Missie-TiatoQ&stilliag
Venray's Missiedagen
Missielied.
Weekblad voor VENRAY, HORST en Omstreken.
cn Lichtbeelden-voorstellingen over de
Missie van China, Zuid Chansi
Wissiearbeid der
Katholieke Kerk.
Dan wordt 't tijd!
16, 17. 18 en 19 Februari.
in het Patronaatsgebouw „Sint Antonius".
TENTOONSTELLING
2. Lichtbeeldenvoorstelling over China
Algemeens Vergadering
Zalerdag 16 Februari 1924
4Pe Jaargang No 7
ABONNEMENTSPRIJS
PER KWARTAAL
voor VENRAY 65 c.
franco per post 75 c.
voor het buitenland
(bij vooruitbetaling) f 1,30
afzonder!, nummers 5 c.
PEEL EN MAAS
Uitgave van FIRMA VAN DEN MUNCKHOF, VENRAY. Tel. No. 51
PRHS DER
ADVERTENTIEN
1—8 regels 60 c:
elke regel meer 7*/» ci
Advertentiën bij abonn-
ment groote reductie.
verlangen aan allen de eeuwige zaligheid
ie brengen door het geloof.
Nu is het eenmaal God's bestel dat het
heil komt tot de menschen, door de men
9chen, daarom is het ook God's wil dat
ij Hem verkondigen aan degenen die
Hem niet kennen.
De diepste grond der missiegedachte,
die ook de oorsprong is van den missie»
arbeid der ke«k lig: alzoo in God's liefde.
Het apostolaat is een eisch van den zalig»
makenden wil God's die het heil van alle
menschen beoogt. De wereldmissie is dan
ook een eisch «Ier volstrekte waarheid van
Christus godsdienst Een godsdienst die
geen missie heeb--geeft zich zelf prijs.
PROGRAMMA:
I.
van een uitgebreide collectie Chineesche afgodsbeelden, waaronder zeer oude
en merkwaardige: borduurwerken op zyde; roldoeken, schilderyen o.a. do
drie bekende van Mgr. Hofmans; kleedingstukkcn en cloisonné-wcrk, mu-
alekin9trumenten, boeken, allerlei gebruiksvoorwerpen, een bruidstoet, Chi-
ueeselio stadspoort in miniatuur enz. enz
Geopend en gratis toegankelijk voor Venrav en omstreken:
ZATERDAG 16 Febr. nam. 2 uur Opening voor genöodigden, daarna voor
T publiek van half vier tot half zes en van half zeven tot acht uur.
ZONDAG 17 Febr. van 9—10 en van kwart na elf tot half een; nam. van
2—3 uur en van half vier tot vijf en van half zes tot half acht.
MAANDAG 18 Febr. tussclien negen en half twaalf voor schoolkinderen
jongens; nam. van 2 tot half vijf en van 5 tot half acht voor volwassenen.
DINSDAG 19 Febr. van 9 lot half twaalf voor schoolkinderen meisjes
ZATERDAG half zes voor de schooljeugd,. Patronaatsjongens, kinderen van
St.. Jozef. Verzoeke een dubbeltje mede te brengen. 96
ZONDAG en MAANDAG om half acht voor volwassenen. Entrée 20 ct.
Wijze Roomsche BHjdschap.
Mannen en vrouwen van Roomschen bloede,
Daverend sch.U'er ons lied, keer op keer.
Jongens en meisjes, juicht blij te moede
't Geldt Godes glorie, Zijn roem en Zijn eer.
D'eer van Gods Kerk. deer van ons allen,
D'eer van'ons h -ilige Roomsche ge oof.
Wat ons ook lokke, wij Christus' vazallen,
Blijven Hem trouw, vooral 't andere doof.
Wat ons ook lokke. wij Christus' vazallen,
Blijven Hem trouw, voor het and're doof.
Venray is fier op zijn kloeke Zonen,
Fier op zija Dochters Vroom Heldengeslacht,
Die door hun daden der were d toonen
Grootheid van ziel apostolische kracht.
Kracht door 't Geloof, 't Roomsche. het sterke.
Kracht door de Liefde die wonderen doet.
Die voor Gods eer en voor d'eer van Gods Kerke
Offert haar leven, haar goed en haar bloed.
Die voor Gods eer en voor d'eer van Gods Kerke
Offert haar leven, haar goed en bloed.
Mannen en vrouwen van 't Roomsche Venray,
Jongens en meisjes, de handen aan 't zwaard.
Gordt thans de lendenen, op ten strijde
Voor ons Geloof, zijn verbreiding op d'aard',
Heil 't Roomsch Geloof, 't een'ge, het sterke
Heil al zijn Helden Wij volgen hun spoor.
Wij willen bidden en oft ren en werken.
Strijden voor God Christus' Helden gaan voor.
Wij willen bidden en off ren en werken,
SUijden voor God Christus' Kruis gaat voor.
P. Gerl. Royen O. F. M.
Venray heeit dan 16, 17 en 18 Februari
zijn missie-avonden en zijn missie-tentoon
stelling
Werkelijk ren prachtige gedachte Aan
hem die deze gedach'e tot tastoare w« r»
kelijkheid heeft gebracht onze erken-e
lykheid.
En waarom? Omdat een goed georea*
niseerde missietentoonstelling en missie
avond een der meest geëigende mid-lelen
is om een vurigen missiegeest in de ge-
loovigen op te wekken r-n te onderhouden
De beteekenis van zulk een roissteavond
bestaat dan op de eerste plaats niet in
bet enthousiasme dat er natuurlijker wijze
voor de missie van uitgaai ook niet in
de krachtige opwekking tot missiesteun.
maar de beteekenis is op de eers»e plaats
hierin gelegen, dat die over tuiging beves»
tigd wordt, de zaak der Missiën is niet
Uitsluitend de taak van rois*ioneerende
Orden en Congregaties, docht het is de
openbare zaak der Katholieke kerk: Het
is de arbeid der kerk. waarin wij baar
overeenkomstig oozen staat moeten helpen^
VVf staan san bet begin van Éten nieuw
tijdperk in de missiegeschiedenis. Nooit
lagen de heidensche landen tot in de
meest afgelegen hoeken voor de Europe
anen zoo open als thans en tegelijk.mogén
wij hiermede vastellen een steeds toe
riemende geestdrif- voor den missiearbeid
der ka h. kerk t>ij de wereld.
Gelukk'gl de missiegedachte is niet
vreemd meer.
Maa' waar ligt de oorsprong veler
christelijke missiegedachte die ook de
oorsprong van den missie»arbeid der
kerk is
Bij dte vraag moeten wij terug naar het
uur waar Christus bevel klook «gaat en
onderwijst 'alle volkeren." En hebben wij
dan den oorsprong? Neen 1 Wij moeten
terug over Be hlehem en het Oude Ver
bod tot de Scheppingwij moeten om tot
den oorsprong der mis-iegedachte te
geraken terug tot diep jn het.wezen der
Godheid zelve, in de afgronden rler
eeuwigheid. Daar in de diepte der gloeien
de liefde, tusschen den Vader*, den Zoon
en den H Geest ligt de missiegedaebte
gegrondvest. Zij is zoo oud als de Godheid
zelve en God is liefde en die liefde stort
Hij uit over den mensch.
Iedere mensch is een voorwerp van
God's oneindige liefde. Ook de arme heiden
die voor hout en steen neerknielt of die
dreigt ten onder te gaan in de afschuwe
lijke zedeloosheid van het heidendom.
Elk van die 879,350,000 heidenen welke
thans op aarde leven, is van eeuwigheid
door God bemind» <en het te Gito's eenfgist
neem nu het missiegebied dat aan de Nederland»
sche Minderbroeders is toevertrouwd. Is bet geen
heerlijk resultaat te kunnen melden dat daar in
30 jaar het aantal christenen vervijfvoudigd is en
het aantal Jkerkjes en kapeltjes van 48 tot 315 is
gestegen en dat der scholen van 34 tot 321. Daar
toe hebben bijgedragen de kleine offertje». Wat
zegt gij
Zoudt gij nu geen offertje willen geven
Weet gij dat er een Bond bestaat die elke week
een olfertje vraagt n.l. 1 cent
Het is de FranciscaaDSche Bond.
Vergeet dan niet uw naam op te geven als lid
voor dien Bond.
Door dat offertje steunt gij den missie-arbeid
der kerk helpt gij den missionaris in het verre
China.
En welke is nu de geschiedenis van
den missie-arbeid der katholieke kerk?
Het eerste tijdperk der katholieke missie
dat van de 1ste tot aan de 4de eeuw
In 3 eeuwen tijds te 'midden van de
wreedste veivolging nemen de landen om
de Middel indscbe Zee het christendom
aan d. w. z. de toen destijds beschaafde
wereld werd christelijk
God's on ioo'gf ondelijke wereldplannen
hadden de vestiging van het ééne Romein-
che Rijk dienstbaar gemaakt aan de
verspreiding van het christendom
Dat eerste tijdperk sloot toen de trotsche
Romein het hoofd boog voor de wateren
des doopsels.
Het tweede tijdperk volgthet middel»
eeuwsche missie tijdperk. Het loopt van
de 5de eeuw tot aan de 16de eeuw.
De Romëinsche wereldstaat was
onder en een der meest raadselachtige
verschijnselen uit de wereldgeschiedenis
greep plaats de volksverhuizing.
Van het Oos'en trekken jeugdige volke
ren naar bet Westen en kloppen aan de
poorten van het godsrijk om binnengelaten
te worden.
Wie heeft hun dien weg gebaand Wie
hen op het juiste gezonden Het goddelijk
plan der wereldmissie.
En wat werd van deze woeste barbaren
horden.
Zij zijn geworden de christelijke cultuur
volkeren van het middeleeuwsche cn
moderne Europa.
Dat is het tweede groote missie tijdperk
hetwelk in 1500 eindigt. Geheel de toen
bekende werëld is katholiek.
Het missie-tijdpe. k van den nieuweren
tijd breekt can; van 1600 tot heden.
Opeens opent zich voor het kath. Europa
een nog orjbelcende nieuwe wereld.
Het is op het einde der 15de eeuw.
groote ontdekkings. elzen nemen een aan
vang.
Had God's Voorzienigheid bij het begin
der tweede periode de heidenen door de
volksverhuizing tot de kerk gezonden,
thans moest de kerk naar de heidenen
gaan.
w Reeds met Columbus gingen de eersle
Franciscaansche missionarissen mede en
meer dan 4 eeuwen werken de zonen der
kerk op een onmetelijk missieveld over
hee! den aardbol; God had dit alles voor
bereid. Hei werk der missie nam een on
gekende vlucht
Maar toen braken tijden van verflauwing
in liefde en verzwakking in het geloof voor
de Emopeesche. Moederkerk aan tijdens
die noodlotdg waren voor de missie. Het
was de tijd van rationalisme, revolulie en
kerkvervolging.
Maar wederom bereidde Hij die de
draden der geschiedenis in de vingeren
houdt, in stilte nieuwe tijden voor.
Daar naderde de moderne tijd. met zijn
uitvindingen, groot-industrie, groot handel
en wereld-verkeer, die voor goed ons de
heidenwereld opende.
Gebeele heidensche grondgebieden zijn
door de koloniale politiek in het bezit der
christelijke mogendheden gekomen.
De missionaris kon met den H. Paulus uit
roepen -mij is de groote deur geopend
I Cor, XVI 9.
En welke zijn de vooruitzichten voor de
toekomst
Het groote moderne missietijdvak is begonnen
en al» dat voltooid zal zijn dan zullen in de
heidenwereld overal groote volkskerken zijn ver
rezen. Daarvoor is borg de ge»chiedeni« van het
missiewerk
Het christendom is noch een Aziatische noch
een Europeesche Godsdienst maar het is de
wereldgodsdienst. Hn waarom i Omdat het voor
den algemeenen wereldgodsdienst de onmisbare
eigenschap beett een wonderbaar aanpassingsver
mogen, gepaard aan strenge vastheid en onver»
anderlijkheid van Jeer. Het is niet als andere
godsdiensten, een godsdienst voer de geestelijk of
zedelijk laagstaande volkeren. Het kaD bestaan
onder eiken hemel, bij alle vormen van bestaan,
van zeden en gebruiken. Het draagt den stempel
van den eenen algemeenen, absoluten wereldgods
dienst op het voorhoofd
Geven wij dan aan d8 volkeren van het Z. en
O. die juist nu in beweging komen een christelijke
cultuur, een christelijke levenswijze en cbriatelijke
levensidealen, dan zullen wij in lam;zamen groei
groote rotsvaste kerken zien ontstaan, daar waar
thans de maebt van het heidendom heerschi.
Dat is de toekomst van den missie-arbeid der
katholieke kerk.
Laat uwe portemonnaie niet thuis
als gij de tentoonstelling bezoekt, of de
lezing met lichtbeelden bijwoont.
Laat iedereen bedenken wat hij mis
sen kan een glas of sigaar, een tram
of autobus een bloem of blouse, en dan
de wereld overwinnen voor God's rijk
waarvan wij dagelijks de komst afbid
den. (Pr. Ger. Brom)
Als in het verre China nog geen
harten genoeg gloeien voor God, is heft
niet, omdat ons hart zoo koel gebleven
is
Zet uw kapitaal bij den Missionaris
uitI Het geeft eeuwige rente!
Op ieder vijf menschen is een ka
tholiek. Die ééne zijt gijBeseft gij
uwe verantwoording ieder katholiek
moet vier niet katholieken lot de kerk
brengen. Ieder vier!
In dien arbeid hebben wij de kerk ie helpen.
Helpen i... Nu de nood rondom on» zoo groot
is.
Zeker, en al ware de oogenblikkelijke toestand
nog slechter dan nog luidt hethelpen zooveel
geholpen kan worden.
Een vraag hoe zou het met od» staan, met
onze cultuur, met on» Christendom indien de
kerk in vroegere eeuwen ook zoo had gedacht
en gehandeld 1
Helpen l... Zeker 1 maar wat richten die be
trekkelijke geriage offers uit
Wat die geringe offers hebben tot stand ge
bracht Als voorbeeld diene één van het moei
lijkste aller missiegebieden Z. en O van Azi».
Hier leven omtrent 12.000 000 katholieken waar
voor 100 jaar de katholieke missie bjjna overal
ït tfo pWnhWifen ypfecwW. En
MISSIES.
- De Orde der Minderbroeders telt de
meeste missionarissen. Van de 11316
hebben zij er 2549. (Statistiek van 1922)
De Nederlandsche Minderbroeders
hebben eigen missies in China (Zuid
Chansi) en in Brazilië (zes bisdommen)
met ongeveer honderd missionarissen.
Ook zijn er van hen werkzaam in het
Heilige Land en in Armenië.
Bezoekt de Missietentoonstelling.
INZENDING UIT CHINA.
Afgodsbeelden, waaronder zeer oude
en merkwaardige. Porcelein enCloisonné
werk. Mooie zijden Borduurwerken.
Drie Ivunstsehilderijen in doek, destijds
door chineesche christenen geschonken
aan Mgr. J. Hofman (overleden in 1917).
Kleedingstukken van een mandarijn,
dame, missionaris, kind, boer, schoen
tjes enz.
Huisraad enz. Een Chineesche stads
poort in miniatuur. Roldoeken e
Bruidstoet voorgesteld.
UIT BRAZILIË.
Meerdere merkwaardigheden: sleenen,
vruchten, dieren (slangen enz.), bloem
stuk uit vogelveertjes, een ander uit
kevertjes, torren vervaardigd enz.
Van de 1600 miliioen menscheo, die
leven op aarde, zijn slechts 300 miilioen
katholiek. Wel zijn er nog een 100 miliioer
Schismatieken eri 150mi lioen Protestanten;
maar zijn deze allen, vooral laatstgenoem
de, ware Christelijk geloovigen
Denk nu eens aanWel 1000 milliorr
menschen missen den direct zaligenden
invloed van Christus' Kerk en Christus'
heilmiddelen.
En toch! Het gebod van den Heiland
luidt„Gaat, onderwijst alle volken"
-Predikt het Evangelie aan alle schepsels."
Zeker, 't is waar, vele volkeren, die
eens gelukkig waren in 't bezit van Chris
tus'Evangelie, hebben m droeve verblin
ding de waarheid van zich gestooten et;
zich geworpen in de kille armen der
ketterij en van het ongeloof.
Maar, is 't Evangelie verkondigd aan
alle volkeren, aan alle schepselen, die
wonen in de woeste binnenlanden van
Afrika, Azië, Australië?
En als 't einde der tijden dan nabij is V
Dan wordt 't tijd I
Dan wordt 't tijd, dat meer, veel meer
Missionarissen uittrekken ter geloofwer*
kondiging.
Dan wordt, 't tijd, dat het ontzaggelijk
werk der wereldbrkeering grootscher en
breeder worde aangepakt.
Dan wordt 't tijd, dat ook de Katholieke
leeken, nog meer dan vroeger, de verwe
kelijking van Christus wil bevorderen door
hun gebed, hun belangstelling en, niet het
minst. door... hun geld.
Ja, door hun geld. In deze wereld gae:
het geestelijke nu eenmaal samen met het
stoffelijke.
De opleiding en het onderhoud van
Priesters-Missionarissen, Missiezusters en
Missie-broeders kost geld.
Kerken en scholen bouwen te midden
der bekeerlingen kost geld.
Goede boeken verspreiden kost g«dd.
Heidensche kinderen vrijkoopen kost
geld.
Chasten onderwij«er9 onderhouden kost
geld.
Het geld is de benzine in de auto der
mtesieactie, ontbreekt de benzine, dan
staat de auto stil en stil staat de gdoofv
prediking.
En dat mag nietl Het wordt immers
juist tijd, dat deze met volle kracht voor
uitgaat.
Burgers en burgeressen van Venray,
dan wordt 't lijd, ook voor U, om geduren
de de komende Missiedagen wat benzine
in de auto te gieten.
Dat zult ge doen. door uw belangstelling
te toonen, door de tentoonstelling tg
bezoeken, door de Missie-lezingen bij te
wonen.
Door uwe hulp en uwe steun zullen
meer Missionarissen uitgezonden kunn» r>
worden, die Christus Jioog gebod vervui
len en licht en warmte brengen aan de
arme heidenen.
En ge weet 't: 't wordt tijd: 't eind';
nadert.
Mannen van hooge heiligheid en groote
wijsheid beweren, dat het einde c.er
wereld niet verre meer is.
Paus Pius X. z.g., de heilige en door
God verlichte Paus, zinspeelde meermalen
op het naderend wereldeinde.
Bij den dood van Lenin, den godde-
loozen tyran van Rusland, meende een
onzer katholieke grootbladen, dat in hem
een voorlooper van den Antichrist was
heengegaan.
Niet zonder reden. Neem een9 het H.
Evangelie ter hand en lee9 daar bij den
H. Mattheus (XXIV. 7) de teekenen, die
volgens den Zaligmaker het laatste oor
deel vooraf zullen gaan „En gij zu t
hooren van oorlogen en geruchten van
oorlogen. Ziet toe en verschrikt niej
want dit alles moet geschieden, maar nog
is :t einde niet daar. Want volk zal op
staan tegen volk, en rijk tegen rijk. en er
zullen pestziekten (d i. besmettelijke ziek
ten) en hongersnooden zijn en aaidöevin-
gen hier en gind». Dit alles nu is het be
gin der weeën.*
Zien we in deze enkele zinnen niet een
beeld der gebeurtenissen, in de laatste
jaren doorleefd
Is dan ongegrond de bewering, dat wij
staa<-' aan 't begin van het einde
Maar... dan wordt 't tijd 1
Waarvoor
Sla datzelfde Evangelie nog eens op en
lees het laatste hoofdstuk. Daar spreek'
Jezus tot zijn Apostelen: „Gaat,onderwijst
alle volken en doopt hen in den Daam des
Vader9 en des Zoons en des Heilig«m
Geestes en leert hen onderhouden atles,
wat ik u geboden heb." En bij S. Marcas
(XVI, 15) j „Predikt het Evangelie aaD
alle schepsels."
Deze opdracht was onmiddellijk gegeven
aan de Apostelen maar in de Apostelen,
die eens zouden sterven en dus het gebod
in z'n geheelen omvang niet konden ver
vul'en. aan hun opvolgers, de Bisschoppen
en Priesters.
Derhalve is het de uitdrukkelijke wil
van Christus, dat zijn blijde en verblijden
de Boodschap gebracht worde aan alle
volden, aan alle schepsete.
En zié nu éette over de wereld-
Nieuwe Missie der Minderbroeders.
De Nederlandsche Provincie der
Minderbroeders, welk reeds twee eigen
missies verzorgt in China (Z.-Chansi
en Brazilië, heeft thans op dringend
.verzoek van Mgr. Jan Olaf Smit ooi-:
in Noorwegen een nieuw missiegebied
aangenomen. Reeds in vroegere eeuwen
hadden de Minderbroeders in Noor
wegen verschillende kloosters van
Observanten, welke echter door de
zgn. Hervorming werden opgeheven
en verwoest. Na bijna vier eeuwen
zullen de Minderbroeders uit Nederland
de traditie der Orde aldaar voortzetten
en het koude Noorden wederom ver
warmen met den serafijnschen liefde
gloed. Het feit, dat de bloeiende Neder
landsche Provincie der Minderbroeders
hare krachten voor Noorwegen afstaat,
is zeker verheugend voor den ijvervol
len Bisschop mgr. Smit, maar tevens
eervol voor de Minderbroeders, die bij
alle zorgen voor twee uitgestrekte
Missiegebieden, ook nog dezen nieüwen
last op zich durven nemen in den
naam des Heeren.
Zuid-Chansi, waar onze Nederl. Min
derbroeders werken, heeft nu 14inland-
sche priesters naast 36 Nederlanders,
en telt 7 groot- en 29 klein-seminaris-
len, terwijl de voorbereidende klas be
volkt is met 37.
iDgezonden Mededeelingea
Wees liever verstandig dan spijtig»
waarom niet heden een flacon Foster's
Maagpillen gekocht? Dit geneesmiddel
wekt de lever op, regelt de vloeiing
der gal, draagt zorg voor goede spijs
vertering en houdt de ingewanden
werkzaam. Dit beduidt rèiner bloed,
betere zenuwen en een helderder hoofd.
Prijs per flacon van vijftig versuikorde
pillen f0.65; in apotheken en drogist
zaken.
van de Paarden- en Vee verzekering
van den Landbouwboml Tenray op
7 Februari 1924.
De Voorzitter Pyls opent de verga
dering en richt een. woord var) welkom
tot dfc aörfwbzi'gte fedhn, vWnrf ttft den