Stempels f w H Imodebmb' Tweede Blad Weekblad voor VENRAY, HORST en Omstreken. Grootste sorteering Stóf Meubel eu Timmerwerk Henri Dewez d a w B teJ W H 3 Hoornvee en Varkens, A. Imkamp Adverteert in dit blad. Rekeningen Wissels Enveloppen Notitieboeken Kasboeken Copieboeken Brief-ordners Registers Firma v. d. Munckhof. H. SMITS, Zaterdag 28 Juni 1919 4Óe Jaargang.Ne 18 ABONNEMENTSPRU S PER KWARTAAL voor VENRAY 60 c. franco per post 70 c. voor het buitenland bij vooru'tbetaling 90 c. afzonderl. nummers 5 c. PEEL EN MAAS Uitgave van FIRMA. VAN DEN MUNCKHOF. VENRAY. PRIJS DER ADVERTENTIBN i van 1—7 regel» elke regel meer 35 c. 5 c. New-York. Buiten allen twijfel is New-York de grootste stad ter wereld. Dat is nu eens geen Amerikaan» scbe bluf, maar een nuchter feit der werkelijkheid. Reken het maar na. New-York telt 5,806,535 inwo» ners of glotSal genomen zes mil» lioen. Even ruim gerekend tellen Londen 5 000,000, Parijs 3,000,000 Berlijn 2,000,000 Weenen 2millioen Madrid en Amsterdam elk iets meer dan 600 000. New-York is dus toowat tien» maal grooter dan Amsterdam, en heeft alleen een bijna even talrijke bevolking als alle steden, dorpen en gehuchten van heel Nederls.nd te zamen. Natuurlijk worden bij dergelijke volkstelling ook de toogenaamde voorsteden bjj Groot New-York ge» rekend. Dat doet men bij de hoofd» steden in Europa eveneens Maar het eigeoljjke New-York, het Man hattan eland, telt toch nog altijd twee en een half millioen menschen. De vier overige wijken, die te sameD Groot New-York vormen, Brooklyn, Bronx, Queens en Richmond, hebben een bevolking van respectievelijk 1.990.614, 705,742, 416,107, 102,- 614 iowoners Een groot deel dezer buitenbevol king, zoo go wilt, heeft echter zijn bezigheid in New-York, evenals zeer velen aar: den overkant van den Hudson, New-Jersey, waarvan de hoofdstad alleen reeds meer dan 300,000 inwoners telt, dagelijks naar New-York komen voor zaken. Dat zaken doen dezer millioenec bevolking trekt zich samen in het hart van New-York, het lagere ge deelte der stad, om en nabij de haven, de echte handelswijk. Tweemaal per dag, des morgens om negen uur eu des avonds om 5 uur, bjj het openen en sluiten der handelskantoren, verplaatsen zich milioenen menschen van da overige wjjken van Groot New-York naar de benedenstad van Manhattan-eiland Een der grootste wonderen van de reuzenwereldstad is dan ook het ver vosr dezer raillioeoenmassa. Heeft men het zelf niet meege» maakt, dan kan men zich daarvaD nauwelijks een voorstelling vormen. Wat een drukte, wat eeD meDSchen wat een gerij I Zonder schokken of schudden glijden de auto's over de gladde asphaltwegen. Niet één, geen honderd, maar onafzienbare rijen vlak naast elkaar. Ge bewon» derdt de chauffeurs, omdat allen soo keurig recht in lijn blijven onmid» del 1 ij k plaats open laten voor een collega, die uit een der zijstraten komt aanschieten en den hard rij» denden stoet volgt, alsof hij er van het begin af in had meegereden, Men ziet ze voortdurend seinen met hun linkerhand, opdat de achter hen volgenden weten, of ze doorrij den dan wel stil houden, of een hoek zullen omslaan. Bjj dit laatste geval sluit de ge» heele troep onmiddellijk weer aan, alsof tr nooit een paar tusschen uit waren geknepen. In zulk een feeststoet snelden we na het verlaten der boot over een der bruggen van Brooklyn naar New-York. Welke brug het was, de Brooklyn-, Manhattan-, Queens» boro- of Williamsburgbrug, die op geringen afstand naast elkander over denzelfden Eastriver loepen, heb ik later nooit met zekerheid kunnen achterbalen. Want die eerste indruk was verbijsterend, 't Was ook iets geheel anders dan op Curacao. En zulk een plotselinge overgang na onze kalme zeereis 1 Ik kreeg een gevoel of we vlogen boven het water, vol lichtende booten en schepen, diep onder ons 1 De groote s ad lag lager en mijlen ver weg. Vóór en achter ons auto's, op zij van de brug ratelen de luchttreinen, iets lager de straattrams, alles vol licht, leven eD lawaai. Van alle kanten stralen de lichten u tegen, en ziet ge de menschen mas sa's opgepropt in de wagens. Uwe vrienden verheugen zich over den grootschen indruk, welken deze werelddrukte op u maakt. Ze vertel» len u. dat dagelijks een paar honderd duizend menschel over elk der brug» geu trekken en al de vier te zamen niet voldoende zijn voor het druke verkeer. Onder het water door loopen een paar tunnels, wuar duizenden per ondergrondsche spoor reizen ferry» booten vervoeren elk kwatier honder» den van en naar Brooklyn over den Eastriver. Aan den Westkant van Mauhattan-ejland loopen kokers on» der den breeden Hudson door voor de treinen raar New-Jersey. Het duizelt u bij zooveel middelen van vervoer. Dan moet het verkeer toch wel erg druk zijn ook Hoe zult ge alleen den weg vinden in al die drukte. Die gedachte dringt zich ho- langer hoe meer op. Veilig voelt ge n op het «ogenblik in uw auto, en ziet met angstig medelijden Daar de arme voetgangers die zich wagen moeten in die wild wielende vaart van auto's, trams bussen, rijtuigen en motorrijwielen 't Is een gewirwar van duizenden tegelijk. Plots voelt ge u vastgewerkt. Noch voor- noch achterwaars, rechts noch links is eenige beweging moge» lijk. Ge staat en alle voertuigen staan stil met u. Geen centimeter ruimte blijft er over tusscben uw auto en de voertuigen achter en voor u en op zij. En dat alls stiat plots stil, als vanzelf. Maar wat nu De arme voetgan» gers zien op hun beurt u medelijdend aan en stappen u als overwinnaars voorbij naar den anderen kant der straat. Wie bebeerschte dezen aanwielen» den storm van vliegende auto's, wie waakte voor de veiligheid van vrouwen en kinderen te voet Hoeden af, Heeren Of minstens een vriendelijke blik en hartelijken groet. De New»Yorksche politieagent staat daar onbewegelijk, precies in het midden van een druk kruispunt. Geen veldheersblik, noch stramme houding, geen norsche stjm of gebie dend gebaar. Gul lachend wenkt hij en alles gehoorzaamt Ëo toch Wee degene, die het zou wagen z ch te verzetten 1 Bij het miDste verzuim staat ge op het boekje eo hebt duur te betaloD, zonder pardon. Dat is tegenspraak meent ge t De Amerikaanscbe wetten zijn uiterst gestreng. Maar de politieagent, de uitvoer» der dier wetteD is de meest goed» hartige kerel, dieu ge ooit ODtmoet hebt. De politiestok is loodzwaar, ge krimpt ineen ook bij den lichtsten tik, de agent slaat daarom Diet harder dan noodig is De politie te New»York weet, dat de wetten streng zijn, hij is ook diep doordrongen van zijn plicht om kalm voor de openbare veiligheid te waken te midden van al dat haastig i^ros A d verte u tiën. kan dè teere slijm vliezen van neu9 en keel licht tot ontsteking brengen. Voorkomt zulks met de LI A-tabletten tegen hoest, verkoudheid, keel pijn. De LIA-ta bietten hebben een fijne, aro matische smaak. Alom verkrijgbaar a f 0.75 per doos. tabletten* 1 Gedeponeerd handelsmerk. VERSCHUNT2XPERMAAND. I g öROOTST AANTAl MODELLEN voobDAMIS-HINDER-en ONDER bKIEEDING-HAWIWERKEW rad I Gratis Knippatronenblad 5l |Pffiis(2AiiTs)95cts pea 3mnd.(p.p f 1.05)3 jPROEFNUMMER GRATIS ■aanhet bureau van ons blaoI EERSTE KWALITEIT fn verschillende modellen I i Ui Groote Straat. GROOTE MARKT. Vertrouwd adre» voor Lijsten voor Portretten en Schilderden id alle modellen en pryzen. Alle voorkomend Reparatiewerk wordt degelijk en billijk uitgevoerd. Handel iü Sigaren, S'garetten. Rook- »n Rolhak. Voor VENRAY eo omstreken is beslist het beste adres voor alle soorten UURWERKEN: Peterstraat tegenover het Postkantoor A telier voor alle reparation ondei garantie P P B 05 CD pr CD CD »"S O P B Cf? C n- q CD *S CD OO 2 B p- CD >~1 N CD B UHSn 11=3 Hij gevoelt zijn- macht, dug als een zijweg te beschouwen, omdat hij gesteund wordt door hetj 2e zijn pl.m. 250 in getal en dragen' publiek. De bevolking werkt gaarne. Uptown geen andere aanduiding dan mee io het belang van eigen veilig» het getal. Om te weten waar men j beid. De drukte is zoo groot, dat wezen m0et, voor het adresseeren van i men er bang van zou worden, als brieven bijvoorbeeld aan meoschen' men niet wist, dat alles uitstekend dig niet op een avenue, maar in een j geregeld is en binnen de perken gtraat wonen, dient bij het huis» j wordt gehouden. nummer noodzakelijk te worden bij» J mu De chauffeurs, bijvoorbeeld, zien gevoegd E of W. Oost of West. aail Verminderd© prijzen de politie letterlijk naar de oogen. geldt alleen voor New»York, Zij kunnen niet om den boek kijken de politie doet aat voor hen, en daarom durveD zij geen straat in» slaan of kruisen zooder ^erst draad» loos het oogensein veilig ontvangen te hebben. De New»Yorbsch* politieagenten meestal Iereo, zijn struische kerels met vroolljk lacbeude tronies, alsof ze het leven alleen bekeken van den humori8tischen kant» Zij staan altyd klaar met hun kwinkslag tegen een voorbijgaanden vriend, zijn voorko» mend on beleefd voor den vreemde» lieg, terwijl «ij met hun heldere kijkers terdege blijven rondblikken. Den velen v.rageis, die tot hen komen, geven zij steeds een juist en duidelijk antwoord, ir tusschen voort gaande naar verschillende kanten te werken met bun handen. Men vindt ze op alle gevaarlijke hoeken en drukke kruispunten. Hoe druk het ook loopt, Dimmer ziet men ze ver» moeid. stug of norsch, maar altyd opgewekt en jolig. Zelfs als ze iemand bekeuren, gaat het nog met een lach Ja, vrind, je bijt in don haak. Ik ben nu W6l verplicht je in te halen. Dat zal je een tien twintig dollar kosten 1 Op heele druke punten hebben de agenten aan hun twee handen niet genoeg, maar gebruiken eeD ijzeren stang met .vier armeD. Niet om er mee te zwaaien, dat zou hun te veel vermoeien, maar om ze te laten draaien op den ijzeren punt van de stang. Twee kruisarmen »ijn rood, twee groen. De roode geven te lezeD stop, de groene go. Door handig daarmede te werken regelen de agenten het drukke ver» keer zonder zich zelf erg druk te maken. Als de avenue»massa gaan mag, staat de kruisende straatme» nigte stop, maar beweegt zich on» middellijk als de bordjes verhangen worden, en de wijzers draaien om hun spil. Van het oogenblik dat we stil stonden, maakten de vrinden gebruik mij aanschouwelijk onderwijs te geven over het verkeerswezen in New»York. Duidelijk was bet te zien dat de wegen van de haven komend stegen vandaar dat men de lager gelegen havenkant Downtown, be» oeder.stad noemt en al het overige de bovenstad UptowD. Ook kon ik met eigen oogen zien, dat wij rechts hielden, terwijl «ij die van de boven» stad in de richting der haven liepen, links gingen. De haven en h*t handelscentrum liggen dus downtown, en vormen het uitgangspunt voor alle wegen Het Mar:battan»eiland is zuiver ing«-de^ld als o«n langwerpige rooster waarvan de Fiftn Aveou* juist het midden vormt. Alle straten rechts van Fifth Avenue heeten East, alles wat links ligt heel West. De hoofdwegen der stad zijn de Avenues, deze loopen van Zuid naar Noord, van Down» tot Uptuwn in zuiver rechte lijnen, maar zijn zóó lang, dat men het eind ervan niet zieD kan, dat gaat steeds in mist verloren. De rechte lijnen der Avenues worden rechthoekig gesneden door de strateü, die alle van West naar Oost loopen, de verschillende hoofd» KA 1AA in balen van 50 en 100 pond bil wegen regelmatig kruisend. Wat in New»York straat heet is Pl6t BOIÏI, VOOrtUcH!* cr CD CD CD p* O a" CD rt- CD 50 P B O O 50 SO n- tei jj. a> r*. Kj t—1 CD CD >-i CD B <4 P Maandag 30 Juni TANDARTS, Spoorstraat 18. VENLO. Telef. 283. Alle werkdagen te consulteeren van half drie tot vijf uur, behalve ZATERDAGS. 12

Peel en Maas | 1919 | | pagina 5