Stempels
f
w
H
Imodebmb'
Tweede Blad
Weekblad voor VENRAY, HORST en Omstreken.
Grootste sorteering
Stóf
Meubel eu Timmerwerk
Henri Dewez
d
a w B
teJ
W
H
3
Hoornvee en
Varkens,
A. Imkamp
Adverteert in dit blad.
Rekeningen
Wissels
Enveloppen
Notitieboeken
Kasboeken
Copieboeken
Brief-ordners
Registers
Firma v. d. Munckhof.
H. SMITS,
Zaterdag 28 Juni 1919
4Óe Jaargang.Ne 18
ABONNEMENTSPRU S
PER KWARTAAL
voor VENRAY 60 c.
franco per post 70 c.
voor het buitenland
bij vooru'tbetaling 90 c.
afzonderl. nummers 5 c.
PEEL EN MAAS
Uitgave van FIRMA. VAN DEN MUNCKHOF. VENRAY.
PRIJS DER
ADVERTENTIBN i
van 1—7 regel»
elke regel meer
35 c.
5 c.
New-York.
Buiten allen twijfel is New-York
de grootste stad ter wereld.
Dat is nu eens geen Amerikaan»
scbe bluf, maar een nuchter feit der
werkelijkheid. Reken het maar na.
New-York telt 5,806,535 inwo»
ners of glotSal genomen zes mil»
lioen. Even ruim gerekend tellen
Londen 5 000,000, Parijs 3,000,000
Berlijn 2,000,000 Weenen 2millioen
Madrid en Amsterdam elk iets
meer dan 600 000.
New-York is dus toowat tien»
maal grooter dan Amsterdam, en
heeft alleen een bijna even talrijke
bevolking als alle steden, dorpen en
gehuchten van heel Nederls.nd te
zamen.
Natuurlijk worden bij dergelijke
volkstelling ook de toogenaamde
voorsteden bjj Groot New-York ge»
rekend. Dat doet men bij de hoofd»
steden in Europa eveneens Maar
het eigeoljjke New-York, het Man
hattan eland, telt toch nog altijd
twee en een half millioen menschen.
De vier overige wijken, die te sameD
Groot New-York vormen, Brooklyn,
Bronx, Queens en Richmond, hebben
een bevolking van respectievelijk
1.990.614, 705,742, 416,107, 102,-
614 iowoners
Een groot deel dezer buitenbevol
king, zoo go wilt, heeft echter zijn
bezigheid in New-York, evenals
zeer velen aar: den overkant van
den Hudson, New-Jersey, waarvan
de hoofdstad alleen reeds meer dan
300,000 inwoners telt, dagelijks naar
New-York komen voor zaken.
Dat zaken doen dezer millioenec
bevolking trekt zich samen in het
hart van New-York, het lagere ge
deelte der stad, om en nabij de
haven, de echte handelswijk.
Tweemaal per dag, des morgens
om negen uur eu des avonds om 5
uur, bjj het openen en sluiten der
handelskantoren, verplaatsen zich
milioenen menschen van da overige
wjjken van Groot New-York naar
de benedenstad van Manhattan-eiland
Een der grootste wonderen van de
reuzenwereldstad is dan ook het ver
vosr dezer raillioeoenmassa.
Heeft men het zelf niet meege»
maakt, dan kan men zich daarvaD
nauwelijks een voorstelling vormen.
Wat een drukte, wat eeD meDSchen
wat een gerij I Zonder schokken of
schudden glijden de auto's over de
gladde asphaltwegen. Niet één,
geen honderd, maar onafzienbare
rijen vlak naast elkaar. Ge bewon»
derdt de chauffeurs, omdat allen soo
keurig recht in lijn blijven onmid»
del 1 ij k plaats open laten voor een
collega, die uit een der zijstraten
komt aanschieten en den hard rij»
denden stoet volgt, alsof hij er van
het begin af in had meegereden,
Men ziet ze voortdurend seinen met
hun linkerhand, opdat de achter
hen volgenden weten, of ze doorrij
den dan wel stil houden, of een hoek
zullen omslaan.
Bjj dit laatste geval sluit de ge»
heele troep onmiddellijk weer aan,
alsof tr nooit een paar tusschen uit
waren geknepen.
In zulk een feeststoet snelden we
na het verlaten der boot over een
der bruggen van Brooklyn naar
New-York. Welke brug het was,
de Brooklyn-, Manhattan-, Queens»
boro- of Williamsburgbrug, die op
geringen afstand naast elkander over
denzelfden Eastriver loepen, heb ik
later nooit met zekerheid kunnen
achterbalen. Want die eerste indruk
was verbijsterend, 't Was ook iets
geheel anders dan op Curacao.
En zulk een plotselinge overgang
na onze kalme zeereis 1 Ik kreeg een
gevoel of we vlogen boven het water,
vol lichtende booten en schepen, diep
onder ons 1 De groote s ad lag lager
en mijlen ver weg.
Vóór en achter ons auto's, op zij
van de brug ratelen de luchttreinen,
iets lager de straattrams, alles vol
licht, leven eD lawaai.
Van alle kanten stralen de lichten
u tegen, en ziet ge de menschen mas
sa's opgepropt in de wagens.
Uwe vrienden verheugen zich over
den grootschen indruk, welken deze
werelddrukte op u maakt. Ze vertel»
len u. dat dagelijks een paar honderd
duizend menschel over elk der brug»
geu trekken en al de vier te zamen
niet voldoende zijn voor het druke
verkeer.
Onder het water door loopen een
paar tunnels, wuar duizenden per
ondergrondsche spoor reizen ferry»
booten vervoeren elk kwatier honder»
den van en naar Brooklyn over den
Eastriver. Aan den Westkant van
Mauhattan-ejland loopen kokers on»
der den breeden Hudson door voor
de treinen raar New-Jersey.
Het duizelt u bij zooveel middelen
van vervoer. Dan moet het verkeer
toch wel erg druk zijn ook Hoe zult
ge alleen den weg vinden in al die
drukte. Die gedachte dringt zich ho-
langer hoe meer op.
Veilig voelt ge n op het «ogenblik
in uw auto, en ziet met angstig
medelijden Daar de arme voetgangers
die zich wagen moeten in die wild
wielende vaart van auto's, trams
bussen, rijtuigen en motorrijwielen
't Is een gewirwar van duizenden
tegelijk. Plots voelt ge u vastgewerkt.
Noch voor- noch achterwaars, rechts
noch links is eenige beweging moge»
lijk. Ge staat en alle voertuigen
staan stil met u. Geen centimeter
ruimte blijft er over tusscben uw
auto en de voertuigen achter en voor
u en op zij. En dat alls stiat plots
stil, als vanzelf.
Maar wat nu De arme voetgan»
gers zien op hun beurt u medelijdend
aan en stappen u als overwinnaars
voorbij naar den anderen kant der
straat.
Wie bebeerschte dezen aanwielen»
den storm van vliegende auto's, wie
waakte voor de veiligheid van
vrouwen en kinderen te voet
Hoeden af, Heeren
Of minstens een vriendelijke blik
en hartelijken groet.
De New»Yorksche politieagent
staat daar onbewegelijk, precies in
het midden van een druk kruispunt.
Geen veldheersblik, noch stramme
houding, geen norsche stjm of gebie
dend gebaar. Gul lachend wenkt hij
en alles gehoorzaamt Ëo toch
Wee degene, die het zou wagen
z ch te verzetten 1
Bij het miDste verzuim staat ge
op het boekje eo hebt duur te betaloD,
zonder pardon. Dat is tegenspraak
meent ge t
De Amerikaanscbe wetten zijn
uiterst gestreng.
Maar de politieagent, de uitvoer»
der dier wetteD is de meest goed»
hartige kerel, dieu ge ooit ODtmoet
hebt.
De politiestok is loodzwaar, ge
krimpt ineen ook bij den lichtsten tik,
de agent slaat daarom Diet harder
dan noodig is
De politie te New»York weet,
dat de wetten streng zijn, hij is ook
diep doordrongen van zijn plicht om
kalm voor de openbare veiligheid te
waken te midden van al dat haastig
i^ros
A d verte u tiën.
kan dè teere slijm
vliezen van neu9 en
keel licht tot ontsteking
brengen. Voorkomt zulks
met de LI A-tabletten tegen
hoest, verkoudheid, keel
pijn. De LIA-ta bietten
hebben een fijne, aro
matische smaak. Alom
verkrijgbaar a
f 0.75 per doos.
tabletten*
1 Gedeponeerd
handelsmerk.
VERSCHUNT2XPERMAAND. I
g öROOTST AANTAl MODELLEN
voobDAMIS-HINDER-en ONDER
bKIEEDING-HAWIWERKEW rad
I Gratis Knippatronenblad 5l
|Pffiis(2AiiTs)95cts pea 3mnd.(p.p f 1.05)3
jPROEFNUMMER GRATIS
■aanhet bureau van ons blaoI
EERSTE KWALITEIT
fn verschillende modellen
I i Ui
Groote Straat.
GROOTE MARKT.
Vertrouwd adre» voor
Lijsten voor Portretten en Schilderden
id alle modellen en pryzen.
Alle voorkomend Reparatiewerk wordt
degelijk en billijk uitgevoerd.
Handel iü Sigaren, S'garetten. Rook-
»n Rolhak.
Voor VENRAY eo omstreken is beslist
het beste adres voor alle soorten
UURWERKEN:
Peterstraat tegenover het Postkantoor
A telier voor alle reparation ondei garantie
P
P
B
05
CD
pr
CD
CD
»"S O
P B
Cf? C
n- q
CD
*S CD
OO 2
B
p-
CD
>~1
N
CD
B
UHSn
11=3
Hij gevoelt zijn- macht, dug als een zijweg te beschouwen,
omdat hij gesteund wordt door hetj 2e zijn pl.m. 250 in getal en dragen'
publiek. De bevolking werkt gaarne. Uptown geen andere aanduiding dan
mee io het belang van eigen veilig» het getal. Om te weten waar men j
beid. De drukte is zoo groot, dat wezen m0et, voor het adresseeren van i
men er bang van zou worden, als brieven bijvoorbeeld aan meoschen'
men niet wist, dat alles uitstekend dig niet op een avenue, maar in een j
geregeld is en binnen de perken gtraat wonen, dient bij het huis» j
wordt gehouden. nummer noodzakelijk te worden bij» J mu
De chauffeurs, bijvoorbeeld, zien gevoegd E of W. Oost of West. aail Verminderd© prijzen
de politie letterlijk naar de oogen. geldt alleen voor New»York,
Zij kunnen niet om den boek kijken
de politie doet aat voor hen, en
daarom durveD zij geen straat in»
slaan of kruisen zooder ^erst draad»
loos het oogensein veilig ontvangen
te hebben.
De New»Yorbsch* politieagenten
meestal Iereo, zijn struische kerels
met vroolljk lacbeude tronies, alsof
ze het leven alleen bekeken van den
humori8tischen kant» Zij staan altyd
klaar met hun kwinkslag tegen een
voorbijgaanden vriend, zijn voorko»
mend on beleefd voor den vreemde»
lieg, terwijl «ij met hun heldere
kijkers terdege blijven rondblikken.
Den velen v.rageis, die tot hen
komen, geven zij steeds een juist en
duidelijk antwoord, ir tusschen voort
gaande naar verschillende kanten te
werken met bun handen. Men vindt
ze op alle gevaarlijke hoeken en
drukke kruispunten. Hoe druk het
ook loopt, Dimmer ziet men ze ver»
moeid. stug of norsch, maar altyd
opgewekt en jolig. Zelfs als ze
iemand bekeuren, gaat het nog met
een lach Ja, vrind, je bijt in don
haak. Ik ben nu W6l verplicht je in
te halen. Dat zal je een tien twintig
dollar kosten 1
Op heele druke punten hebben
de agenten aan hun twee handen
niet genoeg, maar gebruiken eeD
ijzeren stang met .vier armeD. Niet
om er mee te zwaaien, dat zou hun
te veel vermoeien, maar om ze te
laten draaien op den ijzeren punt
van de stang. Twee kruisarmen »ijn
rood, twee groen. De roode geven
te lezeD stop, de groene go.
Door handig daarmede te werken
regelen de agenten het drukke ver»
keer zonder zich zelf erg druk te
maken. Als de avenue»massa gaan
mag, staat de kruisende straatme»
nigte stop, maar beweegt zich on»
middellijk als de bordjes verhangen
worden, en de wijzers draaien om
hun spil.
Van het oogenblik dat we stil
stonden, maakten de vrinden gebruik
mij aanschouwelijk onderwijs te
geven over het verkeerswezen in
New»York. Duidelijk was bet te zien
dat de wegen van de haven komend
stegen vandaar dat men de lager
gelegen havenkant Downtown, be»
oeder.stad noemt en al het overige
de bovenstad UptowD. Ook kon ik
met eigen oogen zien, dat wij rechts
hielden, terwijl «ij die van de boven»
stad in de richting der haven liepen,
links gingen.
De haven en h*t handelscentrum
liggen dus downtown, en vormen
het uitgangspunt voor alle wegen
Het Mar:battan»eiland is zuiver
ing«-de^ld als o«n langwerpige rooster
waarvan de Fiftn Aveou* juist het
midden vormt. Alle straten rechts
van Fifth Avenue heeten East, alles
wat links ligt heel West.
De hoofdwegen der stad zijn de
Avenues, deze loopen van Zuid naar
Noord, van Down» tot Uptuwn in
zuiver rechte lijnen, maar zijn zóó
lang, dat men het eind ervan niet
zieD kan, dat gaat steeds in mist
verloren.
De rechte lijnen der Avenues
worden rechthoekig gesneden door
de strateü, die alle van West naar
Oost loopen, de verschillende hoofd» KA 1AA
in balen van 50 en 100 pond bil
wegen regelmatig kruisend.
Wat in New»York straat heet is Pl6t BOIÏI, VOOrtUcH!*
cr
CD
CD
CD
p* O
a"
CD rt-
CD
50
P
B
O
O
50
SO
n-
tei
jj.
a> r*.
Kj
t—1
CD
CD
>-i
CD
B
<4
P
Maandag 30 Juni
TANDARTS,
Spoorstraat 18.
VENLO.
Telef. 283.
Alle werkdagen te
consulteeren
van half drie tot vijf uur,
behalve ZATERDAGS. 12