5wïïLSï Weekblad voor VENRAY, HORST en Omstreken, a's»-,
Provinciaal Nieuws.
Dit nummer
bestaat uit twee bladen
H. APOLLONIA,
Kerkelijk Leven.
De
Katholieke Staatspartij
blijft één.
De Kippenhouderij
op het pfatteiand
Het Mirakelspel .,Twee Moeders"
Zaterdag 7 Februari 1925 46e Jaargang No. 6.
jpeëlWmaas
PER KWARTAAL: ■■■BH WBSsÊSÊBm BBaBBHB ■nHUi mmam w nu PRIJS DER
ADVERTENTIEN
^roZu^S'sc0 Uitgave van FIRMA VAN DEN MUNCKHOF, VENRAY - Telefoon 81.
TER EERE VAN DE
Patrones tegen mond- en tandpijn.
(9 Febr.)
Voor de wreede beulen slaat daar
Apollonia de Maagd,
Gaarne biedt zij ziel èn lichaam
Als haar God dil offer vraagt.
Tot den marteldood verwezen,
Tot der vlammen helsche pijn,
Geeft zij vrij en blij haar leven,
God zal haar belooner zijn 1
Vol ontroering klinkt haar stemme
«Waarom langer mij gespaard
»God den Heer blijf ik getrouwe,
»Trouw zoo lang ik leef op aard."
En de heulen slaan haar tanden
Uit haar engelreinen mond;
Moedig vliegt zij in de vlammen,
Wijl haar mond God lof verkondt.
Apollonia, heldinne,
Sieraad uit der maagden rij,
Wonderschoone martelroze,
Groot voor God den Heer zijt gij I
Bid voor ons en leer ons strijden,
Lijden voor ons heilig g'loof,
Dat noch wereldmacht, noch Satan
Ons den schat des Gelool's ontroov'.
8 Februari. Zondag Septuagesima.
PAARS. Tweede gebed ter eere van
den H. Joannés de Matha. Geen Gloria
Credo Prefatie der Allerheiligste Drie
vuldigheid.
In hare liturgie van dezen dag en
van geheel deze week herinnert de
Kerk ons aan het Scheppingswerk en
tevens aan de eerste zonde van hel
menschdom, waardoor onze stam reeds
in zijnen oorsprong (want alle menschen
stammen af van Adam) het vergif van
den geestelijken en lichamelijken dood
indronk. (Gevolgen der erfzonde zijn
immers dood van het bovennatuurlijke
leven der ziel en de dood van het
natuurlijke leven dat de menschen
eenmaal zullen sterven). Tengevolge
van die eerste, door erfenis voortgezette
zonde is de mensch voortdurend van
stervensgevaar omgeven zijn leven is
een strijdperk geworden, waarin hij
onophoudelijk moet strijden om de
eindoverwinning over de zonde en zich
zeiven moet behalen (Epistel); hij
moet het eeuwige leven met veel arbeid
verdienen. (Evangelie) Uit zich zeiven
is hij daartoe niet in slaat maar de
Heer is zijn helper en daarom roept
hij uit de diepten zijner ellendon tot
God, en vertrouwt vooral op de heil
zame kracht van het II. Misoffer,
waarvoor hij den Heer lofzingt.
De H. Joannes de Matha, waarvan
wij heden de gedachtenis vieren, slichtte
de orde der Trinitariers, wier doel hel
was de christen slaven, die onder het
juk der ongeloovigen zuchtten, te ver
lossen (f 1213).
9 Februari. Maandag. H. Cyrillus.
Bisschop van AlexandrieBelijder en
Kerkleeraar. WIT. Tweede gebed ter
eere van de H. Apollonia Derde gebed
voor den Paus. Gloria Credo gewone
Prefatie.
De H. Cyrillus was de ziel der Kerk
vergadering van Ephese, waarin de
ketterij van Nestorius (die leerde, dat
in Christus twee personen waren een
goddelijke en een menschelijke persoon,
en dat Maria niet de moeder van God
was) veroordeeld werd en het goddelijk
moederschap van Maria plechtig werd
bevestigd (f 444).
Om de vrijmoedigheid, waarmede de
H. Apollonia voor Jezus Christus ge
tuigde, sloegen de beulen haar met
zooveel woede in het aangezicht, dat
de tanden haar uit den mond vielen.
Daarom roept het godvruchtig vertrou
wen der geloovigen hare hulp in tegen
de tandpijn (f 365).
10 Februari. Dinsdag. H. Scholastica
Maagd. WIT. Tweede gebed voor den
Paus. GloriaGeen Credogewone
Prefatie.
De H. Scholastica was de tweeling
zuster van den II. Benedictus. Zij stond
aan het hoofd eener kloostergemeente,
die den regel van haren heiligen
Broeder er ordestichter volgde. Deze
zag hare schoone ziel, van de boeien
des lichaams los gemaakt, in de ge
daante eener duif ten hemel stijgen.
11 Februari. Woensdag. Feest der
verschijning der Onbevlekte Maagd te
Loiirdes. Tweede gebed voor den Paus
Gloria Credo Prefatie van Onze Lieve
Vrouw.
Vandaag herdenkt de kerk de ver
schijning der H. Maagd te Lourdes,
waarbij O. L. Vrouw de woorden sprak
»Ik ben de Onbevlekte Ontvangenis"
zonder den vlek der erfzonde ont
vangen). Lourdes is sedert die gebeur
tenis, als het meest bevoorrechte van
Maria's heiligdommen, een plaats van
overvloedige geestelijke (hoeveel bekee
ringen 1) en lichamelijke (hoeveel ge
nezingen gunsten voor de kerk
geweest.
12 Februari. Donderdag. De 7
heilige stichters der Sorvieteii van de
H. Maagd Maria. WIT. Tweede gebed
voor den Paus; Gloria; Geen Credo.
Gewone Prefatie.
Heden viert de kerk de zeven heilige
manr.en van Florentie, die in de 12de
eeuw (11001200) den grondslag legden
van eene orde, die zich bijzonder aan
het herdenken van Maria's smarten
moest wijden.
13 Februari. Vrijdag. Van den dag.
PAARS. (Zwart). De H. Mis als ver
leden Zondag, zonder Gloria en Credo;
Tweede gebed a Cunctis Derde gebed
voor de geloovige zielen (Fidelium)
4de gebed naar keuze van den priester.
Gewone Prefatie.
14 Februari. Zaterdag. H. Mister
eere van O. L. Vrouw (te vinden bij
de Votiefmissen ter eere van de II.
Maagd van Lichtmis tot den Advent).
WIT. (Zwart)Tweede gebed ter eere
van den H. ValentinusDerde gebed
Ier eere van den II. Geest; Vierde
gebed voor den PausGloriaGeen
Credo; Prefatie ter eere van O. L. Vr.
De H. Valentinus, waarvan wij heden
de gedachtenis vieren, was Romeinsch
Priester. Met andere christenen bewees
hij de martelaren groote diensten, totdat
ook hij werd gevangen genomen en
met het zwaard gedood (f 270).
De Misklecren II.
Gelijk we schreven, zouden we, bij
het beschrijven der miskleeren, eerst
zeggen, wat het vroeger was vervol
gens, welke zinnebeeldige beteekenis
men er nu aan hecht en hoe ze nu
gebruikt worden ten slotte, hoe ze in
verband worden gebracht met hel lijden
des Ileeren, omdat immers hel H. Mis
offer is de vernieuwing van het Kruis
offer.
Bij hel opdragen van het H. Misoffer
heeft de priester noodig een zestal
kleeren of kleedingstukken.
I. De AMICT, (van het latijnsche
woord amicire omhullen) is een
linnen hals- of schouderdoek, welke bij
alle klassen en standen d.er Romeinen
in gebruik was en onder het opper
kleed werd gedragen tegen veront
reiniging daarvan, door zweeten en
tevens ais beschutting van keel en hals
tegen de koude.
Somtijds wordt het boven op het
opperkleed der priesters kazuifel)
gedragen, gelijk nu nog door de order
geestelijken met kappen (b.v. Francis
canen); meestal er geheel onder.
Wanneer de bisschop, bij de sub
diakenwijding, den amict over het hoofd
van den wijdeling trekt, zegt hij«ont-
vang den amict, zinnebeeld van de
beheersching der tong". Bij het
aantrekken legt de priester enkele
oogenblikken den amict op het hoofd
en bedekt dan schouders, rug en borst
ermee, ondertusschen biddend »Plaats
o Heer, op' mijn hoofd den helm des
heils tot afweer van alle duivelsche
aanvallen".
Nog vele andere zinnebeeldige ver
klaringen worden er gegeven in ver
hand gebracht met het lijden des
Heeren, stelt hij voor den doek, welke
's nachts den Zaligmaker voor de oogen
werd gebonden door de soldaten.
(«Profeteer ons Christus, wie is hetdiè
U geslagen heeft?") terwijl de twee
linten, waarmee de priester hem vast
maakt, dan beteekenen de koorden,
waarmee Jezus gebonden was, toen men
Hem den kaakslag gaf.
II. De ALBE (van het latijnsche
woordje albus wit) is een wit, lang,
tot aan de voeten reikend, van mouwen
voorzien, onderkleed. Het behoorde tot
de daagsche kleeding der Romeinen.
In den beginne werd het door alle
geestelijken gedragen, later alleen door
de hoogere wijdelingen bij het H. Mis
offer (priester, diaken, subdiaken). Ook
wérd het gedragen door hen die op
Paasch-Zaterdag met het pas-gewijde
doopwater werden gedoopt en tot
's Zondags na Paschen (beloken Paschen)
bleven ze in die witte gewaden, teeken
van reinheid en vreugde, rondloopen.
De H. Joannes zag de uitverkorenen
in den hemel, slaande voor den troon
en het aanschijn van het Lam Gods,
gekleed in witte kleeren en hem werd
bekend gemaakt, dat het degenen waren,
die lulnne kleederen hadden wit, rein
gewasschen in het bloed van het Lam.
Zoo bidt de priester bij het aantrekken
van dit kleed «Reinig mij, o Heer en
zuiver mijn hart, opdat ik in het bloed
van het Lam gereinigd, de eeuwige
vreugde moge waardig zijn". Toege
past op het lijden des Heeren, stelt
het voor het iange, witte spotkleed,
dat Jezus door den valschen, wreeden.
Koning Herodes werd omgedaan (en
dat gedragen werd hij de Joden door
de melaatschen en de krankzinnigen.)
III. De CINGEL (van het latijnsche
woord cingulum is gordelriem) is een
lang, wit koord of band. Het werd
door de romeinen gebruikt om het
onderkleed op te binden. Zoo ook nu
om de albe op te binden.
Het omgorden der lendenen heeft in
de II. Schrift de beteekenis van zich
gereed maken tot den strijd, tot den
arbeid, tot de reis en beteekent dus
den strijd, dien de priester heeft te
voeren in den dienst van Christus; den
arbeid, welken hij in den wijngaard
des Heeren heeft te verrichten. De len
denen worden ook beschouwd als de
plaats, waar de slechte hartstochten
wonen en wroeten; daarom beteekent.
het omgorden der lendenen het be
teugelen der booze hartstochten, het
bewaren der kuischheid, der reinheid
welke de priester vooral moet bezitten
bij het dagelijksch slachtofferen, eten
en drinken van het Lichaam en Bloed
des Heeren. Daarom bidt de priester
bij het omdoen van den cingel: «Om
gord mij, o Heer, met het koord van
reinheid en doof in mijn hart de on
heilige hartstochten uit, opdat in mij
verblijve de deugd van zelfheheersching
en reinheid". Toegepast op het lijden
van Christus beteekent de cingel de
koorden, waarmee de Zaligmaker ge
bonden werd.
Den volgenden koer over de nog
drie overblijvende kleedingsslukken,
hij het opdragen van het H. Misoffer
gebruikelijk.
Maar bovenstaande leert ons reeds
overduidelijk, hoe schoon, tot welke
leering en slichting, met welke nauw
keurigheid onze Moeder de H. Kerk
alles in haar eeredienst of liturgie
heeft geregeld en voorgeschreven.
De Vrijdag en Zaterdag te Utrecht
gehouden vergadering van de Katho
lieke Staatspartij werd met groote zorg
tegemoet gezien. Het scheen, dat de
Katholieke Partij opnieuw door een
crisis heen moest. Van de bondsver
gadering werd gevreesd, dat zij hel
sein zou worden voor het verbreken
der eenheid en ten andere zijde waren
Michaëlisten zelfs hang voor uitzetting.
Maar het tegendeel geschiedde.
De vergadering is als een feestdag
geworden. De hechte eenheid der Ka
tholieke Partij is er opnieuw bezegeld.
Meeningsverschillen werden broeder
lijk opgeheven, allerlei vroeger inge
diende voorstellen en moties zijn zon
der meer opgeborgen en zonder eenige
bespreking werd onder luid applaus
het voorstel aangenomen, waarover de
beide besturen van den Algem.
Bond en van St. Michael het met
prof. Aengenent als bemiddelaar eens
waren geworden.
De instelling van hel lichaam, dat
volgens het communiqué over de on
derhandelingen met prof. Aengenent
de politieke vraagstukken zal bespre
ken, werd in beginsel aanvaard.
De uitwerking werd toevertrouwd
aan een commissie. Haar leden waar
borgen een degelijken arbeid, die na
de wederzijdsch gebrachte offers onge
twijfeld tot een homogeen voorstel zal
leiden.
St. Michaël houdt als landelijke or
ganisatie op te bestaan, Plaatselijke
studieclubs kunnen blijven bestaan als
voorheen. Ook kunnen kiescomité's
worden opgericht voor de rijkskies
kringen of de groepen van rijkskies
kringen. Deze consequentie van het
nieuwe kiesreglement werd in onder
ling vertrouwen ten volle aanvaard.
Zoo eindigde deze episode in ons
staatkundig leven, die als een worste
ling om de eenheid is gekenmerkt,
zonder overwinnaars en zonder over
wonnenen. Moge ook de R.K. Volks
partij nu eindelijk de uitgestoken hand
aanvaarden.
Een tweede gewichtig feit van deze
bondsvergadering was de vaststelling
van het Program van Actie voor
a.s. verkiezing.
Het ontwerp heeft eenige wijzigin
gen ondergaan, waarmede de ontwer
per, dr. Nolens, die het ter vergadering
zelf verdedigde, instemde.
Wij melden het definitieve program
in het tweede blad. Ook dit program
getuigt, hoe gemakkelijk men elkaar
over en weer heeft gevonden. Met
algemeene stemmen werd het aan
vaard.
De Katholieke Staatspartij kan thans
zonder zorg de Tweede Kamerverkie
zing tegemoet gaan.
Zij staat er in de blinkende wapen
rusting harer beginselen, de banier
van haar program voor zich uitdragend
en opmarcheerend met gesloten ge
lederen, waarin elk katholiek een
plaats is aangewezen.
En thans aan 't werk.
In de eerstvolgende maanden moet
veel gebeuren, om de lijst van dr.
Nolens in Limburg weer een schit
terende overwinning te bezorgen. N.K.
door
JOS. BOSHOUWERS te LENT
Ontijdige rui.
VRAAG Van mijn Barnevelders, die
in December goed hebben gelegd,
in November ook al zijn er nu 3 in
den rui gevallen. Is dat geen ongewoon
verschijnsel om dezen tijd van 'tjaar?
Waar kan dat aan liggen
B. te M.
ANTWOORD. Het ontijdig in den rui
vallen kan de volgende oorzaken heb
ben le. Verplaatsing van het eene hok
in een ander; 2e. langdurige enge op
sluiting, nadat de dieren eerst ongestoord
los hadden geloopen3e. ziekelijke
toestand; 4e. gebrek aan eiwitstoffen
(dus prima ochtendvoer) nadat de kip
pen reeds een flinken leg achter den
rug hebben. Ik raad u aan, volop
groenvoer te geven, prima eiwitrijk
ochtendvoer, waaronder een snuifje
bloem van zwavel en te zorgen, dat de
dieren veel moeten arbeiden, om het
hardvoer machtig te worden.
Broeden.
VRAAGWij willen dit jaar uit
sluitend Wit Leghorns broeden. Wan
neer denkt u dat het de allerbeste tijd
is om de kloeken te zetten Ik zet
deze altijd op den grond in een bakje
zonder bodem, waarin ik een graszode
ten onderste boven drukte. Steeds kwa
men de eieren bij mij voldoende uit.
Vindt u deze manier ook niet goed?
Zoo ja, dan kunt u ze in Peel en Maas
misschien aanbevelen. B. te M.
ANTWOORD Wit Leghorns zijn
ongeveer een half jaar oud, eer ze aan
den leg komen. Wij hebben ze het
liefst legrijp in de laatste helft van
October, dus tegen Allerheiligen, omdat
deze niet licht in den rui vallen. De
geboortetijd der kuikens kan dus zijn
in de laatste helft van April. Neemt u
eieren van dieren met bekende afstam
ming, dan kan het nog wel wat later
ook, omdat de beste legsters doorgaan
ook eerder legrijp zijn.
Van einde Maart tot half April is
m.i. daarom een zeer geschikte lijd om
W. Leghorn-eieren onder de kloek of
in de machine te leggen.
Het verheugt me, dat er den laatsten
tijd in Peel en Maas steeds meer
advertenties komen, die betrekking
hebben op pluimveeteelt. Vooral die
advertenties lees ik met genoegen,
waarbij tevens de afstamming wordt
aangegeven. Daar moet u eieren halen.
De afstamming toch speelt een groote
rol. Het fokstation te Horst heeft al
wat dieren met goede afstamming de
wereld ingezonden. Natuurlijk met als
gevolg, dat de productie der toornen
steeds meer stijgende is.
Bij iemand, die fokmateriaal van
Horst of andere erkende inrichtingen
heeft, daar moet men broedeieren
halen, ook al betaalt u er een paar
centen meer.
Dat geld komt dubbel en dwars
terug.
Vroegbroed, dat moeten we hebben.
Merkt u, dat de dieren misschien te
vroeg aan den leg zullen kunnen gaan
dan kunt u altijd nog in tijds wat
remmen, hetzij door de dieren nu en
dan eens in een ander hok te plaatsen
en tijdelijk, hetzij door minder eiwit
rijk voer te verschaffen.
Vroeg geborenen en dan niet te
veel geforceerd in den groei dat
geeft het meeste voordeel.
Broedmachines.
Ook advertenties van broedmachines
lees ik tot mijn genoegen in dit blad.
Het kunstmatig broeden neemt steeds
meer toe en dat is ook geen wonder.
Er zijn aan het «machinaal" broeden
zooveel voordeelen verbonden voor
groote kippenhouders, dat deze ver
standig doen eene goede machine aan
te schaffen.
't Is voor groote toornen de eenige
manier om zeker op tijd een voldoend
aantal kuikens te krijgen.
Al krijgt men maar 50 percent kui
kens, dan nog is eene broedmachine
voordeelig. Rekenen we eens, dat 100
broedeieren f 15 kosten, dat er 50
kuikens uitkomen en dat er aan pe
troleum per 100 eieren f 2.50 besteed
is, dan kost ieder kuiken nog slechts
35 cent. En men weet dan wat men
heeft, daar men broedeieren kan halen
waar men wil en men heeft ze
op tijd en wat ook een groot voordeel
is veel te gelijk.
Men stare zich dus niet blind op de
eieren, waar geen kuikens uitkomen,
doch lette enkel op de kuikens, die
wel komen.
Wie veel kippen houdt, kan op den
duur niet zonder broedmachine. Anders
komt hij ieder jaar te laat. Vergeet
ook niet, dat broedmachines en kunst
moeders geen voedsel noodig hebben,
gelijk kloeken en je zult me toegeven,
dal aan het kunstmatig broeden groote
voordeelen verbonden zijn.
Ik vertrouw, dat de advertenties,
waarbij machines en kunstmoeders
worden aangeboden, niet tevergeefs
geplaatst zullen zijn.
Kippenhouders, leest de advertenties
van Peel en Maas aandachtig door en
profiteert ervan.
Onze flinke, schoone Venraysche
Maria-Vereeniging doe' veel, veel goeds
in haar dapperen strijd tegen drank
ellende. Zij doet het zonder luidruchtige
drukte, gaat kalm maar zeker haren
weg naar het voortreffelijke Doel.
Eens in het jaar, op of omstreeks
den Maria-dag van 2 Februari roept de
Maria-Vereeniging hare talrijke leden
bijeen om te genieten van een mooi,
verheffend tooneelspel. En wieeenigs-
zins op de hoogte is, die weet: met
welk eene zorgvuldigheid de Vereeniging
wikt en weegt voordat zij de beslissende
keuze doet. Maar dan ook blijkt de
keuze uitstekend te zijn
Het Mirakelspel «Twee Moeders",
dat Zondag 8 Februari voor de leden
zal vertoond worden en den dag daar
op, Maandag 9 Februari, voor het
publiek, is een spel van teere, haast
te teere schoonheid. Het is volstrekt
niet geschikt voor menschen die alleen
smaak vinden in grollen en rauwe
grappen. Het is een stuk voor het
geloovig en fijn-voelende gemoed. Het
is een stuk in dien geest gelijk onze
voorouders ze zoo gaarne zagen op
voeren op open pleinen, zooals Eindt,
Zandakker enz.
Degene in Venray, wien niemand de
eer zal betwisten van de beste tooneel-
regisseurs te zijn, heeft bereidvaardig
ook de regie van dit fijne stuk op zich
genomen. De schitterende costuums
worden geleverd door eene eerste klas
firma.
Als in vroegere eeuwen een Mirakel
spel was opgevoerd, kondigde de spel
leider af«nu gaan wij een klucht
spelen". Zoo ook hier. Behalve het
Mirakelspel in vier bedrijven, »Twee
Moeders" zal worden ten beste gegeven
het leuke jolige Kluchtspel in drie be
drijven »De Vliegmachine" Ook nog
de Voordracht met ritmische dansen
Visschersmeisjes van Helgoland".
Voorwaar een pracht-programma
Wij durven dan ook met vastheid
voorspellen dat de liefdadigheids-uit
voering van Maandag a.s. zich in een
buitengewoon druk bezoek zal mogen
verheugen.
Eere aan Venray's kunstminnende
Maria-Vereeniging I
VENRAY, 7 Februari 1925.
Het groote getal priesters, dat Ven
ray reëds leverde, is wederom met een
vermeerderd.
Zondag 1 Febr. werd te Lafayette
in Louisiana U S.A. priester gewijd
onze oud-dorpsgenoot, de Weleerw.
Heer Jean Kemps.
Morgen Zondag zal Z.Eerw. de plech
tige Eerste H. Mis opdragen in de
parochiekerk van Gretna, alwaar onze
oud-dorpsgenoot, de Zeereerw. Heer
Piet Wijnhoven pastoor is, en ver
schillende Venrayers werkzaam zijn.
De Weleerw. Heer Kemps, die reeds
benoemd is tot kapelaan te Lafayette,
hoopt in den a.s. zomer zijne eerste
H. Mis te komen opdragen in de
parochiekerk zijner geboorteplaats.