Weekblad voor VENRAY, HORST en Omstreken. Christus is Verrezen Ontsnapt, De Peel-schatkamers geopend. Stieren keuring FEUILLETON. Zaterdag 30 Maart 1918 39e Jaargang No- 18 PEEL EN MAAS ABONNEMENTSPRIJS PER KWARTAAL s Voor VENRAY 55 c. franco per post 70 c. voor het buitenlaad bij vootu tbetaling 90 c. afzondei:!, nummers 5 c. Uitgave van FIRMA. VAN DEN MUNCKHOF, VENRAY. PRIJS DER ADVERTENTIEN van 1—4 regels 20 c. elke regel meer 5 c. letters en vignetten naar plaatsruimte. Advort ac tiën, 3 maal geplaatst, worden 2 maal berekend. De Burgemeester van V onray, brengt belanghebbenden in herinnering, dat de boofdkenriog van springatierea voor 1918 te Venray zal plaats bebben Maandag 22 April a.s. op het Henseniuspleia, des ▼oormiddags 9 unr. Zy, die stieren aan deze keuring wen- sehen to onderwerpen, moeten daarvan minsiens 10 dagen voor de keuring door tqischeDkomat van den Burgemeester der gemeente, waar de stier gestald ia, aan Gedeputeerde Staten aangifte doan bij bet daarvoor voorgeschreven formulier. Degenen derhalve, die met onder Venray gestalde stieren aan do keuring wmsoben deel te nemen, moeten aicli voor 10 April a.a. ter secretarie dezer gemeente melden, alwaar dan de aangifte geheel kosteloos voor bet in gereedheid wordt gebracht. Bij \erauim van deze tydige aangifte wordt de aiier n'at tot de keuring toege» laten. De premiekeuring voor de op de hoofd» keuring goedgekeurde atieren zal voor de afdealiog Yanray plaats hebben te Tienray op Dintdag 23 April a. a. dee namiddags 2 nu r. De Burgemeester van Venray, O. VAN DE LOO. Nieuwe bepalingen omtrent de Seboenen- en fttlompenhone. De Burgemeester van Venray, brangt.trr algemeen» kennia, dat ingevolge ean bealuil vnn het Kon. Nat. Steuncomi té te 's Graveohago de vanwege bet Plaatse lijke Sttuacomi'é alhier uitgegaveo bous voor schoenea en klompen vanaf beden a i a t meer overal geldig zijn buiten de Gemeente, Op deze bons kunnen dus vanaf heden 20 Maart uitsluitend binnen de Gemeente Venray schoenen of klompen gekocht teerden Venray, 20 Maart 1918. De Burgemeester van Venray O. VAN DE LOO. Wij hebben in den Vastentijd Zijn lijden overwogen, Wij zagen Hem veracht, bespot, Met innig mededoogen. En op de vraag, voor wio, o Heer, Hebt Gij Uw Kruis bemind, Dan komt 't uit Zijn dierb're mond Voor U, voor U, mijn kind. o Uit liefde gaf Hij voor den mensch Zijn laatston druppel bloed. En heeft ons door Zijn bitt'ren dood Voor d' ondergang behoed. 80. Weehtvol vertrouwen, litre juffrouw, zeide by. Er ia nog oieta met zekerheid te zeggen, maar mijc vriend Frauchaux en ik gaan nog beden naar Noirmoutier. Gar.t gij naar mijn kind 1 Ik ga mede 1 Eogéne en Pierre wilden aicb hier tegen verzetten, de aohoeamaker trachtte.haar redeu te doen verstaaD. Maar bet bart eener moeder luistert daarna niet, wanneer bet baar kioci betreft, en weldra bad de oude vrouw allen tegenstand overwonnen, en er werd bepaald, dat zy, trots den langen weg en niet te ontwyken ge var m mede zou gaan naar Noirmoutier. Toen dit eenmaal bepaald was, ging Car rou naar La Tressaie, terwijl Jeanoe Boauregt.rd in baast toebereidselen maakte, en Fauchèuxde stad iDging om paard en rytuig te zoeken. Eugöoa zou niet langer dan anderhalf uur af we iig zijn, doch :.by kwam eerst na drie unr, tegen bet vallen van den avond terog. Naast hem liep Francoise Dagast, tot groote verbazing van allen. Hoe, gy bier, riep JeaDne, haar ziende. Ja moeder Beauregard, ik wil heden avond met u gaan. Maar uwe ouders Op myn volhardend aandringen heb ben zij my eindelijk veroorloofd u'te ver» Daar op den berg van Smarfen, Waar hij als offer viel; Aanschouwen wij den duren prijs, De waarde van een ziel. En thans op dezen blijden dag, Nu Christus is Verrezen, Beloven wij voor Jezus Kruis, De zonde steeds te vreezen. Beminnen wij dat dierbaar Kruis, Niet als het hout der schand; Maar als de weg die allen voert. Naar 't Hemelsch Vaderland. Dierbaar Limburg, waar 't Kruisbeeld Steeds nog Uwe wegen siert, En het geloof van Uwe Vad'ren Nog zoo schoon en welig tiert, Blijft Zijn beelt'nis immer eere, Met oprechte kindermin, Dan blijft Limburg aan den Christus, Door Uw vrome godsdienstzin. Fr. de VROEGE Noordwijkerhout.. i. Uit de reeds vroeger in dit blad gepubliceerde artikelen over den in de Peelstreek te bouweD Buurtspoor weg, zal het eenieder klaar gewor den zijD, dal dit een gaheele land streek omvattende en doorsnijdend spoorwegnet van (het grootste belang is voor rie ontwikkeling van de nog ten deele gesloten hulpbronnen der streek. Duizende en duizende hectaren, die nu nog renteloos en woest liggen sullen oogsten dragen en medewerken ter oplossing van het groote vraag stuk der volksvoeding. De randdorpen der Peel zullen met één stoot in het groote verkeer-staan, een groot aantal afgelegen gehuchten en alleenliggénde hoeven zuilen-regel matige verbinding krijgen met de buitenwereld. Regelmatige toevoer van kunst mest en zaaigranen, geordende afzet van landbouwproducten, vee en zuivel zal de opbrengst der landerijen en hoeven met 3050 pet. verhoogen In stede van stilstand komt er gezellen. Jeanne Beauregard drukte het meisje, dat baar door dao hemel gezonden scheen, aan het bart. Carron vertelde dat'by de familie Dugast op La Tretsaie bad aangetroffen. Bij bad hun allea verteld, wat er de laatste dagen gebeurd was, en wet bij voornemens was te doen. Dadelfjk bad bet jonge meisje verzocht met moeder Jeanne te mogen me do gaan, cfschooo dat verzoek door baar vader zeer onvoorzichtig eo dwaas werd Francoise hield vol, zoodat de oudere, geen weerztand kunnende bieden aan bare tranen, eindelijk toestemden. Dat ie nu alles g06d eo wel, mom pelde Fancbeux, maar wat moeten wij met de dames te Noirmoutier doen We rnlleo wel zien, zeide Carrou, ais onze vrienden nog op bet eiland moeten blijveo, moeten zij alleen terug gaan. in alle geval e er nu niet meer aan te den ken, hen terug te sturen. Maar vroeg vader Beauregard is bet niet eene groote onvoorzichtigheid; zullen mijne vrouw en Francoise de marechaus sees niet op het spoor breogeu der ont snapten Laat ooi, hopen van niet. Wij vertrek ken na bet invalleD der duisternis, niemand zul weten waarbeen wij gaao. Het was duidelijk, de wildstroopers waren niet te overtuigen. In bun eenvond verbeelden tü zich dat de nacht voldoende wat om de juBtilie op een dwaalspoor te brengen. Een unr later was het stikdonker; moeder Beauregard, Francoise en Carrou begaven zich buiten de stadl waar Fauchsux vooruitgaDg. Dat alles te zamen genomen zal een heilzamen invloed uitoefenen op bet leven in de gemeenten. Men zal niet zoo bekrompen en pover zitten, maar kunnen zorgen voor goede verlichting, drink waterbezorging, electrisch licht en telefoon, die in de nieuwerwetsche wereld noodzakelijk zijn. Da gemeenten zullen hunne woeste gronden met'kracht ontginnen en de gaten, die de distributie geslagen heeft, zullen weer dicht gepleisterd kunnen worden en definantiën zullen weer in evenwicht komen met de draagkracht der belastingbetalers. Voor dat alles bestaat voorloopig weinig kans, als er geene snelwer kende hulpmiddelen te baat geno men worden, om welvaart te brengen en den nood te lenigen. Dat middel is te vinden in betere verkeerswegen, in den Peelbuurt- spoorweg. Zonder eenige uitzon dering bijna, zijn de gemeenten doordrongen van de urgentie van den aanleg van die stoomverbinding. Zoowel de kleine als de groote ontginners, zij, die een paar hectaren peel en beide aangevat hebben, zoo wel als de peelheeren, die honderde hectaren ouder ploeg genomen heb ben, zien met verlangen uit naar de Peellijnen. De lijn BoxmeerGemertEind hoven moet de exportslagarijen dienen, het peelbedrijf steunen, de ondergegane industrie van Gemert weder opwekken, in de dorpen bij Eindhoven de kiein industrie levendig houden en Eindhoven zelf tot een begeerd eindpunt maken der groote dwarsverbinding. De beide lijnen van Noord na$r Zuid ter weerszijden der Peel moeten het onderling verkeer der opluikende dorpen, welke in een lange rij van Oss tot Deurne en van Grave tot Venray liggen, bevorderen en de verbinding vormen met de handels- en nijverheidscentra, terwijl de zui delijke lijn van Helmond, via Deurne naar Venray, die plaatsen met eene groote toekomst, te samen moet schakelen en verbinden met de Staatsverkeerslijnen. Al deze lijnen zijn zoo toodigvoor de gezonde ontwikkeling der Peel streek, dat wij gerust durven zeggen dat een andere manier niet mogelijk is. Men zou nu zeggen, dat waar de urgentie van alle zijden te zien is, er van uit de streek groote actie zou uitgaan, dat men met bekwamen spoed alle zeilen op zou zetten, om het plan in veilige haven binnen te brengen. Dat d® afgevaardigden met prijs- baren ijver het Nederlandsche volk er op zouden wijzen, dat in het' Zuidoosten van ons land eene groote streek ligt, die op hulp en bijstand wacht. Dat men de mannen, die be langeloos de taak op zich namen een aanzienlijk stuk van ons toch niet al te groot vaderland open te sluiten voor handel, nijverheid en landbouw actieve hulp zou brengen, hen niet alleen zou 'aten zwoegen en tenminste mede den weg zou effenen. Dat men niet alleen met sympa thieke woordeo, maar ook met klinkende daden in de'gemesnte» raden blijk zou geven van mede te willen arbeiden aan het grootsche plan. Gebeurt dat dan niet, zal men vragen. Jawel, hier en daar, maar lang niet genoeg. De ware, krach, tige, voor geen bezwaren teruggaan, de actie is er nog niet. De een ziet nog naar den ander, de gr%ad van belangstelling verschilt van 40100 pet. en moet eigenlijk overal 100 pet zijn. Men maakt nog te veel bezwa. ren, die licht op te lossen zijn of in 't geheel niet (bestaan. Men wil een miliioen algemeen belang voor eenige duizenden guldens koopen, wil van de zij Je van staat en provincie edel. moedigheid en mildheid zien, maar houdt heimelijk den sleutel der geldkist zoo lang mogelijk in den zak. Dat is een groote fout. Groote zaken moeten op waarlijk groote wijze behandeld worden, zonder ach. terdeuren of zijwegen. Alles en allen moeten samen» werken om het doel te bereiken, het tot bloei brengen der Peel en der Peelstreek, door een alles om. sluitend, alles omvattend spoorweg» net, door den Peelbuurtspoor. Wie daarvoor de koorden der beurs niet wat ruimer dan gewoonlijk wil opentrekken, weet niet in de toekomst te lezen. II Sinds enkele jaren staan wij in een met het rijtuig beu wachtte. Zeer ootroerd namen aile vier io het rijtuig plaats, rondom hen waa bet volko men stil, en toen Faucheux het paard in de nchtiDg van Poroic atuurde, scheen hel wel alsof niemaod hen in den duisteren nacht gesien had. Op een dier schoons dagen, gelijk er in den herfst zoovsle rijstak tegen den avood een hevige wind op. Vier zeelieden maakte rich gereed om met de -Sainte Francoise" over te steken van Pornic naar Noirmontier. Dit waren Cartabui, File a Voiie. Yalander en Equa tor, die allen naar Noirmoutier mossten, De reilen waren geheachen en- klapteD tegen de masten, de roeiboot was achter aan bet schip vastgebonden en allee op het dek zorgvuldig gerangschikt en in orde gebracht, Cartahnt bad het teeken gegeven en reeds maakten Yalander en Equator zich gereed het anker te lichten. De zee werd woestqr, een sterke Noor denwind joeg de golven over deo pier. Het wordt slecht .weer, zei File a Voile, Cartabut wierp een onderzoekenden blik naar den horizont. Dat is waar, doch de storm zal niet voor den nacht doorkopien. Moeten wij het anker lichten, vroeg Equator. Ja, antwoordde Cartahnt, en dan op Qods genade. Op betzelde oogenblik liepen twee ma rechaussees lange de haven overal vragen de, of er niet een schip gereed lag om naar Noirmontier te vertrekken. Van verre de -Sainte Francoise", die ge. reed lag om de haven te verlateo, be merkende, snelden zij toe ea riepen den kapitein aan. Het waren de oude Michel, brigadier van Durtal en Luticher, brigadier van CbateaubriaBt. Beiden hadden van hunne chefs een vertrouwelijke opdracht outran - geo. ZÜ moeiten zich naar Noirmontier be geven, waar men vermoedde, naar ioiich. tingen van Dambié, den vrederechter, dat Rouget en Beanregard moesteo zijn. Niat zonder reden meende men, dat de manneo, die indertijd da beide veroordeel den hadden gevangen genomen, hen on- middeiyk zonden herkennen. De oude Michel, voor op de pier staande, hield bfj wijze van spreekbuis de handen aan deo mond. Ahoi I boot I ahoi I Ah»i 1 Oaat ge naar Noirmontier Ja I Wilt ge om meenemen Dat hangt er van af de zee staat erg hol. Equator keek Cartabut aan, en zorgende, dat hij op de pier niet kon wordeD ge boord, zeide bij Ik vaar oiet gaarne met die lieden. Ja, zei Yalander, zij weten altijd op kleine wetsovertredingen te «ijzen. Dat is om te verbaliseeren. Joist, maar dao moet ar ook boete betaald wordea. Intuuchen streak Cartahnt aarrelend door zijn baard. De oude Mlcbel fluisterde zijn kameraad in bet oor Laat ons naar den prijs vragen, het land betaalt toch. wereld vol nieuw bewegeo en laven op allerlei gebied. Vooral in de vier oorlogsjaren is veel veranderd. De waarde van het geld is gezakt. Alles is in prijs gestegen. De handelswereld past zich snel genoeg aan dien nieuwen zabeDgang aan, maar het overige gedeelte van het menschdom is over het algemeen nog al behouds. gezind. Het gaat te snei. Men kan zich niet van de oude wijze van be. schouwen losmakenv denkt en handelt nog steeds, zooals meo dat voor jaren aangeleerd heeft. Men gaat niet mede en kan niet zoo snel vatten hoe dringend noodig nieuwe spoor» wegverbiudingen als de Peelbuu.'t» spoor zijn. Men ziet hem graag komen, o ja, maar men heeft gezieD, dat altorlei andere groote plannen ook zoo lang duren en geduurd hebben en tcch eindelijk gekomen zijn, men dommelt in en laat violen fluiten. In euvelen moed rekent men op den goedzak Staat en de milde dame provincie, die dat samen we! voor de brave burgers en gemeenten kant en klaar zu'len maken. Moeten de besturen zelf meedoen, nu, dan kan men immers nog handelen en de raak voor een prikje uitgevoerd krijgen en lacht later de domraen uit, die eerlijk en redelijk door flinke bijdragen krach, tig steunden. O, die Jansaliegeest heeft zoo dikwijls de uitvoering der mooiste plannen jaren vertraagd en soms totaal naar den kelder geholpen dat wij onbewimpeld durven zeggen, dat vooral deze geest van verderf uit de omgeving der peelplannen moet gehouden worden. Neen, de belanghebbende gemeen, ten bebben kunnen zien en waar» nemen, dat de ontwerpers hun plan. nen eerlijk en openlijk, tast» en berekenbaar voor eenieder blootge» legd en openbaar gemaakt hebben, dat zij er riet tegen op gezien hebben, daaraan jaren van grondige studie der streek en der bestsuns» middelen der bevolking voorat' te doen gaan.' De opzet is naar den eisch geschied zonder eenig achterhouden. Daar tegenover moet dus staan van den kant der besturen een oponlijk en degelijk steunen, krachtig en werk» dadig, een steuneD, dat zich omzet in het nemen voor een flink bedrag van aandeeien, met het uitzicht op rente. Slot volet. Eo zich weder tot Cartabut weuder.de, riep bfj Hoeveel verlangt ge voor deo over- toobt Er is reeds veel volk aan boord. Dat is oiels wij willeo mede, Hebt gij baaat? Ja veer voet, wij zullen betalee wat ge vraagt. CartRfaut ocemde een zeer beogen prye, die onmiddellijk werd goedgevonden. De zeeman nam zijo hoed af. Wacht, wacht, riep hij. Eo io de roeiboot spnpgoode, roeida by naar de pier, om de twee marechaussees af ie haieu. Dat is eeo gelukkig toeval, ze'.do de oude Michel, achter in de bootgaaode zit. teo, met tyn karabijn oaa.V. zich. Wij moe ten uog dezen avond te Noirmoutier zy®, en zonder n hadden we hier knooeo blij ven. Hebt gij dan daar een ornslige zaak, vroeg Cartabui Diet zonder belangstelling. Eene zeer ernsiige I Een oogenblik keek Cartahnt beide ma rechaussees onderzoekend aan en dacbi aan de twee galeiboeven, die by in bet begin van den zomer op het eiland aan wal bad gezet. Ziende dat de vloed opkwam, bevel by Yalander en Equator om het anker te lich ten. Eenige minnten iater wendde de -Saint® Francoise" dm boeg reeds naar voiie ze®, toen de onde Michel, die naar de haven zat te kijken opeene overeind vloog. Houdt op, boodt op, riep by. Wordt vervolga.

Peel en Maas | 1918 | | pagina 1