Bijmpl yan
Zaterdag 4 April
Kerkelijk Leven.
No. 14
Gemengd Nieuwe.
v
GRONDBELASTING.
De Burgemeester van Venrey brengs
ter openbare kennis, dat ter gemeen
tesecretarie van 11 April a.s. gedu
rende 30 dagen' ter inzage liggen staten
model 75, benevens 1 staat model 17,
bevattende de uitkomsten van meling
en schatting als bedoeld bij artikel 15
der wet op de Grondbelasting (Wel van
26 Mei 1870 Stbl. no. 81.)
Venray 3 April 1925.
De Burgemeester voornoemd,
O. VAN DE LOO.
DRANKWET.
Burgemeester en Wethouders van
Venray brengen ter openbare kennis,
dat is ingekomen een verzoek van
Maria A. G. van Helden, weduwe van
Theodorus H. Camps, herbergierster,
wonende te Venray, Oostrum C 37,
om vergunning voor den verkoop van
sterken drank in het klein in de voor
kamer rechts van den ingang van het
huis, Oostrum C 37.
Binnen twee weken na dagteekening
dezer bekendmaking kan eenieder te
gen het verleenen der vergunning
schriftelijk bezwaren indienen.
Venray, 2 April 1925.
Burgemeester en Wethouders van
Venray brengen ter openbare kennis,
dat is ingekomen een verzoek van P
A. Laurensse, zonder beroep, wonende
te Venray, Hofstraat 10, om vergunning
voor den verkoop van sterken drank
in het klein in de benedenvoorkamer
links, van het huis plaatselijk gemerkt
Eindstraat 15.
Binnen twee weken na dagteekening
dezer bekendmaking kan eenieder te
gen het verleenen der vergunning
schriftelijk bezwaren indienen.
Venray, 2 April 1925.
Burgemeester en Wethouders voorn.
O. VAN DE LOO.
De Secretaris,
VAN HAAREN.
Burgerl. Stand Maashees-Overloon
GEBOREN: Gerardus Martinus z.
van M. JacobsRoelofs Johannes
Bernardus z. van E. HendriksGeurts;
Joseph Gerard Cornelis z. van F.
KerstenAsselberghs Maria Josephina
Augusta d. van C. Huijsmansde
Schutter; Maria Elisabeth d. van M.
HofmansClassens.
OVERLEDEN: Theodorus Joh. Hub.
Rongen, oud 8 maanden Peter Ant.
Jacobs, oud 40 jaar Geertrui Cremers
oud 68 jaar, echigen. van M. Hendriks
5 April. PALMZONDAG. PaarsGeen
Gloria CredoPrefatie van het H. Kruis.
De liturgie van dezen Zondag is voora!
indrukwekkend door ha/e scherpe tegen
stellingen voor de H. Mis het Hosaona-
gezaog en het verwelkomend paimgewuif
der palmwijding en processieonder de
H. Mis in het lange Evangelie (bet lijdens
verhaal of passie geheeten) weerklinkt de
moordkreetKruisig Hem, Kruisig Hem.
Het is, als wil de kerk door die tegenstei
ling aanschouwelijk voorstellen, dat Jezus'
zegevierende intocht in Jerusalem feitelijk
niet9 anders was dan zijn eerste schrede
naar den Calvarieberg. Onder de H. Mis
verdwijnen dan ook alle teekenen van
vreugde. De kerk beschouwt nog enkel
den .Man van Smarten", omringd door
talrijke vijanden, beangstigd en bedroefd
tot den dood toe, gebukt en gebogen onder
den last onzer zonden, en zelfs van Zijn
hemelschen Vader verlaten.
De Rechtvaardige (zoo wordt Chistus
genoemd en in navolging naar Hem alle
christenen, die in staat van heilig-makende
genade zijn) zal strijdende sneuvelen, maar
het is zijn heerlijkste zegepraal op het
slagveld te vallen .Voorwaar, indien de
graankorrel niet in de aarde valt en sterft,
blijft zij alleendoch indien ze sterft, brengt
ze rijke vruchten voort". (Woorden van
Christus bij de intrede te Jerusalem).
Over de palm wijding en processie kan
men meer lezenachteraan.
6 April. MAANDAG. Van den dag.
Paars. Tweede gebed voor den PausGeen
Gloria Geen CredoPrefatie van het H.
Kruis. (Eigen Mis).
De liturgie dezer H. Mis stelt ons den
Zaligmaker voor, door zijne bloedgierige
vijanden belaagd en ter dood gezocht
Angstvol bidt Hij zijne Vader om verlos
sing uit hunne handen, om beschamiog
van zijne haters en vervolgers. Maar te
midden van zijn doodangst stijgt uit zijn
borst ook een gebed van onwrikbaar ver
trouwen tot zijn hemelschen Vader, naar
Wiens wil Hij bereid is de laagste mis
handelingen geduldig te verdragen (Epistel)
Zelf voorspelt Hij Zijn dood met de groot
ste kalmte aan zijn vrienden. (Evangelie).
7 April. DINSDAG. Van den dag. Als
gisteren. (Eigen Mis).
Ook vandaag wil de H. Kerk ons den
lijdenden Christus steeds duidelijker voor
oogen stellen. De profeet Jeremias schil
dert in zijn eigen persoon het lot van
Chrisius af, die onschuldig om het leven
wordt Ügebracht (Epistel); en in de plaats
van een gewoon kort Evangelie wordt de
geheele lijdensgeschiedenis van Jezus vol
gens den Evangelisf Marcus voorgelezen
Van haren kant belijdt de Kerk. dat zij
juist in Christus' Kruis haar eenigen roem
wil stellen, omdat zij weet, dat wij door
Zijn lijden verlossing bekomen.
8 April. WOENSDAG. Van den dag.
Als eergisteren. (Eigen Mis).
In deze H. Mis bidt Christus wederom
om verlossing van zijne vijanden de
Evangelist Lucas verhaalt in zijn lang
Evangelie de werkelijke gebeurtenissen van
het lijden en den dood en de Kerk wil dat
alle knie zich voor den Gekruiste za!
buigen.
Vroeger heette deze Woensdag Shor-
selwoensdag omdat op dien dag de klok-
ketouwen werden opgehaald ten teeken,
dat alle klokgelui geschorst was. Tegen
woordig heeft deze schorsing plaats na het
Gloria in excelsis der H. Mis van Witten
Donderdag.
9 April. - DONDERDAG VAN HET
LAATSTE AVONDMAAL. Wit. (Paars).
GloriaCredo Prefatie van het H. Kruis.
De hoofdgedachte van de H. Mis van
Witten Donderdag is de instelling van het
Allerheiligste Sacrament. In de Misgebeden
wordt hiervan echter weinig melding ge
maakt iD het Epistel, verhaalt St. Paulus
de instelling. Verder wordt vermeld bet
verraad van Judas, de voetwassching
(Evangelie) of wel Jezu9" lijden.
De naam Witte Donderdag beteekent
blijde of heilige Donderdag wegens de
instelling van het Allerheiligste der 7 H.
Sacramenten, het Sacrament des Altaars,
waardoor Jezus de menschen blij heeft
gemaakt als met het kostbaarste geschenk
wat Hij hun geven kon. Die blyschap drukt
de kerk uit door het witte misgewaad, zoo
scherp afstekend tegen het paars van den
Vastentijd (boete) of tegen het zwart van
Goeden Vrijdag (rouw). Maar wegens den
H. Vastentijd zal Zij grooter feestelijkheid
uitstellen, waarvoor Zij een aparten feest
dag heeft ingesteld, n.l. Sacramentsdag,
Toch past de herdenking van de instelling
van het H. Sacrament des Altaars allerbest
in de Goede week: want het H. Sacrament
des Altaars is immers niets anders dan de
vrucht van het H. Misoffer, hetwelk op
zijne beurt niets anders is dan de ver
nieuwing van het H. Kruisoffer, opgedra
gen door dengene, die in het H- Misoffer
geslacht en door de H. Communie genut
tigd wordt.
De H. Communie is dus niet alleen
zielespijs, maar ook en vooral offerspijs:
deelnemen aan, één worden met het
Groote Offer, dat Jezus is.
Orgelspel, bellengerinkel, klokkengebeier
zijn een teeken van vreugde daarom wordt
dit onder de H. Mis van Witten Donderdag
nog eens gedaan, om ze dan stil te leggen
tot de Paaschvreugde begint.
Een der beide H. Hosties, onder deze
H. Mis geconsacreerd, wordt in een eer
volle rustplaats bewaard tot Goeden Vrij
dag. om dan te worden genuttigdop
Goeden Vrijdag wordt geen H. Misoffer
opgedragen, op den dag dat de H. Kerk
het Kruisoffer zelve en alleen wil geden
ken.
10 April. - GOEDE VRTJDAG.
De Goede Vrijdag morgendienst geef:
ons een goed beeld van de wijze, waarop
onze voorvaderen in het geloof in de vier
eerste eeuwen der kerk baden. Eerst eenige
lezingen, van elkanden gescheiden door
beurtzangen daarop vo.'gen de plechtige
gebeden voor alle noodwendigheden der
kerk, waartoe de priester telkens de inten
tie aangevend, de geloovigen uitroodigde
Daarna volgt de kruisontblooiing en
kruisvereering, waarover we den vorigen
keer reeds schreven in verband met de
bedekking der kruisbeelden met een paar-
sen doek. Roerend schoon zijn de impro-
peria of verwijten, welke gedurende de
kruisvereering gezongen wordende ver
wijten vaD Christus aan het Joodsche volk
.Mijn volk, wat heb ik U gedaan of waar
in heb ik U bedroefd antwoord mij"
omdat ik U zooveel goeds heb gedaan,
hebt gij daarom een kruis bereid voor Uw
Verlosser De dimsten worden besloten
met de zgn. Mis der van te voren gecon
sacreerde hostie, geen eigenlijke H. Mi«
(waarom niet op Goede Vrijdag schreven
we onder Witten Donderdag) hetgeen niets
anders is dan een plechtige H. Communie
waaraan men een aan de Mis ontleenden
vorm heeft gegeven.
11 April. - PAASCH-ZATERDAG-
(Paaschnacbt). Paars en Wit (voor het H.
Misoffer). Gloria Geen Credo Prefatie
van Paschen. Laatste Evangelie van St. Jan.
Alles, wat nu Paasch-Zaterdagmorgen
gebeurt, gebeurde vroeger in den nacbt
van Paasch-Zaterdag op Zondag. Dit moet
men wel in het oog houden, om de geheele
plechtigheden goed te begiijpen: de Wij
ding van het nieuwe Vuur, de processie
naar het heiligdom met den drietand of
rietstok met drie kaarsen; de wijding der
Paaschkaars, die den Verrezen Zaligmaker
moet voorstellen. Ze blijft branden tot na
het Evangelie van de H. Mis van O. H.
Hemelvaartdan wordt zij uitgedoofd, om
ons aanschouwelijk voor te stellen, dat
Jezus op dezen dag ten hemel opklom.
Vervolgens zijn de twaalf lezingen, tot
onderrichting en onmiddelijke voorbereiding
der geloofsleerlingen tot het H, Doopse
(waarvoor na afloop der lezingen de Doop
vont wordt gewijd) maar ook tot slichting
der geloovigen, om dl.'hun geest en hun
hart te openen voor de nieuwe Schepping
die in het Paaschgeheim verbeeld wordt.
Na de wijding der Doopvont de litanie
van alle heiligen, waarna het H. Misoffer
begintde plotselinge overgang vaD droef-
beid en treurnis tot Let jubelende Gloria
lied en tot het begeesterende Alleluja
gezang, dan, na negen weken verstomd te
zijn geweest, nu op eens in een tot drie
maal stijgenden aanhef losjubelt.
Palmzondag.
Hetgeen vrome pelgrims, die in vroeger dagen
naar het Heilige Land togen, aldaar zagen, wilden
ze ook invoeren in-hun vaderland. En zoo zapen
ze dan, hoe te Jerusalem, omstreeks het jaar 450,
een groote processie gehouden werd op Palm
zondag, die van den Olijfberg trok gansch de
stad door naar de kerk der Verrijzenis. Iedereen
bield een tak in de hand, terwijl ondertusschen
gezongen werd. wat de Joden zongen bij den in
tocht van Jezus te Jeruzalem -Gezegend Hij,
Die komt in den naam des Heeren en wat de
priester nu in iedere H. Mis bidt even voor de
Consecratie.
Zoo is de Palmprocessie ontstaan. In navolging
daarvan, hield men vroeger in iedere stad één
groote processie. Men kwam dan bijeen in een
kerk, buiten de stad gelegen, en vandaar trok
men naar de hoofdkerk in de stad. De bisschop
of priester stelde Christus voor.
Aan de stadspoort gekomen, werd Christus ver
welkomd door blijde gezangen vanaf de poorten
der stad -Glorie, lof en eer zij U, o Vorst, Chris
tus". 't Was als de intrede van een koning in de
stad en teveDs als de intrede van Jezus in de
heei^ijkheid van het hemelsch Jeruzalem, waarin
Hij, onder engelenzang, werd ontvangen
Maar de poorten des hemels waren gesloten
door de zonde van heel het meDschdom. Daarom
moesten zij opnieuw door Christus geopend wor
den. Dit stelde men voor, met de poorten der
stad te sluiten en ze alleen te openen na er met
het kruis van Christus op geklopt te hebben, dat
men de poorten moest openen voor den Koning
der Heerlijkheid.
Dit wordt nu nog. zij het eeDigazins anders ge
daan Eerst heeft in de kerk de wijding der Palm
takken plaats (gelijk op Maria Lichtmis de kaarscn-
wijding). Schoon zijn de gebeden der palmwijding.
We luten er hier eenige volgen
«Mogen wij (priester en geloovigen) palmen en
olijftakken dragend, me» goede werken Christus
tegemoet treden eD door Hem binnengaan in de
eeuwige vreugde".
-Mogen allen, die van deze takken zullen nemen,
bescherming naar ziel en lichaam ontvangen. Op
dat overal, waar deze palmtakken binnen gedragen
worden, de bewoners dier plaats zegening ontvan
gen".
Is de palmwijding afgeloopen, dan begint de
processie, waaronder gezongen wordt. Bij het
terugkeeren gaan de zangers alleen de kerk bin
nen de kerkdeur wordt gesloten en de priester
met assistenten blijven buiten staan. De gesloten
kerkdeur stelt voor de gesloten hemelpoort, de
zangers stellen voor de engelen de priester Chris
tus zijne assistenten het menschdom dat moet
worden verlost Er wordt vragenderwijs gezongen,
telkens met verheffing van stem »Wie is die
koning der glorie vervolgens klopt de sub
diaken met het kruis tegen de deur, die geopend
wordt. Geheel deze schoone plechtigheid stelt ons
voor
I. de intocht van Jezus in Jeruzalem
2 dat de hemel, die door Adam's zonde ge
sloten was, wederom door Christus' kruisdood is
geopend geworden
3. de intocht van Jezus in bet hemelsch Jeru
salem na Zijn Hemelvaart.
Bij vele heidensche volkeren kende men aan
de takken van sommige boomen een kracht toe
om het kwaad af te weren. Ook tot het Christen
dom bekeerde heidenen oehielden dat geloof, waar
bij dan vooral nog kwam de zeer hooge achting,
waarmede de Christenen alle voorwerpen bejegen
den, welke in enge betrekking tot den godsdienst
standen. Daarom bield men het voor geoorloofd
aan den palm een heilzame kracht toe te schrijven,
omdat hij in een plechtige processie ter eere van
den Verlosser gedragen was. Daarom gebruikte
men den (later gewijden) palm om de huizen en
hunne bewoners tegen alle kwalen te beveiligen.
Zoo bevestigt men gewoonlijk een gewijd palm
takje aan het kruisbeeld (want de palmtak is ook
het teeken van de overwinning, welke de Zalig
maker door zijn kruis over den dood en den duivel
heeft behaald) meu steekt de palmtakjes in de
schuren en op de stallen en soms legt men ze
op het vuur by hevig onweer de boer eteekt ze
op de vier hoeken zijner landerijen men gebruikt
ze verder om er gewijd water mee te sprenkelen
bij onweer door het heele huis (en steekt aan
tevens de gewijde kaars aan, welke men op Maria
Lichtmis heelt gekregen) bij bediening, zieken
bezoek bij het bidden bij een lijk. enz (De priester
zal bij het brengen der H. Communie, bij de be
diening, altijd eerst het vertrek zegenen met wij
water. Zorg daarom ook altijd voor een gewijd
palmtakje teneinde zoo deelachtig te worden
aan de zegeningen, die door de wijding der kerk
aan deze palmen zijn gehecht.
Gewijde palmtak, gewijde kaars, gewijd water
het mag in geen christelijk huisgezin ontbreicen.
Daar laogs zendt de Heer zijn zegen af!
De Heer André Citroen
heeft te Parjjs zjjn verschillende agenten
uit de geheele wereld ontvangen.
De heer André Citroen, de groote
Fransche constructeur heeft heden zijn
verschillende agenten uit alle landen
der wereld ontvangen.
Zeer velen hunner waren bijeenge
komen in de fabriek aan de Quai de
Javel te Parijs, waar de heer Citroen
in een zeer interessante causerie de
vorderingen uiteenzette, die zijn orga
nisatie den laatsten tijd gemaakt heeft
en waarbij hij een overzicht gaf van
zijn toekomstplannen.
Deze vergadering werd gevolgd door
een bezoek aan de fabrieken in en bij
Parijs, die voortdurend worden uitge
breid door de sleeds stijgende vraag
naar de welbekende Citroen wagens.
Vanaf de gieterij en de smederij,
waarin de ruwe stukken worden ver
vaardigd, tot aan de montage-afdeelin-
gen van de chassis, de carrosserie-
fabrieken en de montage der complete
wagens, konden de aanwezigen stap
voor stap de fabricatie volgen van de
«eerste Fransche wagen in groote serie
vervaardigd."
Met een 20-tal groote auto omnibus
sen werden de bezoekers successieve
lijk van de fabriek aan de Quai de
Javel, waar de 10 P.K. Citroen en de
carrosserieën gemaakt worden, naar
de enorme installaties o.m. de smede
rijen te Suresnes, de fabricatie-afdeelin-
gen van de 5 P. K. te Levallois en de
carrosseriefabriek te St. Ouen, gevoerd.
Zij hebben daardoor een overzicht ge
kregen niet alleen van de voortdurende
vergrooting der fabrieken, doch tevens
van de bijzondere zorg, waarmede zoo
wel de onderdeelen als het geheel
worden vervaardigd zij hebben kennis
kunnen maken met de zoogenaamde
werkwijze en montage «aan de ketting",
waarbij de chassis door een ketting
zonder einde, langzaam langs,verschil
lende werklieden, die elk een bepaald
onderdeel aan het chassis aanbrengen,
wordt voortbewogenmet de groote
smederijen, de fabricatie der carros
serieën, waarvan voor het laatste model
de »Tout Acier", de bouw van een
nieuwe fabriek met zeer speciale
machines is ingericht.
Des avonds waren de 700 agenten in
de salons van het Palais d'Orsay aan
een banquet vereenigd, waarbij meer
malen uiting gegeven werd aan de
bijzondere waardeering, die de heer
Citroen van zijn verschillende agenten
en andere medewerkenden ondervindt.
De groote Fransche industrieel zeide
dan ook dank aan alle directies van
filialen en de agenten in Frankrijk en
in den vreemde en in het bijzonder
werd het Hollandsche filiaal gecompli
menteerd met de resultaten in zulk
een kort tijdsbestek behaald in ons
land, waar de Citroen-automobielen
hoe langer hoe meer bekend worden
om hun buitengewoon economisch,
robuust en elegant fabrikaat.
Een ernstige misstand, die anderen
broodeloos maakt.
In de «Sociale )£roniek" van den
Limburger Koerier worden eenige ge
vallen vèrmeld, waarin reeds gepen
sioneerden door het aanvaarden èener
burgerlijke betrekking anderen broode
loos maken.
Wat te zeggen van het volgende
geval Den 28 Februari werd bij een
Maastrichtscbe firma een kantoorbe
diende ontslagen die tevens inkas-
seerder bij dezelfde firma was. Deze
man had een loon van f 60 in de
maand. Terloops zij opgemerkt dat
hem iedere week zoo bij de 10—15000
gulden door de vingers gingen. Hij
was reeds 9 jaren bij dezelfde firma
'in dienst, dus een bewijs van be
kwaamheid en goed gedrag.
Den 28 Febr. werd bij ontslagen,
bij was een maand van te voren
opgezegd. Maar den 26 Febr. kwam
in zijn plaats een gepensioneerde
wij zullen zijne vroegere betrekking
uit respect voor dit beroep niet
noemen die f2200 pensioen geniet
en die een gezinsinkomen heeft van
- tenminste f 5000 per jaar.
Deze uit het werk verdrongen arme
drommel zal bij den overvloed aan
arbeidskrachten voor de kantoren
nog lang moeten wachten, vooraleer
het hem gelukken zal een andere
betrekking le krijgen zelfs niet voor
een soortgelijk schamel loon als hij
tot heden verdiende. Voor ander werk
is hij absoluut ongeschikt. Dus hij
vervalt ten laste der gemeenschap en
daarmede aan bet pauperisme De
gemeenschap die niet alleen aan
hem ondersteuning moet geven, maar
die ook het pensioen moet betalen
van hem, die mede de oorzaak is
van 's mans werkeloosheid.
Dit zijn dingen, die niet door den
beugel kunnen.
Dat het in andere piaatsen te dien
opzichte niet anders is dan bij ons.
dat bewees mij een artikeltje voor
eenige maanden terug in het week
blaadje der R. K. Werkliedenver-
eeniging uit onze Residentie, uit Den
Haag. Daarin dezelfde noodkreet met
de volgende .woorden