Abdijsiroop
ESii' Weekblad voor VENRAY, HORST en Omstreken. as
Genees Uw hoest
voordat het te laat is!!
De Kippenhouderij
op het platteland
Springende
handen
worden
gaaf en zacht
Kloosterbalsem
Zaterdag 21 Februari 1925
46e Jaargang No. 8.
PEEL EN MAAS
PER KWAK AAL: WÊKttË ■■■MMIHHBI etóSHSffl® fli PRIJS DER
ADVEKTENTIEN
LizonSer"""umm"f2fs'c® Uitgave van FIRMA VAN DEN MUNCKHOF, VENRAY - Telefoon 81.
IPSF**' Dit nummer
bestaat uit twee bladen
Kerkelijk Leven.
22 Februari. Zondag Quinquagesi
ma. PAARS. Tweede gebed ter eere
van St Petrus' (Stoel in Antiochie) 1
Derde gebed ter eere van St. Paulus.
Geen Gloria Credo Prefatie van de
Allerheiligste Drievuldigheid; Laatste
Evangelie uit de Mis van den H. Petrus.
De inhoud van de H. Misgebeden van
dezen Zondag is als volgt
Christus is het volmaakste voorbeeld
aller deugden, dat wij in alles moeten
navolgen. Het is vooral door zijn on
volprezen liefde, die Hij aan de men-
schen voltooid heeft, niet enkel met
aan ons de leer van het eeuwig leven
bekend te maken, en ons mild met
geestelijk voedsel te verzadigen, maar
bovenal met zich zeiven voor ons aan
het kruis te slachtofferen. (Evangelie).
Die goedheid en liefde van God moet
ons te midden van de ellenden des
levens met vertrouwen, ja met vreugde
vervullen, zij moet ons hoopvol doen
bidden dat God ons bevrijde van de
geestelijke blindheid der zonde en ons
bescherme in den strijd tegen onze
vijanden maar boven dit alles moet
zij ons de liefde tot den evennaaste
leeren, want deze is het eigenlijke ken
merk der christenen, zonder hetwelk
Christus ons onder de zijnen niet zal
rekenen, al schitterden wij door de
verhevenste genadegaven hoven de an
deren uit (Epistel)
Onder het feest van Sint Petrus Stoel
te Antiochie, waarvan wij heden de
gedachtenis vieien, verstaat men de
herinneringsviering van het teit, dat
Sint Petrus zich eenigen tijd te Anti
ochie heeft opgehouden zoo vierden
we 18 Januari het feest van Sint Petrus
Stoel te Rome, omdat de H. Petrus de
eerste bisschop van Rome is geweest.
De Paus is nu nog rechtens bisschop
van Rome.
Met de gedachtenis van den H. Petrus
gaat altijd samen de gedachtenis van
den H. Paulus en omgekeerd.
23 Februari. Maandag (Vigilie van
den H. Mathias) H. Petrus Daminnus,
Bisschop, Belijder, Kerkleeraar. WIT.
Tweede gebed van de Vigilie van S.
Mathias; Derde gebed voor den Paus!
Gloria; Credo; Gewone Prefatie; Laatste
Evangelie van de Vigilie van S. Ma
thias.
De H. Petrus Damianus, Benedictij
nermonnik, Kardinaal bisschop van
Ostia, was een onvermoeide medewer
ker van Paus Gregorius VII in diens
strijd voor het herstel der kerkelijke
lucht en voor de handhaving van de
rechten der Kerk. (f 1072)
24 Februari Dinsdag H. Mathias,
Apostel, ROOD. Gloria; Credo; Prefatie
der Apostelen.
De H. Mathias was een der 72 leer
lingen van Jezus. Gedurende de dagen
welke verliepen tusschen de Hemel
vaart van Christus en de nederdaling
van den H. Geest op Pipksteren, werd
hij door de te Jerusalem vergaderde
apostelen en leerlingen met Joseph,
bijgenaamd Barrabas, voorgesteld en
daarna door het lot, dat op hem viel,
aangewezen om in plaats van den ver
rader Judas den twaalfden apostelzetel
in te nemen. Gelukkig de H. Mathias,
die, .omdat hij Christus juk op zich ge
nomen had, in diens geheimen inge
wijd (Evangelie) en tot de eer van het
apostelambt verheven werd.
25 Februari WoensdagAschwoens
dag. PAARS. Tweede gebed èi Cunctis
(om de bescherming der heiligen in te
roepen) Derde gebed Omnipotum (is het
woord, waarmee dit gebed begint n.l.
Omnipotens sempiterne Deus Al
machtige, eeuwige God en is een gebed
voor de levenden en de dooden). Geen
Gloria; geen Credo; Prefatie van den
Vastentijd.
Over Aschwoensdag kan men meer
lezen achteraan.
26 Februari Donderdag na Asch
woensdag (Eigen Mis) PAARS. Tweede
gebed a Gunctis; Derde gebed Omnipo
tens. Vierde gebed voor den Paus.
Geen Gloria; geen Credo. Prefatie van
den Vastentijd.
Vroeger trokken de geloovigen van
Rome op dezen dag van de Kerk, St.
Nicolaas in Garcere, genaamd, naar de
Kerk van St. Joris, waar de H. Gehei
men gevierd werden. Nauwelijks had
de plechtige stoet zich in beweging
gesteld of voor aller Oog rees het zie
kenhuis op, daar in de Vide (500 600)
eeuw door de H. Balba gesticht. De
ellende van de lijdenden, die daar ver
pleegd werden, moest de geloovigen
zeker met medelijden vervullen; een
gebed voor die arme zieken welde on
getwijfeld uit veler harten op. En was
het dan wonder, dat de H. Kerk hun
vertrouwen op Gods almacht en goed
heid wilde sterken en vermeerderen,
door in de Kerk van St. Joris de ge
nezing van twee zieken in het Epistel
en Evangelie te verhalen Leeren ook
wij hier de kracht van het gebed
mogen ook wij van onze geestelijke
krankheden genezen worden.
27 Februari Vrijdag na Asch
woensdag (Eigen Mis) PAARS. Tweede
gebed a Gunctis; Derde gebed Omni
potens. Vierde gebed voor den Paus;
Geen Gloria: geen Credo. Prefatie van
den Vastentijd.
Het Epistel uit deze H. Mis leert,
dat het uitwendig vasten aan God niet
welgevaljlig kan zijn, als het niet ver
gezeld gaat van de inwendige verster
ving; het vluchten der zonde en het
beoefenen van de deugden, bijzonder
van de werken der naastenliefde, waar
van ook het Evangelie spreekt, er nog
bijzonder op wijzende, dat wij deze
werken niet moeten doen voor de men
sehen, maar voor God.
28 Februari Zaterdag na Asch
woensdag (Eigen Mis) PAARS. Tweede
gebed a Gunctis; Derde gebed Omni
potens; Vierde gebed voor den Paus;
Geen Gloria; geen Credo; PrefaLie van
den H. Vastentijd.
Het Epistel uit deze H. Mis leert,
hoe God de liefdewerken en het ver
vullen van de godsdienstplichten zegent
terwijl het Evangelie er ons op wijst,
dat, komt Jezus tot ons, dan bedaren
de stormen, de driften, de. hartstochten
die het scheepje onzer ziel zoo dikwijls
in het streven naar deugd en volmaakt
heid tegen houden. Leggen we daarom
bijzonder in dezen H. Vastentijd de
geestelijke ziekten onzer ziel aan den
Heer bloot, opdat Hij ze door Zijne
genade zegene.
Ascliwoonsdag.
I. Ontstaan v. Aschwoensdag.
Het bestrooien van het hoofd met
asch en het aantrekken van een zak
vormig (vandaar de uitdrukking »in
zak en asch zitten") uit geitenhaar ge
weven kleed werd hij de oostersche
volken gedaan als een leeken van
boete. Zoo lezen we dikwijls in de ge
wijde geschiedenis van het Oude Tes
tament, o.a. Ninive, na de prediking
van den profeet Jonas.
Dit gebruik vond ook onder de vroe
gere christenen verspreiding. De boele,
welke door hen werd gedaan voor de
bedreven zonde, was heel, heel wat
strenger dan tegenwoordig. Er bestond
bij de eerste-christenen en ook nog
honderden jaren later de zoogenaam
de openbare boete, welke dus in het
publiek, in het openbaar werd gedaan,
nadat deze boete ook in het publiek,
ten aanhoore en ten aanschouwe van
allen was opgelegd. Sommige openbare
zonden die aan iedereen bekend
waren geloofsafval, moord, echt
breuk, meineed, woeker enz.) werden
in het-openbaar gebiecht en dan ook
in het openbaar bestratt. Tot dat doel
werden deze openbare boetelingen (zoo
werden ze genoemd). Vanaf den eerste
dag van den H. Vastentijd door den
diaken buiten de kerk gezet, nadat hun
hoofd met asch was bestrooid (vandaar
den naam Aschwoensdag) en hun het
boetekleed was overgereikt. Zij moch
ten dan niet meer in de kerk komen,
ter deelneming aan de kerkelijke
diensten, zij moesten den militairen
dienst en andere ambten onderbreken,
mochten in dien tijd niet huwen, niet
den huwelijksplicht vervullen, waarbij
nog kwamen vele andere gestreng
heden in eten, drinken, kleeding, aan
de kerkdeur blijven staan, reizen te
voet, blootsvoets gaan, een bedevaart
doen enz.
En dit alles duurde den geheelen
Vastentijd door, tot Witten Donderdag,
wanneer de openbare boetelingen weer
in verzoening plechtig werden opgeno
men.
II. Het tegenwoordige gebruik.
Omdat nu op Aschwoensdag de Vas
tentijd begint, die de eigenlijke boete
tijd is van alle christenen, werd het
gebruik, de asch te ontvangen, lang
zamerhand algemeen, ook bij die ge
loovigen, die niet tot openbare boete
veroordeeld waren.
In het jaar 1091 legde Paus Urbanus
II het als een plicht op aan alle gees
telijken en leeken. Hel was vroeger de
gewoonte om de asch blootsvoets te
ontvangen. De Paus zelf ging hierin
voor.
De asch, welke op Aschwoensdag ge
wijd wordt, is afkomstig van de ver
brande palmtakken, welke overgebleven I
zijn van de Palmwijding op Palmzon
dag van verleden jaar. Ziehier nu weer
de schoone beteekenis van dit gebruik;
hoe de H. Kerk in hare liturgie,
tegelijk met te stichten en lot gebed op
te wekken, ons ook weet te onderwij
zen de palm is het teeken der over
winning, is een zegeteeken, (gelijk we
immers als op Palmzondag met Chris
tus Jerusalem en de binnentrekkend,
zoo ook eenmaal zegevierend het
hemelsch Jerusalem hopen binnen te
trekken,) maar zijn asch is het teeken
van vernedering, van rouw, omdat de
inensch het eens zal moeten afleggen
tegen den dood. Niemand kan den dood
overwinnen.
En dat zijn de woorden, welke de
priester spreekt, wanneer hij het asch-
kruisje, op het voor hoofd druktGedenk
o mensch, dat gij stof zijt en tot slof
zult wederkeeren.
Voor het eerst werden die woorden
gesproken in hel aardsche Paradijs,
onmiddellijk nadat Adam en Eva ge
zondigd hadden, waardoor tevens werd
uitgedrukt, dat het om wille der zonde
was, de straf der zonde was, dat de
mensch tot stof zal wederkeeren
sterven zal, waarna zijn lichaam tot
stof zal vergaan.
III. Aschwijding-en H. Mis.
De hoofdgedachte van de Aschwoens-
dag-lilurgie is deze
a). Waarom moeten wij boetvaardig
heid doen Omdat de boetvaardigheid
het groote middel is om de door de
zonde verdiende straffen af te weren.
b) Hoe moeten we vasten en boet
vaardigheid doen Het grondbeginsel
van Christus luidt niet gelijk schijn
heiligen en huichelaars, maar in de
blijheid des harten en met een opge
ruimd gelaat.
c). Het gebed is de onmisbare gezellin
der boelpleging, omdat het de ziel is
ven alle lichamelijke versterving. Deze
noodzakelijkheid, om de vasten te
ondersteunen door hel gebed, wordt in
de liturgie van dezen dag welsprekend
uitgedrukt door de regelmatige afwis
seling van aansporing tot vasten, met
smeekgebeden om vergiffenis.
Het verslag der curatoren van de
Credietvereeniging «De Hanzebank"
heeft dezer dagen veler, zoo niet aller
belangstelling.
Hét is een lijvig stuk, dat een aan
dachtige studie ten volle waard is.
Wat wo trouwens al wisten, wordt
hier nog eens met feiten in. alle hard
heid naar voren gebracht, n.l. dat 'ter
bij die Hanzebank niet steeds in alle
opzichten correct is toegegaan, om het
maar eens voorzichtig en heel liefde
vol uit te drukken
Allereerst lezen we dan, dat door de
Bank in strijd met hare statuten over
matig groote credieten zijn verleend.
Daarbij gaat de aanklacht over slechte
en onvoldoende dekking waaraan in 't
bijzonder de grootste credieten mank
gingen.
Dit vormt de voornaamste oorzaak
van de debacle der Bank.
Aan 74 crediteuren werd tezamen
Hoesten is een verschijnsel van den
strijd, dien het lichaam voert tegen
alles wat de ademhaling belemmert.
Zuiver Uw luchtwegen en kom
de natuur te hulp met de slijm-
oplossende en ontsteking genezende
Dc groote
f 18.000.000 verstrekt, dat is dus gemid
deld ruim f250.000 per post!
Dat heet nu hulp en bijstand ver-
leenen aan den «middenstand" 1
Wat zijn dan toch wel middenstands
zaken
Dat leert ons, althans naar de op
vatting der directie, een staalje van
credieten, dat in 't rapport is ingewerkt.
Ziehier een paar cijfers, welke hel
verlies op de betreffende credietposten
aangeven
Lacto, Cuyk f683.000, N.V. Groenten-
drogerij «Mook" f130 000, N.V. «Ther
mos" Mook f74.000, beambte der Hanze
bank f 275.000.
Bij zulk een credietverleening, die
strijdig is met de statuten, omdat het
hier geen middenstand betreft, en om
dat het bedragen zijn, waaromtrent
men voor niet-toekenning heusch geen
deskundige behoeft te zijn, vragen wij
ons afHoe was dat toch mogelijk,
waarom werd daar toch niet ingegrepen?
Is 't dan niet misdadig, dat zoo werd
omgesprongen met de gelden, ook met
die van de spaarders
En kan 't rechtsgevoel bevredigd
worden, wanneer zulke schandelijke
knoeierijen niet gestraft worden
Bestuur en directie staan hier op
ergerlijke wijze schuldig.
Alleen twee leden der directie wor
den door de curatoren uitgezonderd.
Als de handelingen van 't overige
deel van bestuur en directie geen mis
dadigerswerk is, dan zouden we onder
hand niet meer weten wat misdaad is!
Maar dat zal dan wel aan ons lig
gen
Ten slotte willen we heden volstaan
met een opmerking.
Laat 't nu eens uit zijn, om het
predicaat R.K. te binden aan zuiver
economische of commerciëele instellin
gen.
Daar doet men de Roomsche zaak
onnoodig ontzaglijk veel schade mede.
Op deze wijze althans wordt het een
op misleidende wijze exploiteeren van
de letters R.K. N. L.
door
JOS BOSHOUWERS te LENT
Te vroeg?
VRAAG Wij hebben reeds 2 kloeken
gezet (deze week) op eieren ^n Wit
Wyandotten, doch men zegt mij nu,
dat het te vroeg zou zijn. Op welke
manier kan ik nu zorgen, dat ze niet
te vroeg gaan ruien
W. te M.
ANTWOORD: Voor de lichte rassen
(Leghorns, Braekels, Ancona's, Minor
ca's) is het nog te vroeg, maar voor
de Wyandottes is het na m.i. een zeer
geschikte tijd. Laat ze maar praten.
De practijk zal uitwijzen, dat u ver
standig gedaan heeft. De kuikens zullen
nu in de eerste helft van Maart ter
wereld komen. Wyandottes zijn door
gaans 7 maanden oud, voor ze beginnen
te leggen. Ze gaan dus normaal in
October aan den leg. Dat is niet te
vroeg, althans niet voor de zwaardere
rassen. Die vallen lang zoo gauw niet
in de lichten rui als Leghorns b.v.
Kijk maar eens naar de rapporten van
de Legwedstrijden.
Mochten uwe Wyandottes echter zoo
vlug doorgroeien dat ze reeds heel wat
vroeger aan den leg dreigen te gaan,
dan kunt u wel wat remmen, door ze,
op den leeftijd van 5 maanden te be
ginnen, nu en dan eens in een ander
hok te Jaten overnachten, en ook door
ze eiwitrijk voer (goed ochtendvoer) te
onthouden.
Maar nog eens, ik geloof dat het niet
noodig zal wezen Integendeel, uw
vroegbroed zal u veel genoegen en
voordeel bezorgen.
Van de lichte rassen moet u nog een
goede maand wachtefi, althans wanneer
het gaat om de win terproductie. Wij
kennen iemand in onze gemeente, die
had het vorig jaar in de eerste helft
van Augustus reeds pl.m. 300 jonge
W.L. aan den leg. Die hebben tot tegen
den winter een groot aantal, nog be
trekkelijk dure eieren (herfsteieren)
gelegd, doch loen vielen ze in den rui.
Alsnu trad natuurlijk een vrij lange
rustperiode in, maar daar was het dien
eigenaar ook om te doen, want hij
wilde die heele schare gebruiken als
fokdieren, d.w.z. legsters ven broed-
eieren.
Deze dieren zijn nu niet verzwakt
door een langdurige, vlak voorafgaande
winterleg. De eieren zullen dus krach
tige kiemen bevatten.
Te vroeg gebroede Leghorns vallen
veel eerder in den ontijdigen rui dan
de zwaardere rassen.
Goed succes 1
in één nacht door het gebruik van Akker's
Kloosterbalsem, de wondere balsem die U
als 't ware een nieuwe huid zal geven.
Inwrijven met
bijt niet, doch verzucht!
Beroemd huismiddel bij schrale en ge
sprongen huid, winterhanden, wintervoe
ten, kloven, wonden, open plekken, uitslag
Per groote pot van 20 gram 50 cent. Alom verkrijgbaar.
Pot'en v. 50 gram fl.en 100 gram f 1.75 nog voordceliger'
Fokken van kuikens.
VRAAG Waarom is het aan te raden»
de kuikens afzonderlijk op te fokken
't Is m.i. nog al bezwaarlijk vanwege
de kosten en de meerdere moeite. Als
u het niet bepaald afraadt, ga ik er
niet toe over. W. te M.
ANTWOORD Kijk eens hier. Ieder
jaar sterven er in ons land een massa
kuikens aan een wormziekte, die men
cocciodose noemt. De diertje krijgen
dan witte diarrhee, die als een krentje
aan den aas vastkleeft, worden dik en
rond, laten de vleugeltjes hangen,
krijgen witte snebjes en slaan soms te
wiebelen als iemand die te veel ge
dronken heeft. Deze wormen (cocci-
diën) zitten ook wel in de oudere dieren,
de hennen, doch doen daar voor die
beesten weinig kwaad, ze kunnen er
tegen, doch ze brengen de ziekte over
op de kuikens, die er NIET tegen
kunnen. De meeste gaan dan ook
spoedig dood. Zulke besmette kippen
leggen als de andere, pikken ijverig
voedsel, doch zijn niettemin hoogst
gevaarlijk voor de jonge garde. Men
noemt ze smelstofdragers. Door de
kuikens dus afzonderlijk groot te bren
gen, loopt men veel minder risico.
Als de kuikens tegen de 2 maanden
oud zijn, is het grootste gevaar ge
weken.
Gras in de rennen.
VRAAG Ik heb een groote ren, die
ik wilde bezaaien met gras of klaver,
of beide gemengd. Wat vindt u het
beste? Wanneer zou ik dat doen?
W. te M.
ANTWOORD Dat is vraag nommer
3 van u. Ik vind ze echter even prac-
tisch als de eerste twee. M.i. vat u de
zaak serieus op. Mijn advies is te
nemen uitsluitend witte klaver, en
deze dicht te zaaien. De volgende
maand is daar een geschikte tijd voor,
Witte klaver, z.g. steenklaver, wordt
niet lang, daar zij over den grond
loopt. Roode klaver wordt wel lang,
moet dus gemaaid worden, anders zui
len de kippen na regen en mist er
veel te nat worden, en na het maaien
krijg je eerst dorre stengels, vooral als
't lang droogt.
Met witte steenklaver hebt u altijd
jong groen en hoeft u niet te maaien
Ook krijgt u er veel eerder het terrein
dicht door bezet, met wat men wel
noemt, een «gesloten nerf.*
Klaver is gemakkelijk verteerbaar
en heeft bovendien een zeer hoog
eiwitgehalte. Naast seradella is witte
klaver wel het beste groenvoer voor
kuikens, en ook voor volwassen hoen
ders.
N. B. Raadpleeg de advertenties in
dit blad, inzonderheid die, waarbij een-
daagskuikens of broedeieren worden
aangeboden van dieren met goede af
stamming. Als wij eene keukenmeid
moeten hebben, kiezen wij ze steeds
uit die welke voorzien zijn van goede
getuigen, niet waar? Weten wij er
niets van, dan alleen dat ze een aardig
kopje heeft, dan zullen we niet zoo
dom zijn, tot huren te besluiten. Welnu,
zoo dom moeten we ook niet zijn als
we in 't bezit willen komen van goede
hoenders.
We moeten dus hebben broedeieren
van b.v. Wit Leghorns of Barnevelders
v.g.g.v. met andere woorden van kippen
afkomstig uit erkende inrichtingen, als
Horst, Beekbergen e.d.
Uw Eerste Gedachte
bij Ontvellingen en Huidwondjes moet
zijn PUR0L. Dit verzacht en geneest
spoedig. 4