ISffifogSr
SKfisiieS
r.'rwfflr-Vsss
«v-SSÏ
s: HdFdei".
hu,-aHrs«r'-
™f«S5SWwïï
SS™?» ",d io,'<
Hollandsche Trekpaard
fokkers naar Italië.
Het Heilig Paterke
van Hasselt.
Kerkelijk Leven.
ï,nsk?i.s$r
Doorzitten bij wielrijders - Stukloopen - Schrijnen en Smetten der Huid Zonnebrand
Doorgeloopen Branderige Voeten verzacht en geneest men met PUROL.
"tortóm. de luide vreugde had
plaats geruimd voor shl eenot.^
Maar wie waren toen aie vw
mijmering verzonken, met trage sen
Manresa-poort gekomen
i0rslieenndoz!jn schaapjes dat onder
ernstig 8®Pel"® VOOrdepoor-
groote stede Venlo Retraiten-
ten van het eenzaam-stille Retraiten
en satire bleken aanwezig 1
Weldra echter waren de laatste
luimige trekken ?P he' Reders
jongelieden Ult8«*,sc ^stjL uitdruk-
ongetwijfeld van den ernst zijner voor
neEcehnterbewa»Sop dat moment in hun
binnenste werkelijk omging^
der°als lelt'kostbaar geheim te be-
W Gewis waren er onder die twaalven
meerderen, wier gemoed dejalighe^
^^elefvldTen geweldigen overgang
stille afzondering, waann de zienn
heLeh?erhun 'la""! verleidelijke
het' leven eene eenzame schuilhoek,
der genotzuchtige wer^ dwaas.
Ood!....
r het geheimzinnig-stille klooster
toonde in enkele trekken z.)ne na-
klooster bereikt, nog enkele sdirede
toonen fluisterde d, Dje
eeuwige zucht van het zondig ge-
eeuwige in het somber
moed. Z.onaen wereld
vreemde rusteen Gods aanbiddelijke
zwijgzaamheid Manresa binnen, on
doorgegaan, strekte zich het heideveen
uit. Hier scheen dus de Mariakapel te
zijn.
Tusschen deze en den hoogen ring
muur ontwaarde hij een groot praal
graf van wit marmer, waarboven een
engel zweefde met groote vleugelen
en een bazuin.
Het familiegraf van Richard
Marlow, mompelde de vreemdeling liep
om het monument heen, alsof inder
daad zijn boezemvriend daar begraven
lag, welk denkbeeld inderdaad allengs
een idee fixe bij hem geworden was.
Spoedig genoeg werd hij eraan
herinnerd, dat hij niet enkel hier ge
komen was, om zich te verdiepen in
het aanschouwen van praalgraven en
gedenksteenen, want zijn leden deden
hem pijn, zijne voeten brandden en
zijn oogen vielen van vermoeienis
baast toe. Hij vond een afgelegen
hoekje, waar" de Maria kapel praalde
aan den hoofdmuur der kerk. Hier
vond hij een zacht, dicht mei gras be-
groeid plaatsje. Met g'roote zorgvuldig,
heid trok hij zijn glacé-handschoenen
uil, legde die in zijn hoogen hoed,
ontdeed zich van zijn laarzen en maakte
zijn kleederen los. Daarna legde hij
zich in het gras neder, en viel weldra
in een diepen slaap.
Zoo sliep hij ongestoord tot één uur,
waarop, zooals natuuronderzoekers
plegen te zeggen, de aarde zich in hare
sluimering roert. Vanuil het heideveen
achter de dennen, kwam het dof geloei
van eenige koeien, een koel windje
streek door de boomen en deed de
twijgen ritselen. Over het aanschijn
derwijl in het diepste hunner harten
de engelenstem echo'de
Vaartwel, gij Vrijheid, gij
eeuwige zucht van het zondig ge
moed
De kloosterdeur sloot zich weder.
Nauwelijks hen bemerkt hebbende,
schoten eenige paters toe, om den
retraitanten te verwelkomen.
Hoe hartelijk was deze ontvangst
hoe warm die handdrukken
De retraitanten voelden zich dan
ook als het ware aan eigen haard.
Dra werd de eenzame plechtigheid
geopend. In de kloosterkapel schetste
de Pater-Overste op roerende wijze
den retraitanten het doel, de middelen
en de vruchten eener retraite.
Aldus had de afzondering een aan
vang genomenweliswaar voor slechts
korten tijd.
Het is moeielijk, neen, onmogelijk
alle innerlijke gewaarwordingen en
zielenvreugde der retraitanten de pen
te laten ontvloeien.
De predicatiën der Paters waren
zielstreffend. En niet alleen dit, maar
ook de onderwerpen waren zoo pak
kend, successievelijk als vanzelf
voerend tot 't doel. De predicatiën
schenen zienderoogen helderheid te
strooien in het gemoed van den
nauwelijks ontslagen wereldburger.
In dergelijken, godsvruchtigen geest
ging deze avond voorbij en de eerste
dag der eigenlijke retraite was aan
gebroken. De tweede dag was niet
minder godsvruchtig, ja: het zaligste
oogenblik naderde.
De retraitanten hadden zich als het
ware een doel gesteld, de middelen
om dat te bereiken bestudeerd en
zouden vervolgens trachten met de
middelen dat doel te bereiken,
dat heilig Doel
Het slot van den tweeden dag was
een rouwmoedige biecht en toen, die
avond als de pen het verklappen
mag die avond was een avond
van puurstille vreugde en heilig genot
Een blijde glimlach ontplooide zich
op het gelaat van ieder retraitant. En
die schoone vreugde steeg, steeg
nog steeds, tot de laatste dag aan
brak,
Ja en toen die stonde, waarop de
dienaar des Heeren in de kapei der
retraitanten de heilige Spijze aanbood
scheen 't alsof eenzeltde zoete enge-
leustem elk communicant in het oor
fluisterde
„Ziedaar het van God gegeven Lam,
„Dat alle zonden op Zich nam.
Het doel was bereikt
Inmiddels spoedde deze dag ten
einde in wonderlijke vreugde.
Het afscheid was roerend.
Uit de twaalf retraitanten trad er
één naar voren en met roerende stem
richtte hij zich tot de Eerwaarde Pa
ters van Manresa
Eerwaarde Paters, wij zijn er
van overtuigd, dat deze retraite in
ons den boom van het ware Geloof
geplant heeft en de vruchten daarvan
zullen talrijk zijn. In deze dagen van
afzondering heeft God ons den
hemeldauw en zonneschijn des Ge-
loofs geschonken en deze middelen
geven ons de kracht, om strijdend
onder de Kruisvaan den drievoudigen
vijand wellust, hoogmoed en heb
zucht te overwinnen. Zoo des
Boozen euvelmoed zoo groot wordt
voor ons zwakken, in de verleide
lijke wereld, die wij aanstonds weer
in zullen gaan en zoo Satan ons
durft uit te dagen op zijn strijdperk
en ons door list en lagen in zijn
strikken tracht te lokken, dan zullen
wij des Satans pijlen keeren op ons
schild en dat schild zal zijnhet
Woord Gods
Eerwaarde paters, onzen oprecht
hartelijken dank voor uwe medewer
king tot het welslagen onzer retraite
en ontvang niet alleen onzen dank,
doch ook dien van onze ouders en
bloedverwanten."
Aldus besloot deze zijn toespraak
waarna de Paters roerend afscheid
namen van de retraitanten en hun een
hartelijk „vaarwel" toewenschten, dat
in aller geest reeds vereenigd was
met een „tot weerziens".
De kloosterdeur opende zich weer
en de retraitanten stapten na een
heilzame afzondering van enkele da
gen w.eer de wereld der verleiding
en der boosheid tegemoet, maar nu
toegerust met de wapenen des
Lichts.
Vaartwel, gij stille eenzaamheid,
waar wij in heilzame afzondering ons
oog weer vaster leerden richten op
onze eindbestemming, waar de vrucht
der onderrichting op onze zielen ver
kwikkend nederdaalde gelijk de zoete
morgendauw op het verflenste groen.
Vaarwel Manresa, tot weerziens
(De Noord-Limb.)
Zeer zeker zijn er vele moeilijkheden
te overwinnen geweest. De korte tijd
van voorbereiding, de groote kosten,
de verre en langdurige reis waardoor
de fokkers hun paarden juist in het
drukst van het werk drie weken
moeten missen, de niet onbelangrijke
risico van het kostbaar materiaal, zijn
alle factoren, waarmee rekening moest
worden gehouden. Maar een krachtige
vereeniging als bovengenoemde heeft
met medewerking van de fokkers dit
bereikt. Het groote belang van deze
onderneming inziende, hebben fokkers
aan de roepstem van de vereeniging
gehoor gegeven om hun fokproducten
naar Milaan te zenden.
Het Stamboek neemt alle kosten op
zich en heeft met medewerking van
de Nederlandsche Landbouw Handels
kamer voor de regeling van de reis
heen en terug en het verblijf in Milaan
gezorgd.
Dezer dagen vertrok een collectie
van tien paarden, alle boven de drie
jaar, nl. vier hengsten en zes merriën
waaronder een met veulen van drie
weken, met tien geleiders, van uit
Zeeland, NoordBrabant en Limburg,
om na een reis van zes dagen Milaan
te bereiken, waar vertegenwoordigers
van het bestuur van het Stamboek hen
zullen opwachten.
Het getuigt van een sterk vereeni-
gingsleven dat de fokkers bereid zijn
gevonden een dergelijke grootsche
propaganda voor de fokkerij te maken.
Het is een zuivere reclame, want ver
koop van de paarden ligt niet in de
bedoeling.
Wil men den bloei van de fokkerij
bevorderen, dan moet gestreefd worden
naar verruiming van haar afzetgebied.
Met dit doel voor oogen organiseert de
vereeniging »Stamboek voor het Neder
landsche Trekpaard" haar jaarlijksche
tentoonstelling, waarop op ruime schaal
buitenlandsche landbouwvertegenwoor-
digers etc. worden uilgenoodigd om den
vooruitgang van onze nationale trek
paardfokkerij te kunnen aanschouwen.
Met ditzelfde doel zond zij in 1922 een
collectie paarden naar Kopenhagen om
aan de fokkers van de Oostzee-landen
den stand van het zware paard in
Nederland te toonen.
Nu ook Italië het groote nut van dit
paard inziet, waar vooral in de Po vlakte
de vooruitzichten voor deze fokkerij
gunstig zijn, heeft het stamboek daar
heen den blik geworpen. In deze
vruchtbare vlakte hebben, aanvankelijk
voor rekening van rijksdepots en later
voor coöperatieve fokstations, belang
rijke aankoopen van goed materiaal
plaats gehad, hoofdzakelijk uit België
en NoordFrankrjjk Dat er nog groote
behoefte aan goed materiaal bestaat,
bewijst wel het besluit, het vorig jaar
op een vergadering van vooraanstaan
de fokkers te Brescia genomen, om
aan te dringen nog betere zware hengs
ten beschikbaar te stellen.
Het ligt voor de hand, dat het in
het groote belang van de Nederland
sche fokkerij is te trachten in Italië
vasten voet te krijgen en daar in
concurrentie met onze Zuidelijke na
buren een afzetgebied te zoeken. De
gelegenheid biedt zich daartoe aan in
de a.s. tentoonstellingen te Milaan en
Cremona.
Werd eerst overwogen naar Cremona
te gaan een uitnoodiging van het ten
toonstellingscomité uit Milaan deed de
kansen naar die plaats overslaan.
des hemels gleed een lichte huivering
en de man vernam thans duidelijk, wat
hij te voren niet had opgemerkt..het
ruischen van stroomend water. Hij
richtte zich overeind en luisterde.
Wat was dat, hetwelk nu tot zijn
oor doordrong? Hij luisterde scherp
toe. Dat waren immers stemmen
Mannenstemmen Vergiste hij zich
niet? Neen, hij hoorde ze nu duidelijk,
hoewel hij niet verslaan kon wat zij
zeiden. Er ging een rilling door zijn
lichaam. Vervolgens verkreeg de nieuws
gierigheid de overhand op zijn vrees
hij kroop op handen en voeten vooruit,
totdat hij om den hoek der Maria
kapel kon zien.
En daar zag hij iets, dat hem het
bloed in de aderen deed stollen.
Twee gedaanten, de eene groot, de
andere klein, staken tegen den witten
marmeren achtergrond van het praal
graf af. De grootste figuur droeg een
lantaarn. Beiden stonden op den drem
pel van de ijzeren deur en de groote
man luisterde.
Daar Cicero thans dicht bij hen was
kon hij duidelijk hooren wat zij zeiden.
Alles is rustig en stil, zeide de
groote man. Geen sterveling zal arg
waan koesteren. Wij zullen hem ge
makkelijk kunnen wegbrengen.
Nu hoorde Cicero dat de sleutel in
het slot werd omgedraaid, zag, dat de
deur geopend werd en dat beide man
nen in den grafkelder verdwenen.
Hij voelde zich lang niet op zijn
gemak.ja, het liefst was hij wegge-
loopen maar met groote inspanning
verdreef hij zijn vrees en bleef. Mis
schien viel hier iets te verdienen.
Na verloop van tien minuten kwa
men de mannen weder te voorschijn
en droegen een donker voorwerp tus
schen zich in,«waarschijnlijk het lijk
van Richard Marlow, naar Cicero
dacht. Zij lieten hunnen last behoed
zaam neerglijden, sloten de deur en
namen toen de akelige vracht weer
op. Hij zag, dat ze daarmee naar den
lagen ringmuur gingen, haar daarop
tilden, vervolgens zelve erover klom
men en met het lijk in het dennen
boschje verdwenen.
Cicero wachtte, tot het minste ge
rucht was weggestorven; toen kroop
hij .langzaam nader en onderzocht de
deur van den grafkelder. Deze was
gesloten.
Lijkenroovers I Gravenschenners
kreunde hij.
Het spookachtige van heel die ake
lige gebeurtenis deed hem van kop tot
teen sidderen. En toen besefte hij eens
klaps het gevaarlijke van zijn eigen
toestand, als men hem hier eens vond.
Zonder een oogenblik te overleggen,
nam hij zijn rommeltje en rende in
tegenover gestelde richting weg, zoo
snel zijn gewonde voeten dit maar
eenigszins toelieten
n.
Goddank, dat alles voorbij is, zei
Thomas de bediende, terwijl hij met
welbehagen den geur van een sigaar,
die hij zijn heer ontstolen had, opsnoof
Ik heb het land aan begrafenissen.
En toch moeten wij allen eenmaal
Men schrijft uit Maastricht
De Bisschop van Luik heeft krach
tens de volmacht, hem door de H.
Congregatie der Riten verleend, een
gerechtshof bestaande uit 10 personen
samengesteld, dat het laatste gedeelte
van het proces moet voeren tot de
Zaligverklaring van den Z E. P. Valen-
tinus Paquay, Minderbroeder, meerbe
kend onder den naam van Het Heilig
Paterke Van Hasselt (gestorven 1 Jan
1905). Dii laatste gedeelte van het
proces, mag slechts 2 jaar duren, daar
na worden alle gegevens van het proces
naar Rome opgezonden, en dan zal de
H. Congregatie der Riten na een ver
nieuwd onderzoek van alle gegevens
de beslissing nemen.
Het kerkelijk gerechtshof houdt
iedere week een of twee dagen plech
tige zitting in de sacristie van het
klooster der Minderbroeders (Francis
canen) te Hasselt Alvorens onder
vraagd te worden moeten de getuigen
een eed afleggen, dat zij alles, wat zij
weten hetzij ten voordeel© hetzij
ten nadeele van Het Heilig Paterke
naar waarheid zullen mededeelen en
het medegedeelde geheim zullen hou
den. Iedere getuige moet een groot
aantal vragen beantwoorden, het ge
geven antwoord wordt opgeschreven,
daarna voorgelezen en eerst als de
rechters en de getuige verklaren, dat
het antwoord juist weergegeven is,
wordt het definitief te boek gesteld.
Tijdens dit proces dus dit jaar of
het volgend jaar zqllen de stoffe
lijke overblijfselen opgegraven en
plechtig overgebracht worden naar een
grafkapel naast de kloosterkerk; met
het bouwen daarvan zal onmiddellijk
na Paschen begonnen worden en het
plan is aan de grafkapel een kleine
zaal te verbinden waar alles geëxpo
seerd zal worden, wat aan Het Paterke
heeft toebehoord.
Hoe dichter het proces der Beatifica
tie zijn voltooiing nadert, hoe vuriger
ook de devotie wordt tot den eenvoudi-
gen zoon van St. Franciscus, dien
duizenden onzer nog gekend en ge
sproken hebben. De in keurig Neder-
landsch geschreven levensbeschrijving
van Het Heilig Paterke is reeds ver
taald in het Fransch, Duitsch, Engelsch,
Italiaansch en Tsjecho Slowaaksch en
is in de meeste dezer talen in een
enorm aantal verspreidvan alle kan
ten komen aanvragen naar de noveen
lot Gods Dienaar. De toeloop naar zijn
graf neemt bij den dag toevroeg en
laat, bij goed en bij slecht weer vindt
men daar menschen, die z'n machtige
voorspraak bij God komen inroepen
op sommige dagen is het aantal bede
vaartgangers 500 èi 600. Het graf is
steeds onder de ex-vo*o's bedolven, die,
wanneer het aantal te groot wordt, door
den Vice-Postulatos naar het klooster
gebracht worden; maar spoedig hebben
andere ex-voto's het graf weer geheel
bedekt.
Tot nu toe worden er aan de voor
spraak van Het Heilig Paterke van
Hasselt meer dan 200 genezingen toe
geschreven. Zij, die een bijzondere gunst
aan de voorspraak van Gods Dienaar
meenen te moeten toeschrijven, worden
verzocht daarvan opgave te doen of aan
den Vice-Po8tulalor, Minderbroeders
klooster, Hasselt (België), of aan de
Procure, Minderbroedersklooster, Maas
tricht.
een begrafenis hebben, gaf de keuken
meid ten antwoord, die blijkbaar ver
keerde onder de uitwerking van het
in ruime mate gedronken gemberbier,
haar geliefkoosden drank.
Wordt vervolgd.
19 April. Beloken Paschen of
Witte Zondag. WIT. Gloria? Credo;
Prefatie van Paschen.
Deze Zondag heet in de taal der
kerk Zondag der afgelegde witte klee-
ren (vandaar ook de naam Witte Zon
dag) omdat vroeger de nieuwgedoopten
daags te voren hunne witte doopklee-
ren hadden afgelegd; in de gewone
spreektaal heet deze Zondag Beloken
Paschen, hetwelk komt van het woord
luiken, dat zooveel als sluiten betee-
kent
Beloken Paschen beteekent dus het
zelfde als besloten Paschen, omdat de
achtdaagsche viering (Octaaf) van Pa-
schen geëindigd is.
Inhoud van de H. Mis
Door de boetvaardigheid gezuiverd,
door hel ontvangen der H. Sacramen
ten (vroeger Doopsel, nu Biecht en
Communie) als het ware herboren tot.
een nieuw en beter leven, wekt de H.
Kerk ons met moederlijke bezorgdheid
op, om dat leven der genade te bewa
ren vooral door het te voeden met de
communie. Verder legt zij nog bij
zonder den nadruk op het geloof in
Christus, omdat het geloof immers is
u en de grondslag van het
christelijk leven
Maandag, Van den dag
a ir »«W .£weede gebed ter eere
der H Maagd. (Concede); Derde gebed
voor den Paus. Gloria: Piefalie van
Paschen. Dezelfde H. Mis als Zondag.
21 April Dinsdag. H. Anselmus.
Bisschop, Belijder en Kerkleeraar. WIT
Iweede gebed voor den Paus; Gloria-
Credo; Prefatie van Paschen.
De H. Anselmus werd geboren te
Aoste in Italië. Hij studeerde onder
leiding van den beroemden Lanfrancus
in de Benedictijner abdij Bec, in Nor-
mandie, waar hij het kloosterkleed
aannam en later abt werd. In 1093
werd hij aartsbisschop van Kantelberg
Wij roemen vooral van hem zijne ge
leerde werken, over de godgeleerdheid
en onverschrokkenheid, waarmede hij
e rechten der kerk tegenover de ko-
zeer in tjeze wereld als de vrijheid
zijner kerk", (f 1109)
rJ2 ApnWoensdag. H. Soter en
talus. Pausen en Martelaren. ROOD.
(Zwart) Tweede gebed ter eere der H.
Maagd. Derde gebed voor den Paus.
Gloria; geen. Credo; Profatie van Pa
schen.
De H. Paus en Martelaar Soter was
alom bekend en bemind om zijn va
derhjko goedheid (f 277). De H. Cajus
verwierf zich den titel van martelaar
door hetgeen (hij voor het geloof had
le verduren, (f 269).
23 April. Donderdag. H. Georgius.
Martelaar. ROOD. (Zwart), Tweedf ge
bed ter eere der H. Maagd; Derde ge
bed voor den Paus. Gloria; geen Credo
Prefatie van Paschen.
De H. Georgius uit Cappadorie af
komstig, trad in den krijgsdienst van
keizer Diocleliaan en klom tot een
aanzienlijken rang in het leger op.
Toen er eene vervolging tegen tfe
christenen losbrak, legde Georgius, die
ook christen was, het bevelhebberschap
neder en beleed openlijk zijn geloof.
Buiten de stad van Nicomedië werd
nij onthoofd. In het Oosten wordt hij
als »de groote martelaar" vereerd.
<SifLAPri' ,Xnjda«- H" Fide"s van
Sigmaringen. Martelaar. ROOD Twee
de gebed voor den Paus; Gloria; geen
Credo; Prefatie van Paschen
De H. Fidelia, in 1577 in Sigmarin
gen in Dmtschland geboren, wijdde
zich eerst aan de rechtspraktijk en
verwierf zich dooi> zijne verdediging
van de belangen der behoeftigen den
bijnaam van «advocaat der armen".
Later trad hij in de orde der Capucij-
nen en Priester geworden, legde hij
zich met allen ijver toe op de predi
king van het woord Gods en op de
bekeering der protestanten. In 1622
werd hij door de ketters veraderlijk
overvallen en om het leven gebracht
25 April. - Zaterdag. H. Marcus.
Evangelist. ROOD. Tweede gebed uit
de H. Mis van de Kruisdagen. Gloria;
Credo; Prefatie van de apostelen.
De H. Marcus was de leerling en
tolk van den H. Petrus, naar wiens
predikingen hij, op verzoek der geloo
vigen van Rome, zijn Evangelie schreef
Hij predikte zelf het geloof in vele
streken, doch voornamelijk in Egypte,
^aar„fVJ kerk van Alexandrië sticht
te. Hij stierf er als bloedgetuige van
hel geloof, dat hij in zijn Evangelie
had beschreien.
Heden de zoogenaamde Marcuspro-
cessie, waarover men meer kan lezen
hier achter. In verband met de Pro
cessie wordt de H. Mis der Kruisdagen
gelezen. Paars. Tweede gebed ter eere
der H. Maagd; Derde gebed voor den
Paus: geen Gloria; geen Credo; Prefa
tie van Paschen.
De St. Marcusjirocessie.
Lsten we beginnen met te zeggen,
dat de St. Marcnsprocessie eigenlijk
mets heeft te maken met.... St. Marcus
Deze processie is alleen zoo genoemd