Tweede Blad Weekblad voor VENRAY, HORST en Omstreken. De Volkstelling. De spoorwegellende iMODEBIADi Adverteert in dit blad Een groot Boerenbolang. Ramp-zalig Nieuwjaar. .'NIEUWE v j Gemengd Nieuws. Zaterdag 1 Januari 1821 41a Jaargang. Ne 1 ABONNEMENTSPRIJS PER KWARTAAL voor VENRAY 65 c. franco per post 75 c. voor het buitenland by vooruitbetaling 95 c. afzondert, nummers 5 c. PEEL EN MAAS Uitgave van FIRMA. VAN DEN MUNGKHOF, VENRAT. Tel. No. 51 PRIJS DER ADVERTENTIEN van 1—6 regels elke regel meer 45a T c. ring kan bepalen, wanneer de trein op de plaats van bestemming zal aankomen. De op het dienstregelingsbiljet alsmede de iD de reisgidsen aange» geven uren van vertrek en aankomst zijn dan ook zooieer in strijd met de werkelijkheid,' dat gevoeglijk van een meevallertje kan worden gespro ken, indien de trein overeenkomstig aangegeven uren loopt. In verband met de aanstaande volkstelling wordt het navolgende onder de aandacht van de inge zetenen gebrachtitlV4,ol Te Venray worden geteld al degenen, die te mid- dernacht tusschen 31 December 1920 en 1 Januari U0 QStdriD w w 1921 aldaar hunne werkelijke woonplaats hebben, Gaat meD tegenwoordig OD rei8, daQ ook al zijn zij dien nacht toevallig in eene andere D r, i plaats of in het buitenland. Allen worden geteld 18 U0t IH6t 00D »Op ÜOOp V£U2 Z6g0D bij het gezin waartoe zij werkelijk behooren, ook 1 Vorige Week TOisd© 8ChrÜV0r dezes al vertoeven zij op genoemden middernacht niet j J in de woning welke dat gezin bewoont. VSD UtrGCüt C; O. Daar ACDStörClaiIl Voorts worden te Venray geteld degenen, die door het aanhouden van de vorst de vaarwaters bevriezen en door strem» ming van de scheepvaart een nog drukker goederenverkeer uit den aard der zaak op de spoorwegen zeker is te verwachten f Het is eenvoudig onbegrijpelijk, dat ondanks al de in de dagbladen, j geluk en gezondheid uw deel zijn. op genoemd tijdstip daar aauwezig zijn en niet elders in Nederland hunne woonplaat» hebben, dit zal vooral het geval zijn met buitenlanders. Al de bovenstaanden worden geteld als werkelijk te Venray woonachtig. Voor hen wordt eene gele kaart (model A voor mannelijke personen) of eene witte kaart (model B voor vrouwelijke personen) ingevuld. Voor degenen, die elders woonachtig zijnen dus daar geteld worden," doch die te Venray toevallig tijdelijk aanwezig zijn, wordt hier ook nog eens eene kaart ingevuld en wel eene Oranjekaart voor mannen en eene Rosekaart voor vrouwen. Dit zal b.v. het geval zijn met kinderen, die elders op kostschool zijn, doch hier hunne vacantia door brengen; verder met logé's enz. Venraysche miliciens worden, onverschillig of zij al dan niet met verlot zijn, toch te Venray geteld; voor hen moet dus een Gele kaart worden ingevuld De kaartea worden voor Nieuwjaar door de tollers thuis bezorgd. Alvorens de kaarten in ont vangst te nemen vergewisss men zich of er vol» doende kaarten in den omslag aanwezig zijn eu vrage, zoo noodig, aan den teller de noodige kaarten bij. Daarna legge men de kaarten zorg vuldig weg in de kast. Op Nieuwjaarsdag contro leert men aan de hand van bet trouwboekje de namen enz. voorzoover die op de kaarten zijn ingevuld, brengt daarin zoo noodig wijziging en aanvulling en beantwoordt de nog niet ingevulde vragen met de meeste nauwkeurigheid. Men ga hiertoe echter niet over dan na nauwkeurige nalezing der toelichtingen en nadat men er absoluut zeker van is alles goed te hebben begrepen. Teneinde vergissingen op de kaarten te voor» komen zal het voor de meesten het beste zijn de kaarten onveranderd en oningevuld te laten, doch op een los papier alle noodige gegevens om» trent alle gezinsleden en tijdelijk daarin aanwe» eigen te verzamelen en dit papier met het trouw» boekje bij de kaarten te leggen, opdat de teller daarvan aan gebruik maken bij het terughalen der kaarten en het controleeren en zoo noodig verder invullen hiervan. Het gezinshoofd verzuime ook niet alle kaarten te onderteekenen. Het terughalen der kaarten geschiedt in de eerste dagen na Nieuwjaar. Men zij den tellers bij het controleeren der kaarten behulpzaam tn verstrekke hun alle noodige gegevens. Ten elotte wordt verwezen naar de overal in de gemeente aangeplakte publicatie en naar de toelichtingen (model K), die elk gezinshoofd met de kaarten thuis krijgt Overtreding van de voorschriften betreffende de Volkstelling wordt krachtens artikel 20 dei- wet van 15 April 1886, Staatsblad 64, gestraft met hechtenis van ten hoogste veertien dagen of geldboete van ten hoogste honderd gulden, Venray 24 December 1920. Burgemeester en Wethouders voornoemd O. VAN DE LOO De Secretaris, VAN HAAREN, Aangifte Militie. De Burgemeester van Venray, brengt ter kennis van diegenen, die in het jaar 1902 «ijn geboren, dat zy zich in den loop der maand Januari a.s. moeten aangeven voor de Militie, ter Secretarie. Speciaal zal hiervoor zitting worden gehouden op 6 Januari a.s. en wel voor hen wier namen beginnen met een der letters AG van 910 uur, H—M van 10—11 uur, N—Z van 11—12 uur vm. Voor nadere inlichtingen zie men de publicatie ten Raadhuize of wende men zich ter secretarie, Venray, 22 December 1920. De Burgemeester van Venray, o. van de loo. Nieuwjaar zegt men en tevens heeft men het zekere onder, pand van die zaligheid klaar de jeneverflesch. Alcohol is toch immers overal goed voor, waarom niet voor je zaligheld. Maar als het Nieuwe Jaar dan in het bijzonder de N. R. Ct. als.zoo'n twintig of dertig keer gezaligd mede in de Tweede Kamer uitge. is geworden, dan is het meestal een brachte critiek er van eenige verbete- en al rampzaligheid, ring Diets valt te bespeuren en deEn voor die rampzaligheid vrien. treinvertragingen veeleer in omvang den, pas op. Men schrijft aan het Huisgezin De treinvertragingeD beginnen in plaats van te verminderen, steeds nog grooter afmetingen aan te nemen De toestand is thans eenvoudig zoo danig geworden, dat, wanneer men zich op reis begeeft in de meeste gevallen begint met geruimen tijd op het station te moeten wachten alvorens de trein vertrekt. Is dan eindelijk het heugelijk oogenblik aangebroken, dan rijdt vrywel als regel de trein vervolgens met een kalm gangetje en men moet voldoende verwarmd ware geweest, zioh nu werkelijk niet verwonderen f In het bijzonder weet de handels, dat hij meermalen hier of daar wereld mee te praten van de enorme onderweg plotseling gedurende eeni..schade, die haar berokkend wordt, gen tijd blijft stilstaan, omdat blijk» jsoms kan zelfs van een financieelen baar de machine geen voldoenden strop worden gesproken, die op stoom heeft en eerst op stoom moetrekening dier treinvertragingen is wordsn gebracht, zoodat men veelal te boeken. En hoe zal de bestaande op geen stukken na zelfs bij nade» toestand nog verergeren, wanneer en was op tijd aan het station om met den trein van 10.26 v,m. te kunnen vertrekken. De trein vertrok echter van daar ruim een uur te laat en daarbij kwam onderweg nog zooveel oponthoud, dat de trein eerst te ruim 2 uur n.m. te Amsterdam C. S. In plaat3 van ten 11.21 v.m., zoo als de dienstregeling aangeeft, aldaar arriveerde. Een tweetal bij mij in de coupé zittende reizigers zouden dien dag met de Limburgia naar Zuid-Amerika vertrekken. Bij aan komst te Amsterdam bleek hun ech. ter, dat de boot precies op tijd en wel ten een 1 uur n.m. van daar was vertrokken, zoodat zij konden achter, blijven. Die reizigers waren radeloos Ik raadde buo aan per automobiel naar IJmuiden te gaan om alsnog te trachten aldaar op de boot te komen. Deze raad werd door hen opgevolgd en ik boop van ganscher harte, dat het hun is gelukt. Dit voorbeeld is slechts een uit de vele en zou nog met talrijke andere zijn aan te vullen elk reiniger weet over ondervonden ongerief te vertel len. Dit ongerief wordt bovendien nog verhoogd door de omstandigheid, dat met dit bijzonder koude weer de treinen in de meeste gevallen niet of buitengewoon slecht verwarmd zijn. Het is een hooge uitzondering als de coupé's eens behoorlijk verwarmd zijn en menig reiziger zal wellicht zijn verkoudheid, misschien wel ziek te, aan het zitten in zoon onverwarmd coupé te danken hebben. Heeft men nu het geluk, dat in den trein door gangsrijtuigen ioopen of wagens met zijgang, dan kan men tenminste daarin nog heen en weer loopeD en daardoor wat op zijD verhaal komen waarvan door veie reizigers ook een gretig gebruik wordt gemaakt. Eveneens laat vooral den laatsten tijd ook het licht in de coupé's veel te weDSchen over. Er kau bijna niet meer op worden gerekend, zelfs al reist men in de hoogere klassen, een courant of tijdschrift in den coupé te kunnen lezen. Of men heeft steeds slecht licht of alleen dan voldoende licht, wanneer de trein op een sta» tion even stilstaat, doch zoodra zet deze zich weder in beweging, dan begint bet licht zoodanig te ver flauwen, dat men zijn lecteur gerust kan opbergen, wil meD de oogen niet bederven. Een goed verlichte coupé is ook al een uitzondering ge worden. De hierboven geschetste omstan digheden brengen nog veel meer misère en wei bestaande in financieel nadeel. Door 't zitten in zoo'n koude coupé ot bet lange wachten op de stations wordt menigeen genoopt tot het doen van uitgaven voor consump tie enz., die hij niet had behoeven te doen, wanneer de trein op tijd of toenemeo. Die critiek is toch zeer zeker de Directie der Nederlandsche Spoorwegen niet ontgaan en volgens de dagbladen zijn dan ook inderdaad enkele maatregelen door haar ge nomen. die tot verbetering kunnen strekken o a. bestaande in het toe» kennen aan machinisten van een verhoogde premie voor het zooge- -iorijden" en in het verminderen van het aantal rijtuigen in de reizigers treinen, waar dit zonder bezwaar voor het publiek zal kunnen geschie den, maar tot dusverre is van de in voering dezer maatregelen al bitter weinig te bemerken. Het schijnt uitsluitend de tractie- dienst bij de Spoorwegen te zijn,- waar de zaken niet geheel in orde zijn. Men heeft in alle couranten kunnen lezen, dat als oorzaken der treinvertragingen worden genoemd slechte kolen, verkorting diensttijd van het personeel, het aanstellen van ongeoefend personeel, het verwisse len der machines enz. Het moge nu juist zijn. dat deze omstandigheden eenigen invloed hebben uitgeoefend doch de vraag mag ook wel eens gesteld worden of er aan de leiding in zake het spoorwegbedrijf niet wat hapert. Bij bet reizend publiek leeft althans de vaste overtuiging dat er met zijn belangen geen rekening wordt gehouden en de dupe is van minder gelukkige leiding van dit bedrijf. Van de met zooveel bom barie aangkondlgde fusie der spoor wegen, dat nu de zaken gesmeerd en op rolletjes zouden gaan loopen is tot dusverre niet veel terecht ge komen. Integendeel het publiek heeft er tot nog toe niets dan ellende van beleefd en ls er het kind van de rekening van geworden in alle op zichten, Minder treinen, door uitscha keling der concurrentie meer betalen enz, Het wordt dan ook werkelyk hoog tijd, dat het publiek toont,'dat het niet alles kan laten welgevallen en eens gaat eischen, Jat er ook met zijn belangen wordt rekening gehouden. De spoorwegen zijn er toch ook voor het publiek en niet het publiek voor de spoorwegen. Er zal een krachtigen aandrang op de Regeering uitgeoefend moeten worden en door deze op de Spoorweg directies om verbetering in den toe stand te brengen óf dat de Regeering zelf de hand aan deD ploeg slaat en het spoorwegbedrijf, van zoo ingrij pend algemeen belang, gelijk in Duitscbland en België waar de toe stand oneindig veel beter is, door naasting in exploitatie neemt, waar door het publiek tevens verzekerd is L.S. Onder dezen titel schrijft het Boerenbondsblad van 18 Dec. j .l. het volgende artikel »'t Is een gelukkig verschynsel dat er op onze boerendorpen een drang bestaat naar ontwikkeling. Er is bijna geen plaats meer van eenige beteekenls, of er is gelegenheid eerst tot herbalingsonderwys en dan tot sociale cursussen en vakonderwijs. Oeen enkel van deze drie kan gemist worden. Het eerste, jhet herbalings» onderwijs, wordt nog maar al te dik wijls vergeten of verwaarloosd. De jongens, dit moesten volgen voelen nog niet de noodzakelijkheden daar van. Ze zijn dikwijls al te blij, als ze met hun 12e of 13a jaar -van de school afzijn. En de ouders zijn in dit punt soms al niet wijzer. Eeist na enkele jaren, als de jon gens willen gaan meedoen met soci alen of vakcusus, doet zich het gemis van voldoende voor ontwikkeling gelden, Ze zijn niet alleen veel ver geten, maar hebben ook het leeren verleerd. Nu zijo er wel voorbeelden, dat dit tekort dooi taai aanhouden werd weggewerkt, maar 't blijven uitzonderingen. Een ander bezwaar voor de noo dige ontwikkeling is het gebrek aan voldoende leerkrachten. De onder wijzer voor het vakonderwijs moet dikwijls uren ver komen, Dat heeft vooral in de winteravonden zijn groote of onvoorkomelijke bezwaren. Is in die moeilijkheid niet te voor zien l Voor enkele jaren was een onder wijzer met landbouwacle een zeld zaamheid. Gelukkig is dit veel beter geworden en de toekomst belooft nog meer, Als ik goed ben ingelicht zijn er op het oogenblik nagenoeg hou» derd onderwijzers, de measten met hoofdacte, die zich tot het verkrygen der landbouwacte voorbereiden. Binenkort zitten we dik in onze leerkrachten. 't Is nu de zaak van onze school besturen en gemeenteraden op het platteland, om daarmee rekening te houden bij bestaande of toekomstige vacatureD Op dorpen, waar het boerenbedrijf hoofdzaak is, moet het voortaan een althans grootere invloed kon uitoefe-jonmogelijkheid zijn, dat een onder» neD, dat er met zijn belangen ookwijzer tot hoofd der school benoemd rekening is te houden. DRANKBESTRIJDING Ingezonden Mededeelingen Tegen aambeien, droge of bloedend», weode men Foeter'» Zalf aan. Deze doet de jeuk en pijn on* middellijk bedaren, en beeft een bijzonder heeleod» werking Prfje fl.75 per doos, alom verkrijgbaar. 6 wordt, die deze bevoegdheid mist J)it is noodzakelijk voor het vak t onderwijs. Het is nuttig voor het gewoon lager onderwjjs, dat, gewild, den I goeden invloed van den onderwyzer Achteruitgang van de nieren. Een huisdokter verklaard, dat de ergste gevallen van Diersiekte gevonden worden bij personen, die te veel hebben gedronken te zwaar hebben gegeten en een inspannend leven van baest en drukte geleid hebben. HJj vergeleek by een ondersoek de nieren ▼an een jongen man van 40 jaren met die van een onden man 70 jaren. Beiden droegen de atempel van ouderdom Waar* om t Omdat bet leven, dat de jongeman leidde, hem in den bloei van zjjn leven nieren als van een ouden man bezorgde. Hoe verduidelijken deze woorden niet al te dikwjjls de ooreaak vao rugpijn, nrine» stoornissen, waterzuchtige zwellingen, nier grnis rbeumatischa aandoeningen, voort» durende vermoeidheid enz. Nierziekte wordt als te voorkomen be» 8ohouwd vergoet dit niet. Vermjjd tocht en kou, wees matig met uw eten en drio* ken, zorg voor de noodige rust, liohaams» beweging, ontspanning en slaap en voor geregelde ontlasting. Foster's Rugpyn Nieren Pillen zyn een onsobatbare hulp aan de natuur tot ooder» houd en herstel van $de werkzaamheid der nieren. Door d«ze organen bij te staao in bun taak om bet bloed te zniveren, draagt dit erkende Diergeneesmiddel veel bij om de kwade gevolgen van onbedachtzaamheid tegen te gaan. Als de nieren verzwakt tyo, versterk ze dan met Foster's Rngpyu Nieren Pillen. Zyn zij gezond, wees dan zoo verstand'g om baar getond te houden. Foster's Rngpijn Nieren Pillen zyo te VeDray verkrijgbaar bjj H. J. Heliüg k 1.75 per doos. 39 I VERSCHIJNT 2 X PER MAAND. I GROOTST AANTAL MODELLEN voobDAMES-KINDER-ek ONDER PKLEEDING-HANDWERKF.N raJ IGRRTISKNIPPflTRONENBLBpt - Jtos8'»IT6)95CTS.PE»3M«D.(P.Pf 1.05)3 PROEFNUMMER GRATIS. JflflN HET BUREAU VAN ONS BLRD| Schrik maar niet besta lezers ik }Q jeze richting zal ondergaaD. kom u gaen onheilen en tegespoeden1 toewenschen. Integendeel. Ik hoop, dat het Nieuwe Jaar in alles naar wecsch mag gaan. Moogt ge rijk worden als Rot-j schild, wijs als Salomon heilig al» Darid, sterk als Samson en moge Goedkoopere eieren. Doordat io ons laDd overal buitengewoon is bygefokt verwacht men in plnimvee* kriogen na Nieuwjaar ©an groote daling der eierpryzen. De prijzen van 1920 znllen beslist niet meer te handhaven zyn. Want uitvoer kunnen we voorloopig niet krijgen en voor eigen land verwacht men eeD overproductie. De tijd der gouden eieren sohynt dus welhaast voorby. Gelukkig wordt ook bet voer veel goedkooper. Moord te Lutterade Zaterdagüaoht werd te Lntterade nabij Geleen bet ljjk gevonden van den onge» huwden landbouwer N. Tummers in 6en steegje tegenover het station. De ongelukkige was doodgebloed; hem was de halsslagader doorgesneden. De vermóedelyke dader J, T. een neef van den versiagene werd aangebonden en ter beschikking van de justitie gesteld. Het eourantenbedrijf De Amersfoortsohe Coorant zal na 1 Jan* niet meer verschijnen. Het blad bestaat ruim 70 jaar* Ook de Hoornsobe Courant zal ophou den te bestaan.

Peel en Maas | 1921 | | pagina 1