Derde Blad m meMat! Alle Landbouwwerktuigen en Lister Motoren Vennekens3 Stationsweg Venray Zaterdag LI April 1925 No. 15 65 slag' n Turfslijk Aanbesteding Kerkelijk Leven. Gemengd Nieuwe. Engelsche Albion, Amerikaansche Osborne, Origineele Deering en Mc Cormick. Bekendmaking. De Burgemeester van Ver. ray brengt ter algerneene kennis dat door den Minister van Binnenlandsehe Zaken en Landbouw is goedgevonden, in af wijking van zijne beschikking van 3 Maart 1925, Directie van den Land bouw, No. 13 J W., 2e Afdeeling, te bepalen dat in het geheele Rijk a. het zoeken, rapen en buiten open bare wegen en voetpaden vervoeren van eieren van kemphanen, wul pen, scholeksters, grutto's, tureluurs meerkoeten en waterhoentjes is toegestaan tot en met 28 April 1925 b. het ten verkoop in voorraad heb ben, te koop aanbieden, verkoopen, afleveren en langs openbare wegen en voetpaden vervoeren van eieren1 van het onder a. genoemde water wild is toegestaan tot en met 30 April 1925. Ven ray, 9 April 1925 De Burgemeester voornoemd, J. H. JANSSEN l.b. Verkoop van Turfslyk. Burgemeester en Wethouders van Venray brengen ter openbare kennis, dat de Gemeente op Woensdag 15 April des namiddags drie uur publiek ter plaatse bij opbod onder de gewone betalingsvoorwaarden zal verkoopen circa gelegen in het Venraysch Broek. Ver/werk Kiosk. Burgemeester en Weihouders van Ven ray verzoeken prijsopgave voor het verven van de Gemeentelijke Muziek kiosk tijdens de plaatsing op de Groote Markt. Omschrijving en inlichtingen hij Gemeentewerken »0nder den Boog." D15ANKWET. Burgemeester en Weihouders van Venray brengen ter openbare kennis dat is ingekomen een verzoek van M. Janssen, landbouwer, wonende te Ven ray, Merselo M. 20, om vergunning voor den verkoop van sterken drank in het klein in de benedenvoorkamer van het huis Merseloscheweg 20. Binnen twee weken na dagteekening dezer bekendmaking kan eenieder tegen het verleenen der vergunning schriftelijk bezwaren indienen. Venray 9 April 1925, Burgemeester en Weihouders v. Venray J. H. JANSSEN l.b. De Secretaris, VAN HAAREN. Inzenden rekeningen. De Burgemeester van Venray brengt belanghebbenden in herinnering, dat de inzending der driemaandelijksche rekeningen (tijdvak 1 Januari 1 April) zoo spoedig mogelijk dient te geschieden. Deze nota's zijn betaalbaar vanaf 10 Mei a.s., mits ingezonden voor 25 April. Venray, 8 April 1925, De Burgemeester voornoemd, O. VAN DE LOO. 12 April. HOOGFEEST VAN PA- SCHEN. Wit. GloriaCredoPrefatie van Paschen. Door een aardbeving wordt de openiog van Jezus' Graf aangekondigd een Engel meldt de Verrijzenis des Zaligmakers, Maria Magdaleifh brengt de blijde bood schap over en troostend weerklinkt de zegevierende stem van Christus zelf: Ik ben verrezen, allelujaZijn opstanding uit de dooden is de voltrekking van het ver lossingswerk, want, heeft Hij door Zijn sterven onzen dood vernietigd, door Zijne verrijzenis heeft Hij ons het leven terug geschonken. Jubelend klinke dus ons zegelied, het alleluja is Looft den Heer, op dezen blij den dag van ons aller Verrijzenis en dank baar weergalme den Lofzang den Verrezen Zaligmaker ter eer*. Vergeten wij echter niet dat Christus pas de triomfeerende Verlosser werd, na eerst ons Paaschlam te zijn geweest. Over Paschen en het alleluja kan men meer lezen achteraan. 13 April. PAASCH-MAANDAG. Wit Gloria Credo; Prefatie van Paschen. Christus is waarlijk verrezen; daarvoor levert ons zijne verschijning aan en het onderhoud met de leerlingen van Emmaus een nieuw bewijs. (De wapenspreuk van onzen BisschopBlijf bij ons, Heer, is af- koms'ig van de twee leerlingen, op weg naar het dorpje Emmaus, bij wie Jezu9 zich vervoegde). Deze Verrijzenis is echter niet alleen maar iets wat vroeger is gebeurd neen, zij is tevens de oorzaak van onze eigene Verrijzenis uit den dood der zonde (het model van onze latere Verrijzenis op den dag des oordeels) en daarom werd vroeger. in den Paa?chnacht het Doopsel, dat immers he' Sacrament der wederge boorte is, plech ig oegedtend. Deze nieuw gedoopten wij-it de liturgie vandaag op het groote geluk, in het vruchtbaar land der katho ieke kerk te zijn binnengeleid. 14 April DINSDAG IN DE PAASCH WEEK. Wit GloriaCredo Prefatie van Paschen. Hoewel de kerk in deze Misgebeden voortdurend herinnert aan de (vroeger) nieuwgedoopten van Paschen. kunnen wij dit ook op ons zelve toepassen met her innering aan ons Doopsel. Tevens gaat de H. Kerk voort het Paascbgebeim meer en meer ie verklaren en het feit der Verrijze nis door nieuwe getuigenissen te bevestigen. 15 April. WOENSDAG IN DE PAASCHWEEK. Wit. Tweede gebed voor den Paus. GloriaCredoPrefatie van Paschen. Vol moederlijke blijdschap wenscht de H. Kerk al hare door het doopsel herboren kinderen geluk en bevestigt ons geloof in Jezus' Verrijzenis door ons het getuigenis van den H, Petrus voor te houden. 16 April. DONDERDAG IN DE PAASCHWEEK. Wit. Tweede gebed voor den Paus; Gloria; Credo: Prefatie van Paschen. Nogmaals bezingt de H. Kerk de zege praal, welke Christus in hare nieuwgeboren kinderen heeft behaald, met ze te ontruk ken aan de duisternissen der zonde en onwetendheid. Zij zet hare onderrich'.ing over Christus' Verrijzenis voort met ons de verschijning van Jezus aan Magdalena en de bekeering van den Ethiopiër ie ver halen. (EpistelEvaDgelie). 17 April. VRIJDAG IN DE PAASCH WEEK. Wit. Tweede gebed ter eere van den H. Amictus. Gloria; CredoPiefatie van Paschen. Nu toont de H. Kerk ons Christus als overwinnaar der hel en als Boodschapper der blijde tijding (wat immers ook denaam Evangelie beteekent, waarin heel helleven van Jezus is verhaald, dat voor alle men- chen was als een blijde tijding, omdat Hij hun Verlosser i9) voor degenen, die in de onderaardschen kerker (het voorgeborchte) Zijne komst afwachtten. 18 April. WITTE ZATERDAG Wit. Tweede gebed voor de kerk Gloria; Credo Prefatie van Paschen. Deze Zaterdag wordt genoemd „in albis deponendis" de Zaterdag der af te leg gen witte kleeren, omdat nu de nieuwge doopten de witte kleeren moesten afleggen, welke zij in den Paaschnacht, na het ont» vangen^ van het H. Doopsel hadden aan» getrokken en geheel de Paa«chweek hadden gedragen. (Daaraan herinnert nu nog het gebruik om evea Da het doopsel een wit kleedje over den doopeling te leggen). Deze H. Mis bevat een dringende aan maning der kerk tot de nieuwgedoopten en tot alle christenen om te volharden in het nieuwe leven, hun door Christus ingestort en door de Paaschbiechi en Paaschcommunie begonnen. Het Hoogfeest van Paschen. I. De naam Paschen. Het woord „Paschen" komt van he: Hebreeuwsch en beteekent eigenlijk voor bijgang of doortocht. Nu zult ge zeggen wat heeft dat met ons Paaschfeest. met de Verrijzenis des Heeren te maken t Bii de Joden (van wier eeredienst of Liturgi" onze kerkelijke eeredienst veel heeft overgenomen) was het Paaschfeest niets anders dan een herinneringsfeest aan den voorbijgang van den verderfengel (waardoor ieder eerstgeborene der Egyp» tenaren in elk huisgezin werd gedood, om zoodoende koning Pharao te dwingen de Joden vrij te laten) en den uittocht uit Egypte. Welnu, het christen Paaschfeest herdenkt, hoe Jezus door Zijn lijden (vandaar dat men her woordje Paschen ook afleidt van het Griek9che woordje Paschen, dat lijden beteekent) hoe Jezus door Zijn lijden van het sterfelijk leven overging naar het on» sterfelijke en hoe Hij daardoor ook dien overgang, dien uittocht voor ons bewerkte (want jezus' feesten zijn ook onze feesten) in onzen overgang van de slavernij des duivels, zonde en dood tot de ware vrij» heid der kinderen Gods, in onzen ovei» gang van lichamelijk tot geestelijk, van aardscb leven tot de hoop op onze toe komstige Verrijzenis en heerlijkheid. II. Wat is eigenlijk Paschen Zooals men uit het bovenstaande kan zien, beschouwde men vroeger Jezus'lijden ook als te behooren tot het Paaschfeest de drie laatste dagen der goede week werden beschouwd als één geheel, omdat men zeer terecht meende, dat die bij el kander behoorden n.l. JezusTijden en dood. (Kruis Paschen) Jezus' Grafrust, Jezus' Verrijzenis. (Verrijzenis-Paschen), gelijk ook nu nog in de taal der keik die drie dagen heet enTriduum Sacrum het heilig Drietal, n.l. twee dagen van rouw (Goede Vrijdag en Paasch»Zaterdag) en één dag van jubel (Paasch»Zondag). En die dag van jubel woidt verlengd over heel de Paaschweek (het zoogenaamde octaaf van Paschen een tijd van acht dagen, naar het latijnsch woordje Octo, dat acht beteekent) Ja. met den H. Augus» tinus, mogen we zeggen, dat die dag van jubel den heelen Paaschtijd voortduurt, want, zoo zegt deze groote geleerde en heilige bisschop er zijn twee tijdperken in 's menschep levenéén, dat we mee maken in dit leven, in dit tranendal, en een, dat nog komen moet, in het andere leven, in den hemel. En zoo is dcor de H. Kerk de viering van twee tijden ingesteld 1) een tijd van boete en versterving, de H. Vastentijd, voorstellende dus ons leven hier op aarde, dat leven, de tijd voor Pa schen 2) een tijd om van blijdschap Gods lof te zingen, en te blijven zingen, voor stellende dus ons leven in den hemel, den tijd na Paschen. En dien lof z-'ngen we vooral door het Alleluja Looft den Heer. Omdat het alleluja het eigenlijke woord der toekomstige zaligheid is, wordt het terecht veeLuldiger herhaald (twee, soms driemaal achterelkaar) indien tijd, waarin de Heer verrees en onze hoop op dezelfde zaligheid bevestigde; en hoort men het niet in lijd van droefheid en boete. Ziedaar ook, waarom men het alleluja dikwijls zoo lang aanhoudt met zingen onuiisprekelijk is Hij. Dien gij niet kunt uitspreken, zoo zegt du H. Augustinus, en al kunt gij Gods Naam niet uitspreken, verzwijgen moogt gij Hem Diet. Wat blijft U dan over tenzij te jubileeren zijn vreugde niet in woor den kunnen uitdrukken en toch met geluid met zang (vandaar dat men het alleluja dikwijls zoo lang aanhoudt met zingen, het op zoo verschillende toonhoogten zingt) willen getuigen, wat er in iemands binnen ste omgaat. III. Zondag en Paschen. De zoogenaamde Paaschtijd duurt nog een heelen tijd door (feitelijk nog tot Za terdags na Pinksteren), maar de kerk her denkt iederen Zondag wat op den eersten Paasch-Zondag is gebeurd. Zondag is altijd een geheel bijzondere dag geweest 1 Zondag was de eerste dag der schep ping; toen schiep God het lichf (aan God den Vader wordt bijzonder de almacht toegeschreven). 2 Op Zondag is Christus verrezen, als het stralende Licht der wereld (aan God den Zoon wordt bijzonder de Wijsheid toegeschreven. Die iederen mensch ver licht, komende in deze wereld; 3 Op Zondag is God de H. Geest in dé gedaante van vurige, lichtende tongen over de Apostelen neergedaald (aan God den H. Geest wordt vooral de Liefde toe geschreven). Daarom is de Zondag geworden -'de dag des Heeren, de dag der Allerheiligste Drieë nheid, naar aanleiding hiervan, dat men wekelijks wilde herdenken de Ver* rijzen:s des Heeren Dit is altijd het eerste en voornaamste en grootste feest geweest: „het feest der feesten, de plechtigheid der plechtigheden." Daarom vastten de eerste christenen op Zondag nooitbaden ze altijd rechtopstaande en zong men bet alleluja. Ee daarom is nu nog altijd de Zondags heiliging voorgeschreven (o dag van sport en dans l) en is verplichtend gesteld kerk bezoek door het bijwonen van het H. Misoffer en onthouding van slafelijken arbeid. De Zondag is en moet dus zijn een dag van heilige rust, een voorafbeel ding van de eeuwige en altijddurende rust in den hemel Daarom smeeken we, onvolprezen Zalige Drievuldigheid, Dat Gij eenmaal ons Uw Pascha Schouwen laat in 't Hemelrijk, Om er vreugdevol te zingen Alleluja zonder eind. De toestand in de venen. Men meldt nog uit Emmen, d.d* 7 April Hedenmorgen was hier alles rustig. De staking is algemeen. In Emmer- Campascuum slaken ook de bakkers, omdat zij geen geld voor hun brood krijgen. In de venen is brand uitge broken Men vermoedt dat deze branden zijn aangestoken. De brand is nog niet gebluscht. Gisterenmiddag beeft de communist Brommert te Emmer Erfscheidenveen een rede gehouden voor 350 arbeiders. De arbeiders die voornemens waren het werk aan het kanaal Beilen- Nieuweroord te hervatten, zijn door de stakers van dit voornemen afgehouden. Ook te Drachten was gisteren alles rustig. Er wordt gewoon doorgewerkt. De regeering heeft f200.uitgeloofd voor aanhouding der daders, die dezer dagen den dijkpolder hebben doorge stoken. Overreden.. Te Gasselte is het 5-jarig zoontje van den landbouwer H. dat met zijn vader op een kar meereed, daarvan afgeval len. Een der wielen ging den jongen over het hoofd, met het gevolg, dat hij na korten- tijd overleed. Een gevaarlijke liaan. Een kind van J B. te Vierlingsbeek werd zoodanig door een haan in het oog gepikt, dat het kind naar een ziekenhuis te Nijmegen moest worden overgebracht, waar men hoopt het oog le behouden. Gasverstikking. In de Steynstraat te Arnhem heeft zich een geval van gasvergiftiging voorgedaan. Toen de politie zich Zater dagmiddag toegang tot de woning van Mr. A. C. L. verschafte, werd een sterke gaslucht waargenomen. In de slaapkamer vond men den heer L. te bed. Hij was reeds geruimen tijd over leden. Het gaskraantje in de slaap kamer stond open. Dit bevond zich laag bij de vloer en is Donderdagavond toen de heer L. zich ter ruste begaf, blijkbaar half opengeduwd door een stoel, die verschoven was toen L. een kastdeur opendeed. Mevr. L. en een dochtertje bevonden zich bij familie te Leiden, waarheen de heer L hen Vrijdag zou volgen. Toen mevr. L. geen bericht kreeg, informeerde ze te Arnhem, waarna de ontdekking plaats vond. Instructie voor de Gemeente- Veldwachters in Gelderland. Door den Commissaris der Koningin is voor de gemeente-veldwachters een nieuwe instructie vastgesteld, waarin o.a. de volgende bepalingen voorkomen Zoowel in als buiten dienst moeten de veldwachters eene strikte onzijdig heid bewaren. De belangen van ieder een, wie hij ook zijn moge, en onder welke omstandigheden ook, moeten voor allen met dezelfde zorg en dezelf de belangstelling worden behartigd. Op deze wijze moeten de veldwach ters tol steun zijn van een ieder en zich het algemeen vertrouwen waardig maken. Door de veldwachters mag geen partij gekozen worden in aagelegen- heden, waarbij de belangen van ver schillende personen met elkander in strijd zijn. De dienst van de veldwachters is in hoofdzaak van beschermenden en voor komende (preventieven) aard, en beoogt in dien zin de handhaving en bescher ming van een ieders rechten. Een der voornaamste plichten van de veldwachters is, te trachten, het plegen van strafbare feiten te voor komen. Zij herinneren, waar noodig en moge lijk, tijdig aan de wettelijke voorschrif ten en geven een waarschuwend woord, waar dit tot het doel kan voeren. Kortaf en luid spreken moet daarbij, indien dit niet noodig is, worden ver meden. Nimmer mag geweld worden ge bruikt, waar met zachte middelen niet minder goede uitkomsten zijn te ver krijgen. Geduld, bedaardheid, wellevendheid en voorkomendheid, mogen nimmer uit het oog worden verloren. Gezag behoort te worden uitgeoefend met kalmte en gematigdheid, zoo noodig met klem, doch zonder in onbeschaaf den toon Le vervallen, indien gestreng moet worden opgetreden, mag welwil lendheid nooit ontbreken. Kleingeestigheid en fïlterij moeten, als verbitterend werkende, met zorg worden vermeden Aangehoudenen mogen niet worden mishandeld, noch ruw behandeld. Het uitlokken tot het plegen van strafbare feiten is verboden. De veldwachters dragen zorg voor de in de arrestantenlokalen onderge brachte personen en brengen omtrent hun toestand onmiddellijk na de op sluiting en verder geregeld ten minste éénmaal in de 12 uren verslag uit aan den Burgemeester een en ander volgens de door dezen gegeven aanwijzingen. Eerste Noord-Brabantsche Imkersdag. De Bijenhoudersbond van den Noord- Brabantschen Christelijken Boerenbond houdt op 15 April 1925 zijn eersten imkersdag te Boxtel n.m. 1 nur in de zaal van Hotel «Ricke" te Boxtel. Het doel hiervan is vermeerdering van kennis door het bespreken van belangrijke vraagstukken van veel be lang voor de bijenhouderij, het opwek ken van meerdere ambitie voor het zoo schoone en nuttige imkersvak Botsing tusschen auto en paard. Maandagavond kwam de kapitein der marechaussee Versteeg te paard in dr^f uit het Brediusbosch te Bussum rijden en wilde den Amersfoortschen straatweg oversteken, juist toen een auto uit de richting Laren aankwam. De ruiter gaf zijn paard de sporen om voorlangs te passeeren, doch 't was reeds te laat. Het paard kwam in de auto terecht, met gevolg dat zijn beide voorpooten braken. Het dier, een kost baar renpaard, moest worden afgemaakt. Kapt. Versteeg en de automobilisten kwamen met den schrik vrij. (Hbl.) Een passage te Nijmegen. Naar wij vernemen, zal Nijmegen binnenkort met een overdekte passage verrijkt worden. De firma Vroom en Dreesmann laat n.l. eenige panden op de Markt en aan de Broerstraat afbre ken om deze te doen verbouwen tot een eigen Passage met winkelgalerij. Overreden. Op den Soestdijkerstraatweg, onder Hilversum, reed Woensdag de 16-jarige H. van L., uit Amersfoort, met een met twee paarden bespannen zwaren vrachtwagen. Door het in het ongereede raken van het tuig, werden de paarden wild. De jongen wilde van den wagen springen, doch kwam le vallen. Het linkervoorwiel ging hem over hals en borst, met het gevolg, dat de dood onmiddellijk intrad. Een Landbouwjaarbeurs. Uit Keulen wordt gemeld, dat van 4 tot 12 Juli a.s. in de gebouwen en op de terreinen van de Internationale Jaarbeurs te Keulen een landbouw- jaarbeurs zal worden gehouden. Deze jaarbeurs zal de volgende af- deelingen omvatten le. Landbouwmachines en werktuigen 2e. Producten van den landbouw en kunstmest. 3e. Producten uit de nevenbedrijven van den landbouw, zuivelindustrie. 4e. Boschbouw (met daaraan verbon den een tentoonstelling van Houtsoorten) 5e. Bijenteelt. 6e. Vischteelt. Aan deze Jaarbeurs wordi ook een veetentoonstelling verbonden terwijl tijdens de jaarbeurs te Keulen ook de Rijnlandsche Provinciale Paardenten- toonstelling zal plaats hebben. Een half milliard valsche bankbiljetten. Naar uit Montreal wordt gemeld, is de «Imperial Bank of Canada" tot de ontdekking gekomen, dat ongever een half milliard aan valsche banknoten dezer instelling in omloop moet zijn. Men vermoedt, dat deze uit Rusland afkomstig zijn, aangezien zij gedeelte lijk via de «Imperial Bank of Persia" die ze ontving uit Perzië, waar zij hadden gediend ter betaling van door Perzische aan Russische handelaren geleverde goederen, gedeeltelijk direct van de Staatsbank te Moskou werden ontvangen. De biljetten moeten zeer goed zijn nagemaakt, aangezien zij reeds door verschillende banken te Londen en op het vasteland zonder eenigen argwaan werden aangenomen en eerst bij de aanbieding van 300 millioen dollar aan banknoten bij de «Imperial Bank of" Canada" werd de ongeldigheid ontdekt aangezien de totale uitgifte aan bank noten dezer instelling slechts 11 millioen dollar beloopt. Men vreest, dat deze valsche mun- Lerij het begin is van de uitvoering der bedreiging, dat de bolschewiki de geld circulatie der kapitalistische landen in de war zullen sturen. In ieder geval zal hieruit een reeks processen voortvloeien. Zenuwberoerte. Toen de heer H. J. te Budel Zater dagavond op de gewone repetitie der fanfare »E. M. M." een marsch had voleind, bleef hij tot de niet geringe verbazing zijner medemuzikanten stok stijf zitten. Hij kon zich niet verroeren, noch een klank met den mond uitbren gen. Per auto bracht men hem naar huis, waar hij zonder gevoel, taal noch teeken gevende te bed gelegd werd. Zondagmiddag is J. overleden. Leverbaar uit voorraad aan prijzen beneden elke concurrentie. TELEFOON 61.

Peel en Maas | 1925 | | pagina 9