, welke als de Honderd Bunder worden aangeduid Haar taschje was geheel geledigd. Onmiddellijk werd de politie met de vondst in kennis gesteld. Het parket uit Breda was weldra ter plaatse om een onderzoek in te stellen. Van den dader is geen spoor te be kennen. Nieuwe bankbiljetten van f 10. De Ned. Bank gaat een nieuw model Bankbiljet van f 10.uitgeven. De kleur blijft blauw. Links is een wit vak, waarin het watermerkeen zei lend scheepje. Onderaan de kop eene'r Goescne boerin. Motorongeluk. Zich te pletter gereden. De motorrijder J. v. d. H. uit Amster dam is op weg naar Borculo bij Amersfoort tegen een boom 'gereden en zoo goed als verpletterd opgenomen. Wat een luchtballonnetje vermag. Een weg van 6000 K.M. afgelegd. Tijdens het bezoek van den Fran- schen president Doumergue aan Straats burg werden vorige week een aantal reclameballons opgelaten. Een ballonnetje, dat een kaart met de naam van de afzendster droeg, is aan een boom vlak bij het Huron- meer in de Vereenigde Staten gevonden. De kaart zal nasr Straatsburg wor den geretourneerd. Het ballonnetje had meer dan 6000 K.M. afgelegd. De stormramp om Zeeland. De drukte om Grave. Als Grave ooit drukke verkeersdagen gekend heeft, zijn het wel zeker de twee laatste Zondagen. Hel getal van al de menschen in auto's, autobussen, op motors en rijwielen enz. dat Grave gepasseerd is om de verwoesting a.d. Langenboom, Escharen en Zeeland te gaan zien, is lang niet van nabij te schatten. Het loopt in de duizenden en duizen den. en bestrooid worde". Dan bezweert hij het water, tot «verdrijving der duivelen en tot afwering der ziekten opdat al wat in de huizen of plaatsen der ge loovigen met dit water besprooid wor den, vrij weze van alle onreinheid, behoed worde voor alle schade, (brand, onweer, hagelslag) en als er iets is, dat of het welzijn of de rust der be woners bedreigt, dat het dan door de besproeiing met dit water wegvlucht en verdwijne". Na al deze gebeden vermengt de priester, in naam der H. Drievuldigheid, het zout met het water, door het 3 X in den vorm van een kruis er in te strooien, om dan in een slotgebed den H. Geest te vragen met Zijne tegenwoordigheid steeds bij ons te blijven. Als de priester het water heeft ge wijd, heeft de besproeiing plaats. Eerst het altaar, dan de priester zelf, dat de diaken en sub diaken, zoo die er zijn, en verdere assistente, dan de aanwezige geloovigen. Nu mogen we vragen a. Waarvoor dient de besproeiing, wat beteekent ze? b. Waarom gebeurt ze alleen des Zondags voor de Hoogmis, of wel voor een stille IJ. Mis, die de Hoogmis ver vangt. Vooreerst dan waarvoor dient die besproeiing, wat beteekent ze? Hieromtrent zegt het Concilie van Trente: »Het betaamt, dat wij niet dan met een zuiver bart en vroom gemoed tegenwoordig zijn bij het IJ. Misoffer. Daarom worden des Zondags voor de parochiale Hoogmis (priester enz.) en de aanwezige geloovigen met wijwater besprenkeld, opdat zij door de kracht van die heilige zegeningen en de daarmee gepaard gaande kerkelijke gebeden van allen geestelijke smet en onreinheden gezuiverd worden." En daarom bidt de priester en zingt het koor ook een klein gedeelte van het «miserere =- Ontferm U mijner, o God" en daarom begint hij Besproei mij Heer, met hysóp*) (aat wil hier _zeggenj_met_den sproeikwastt in wij Aan '1 Graafs 1: ongekende dnfl De msrechat voor de goede i Te Aalten he gi teerd voor de r dat de plaalseli iets bekend wa r) van hel ingezai zal komen. De kleinsten iv werd onlangsi kende fabriek S il waar wonder ma niek. Ofschoon i geheel 10 c.M. gerust met moderne naainL evengoed op ns !ri machine. De zilveren brik Ki Volgens de 25-jarig huwel g van België en boren prinses November van de h Doorzitte n Schrijnen ei huid vei s men mei 30- 60-90 cl j maashJo GEBOREN van P. J. Peeie Johannes Mi BoogaartSok Jacob a Calh;I hoevenBuuts Peter Hendri F van de Mortel Theodora KoenenHerni Peter Huberii ra Crooijmans Johanna Hen M drixvan Boxii Paul Frans! HoogLinders, GEHUWD: G. F. Wienlij 'er H. Smits, 19 ji P. Andriesm Olten, 21 jaar, P. J. Janssen I Giebels, 24 jaai erl C. J. van Dij E driks, 28 jaar,) OVERLEDEN P. J. Willenu J. E. Janssen, H A loc ik do water gedrenkt] wasch mij en sneeuw". D: berouwvolle sl door de water van den |®z te worden van« one fouten. Want ïeh deze zegening f frs Catechismus li da sche zonden oc^ech nen vergevi een middel, doo aan de hand; de groote wijs oed bezorgdheid Kerkhóe kindsbeen afT ja dagelijks ieh Ier zefeen et c doeling in die ten B iei te gebruiken, sche zonde te d, iedere keer, als om zoo zuiver verschijnen en den priester i het opdragen offer.' Is dit niet allemaal een beteekenis Kerk ons nié nvi alledaagsche nJ) are gie of eerdienst die en zedelijke ^ln c Geloof? De volgende van b.waaroff =pr alleen des Zond loo; Met hj? b een hysoptakjs in fijne blaadjes mee te besprë voor het palnrë sprenkelen cbi schiedde met voorafbeelding de melaatschl) 6 zi door het l)lo® tos. iedere druppe' zekere mate ee* Bloed. Lf Ier zi as tói je, »g( Je;

Peel en Maas | 1925 | | pagina 2