KERKELIJK LEVEN.
Zenuwen
Mijnhardt
Stükb
Üêl®
Maai
MIJ If
Gemengd Nieuws.
mirr1-'1
u
Bursf i(
te voeren, want zijn prooi mocht hem
niet ontsnappen.
Zoo werden zij dan op 5 Juli, mid
den in den nacht, uit vrees voor de
burgerij, uit de gevangenis gehaald,
toog en pij werd hun uitgetrokken en
zoo werden zij in hun onderkleeding
op een stinkende mosselschuit gezet,
om naar Den Briel gevoerd te worden
Midden op de Merwede wierp pastoor
Leonardus nog een laatsten blik op
zijn geliefde stad en riep smartelijk
uit: «Gorkum, o Gorkum, wat een
rampen zie ik over u komen 1
Te Dordrecht, waar halt werd ge
houden, werden de gevangenen voor
een oortje te kijk gesteld aan de nieuws
gierige, spotlustige menigte; dan ging
het weder verder naar Den Briel waar
de slachtoffers in den nacht van Zon
dag op Maandag uitgehongerd en afge
beuld aankwamen.
Den volgenden ochtend werden zij
in tegenwoordigheid van graaf van der
Marck ontscheept; eerst werden zij
gedwongen in processie rondom de
galg te trekken, die dicht bij de plaats
der ontscheping stond en daarbij het
Salve Regina te zingen daarna werden
zij naar de gevangenis gevoerd en de
graaf zelf ontzag zich niet, hen op
dien weg met zijn stok beurt om beurt
af te ranselen, zoodat hun schouders
met bloedige striemen bedekt waren.
Een joelende en tierende menigte
begeleidde hen op dien tocht, wierp
met slijk en vuil en riep«Hang ze
op, die monniken, die offeraars, die
papen."
De gevangenis van Den Briel bestond
uit drie boven elkander gelegen hok
ken; in het onderste kwam al het vuil
van de beide andere bij elkaarin dat
hol werden de martelaren geworpen,
Zij troffen er Wauters, pastoor van
Heinenoord en Andreas Bonders, pas
toor van Maasdam, die kort te voren
uit hun pastorie waren weggesleurd.
Dienzelfden morgan werden ook nog
de pastoor en de kapelaan van Monster,
Adrianus var Hilvarenbeek en Jacobus
Lacops, beiden van de orde der Norbe-
tijnen, bij hen gebracht.
Andreas Wauters had een minder
slichtend leven geleid en veel ergenis
gegeven maar door zijn marteldood
zou hij zijn fouten herstellen. Ook
Jacobus Lacop was een tijdlang zijn
geloof ontrouw geweest, maar was weer
op den goeden weg teruggekeerd.
Zoo waren 23 slachtoffers in het
vunzige kerkerhol bijeen. In den mid
dag werden zij door den graaf onder
vraagd, bijzonder over hun geloof
maar'allen bleven standvastig. Alleen
kanunnik De Huyter, pastoor Bonders
en de jeugdige broeder Henricus toon
den eenige aarzeling; deze werden dan
ook afzonderlijk gehouden, in de hoop,
dat zij geheel zouden afvallen.
Op voorstel van de gebroeders Pieck,
die alles in het werk stelden om den
gardiaan te bevrijden, werden zes der
gevangenen nog eens voor Andreas
Cornelissen, den afvalligen pastoor van
Den Briel gevoerd, die hen bezwoer
aan het gezag van den Paus te ver
zaken, dan zouden zij bevrijd worden.
Maar geestdriftig wees de gardiaan dat
voorstel af en Leonardus van Vechel
wist door zijn klemmend betoog Cor
nelissen geheel in de war te brengen.
Uit dit verhoor bleek, dat de martelaren
voor hun geloof wilden sterven, want
waren zij slechts in één punt ontrouw
geworden, dat zouden zij vrijgelaten
zijn.
In den avond van 8 Juli werd den
graaf, die aan een slemppartij deelnam
een brief gebracht van den PHds van
Oranje, dat geen geestelijken mochten
gedood worden. Daarover ontstak hij
in woede, verklaarde dat hij geen be
velen verwachtte van den prins en gaf
23 Augustus. Twaalfde Zondag na
Pinksteren. GROEN. Zondag van den
barmhartigen Samaritaan. Tweede ge
bed ter eere van den II. Philippus.
Derde a Domo. Gloria; Credo. Prefatie
der Allerheiligste Drievuldigheid.
De gebeden en gezangen dezer H.
Mis smeeken dringend Gods .hulp af en
loven Ilem om de reeds beloonde barm
hartigheid en mildadigheid. Het Epistel
leert ons dé verhevenheid der Evange
lieprediking, terwijl het Evangelie ons
de gelijkenis van den barmhartigen
Samaritaan voorstelt.
De H. Philippus Benitus, waarvan
wij heden de gedachtenis vieren, werd
te Florence (Italië) geboren en beoefen
de in verheven graad de ootmoedigheid
Alhoewel hij aan de hoogeschool van
Parijs gestudeerd had, liet hij zich als
leekenbroeder opnemen in de orde der
Servieten der H. Maagd, waar hij naar
het veld gezonden werd om de ossen
te verzorgen, die voor den ploeg ston
den. Toen zijne oversten echter zijne
talenten ontdekten, moest hij de H.
Priesterwijding ontvangen en werd
later tot Generaal Overste der Orde
gekozen. Toen de Kardinalen, te Viler-
bo vergaderd, om een opvolger van
Paus Clemens IV te verkiezen, hem op
den zetel van St. Petrus wilde verhef
fen, vluchtte hij naar het gebergte en
hield zich zoolang in eene rotsholle
verborgen, tot Gregorius X Paus geko
zen was. Hij stichtte vele kloosters
zijner orde en stierf in 1285.
24 Augustus. Maandag. II. Bartliolo-
mous. Apostel. ROOD. Gloria; Credo;
Prefatie der Apostelen.
Deze Apostel schijnt dezelfde te zijn
als Nathaniel, wiens oprechtheid door
den Zaligmaker openlijk geprezen werd
In elk geval behoort hij tot het uitge
lezen koor der 12 Apostelen die Chris
tus tot het einde toe volgden, Zijn naam
tot aan de uiteinden der wereld gepre-
aanstonds bevel alle gevangenen op te
hangen.
Deze werden nu naar een schuur
gesleept even buiten de poort. Helaas,
kanunnik De Huyter en pastoor Bon
ders waren er niet bij, zij waren reeds
afgevallen. Zij waren nu nog met een
en twintig.
De gardiaan werd aangewezen, om
het eerst te worden gehangentot
ieder sprak hij nog een woord van
opbeuring tot de strop de keel hem
dichtsnoerde.
Nu beproefde de predikant, die tegen
woordig was, nog eens de overigen te
doen afvallen maar de twee pastoors
Leonardus en Nicolaa3 en ook pater
Hieronymus en Nicasius versterkten
hun "broeders. Alleen de jeugdige
broeder Henricus, die een geweldigen
angst voor den dood had, begon te
wankelen en bezweek voor de verlei
ding Pater Hieronymus, die reeds boven
op de ladder stond om gehangen te
worden, bedroefd over dien afval en
verontwaardigd over de verleidende
woorden van den predikant, gaf hem
in heiligen toorn van de ladder af zulk
een schop, dat hij tegen den grond
tuimelde. Dadelijk vielen de beulen
met hun messen op hem aan, maar
de moedige vicaris zweeg niet met zijn
opwekkend woord, tot het koord hem
de spraak benam.
Eenige oogenblikken later verloo
chende ook pater Willem zijn geloof...
Ondertusschen ging de terechtstelling
der andere geloofsbelijders haar gang.
Pater Godefridus van Mervelen bad
voortdurend«Heer, vergeef het hun,
want zij weten niet wal zij doen."
Pastoor Leonardus toonde in die laatste
ure dezelfde zielegrootheid en zelfbe
heersching, die het kenmerk geweest
waren van geheel zijn leven. Toen hij
de ladder zou beklimmen, dacht hij
aan zijn stervende moeder en scheen
een oogenblik te aarzelen. Toen klonk
een stem «Welnu, meester Leonardus
waarom haasten wij,ons niet, om deel
te nemen aan het feestmaal, dat ons
bereid isHet was Godefridus van
Duynen, die zoo sprak en pastoor
Leonardus kende geen weifelen meer.
Godefridus zelf beklom met blijden
baast de ladder en terwijl het koord
zijn hals dichtsnoerde, sprak hij »Ik
zie de hemelem geopend
Het laatst van allen werd Jacobus
Lacops opgehangen. De beulen hadden
nog verwacht dat deze kloosterling,
die zich in Middelburg zwak had ge
toond, nog eens zijn geloof zou ver
zaken. Maar de kapelaan van Monster
aarzelde geen oogenblik, om zijn leven
te geven voor het geloof.
Twee uren lang had de droeve
terechtstelling geduurd. Toen de sol
daten in den morgen terugkwamen,
zes uur na hun beulenbedrijf, ademde
Nicasius nog. De dronken beulen had
den er niet op gelet, dat ze enkele
slachtoffers het koord in den mond of
om de kin hadden gesnoerd
Zoo stierven in den morgen van 9
Jnli 1572 de negentien geloofsbelijders,
die genoemd worden »de Martelaren
van Gorkum."
De pen weigert de schandelijke
looneelen te beschrijven, die na de
marteling werden afgespeeld hoe de
beulen de lichamen der slachtoffers in
stukken hakten en zich tooiden met,
hun bloedige ledematen, hoe zij het
vet der ingewanden verkochten... Heer,
vergeef het hun
Kanunnik De Huyter en broeder
Henricus hebben later boete gedaan
voor hun afvalbeiden hebben de
kostbaarste gegevens verstrekt over de
folteringen en de laatste oogenblikken
der eerbiedwaardige martelaren.
Pastoor Bonders van Maasdam werd
een week later opgehangen door zijn
makkers, die hem niet vertrouwden
verworven hebben.
0
25 Augustus. Dinsdag. H. Gregorius.
Bisschop, Belijder. WIT. Tweede gebed
ter eere van den H. Lodewijk, Derde
a domo; Gloria; geen Credo; gewone
Prefatie.
De H. Lodewijk IX, koning van
Frankrijk, door zijne vrome moeder
Blanca in de vreeze des Heerer. opge
voed, beklom op lljarigen leeftijd den
troon. Hij omringde zich van bekwame
en godsdienstige mannen, die hem in
het bestuur behulpzaam moesten zijn,
en trachtte allerwege het geloof en de
deugd te doen bloeien.. Zelf leefde hij
in een strenge boetvaardigheid en geen
enkelen morgen verzuimde hij het H.
Misoffer bij te wonen. Door een gelofte
verbond hij zich om Jerusalem uit de
macht der ongeloovigen te gaan bevrij
den, maar hij mocht dal schoone doel
niet verwezenlijkt zien. Toen hij op
zijn tweeden kruistocht zijne troepen
bij Tunis (in Africa) ontscheept had,
stierf hij aan de pest. f 1270.
0
26 Augustus. Woensdag. H. Zephyri-
nus. Paus en Martelaar. ROOD (zwart)
Tweede gebed a Cunctis; Derde naar
keuze van den priester; vierde a domo
Gloria; geen Credo; gewone Prefatie.
0
27 Augustus Donderdag. 11. Jozef
Cala Sanctius. Belijder. WIT. Tweede
gebed a domo; Gloria; geen Credo; ge
wone Prefatie.
Deze heilige, in Spanje geboren, leg
de reeds in zijne jeugd een bijzondere
neiging voor het onderwijs aan den
dag; hij verzamelde immers de kinderen
om zich heen, teneinde hun de gehei
men des geloofs uit te leggen, en de
gebeden Ie leeren. Priester geworden,
kwam hij te Rome, waar hij aan de
armen, zieken, gevangenen, pestlijders,
alle mogelijke liefdediensten bewees.
Hij legde er ook den grondslag eener
orde, die aan de kinderen kosteloos
onderricht moest verschaffen. Ofschoon
ofschoon hij aan de galg nog schreeuw
de, dat hij zijn geloof verzaakte.
Pater Willem nam dienst bij de
Geuzen en werd drie maanden later
ter dood gebracht beschuldigd van
diefstal.
De afvallige Jan van Omael werd
enkele maanden later gevangen gezet
wegens zijn wreedheid en ter dood
veroordeeld.
Willem van der Marck viel in onge
nade bij den prins van Oranje het
volk dichtte voor hem het volgend
grafschrift
Hier leydt begraven
Wilm van derMarcken.
Leefde als een hondt, stierf als een
vareken.
Wel een bewijs, hoe veracht* dat
heerschap was bij zijn medemenschen.
De overblijfselen der martelaren
werden door de soldalen in een gat in
de schuur begraventoen de rust
eenigszins hersteld was, hebben de
Kaïholieken een gedeelte der beenderen
heimelijk opgegraven en in 1618 over
gebracht naar het klooster der Fran
ciscanen te Brussel. Een ander deel
bleef in Nederland.
Nadat in 1853 de kerkelijke liiearchie
in ons land hersteld was, werd al
gauw het proces der Martelaren te
Rome aanhangig gemaakt en in 1865
werden zij door Pius IX plechtig heilig
verklaard. Hun nagedachtenis blijft in
hooge eere en duizenden trekken jaar
lijks op naar .het Martelveld, dat ge
tuige was van den geloofsmoed dier
helden.
Practisclie boerenlmlp aan
Langenboom en Zeeland.
Zaterdag 15 Augustus waren de be
sturen van boerenbonden en van de
21 afdeelingen R.K. Jonge Boerenstand
uit den Kring Cuyk van den N. C. B.
door den Kring voorzitter, den heer
Poels uit Gassel ter vergadering opge
roepen in verband met de ramp die
Zeeland en Langenboom zoo diep heeft
getroffen.
De zaal van de St. Josephvereeniging
te Cuyk was propvol. Van uren in den
omtrek waren de voormannen opge
komen, om kort en goed te beraad
slagen, hoe door de boeren zelf kon
worden aangepakt, om de getroffenen
ter hulp te komen.
Na een korte inleiding door den
Kring-adviseur, den WelEerw. heer v.
d. Leeden, van Rector van Kessel, alge
meen adviseur N. C. B. en den secretaris
N. C. B. P van Haaren was de zaak
binnen het uur in elkaar gezet.
Vanaf Maandagmorgen te beginnen
zullen eiken dag een dikke honderdtal
boerenjongens de zaak aanpakken en
nog redden en behouden van den oogst
wat er nog te redden valt. Aan elke
getroffen boerderij zullen een twintig
tal rappe handen gedurende vijf dagen
aanpakken en op deskundige wijze de
zaak op orde stellen.
Boterhammen en dergelijk worden
door de helpers zelf aangevoerd voor
den geheelen dag. Koffie en thee wor
den ter plaatse beschikbaar gesteld.
Van uit 5 uren in den omtrek zullen
's morgens tusschen 7 en 8 uur
present staan om te gaan waar ze
noodig zijn.
De soldaten der genie hebben mooi
werk verricht met de wegen in orde te
maken, de gevallen boomen weg te
ruimen en de gevaarlijke bouwvallen
neer te halen. Nu zullen de boeren
jongens zelf wel zorgen voor de rest.
Als nu de vloed van nieuwsgierigen
niet al te veel in den weg loopt, is vóór
het einde der week de opruiming klaar
en kan met kracht aan den opbouw
worden begonnen.
achtte hij het niet beneden zich de
arme kinderen te onderwijzen, hunne
scholen te vegen en hen naar huis te
vergezellen. Hij stierf te Rome in 1648
o
28 Augustus. Vrijdag. H. Augustinus.
Belijder en Kerkleeraar; Bisschop.
WIT. Tweede gebed ter eere van den
H. Hermes, Gloria; Credo; gewone
Prefatie.
De H. Augustinus, werd te Tagaste,
eene kleine stad van Africa geboren
zijn vader was een heiden, Patricius,
zijne moeder de II. Monica, een vrome
christin. In zijn jongelingsjaren leefde
hij in de schandelijkste zonden en
hing de ketterij der Manicheën aan
Te Milaan bekeerde hij zich, door de
prediking van den H. Ambrosius, tot
den Kaïholieken godsdienst en tot een
heilig leven. Naar Africa teruggekeerd,
stelde hij zijn Duitengewone talenten
ten dienste der kerk, legde zich op de
studie der H. Schrift en de gewijde
wetenschappen toe, en schreef vele
diepzinnige werken tegen de ketters
ter verdediging der goddelijke waar
heid. Om de heiligheid van zijn levens
wandel werd hij priester gewijd en
bisschop van Hippo, f 430.
o
19 Augustus. Zaterdag. Onthoof
ding den H. Joannes den Dooper.
ROOD. Tweede gebed ter eere van de
H. Sabina. Gloria geen Credo gewone
Prefatie.
Behalve het feest van Joannes' ge
boorte viert de Kerk ook nog zijn
marteldood, n.l. het feest zijner ont
hoofding. De Liturgie dezer H. Mis
viert de TI. onverschrokkenheid, waar
mede Joannes predikte, zijn roem vollen
marteldood en zijne glorie in den hemel.
De H. Sabina, echtgenoote van een
aanzienlijk man te Rome, werd door
de Maagd Serapia in den christelijke
godsdienst onderricht. Toen Serapia
den marteldood had ondergaan, be
zorgde Sabins haar een eervolle be
grafenis. Zij werd daarom gevangen
Nader vernemen we nog, dat ook in
den kring Uden, die aan de andere zijde
aan het terrein der ramp grenst, een
gelijke vergadering op Zondag is ge
houden, waar dezelfde stemming van
christelijke liefde heerschte en weer
honderden werkers zich opgaven om
op eigen kosten aan de redding deel
te nemen.
Het ideaal dat de groote Boerenapos-
tel Pater v.d. Elzen z.g. zich voorstelde
om in gevallen van nood daadwerke
lijk te steunen, wordt dus hier reeds
bereikt.
De afdeeling Mill is Maandagmorgen
begonnen.
Waar hier de boerenbevolking zoo
practiseh voorgaat, daar zal het overige
deel van Nederland zich niet onbetuigd
laten om het R.K. Huisvesting Comité
in ruime mate financieel te steunen.
Moge dan Nederland blijven voort
gaan met geldelijke hulp; honderden
huizen hebben stormschade geleden in
wijden omtrek; doch te Langenboom
en in de bekende gehuchten van Zee
land zullen de boerenhuizen van den
grond af moeten worden opgebouwd.
Aangenaam kinderspel.
Men schrijft ons uit de mijnstreek,
Het is gebeurd in een der groote
gemeenten van ons kolengebied. Daar
woonde een heer, die als ieder orden
telijk mensch vóór zijn huwelijk van
zijn aanstaande, brieven had ontvangen.
Nogal veel blijkbaar.
Als ieder normaal mensch had hij
die ietwat vergeten en ze opgeborgen
en wel op een zolder.
De heer krijgt een paar kleine kin
deren te logeeren, kinderen, die blijk
baar nog geen schriftgeleerden waren.
Ze vonden de brieven waarvan ze
den inhoud niet beseften en besloten,
in het bezit van zooveel materiaal
zijnde, nu ook maar postbode te spelen.
Ze gingen er mee de buurt af en
deponeerden in iedere brievenbus er
een. Het restant moet ter completeering
van boven uit een raam op den hoed
van een voorbijganger zijn geworpen.
Toen kort erop slag op slag werd
aangebeld door de buren, die de open
brieven natuurlijk ongelezen terug
brachten, besefte de getroffene pas den
omvang van de ramp, en kon hij met
de huilende bengeltjes als gidsen, het
restant der amoureuze correspondentie
van zoolang al her, samendreggen.
Dorpsveclitparty.
Te Leveroy, gemeente Nederweerd
ontstond Zaterdag een formeele vecht
partij tusschen den 34-jarigen land
bouwer W. en de familie G. Terwijl
genoemde W. gemoedelijk stond te
keuvelen met de dienstmeid van zijn
buurman, kwam de huisvrouw van de
familie G. naar hem toe met het ver
wijt, dat hij haar dochter had uitge
scholden. W., die het reeds meermalen
met vrouw G. aan den stok had gehad
en haar dus kende, achtte het raadzaam
zich spoedig van een wapen, ditmaal
in den vorm van een riek, te voorzien.
Aldra verscheen ook de zoon van vrouw
G. op het tooneel, zoodat G.'t maar het
verstandigst vond, zich op zijn erf terug
te trekken. Doch ook hier was hij niet
veilig.
Moeder en zoon volgden hem en
zoonlief bewerkte zijn tegenstander
zoodanig met een hamer op het hoofd,
dat het bloed uit meerdere wonden
liep. En toen W. dreigde met een riek
komen tot rust en worden
gesterkt door Zenuwtablet
ten
Buisje75 c.
deeld. Haar lichaam werd in het graf
der H. Serapia bijgezet.
NOG EENS WIJWATER
We gaan nu verder met de uitleg
ging betreffende het wijwater, hetgeen
we immers daarom behandelden bij de
verklaring der H. Misgebeden van het
begin tot aan de offerande, omdat des
Zondags voor de Hoogmis priester ep
geloovigen met dit wijwater ter zuivering
ter reiniging worden besproeid, om des
te waardiger de goddelijke misgeheimen
te kunnen vieren. En dan zijn we ge
komen aan de vraag nadat we den
vorigen keer iets vertelden over het
ontstaan van gewijd water en over het
ontstaan van de wijwatersbakken.
Hoe wordt het wijwater gewijd
Bij de waterwijding dan komt dit
moeten we nog vooraf zeggen ook
zout te pas. Het zout wordt eveneens
door de H. Kerk meermalen bij de be
diening harer Sacramenten of zegenin
gen gebruikt, zoo b.v. bij het doopsel
worden eenige korreltjes gelegd in den
mond van den doopeling. Waarom
Omdat het zout uit zijnen aard het
bederf weert, voor bederf bewaart en
flauwe spijzen smakelijk maakt, zoo is
het zout bij het doopsel het zinnebeeld
van de christelijke wijsheid, opdat de
doopeling, de nieuwe christen, moge
smaak vinden in de hemelsche dingen
Zoo ook hier bij de waterwijding, moet
het zout van bederf bewaren en wel
van het bederf der zonden en de men-
schen bevestigen in de zuiverheid van
leer en leven.
En nu de wijding zelf. Eerst wordt
door den priester het zopt gewijd, ook
weer hierom, omdat het zout, als zijnde
bitter, mee voorstelt de bi£tere boete,
smart en berouw, die moet voorafgaan
aan de vergiffenis en reiniging, welke
door het water wordt voorgesteld. Net
als in de Biecht, zonder berouw geen
vergiffenis der zonden. De priester be
zweert dan eerst het, zout en bidt Gods
zegen daarover af, «opdat het moge
strekken tot heil van ziel en lichaam
Te zullen slaan, kwamen nog een zoon
van vrouw G., alsmede haar dochter,
die hem eveneens te lijf gingen.
En weer begon de zoon met den
hamer te timmeren, terwijl de dochter
een klomp als wapen gebruikte. Ten
slotte gelukte het den aangevallene uit
de handen van de overmacht te geraken
en zijn huis binnen te vluchten. En
toen hij op het bombardement op deuren
en vensters niet reageerde, trokken de
aanvallers af.
Een meisje vermoord.
Zondag 9 Augustus j.l. vertrok de
25jarige dochter van een tuinman uit
de Bouwlingstraat te Oosterhoul ter
gelegenheid van de Dongensche kermis
per fiets naar Dongen met het doel
daar aan haar familie een bezoek te
brengen.
Het meisje is daar echter j iet geweest.
Spoedig was haar vermissing bekend
en de politie en de familie togen in
den omtrek onmiddellijk op onderzoek
uit. zonder het verlangde resultaat.
Zaterdag 15 Augustus vonden haar
broeders, die het zoeken niet opgaven,
h°t rijwiel hunner zuster in de bosschen
langs den Rijenschen weg. liet rijwiel
plaatje was verdwenen
Door deze vondst waien de broeders
zoo ontdaan, dat zij dien dag niet ver
der durfden zoeken.
Zondagmorgen werd het onderzoek
voortgezet en inderdaad vonden de
mannen het lijk hunner zuster in een
greppel, bedekt met heide. Om den hals
van het slachtoffer was een touw ge
snoerd
Het lijk werd op een kwartier af-
stands van de plaats, waar den vorigen
dag de fiets was ontdekt, gevonden op
een eenzame plaats in de bosschen,
welke als de Honderd Bunder worden
aangeduid
Haar taschje was geheel geledigd.
Onmiddellijk werd de politie met de
vondst in kennis gesteld. Het parket
uit Breda was weldra ter plaatse om
een onderzoek in te stellen.
Van den dader is geen spoor te be
kennen.
Nieuwe bankbiljetten van f 10.
De Ned. Bank gaat een nieuw model
Bankbiljet van f 10.uitgeven. De
kleur blijft blauw. Links is een wit
vak, waarin het watermerkeen zei
lend scheepje. Onderaan de kop eene'r
Goescne boerin.
Motorongeluk.
Zich te pletter gereden.
De motorrijder J. v. d. H. uit Amster
dam is op weg naar Borculo bij
Amersfoort tegen een boom 'gereden en
zoo goed als verpletterd opgenomen.
Wat een luchtballonnetje vermag.
Een weg van 6000 K.M. afgelegd.
Tijdens het bezoek van den Fran-
schen president Doumergue aan Straats
burg werden vorige week een aantal
reclameballons opgelaten.
Een ballonnetje, dat een kaart met
de naam van de afzendster droeg, is
aan een boom vlak bij het Huron-
meer in de Vereenigde Staten gevonden.
De kaart zal nasr Straatsburg wor
den geretourneerd.
Het ballonnetje had meer dan 6000
K.M. afgelegd.
De stormramp om Zeeland.
De drukte om Grave.
Als Grave ooit drukke verkeersdagen
gekend heeft, zijn het wel zeker de
twee laatste Zondagen. Hel getal van
al de menschen in auto's, autobussen,
op motors en rijwielen enz. dat Grave
gepasseerd is om de verwoesting a.d.
Langenboom, Escharen en Zeeland te
gaan zien, is lang niet van nabij te
schatten.
Het loopt in de duizenden en duizen
den.
en bestrooid worde". Dan bezweert hij
het water, tot «verdrijving der duivelen
en tot afwering der ziekten opdat al
wat in de huizen of plaatsen der ge
loovigen met dit water besprooid wor
den, vrij weze van alle onreinheid,
behoed worde voor alle schade, (brand,
onweer, hagelslag) en als er iets is,
dat of het welzijn of de rust der be
woners bedreigt, dat het dan door de
besproeiing met dit water wegvlucht
en verdwijne". Na al deze gebeden
vermengt de priester, in naam der H.
Drievuldigheid, het zout met het water,
door het 3 X in den vorm van een
kruis er in te strooien, om dan in een
slotgebed den H. Geest te vragen met
Zijne tegenwoordigheid steeds bij ons
te blijven.
Als de priester het water heeft ge
wijd, heeft de besproeiing plaats. Eerst
het altaar, dan de priester zelf, dat de
diaken en sub diaken, zoo die er zijn,
en verdere assistente, dan de aanwezige
geloovigen. Nu mogen we vragen
a. Waarvoor dient de besproeiing,
wat beteekent ze?
b. Waarom gebeurt ze alleen des
Zondags voor de Hoogmis, of wel voor
een stille IJ. Mis, die de Hoogmis ver
vangt.
Vooreerst dan waarvoor dient die
besproeiing, wat beteekent ze?
Hieromtrent zegt het Concilie van
Trente: »Het betaamt, dat wij niet dan
met een zuiver bart en vroom gemoed
tegenwoordig zijn bij het IJ. Misoffer.
Daarom worden des Zondags voor de
parochiale Hoogmis (priester enz.) en
de aanwezige geloovigen met wijwater
besprenkeld, opdat zij door de kracht
van die heilige zegeningen en de
daarmee gepaard gaande kerkelijke
gebeden van allen geestelijke smet en
onreinheden gezuiverd worden." En
daarom bidt de priester en zingt het
koor ook een klein gedeelte van het
«miserere =- Ontferm U mijner, o
God" en daarom begint hij Besproei
mij Heer, met hysóp*) (aat wil hier
_zeggenj_met_den sproeikwastt in wij
Aan '1 Graafs 1:
ongekende dnfl
De msrechat
voor de goede i
Te Aalten he gi
teerd voor de r
dat de plaalseli
iets bekend wa r)
van hel ingezai
zal komen.
De kleinsten iv
werd onlangsi
kende fabriek S il
waar wonder ma
niek. Ofschoon i
geheel 10 c.M.
gerust met
moderne naainL
evengoed op ns !ri
machine.
De zilveren brik
Ki
Volgens de
25-jarig huwel g
van België en
boren prinses
November
van de h
Doorzitte n
Schrijnen ei
huid vei s
men mei
30- 60-90 cl j
maashJo
GEBOREN
van P. J. Peeie
Johannes Mi
BoogaartSok
Jacob a Calh;I
hoevenBuuts
Peter Hendri F
van de Mortel
Theodora
KoenenHerni
Peter Huberii ra
Crooijmans
Johanna Hen M
drixvan Boxii
Paul Frans!
HoogLinders,
GEHUWD:
G. F. Wienlij 'er
H. Smits, 19 ji
P. Andriesm
Olten, 21 jaar,
P. J. Janssen I
Giebels, 24 jaai erl
C. J. van Dij E
driks, 28 jaar,)
OVERLEDEN
P. J. Willenu
J. E. Janssen,
H
A
loc
ik
do
water gedrenkt]
wasch mij en
sneeuw". D:
berouwvolle sl
door de
water van den |®z
te worden van« one
fouten. Want ïeh
deze zegening f frs
Catechismus li da
sche zonden oc^ech
nen vergevi
een middel, doo
aan de hand;
de groote wijs oed
bezorgdheid
Kerkhóe
kindsbeen afT
ja dagelijks
ieh
Ier
zefeen
et c
doeling in die ten
B
iei
te gebruiken,
sche zonde te d,
iedere keer, als
om zoo zuiver
verschijnen en
den priester i
het opdragen
offer.'
Is dit niet
allemaal een
beteekenis
Kerk ons nié nvi
alledaagsche nJ) are
gie of eerdienst die
en zedelijke ^ln c
Geloof?
De volgende
van b.waaroff =pr
alleen des Zond loo;
Met hj? b
een hysoptakjs in
fijne blaadjes
mee te besprë
voor het palnrë
sprenkelen cbi
schiedde met
voorafbeelding
de melaatschl) 6 zi
door het l)lo® tos.
iedere druppe'
zekere mate ee*
Bloed.
Lf Ier
zi as
tói
je,
»g(
Je;