Tweede Blad
Weekblad voor VENRAY, HORST en Omstreken.
De Volkstelling.
De spoorwegellende
iMODEBIADi
Adverteert in dit blad
Een groot Boerenbolang.
Ramp-zalig Nieuwjaar.
.'NIEUWE v j
Gemengd Nieuws.
Zaterdag 1 Januari 1821
41a Jaargang. Ne 1
ABONNEMENTSPRIJS
PER KWARTAAL
voor VENRAY 65 c.
franco per post 75 c.
voor het buitenland
by vooruitbetaling 95 c.
afzondert, nummers 5 c.
PEEL EN MAAS
Uitgave van FIRMA. VAN DEN MUNGKHOF, VENRAT. Tel. No. 51
PRIJS DER
ADVERTENTIEN
van 1—6 regels
elke regel meer
45a
T c.
ring kan bepalen, wanneer de trein
op de plaats van bestemming zal
aankomen.
De op het dienstregelingsbiljet
alsmede de iD de reisgidsen aange»
geven uren van vertrek en aankomst
zijn dan ook zooieer in strijd met de
werkelijkheid,' dat gevoeglijk van
een meevallertje kan worden gespro
ken, indien de trein overeenkomstig
aangegeven uren loopt.
In verband met de aanstaande volkstelling wordt
het navolgende onder de aandacht van de inge
zetenen gebrachtitlV4,ol
Te Venray worden geteld al degenen, die te mid-
dernacht tusschen 31 December 1920 en 1 Januari U0 QStdriD w w
1921 aldaar hunne werkelijke woonplaats hebben, Gaat meD tegenwoordig OD rei8, daQ
ook al zijn zij dien nacht toevallig in eene andere D r, i
plaats of in het buitenland. Allen worden geteld 18 U0t IH6t 00D »Op ÜOOp V£U2 Z6g0D
bij het gezin waartoe zij werkelijk behooren, ook 1 Vorige Week TOisd© 8ChrÜV0r dezes
al vertoeven zij op genoemden middernacht niet j J
in de woning welke dat gezin bewoont. VSD UtrGCüt C; O. Daar ACDStörClaiIl
Voorts worden te Venray geteld degenen, die
door het aanhouden van de vorst de
vaarwaters bevriezen en door strem»
ming van de scheepvaart een nog
drukker goederenverkeer uit den
aard der zaak op de spoorwegen
zeker is te verwachten f
Het is eenvoudig onbegrijpelijk,
dat ondanks al de in de dagbladen, j
geluk en gezondheid uw deel zijn.
op genoemd tijdstip daar aauwezig zijn en niet
elders in Nederland hunne woonplaat» hebben,
dit zal vooral het geval zijn met buitenlanders.
Al de bovenstaanden worden geteld als werkelijk
te Venray woonachtig. Voor hen wordt eene gele
kaart (model A voor mannelijke personen) of eene
witte kaart (model B voor vrouwelijke personen)
ingevuld.
Voor degenen, die elders woonachtig zijnen dus
daar geteld worden," doch die te Venray toevallig
tijdelijk aanwezig zijn, wordt hier ook nog eens
eene kaart ingevuld en wel eene Oranjekaart voor
mannen en eene Rosekaart voor vrouwen. Dit zal
b.v. het geval zijn met kinderen, die elders op
kostschool zijn, doch hier hunne vacantia door
brengen; verder met logé's enz.
Venraysche miliciens worden, onverschillig of zij
al dan niet met verlot zijn, toch te Venray geteld;
voor hen moet dus een Gele kaart worden ingevuld
De kaartea worden voor Nieuwjaar door de
tollers thuis bezorgd. Alvorens de kaarten in ont
vangst te nemen vergewisss men zich of er vol»
doende kaarten in den omslag aanwezig zijn eu
vrage, zoo noodig, aan den teller de noodige
kaarten bij. Daarna legge men de kaarten zorg
vuldig weg in de kast. Op Nieuwjaarsdag contro
leert men aan de hand van bet trouwboekje de
namen enz. voorzoover die op de kaarten zijn
ingevuld, brengt daarin zoo noodig wijziging en
aanvulling en beantwoordt de nog niet ingevulde
vragen met de meeste nauwkeurigheid. Men ga
hiertoe echter niet over dan na nauwkeurige
nalezing der toelichtingen en nadat men er absoluut
zeker van is alles goed te hebben begrepen.
Teneinde vergissingen op de kaarten te voor»
komen zal het voor de meesten het beste zijn de
kaarten onveranderd en oningevuld te laten,
doch op een los papier alle noodige gegevens om»
trent alle gezinsleden en tijdelijk daarin aanwe»
eigen te verzamelen en dit papier met het trouw»
boekje bij de kaarten te leggen, opdat de teller
daarvan aan gebruik maken bij het terughalen
der kaarten en het controleeren en zoo noodig
verder invullen hiervan. Het gezinshoofd verzuime
ook niet alle kaarten te onderteekenen.
Het terughalen der kaarten geschiedt in de
eerste dagen na Nieuwjaar. Men zij den tellers
bij het controleeren der kaarten behulpzaam tn
verstrekke hun alle noodige gegevens.
Ten elotte wordt verwezen naar de overal in de
gemeente aangeplakte publicatie en naar de
toelichtingen (model K), die elk gezinshoofd met
de kaarten thuis krijgt
Overtreding van de voorschriften betreffende de
Volkstelling wordt krachtens artikel 20 dei- wet
van 15 April 1886, Staatsblad 64, gestraft met
hechtenis van ten hoogste veertien dagen of
geldboete van ten hoogste honderd gulden,
Venray 24 December 1920.
Burgemeester en Wethouders voornoemd
O. VAN DE LOO
De Secretaris,
VAN HAAREN,
Aangifte Militie.
De Burgemeester van Venray,
brengt ter kennis van diegenen, die in het jaar
1902 «ijn geboren, dat zy zich in den loop der
maand Januari a.s. moeten aangeven voor de
Militie, ter Secretarie.
Speciaal zal hiervoor zitting worden gehouden
op 6 Januari a.s. en wel voor hen wier namen
beginnen met een der letters AG van 910 uur,
H—M van 10—11 uur, N—Z van 11—12 uur vm.
Voor nadere inlichtingen zie men de publicatie
ten Raadhuize of wende men zich ter secretarie,
Venray, 22 December 1920.
De Burgemeester van Venray,
o. van de loo.
Nieuwjaar zegt men en
tevens heeft men het zekere onder,
pand van die zaligheid klaar de
jeneverflesch. Alcohol is toch immers
overal goed voor, waarom niet voor
je zaligheld.
Maar als het Nieuwe Jaar dan
in het bijzonder de N. R. Ct. als.zoo'n twintig of dertig keer gezaligd
mede in de Tweede Kamer uitge. is geworden, dan is het meestal een
brachte critiek er van eenige verbete- en al rampzaligheid,
ring Diets valt te bespeuren en deEn voor die rampzaligheid vrien.
treinvertragingen veeleer in omvang den, pas op.
Men schrijft aan het Huisgezin
De treinvertragingeD beginnen in
plaats van te verminderen, steeds
nog grooter afmetingen aan te nemen
De toestand is thans eenvoudig zoo
danig geworden, dat, wanneer men
zich op reis begeeft in de meeste
gevallen begint met geruimen tijd
op het station te moeten wachten
alvorens de trein vertrekt.
Is dan eindelijk het heugelijk
oogenblik aangebroken, dan rijdt
vrywel als regel de trein vervolgens
met een kalm gangetje en men moet voldoende verwarmd ware geweest,
zioh nu werkelijk niet verwonderen f In het bijzonder weet de handels,
dat hij meermalen hier of daar wereld mee te praten van de enorme
onderweg plotseling gedurende eeni..schade, die haar berokkend wordt,
gen tijd blijft stilstaan, omdat blijk» jsoms kan zelfs van een financieelen
baar de machine geen voldoenden strop worden gesproken, die op
stoom heeft en eerst op stoom moetrekening dier treinvertragingen is
wordsn gebracht, zoodat men veelal te boeken. En hoe zal de bestaande
op geen stukken na zelfs bij nade» toestand nog verergeren, wanneer
en was op tijd aan het station om
met den trein van 10.26 v,m. te
kunnen vertrekken. De trein vertrok
echter van daar ruim een uur te
laat en daarbij kwam onderweg nog
zooveel oponthoud, dat de trein eerst
te ruim 2 uur n.m. te Amsterdam C.
S. In plaat3 van ten 11.21 v.m., zoo
als de dienstregeling aangeeft, aldaar
arriveerde. Een tweetal bij mij in
de coupé zittende reizigers zouden
dien dag met de Limburgia naar
Zuid-Amerika vertrekken. Bij aan
komst te Amsterdam bleek hun ech.
ter, dat de boot precies op tijd en wel
ten een 1 uur n.m. van daar was
vertrokken, zoodat zij konden achter,
blijven. Die reizigers waren radeloos
Ik raadde buo aan per automobiel
naar IJmuiden te gaan om alsnog
te trachten aldaar op de boot te
komen.
Deze raad werd door hen opgevolgd
en ik boop van ganscher harte, dat
het hun is gelukt.
Dit voorbeeld is slechts een uit de
vele en zou nog met talrijke andere
zijn aan te vullen elk reiniger weet
over ondervonden ongerief te vertel
len. Dit ongerief wordt bovendien
nog verhoogd door de omstandigheid,
dat met dit bijzonder koude weer de
treinen in de meeste gevallen niet
of buitengewoon slecht verwarmd zijn.
Het is een hooge uitzondering als de
coupé's eens behoorlijk verwarmd
zijn en menig reiziger zal wellicht
zijn verkoudheid, misschien wel ziek
te, aan het zitten in zoon onverwarmd
coupé te danken hebben. Heeft men
nu het geluk, dat in den trein door
gangsrijtuigen ioopen of wagens met
zijgang, dan kan men tenminste
daarin nog heen en weer loopeD en
daardoor wat op zijD verhaal komen
waarvan door veie reizigers ook een
gretig gebruik wordt gemaakt.
Eveneens laat vooral den laatsten
tijd ook het licht in de coupé's veel
te weDSchen over. Er kau bijna niet
meer op worden gerekend, zelfs al
reist men in de hoogere klassen, een
courant of tijdschrift in den coupé te
kunnen lezen. Of men heeft steeds
slecht licht of alleen dan voldoende
licht, wanneer de trein op een sta»
tion even stilstaat, doch zoodra zet
deze zich weder in beweging, dan
begint bet licht zoodanig te ver
flauwen, dat men zijn lecteur gerust
kan opbergen, wil meD de oogen
niet bederven. Een goed verlichte
coupé is ook al een uitzondering ge
worden.
De hierboven geschetste omstan
digheden brengen nog veel meer
misère en wei bestaande in financieel
nadeel. Door 't zitten in zoo'n koude
coupé ot bet lange wachten op de
stations wordt menigeen genoopt tot
het doen van uitgaven voor consump
tie enz., die hij niet had behoeven te
doen, wanneer de trein op tijd of
toenemeo. Die critiek is toch zeer
zeker de Directie der Nederlandsche
Spoorwegen niet ontgaan en volgens
de dagbladen zijn dan ook inderdaad
enkele maatregelen door haar ge
nomen. die tot verbetering kunnen
strekken o a. bestaande in het toe»
kennen aan machinisten van een
verhoogde premie voor het zooge-
-iorijden" en in het verminderen van
het aantal rijtuigen in de reizigers
treinen, waar dit zonder bezwaar
voor het publiek zal kunnen geschie
den, maar tot dusverre is van de in
voering dezer maatregelen al bitter
weinig te bemerken.
Het schijnt uitsluitend de tractie-
dienst bij de Spoorwegen te zijn,-
waar de zaken niet geheel in orde
zijn. Men heeft in alle couranten
kunnen lezen, dat als oorzaken der
treinvertragingen worden genoemd
slechte kolen, verkorting diensttijd
van het personeel, het aanstellen van
ongeoefend personeel, het verwisse
len der machines enz. Het moge nu
juist zijn. dat deze omstandigheden
eenigen invloed hebben uitgeoefend
doch de vraag mag ook wel eens
gesteld worden of er aan de leiding
in zake het spoorwegbedrijf niet wat
hapert. Bij bet reizend publiek leeft
althans de vaste overtuiging dat er
met zijn belangen geen rekening
wordt gehouden en de dupe is van
minder gelukkige leiding van
dit bedrijf. Van de met zooveel bom
barie aangkondlgde fusie der spoor
wegen, dat nu de zaken gesmeerd
en op rolletjes zouden gaan loopen
is tot dusverre niet veel terecht ge
komen. Integendeel het publiek heeft
er tot nog toe niets dan ellende van
beleefd en ls er het kind van de
rekening van geworden in alle op
zichten, Minder treinen, door uitscha
keling der concurrentie meer betalen
enz,
Het wordt dan ook werkelyk hoog
tijd, dat het publiek toont,'dat het
niet alles kan laten welgevallen en
eens gaat eischen, Jat er ook met zijn
belangen wordt rekening gehouden.
De spoorwegen zijn er toch ook voor
het publiek en niet het publiek voor
de spoorwegen.
Er zal een krachtigen aandrang op
de Regeering uitgeoefend moeten
worden en door deze op de Spoorweg
directies om verbetering in den toe
stand te brengen óf dat de Regeering
zelf de hand aan deD ploeg slaat en
het spoorwegbedrijf, van zoo ingrij
pend algemeen belang, gelijk in
Duitscbland en België waar de toe
stand oneindig veel beter is, door
naasting in exploitatie neemt, waar
door het publiek tevens verzekerd is
L.S.
Onder dezen titel schrijft het
Boerenbondsblad van 18 Dec. j .l. het
volgende artikel
»'t Is een gelukkig verschynsel
dat er op onze boerendorpen een
drang bestaat naar ontwikkeling. Er
is bijna geen plaats meer van eenige
beteekenls, of er is gelegenheid eerst
tot herbalingsonderwys en dan tot
sociale cursussen en vakonderwijs.
Oeen enkel van deze drie kan gemist
worden. Het eerste, jhet herbalings»
onderwijs, wordt nog maar al te dik
wijls vergeten of verwaarloosd. De
jongens, dit moesten volgen voelen
nog niet de noodzakelijkheden daar
van. Ze zijn dikwijls al te blij, als
ze met hun 12e of 13a jaar -van de
school afzijn. En de ouders zijn
in dit punt soms al niet wijzer.
Eeist na enkele jaren, als de jon
gens willen gaan meedoen met soci
alen of vakcusus, doet zich het gemis
van voldoende voor ontwikkeling
gelden, Ze zijn niet alleen veel ver
geten, maar hebben ook het leeren
verleerd. Nu zijo er wel voorbeelden,
dat dit tekort dooi taai aanhouden
werd weggewerkt, maar 't blijven
uitzonderingen.
Een ander bezwaar voor de noo
dige ontwikkeling is het gebrek aan
voldoende leerkrachten. De onder
wijzer voor het vakonderwijs moet
dikwijls uren ver komen, Dat heeft
vooral in de winteravonden zijn
groote of onvoorkomelijke bezwaren.
Is in die moeilijkheid niet te voor
zien l
Voor enkele jaren was een onder
wijzer met landbouwacle een zeld
zaamheid. Gelukkig is dit veel beter
geworden en de toekomst belooft nog
meer, Als ik goed ben ingelicht zijn
er op het oogenblik nagenoeg hou»
derd onderwijzers, de measten met
hoofdacte, die zich tot het verkrygen
der landbouwacte voorbereiden.
Binenkort zitten we dik in onze
leerkrachten.
't Is nu de zaak van onze school
besturen en gemeenteraden op het
platteland, om daarmee rekening te
houden bij bestaande of toekomstige
vacatureD
Op dorpen, waar het boerenbedrijf
hoofdzaak is, moet het voortaan een
althans grootere invloed kon uitoefe-jonmogelijkheid zijn, dat een onder»
neD, dat er met zijn belangen ookwijzer tot hoofd der school benoemd
rekening is te houden.
DRANKBESTRIJDING
Ingezonden Mededeelingen
Tegen aambeien,
droge of bloedend», weode men Foeter'»
Zalf aan. Deze doet de jeuk en pijn on*
middellijk bedaren, en beeft een bijzonder
heeleod» werking Prfje fl.75 per doos,
alom verkrijgbaar. 6
wordt, die deze bevoegdheid mist
J)it is noodzakelijk voor het vak
t onderwijs.
Het is nuttig voor het gewoon
lager onderwjjs, dat, gewild, den
I goeden invloed van den onderwyzer
Achteruitgang van de nieren.
Een huisdokter verklaard, dat de ergste
gevallen van Diersiekte gevonden worden
bij personen, die te veel hebben gedronken
te zwaar hebben gegeten en een inspannend
leven van baest en drukte geleid hebben.
HJj vergeleek by een ondersoek de nieren
▼an een jongen man van 40 jaren met die
van een onden man 70 jaren. Beiden
droegen de atempel van ouderdom Waar*
om t Omdat bet leven, dat de jongeman
leidde, hem in den bloei van zjjn leven
nieren als van een ouden man bezorgde.
Hoe verduidelijken deze woorden niet al
te dikwjjls de ooreaak vao rugpijn, nrine»
stoornissen, waterzuchtige zwellingen, nier
grnis rbeumatischa aandoeningen, voort»
durende vermoeidheid enz.
Nierziekte wordt als te voorkomen be»
8ohouwd vergoet dit niet. Vermjjd tocht
en kou, wees matig met uw eten en drio*
ken, zorg voor de noodige rust, liohaams»
beweging, ontspanning en slaap en voor
geregelde ontlasting.
Foster's Rugpyn Nieren Pillen zyn een
onsobatbare hulp aan de natuur tot ooder»
houd en herstel van $de werkzaamheid der
nieren. Door d«ze organen bij te staao in
bun taak om bet bloed te zniveren, draagt
dit erkende Diergeneesmiddel veel bij om
de kwade gevolgen van onbedachtzaamheid
tegen te gaan.
Als de nieren verzwakt tyo, versterk ze
dan met Foster's Rngpyu Nieren Pillen.
Zyn zij gezond, wees dan zoo verstand'g
om baar getond te houden.
Foster's Rngpijn Nieren Pillen zyo te
VeDray verkrijgbaar bjj H. J. Heliüg k
1.75 per doos. 39
I VERSCHIJNT 2 X PER MAAND. I
GROOTST AANTAL MODELLEN
voobDAMES-KINDER-ek ONDER
PKLEEDING-HANDWERKF.N raJ
IGRRTISKNIPPflTRONENBLBpt
- Jtos8'»IT6)95CTS.PE»3M«D.(P.Pf 1.05)3
PROEFNUMMER GRATIS.
JflflN HET BUREAU VAN ONS BLRD|
Schrik maar niet besta lezers ik }Q jeze richting zal ondergaaD.
kom u gaen onheilen en tegespoeden1
toewenschen. Integendeel. Ik hoop,
dat het Nieuwe Jaar in alles naar
wecsch mag gaan.
Moogt ge rijk worden als Rot-j
schild, wijs als Salomon heilig al»
Darid, sterk als Samson en moge
Goedkoopere eieren.
Doordat io ons laDd overal buitengewoon
is bygefokt verwacht men in plnimvee*
kriogen na Nieuwjaar ©an groote daling
der eierpryzen.
De prijzen van 1920 znllen beslist niet
meer te handhaven zyn.
Want uitvoer kunnen we voorloopig
niet krijgen en voor eigen land verwacht
men eeD overproductie.
De tijd der gouden eieren sohynt dus
welhaast voorby.
Gelukkig wordt ook bet voer veel
goedkooper.
Moord te Lutterade
Zaterdagüaoht werd te Lntterade nabij
Geleen bet ljjk gevonden van den onge»
huwden landbouwer N. Tummers in 6en
steegje tegenover het station.
De ongelukkige was doodgebloed; hem
was de halsslagader doorgesneden.
De vermóedelyke dader J, T. een neef
van den versiagene werd aangebonden en
ter beschikking van de justitie gesteld.
Het eourantenbedrijf
De Amersfoortsohe Coorant zal na 1 Jan*
niet meer verschijnen. Het blad bestaat
ruim 70 jaar*
Ook de Hoornsobe Courant zal ophou
den te bestaan.