Brief uit de Missie.
Zaterdag- 16 Mei 1914.
35ste .Jaargang.
No. 20
Uitgave van Firma W. Van den Munckhof. Venrav.
Dit nummer
bestaat uit
TWEE BLADEN.
Keuringsraad.
Vragen en antwoorden
Abonnementsprijs per kwartaal
Prijs der Advertentiën
Burgemeester en Wethouders
van Venray,
Burgemeester en Wethouders
van Venray,
Beste Vrienden
Nu ik zekerheid heb dat
goed aankomen, zal ik maar niet
langer wachten om U weer het een
en ander mede te deelen.
A's het U kan interesseeren,
moogt U wel weten, dat ik nog
altijd even goed gezond ben. Het
zegt heel wat, reeds in het vierde
jaar hier te zijn en nog nooit iets
gemankeerd te hebben.
En dan in een land, waar doof
de Regcering hoogere traktementen
betaald worden, omdat het zoo
ongezond is, maar ik denk, dat ik
steeds zoo gezond blijf, juist omdat
ik geen traktement krijg. Enfin ik
ruil niel met mijn goed humeur
voor heel den rijkdom der wereld.
En nu, 0 ja, we zullen het van
daag eens hebben over de «wilde
menschen", zooals men zich die
voorstelt hier bij ons te zijn, en hoe
ze er in werkelijkheid uitzien.
Het zal U wel zoo goed als mij
eens overkomen zijn, dat ge U eens
een voorstelling maakt van wilde
menschen en dan zal het U wel in
de gedachten gekomen zijn, zoo is
iets voor U te zieu van een groep
woeste menschen met verwilderd
uiterlijk, vurige oogen, bloed aar
üe uamicn van net mooruen, »örpen j worden
om bij het minste er maar op los te
schieten of te slaan.
Zoo stelde ik mij vroeger deze
menschen ook voor. We zullen nu
eens nagaan in hoeverre wij dan
gedwaald hebben.
Op het eerste gezicht maken deze
menschen een gevaarlijken indruk
Z'ker vanwege hunne versieringen
en alles wat daarbij behoort. Iemand
die hier pas aankomt, denkt dan ook
dat het maar goed is, zich op een
afstand te houden, maar als men
onder hen verkeert, leert men iets
van hunneiaal, om zoodoende eenigs-
zins vertrouwelijk met hun om te
gaan.
Hier en daar geeft men een
pruimpje tabak, wat koraaltjes 0
een spiegeltje en al heel spoedig heet
ge hun Broeder.
De vrees heeft plaats gemaakt in
wederzijdsch vertrouwen.
Is men reeds zoo ver gevorderd,
dan kan men heel hun doen en laten
nauwkeurig nagaan.
Van die eerst zoo woeste oogen
is niets meer te bespeuren, de trek-
cen van het gelaat verraden niets
wreeds meer, het geheele uiterlijk
zegt U, dat ge toch wel degelijk met
menschen en niet met dieren, waar
de «wilde' menschen veel op gelij
ken, te doen hebt, al zijn ze nog
onbeschaafd.
Het spreekt vanzelf, dat we niet
te veel van hunne gebreken en slechte
gebruiken moeten zien.
Hunne gebruiken nemen ze
gewoonlijk over van hunne voorou
ders, terwijl er bij zijn, die naar
gissing een Godsdienstig karakter
hebben. Zoo b. v. het koppensnellen,
wat echter streng wordt tegengegaan
te oordeelen naar de moeite, die zij
geven.
hunne meening. Immers, ook de
kindei en krijgen aden een naam van js er eeng een vergadering van
?oTil?1!l! !_Ü!La een in dat ^eval, mannen, dan is dat geen gegons als
of een moe- 0f er een zwerm bijen hangt, maar
zal het een echten man
dige vrouw worden.
an andere gebruiken zullen we
nu maar niet spreken, iedereen
begrijpt toch, dat menschen, die
nooit iets gezien of gehoord hebben
dan wat hunne natuur hun ingeeft,
niet hoog kunnen staan.
Wij zullen derhalve onze luidjes
maar beschouwen in hun dagelijksch
leven in hun doen en laten in betrek
king tot elkaar en tot vreemden.
Het is wel opvallend', dat de men
schen hier zelden of nooit met elkaar
vechten, vrouwen maken wel eens
een uitzondering, maar dat behoort
zoo. I)e mannen vechten zoo goed
als nooit. Ook oorlog van dorp tegen
dorp is iets zeer zeldzaams.
Hier weten de menschen maar een
geval aan te halen en dat is al meer
dan 20 jaar geleden. Dit is dus toch
al geen bewijs voor het «wild" zijn
onzer menschen. Zelfs zijn lui, die
onder elkaar eens tw i^ten niet goed
gezien
Zijn er zieken ir.-*'-- %>rp, hiervan
gebrekkiger Sri versleten
menschen uitgezonderd dan toon
iedeieen medelijden, eh allen gaan
van tijd tot tijd eens naar den zieke.
Bij sterfgevallen is er een alge
meene rouw en een koor vrouwen
zingt treurgezangen, wat zeker zeer
indrukwekkend is. Vooral voor jonge
mannen of vrouwen duurt den rouw
nogal al lang
Gaat iemand op reis, dan gaan
alle inwoners van het dorp mee, om
zoo iemand uitgeleide te doen, eeni
gen vergezellen hem zeis een einc
weegs. Bij zijn terugkomst is het
een ontvangst zoo hartelijk, als ik
vroeger in Holland nog nooit gezien
heb, men zou haast zeggen, dat men
zonder zoo iemand niet meer leren
kon.
Hoe slaat nu hun betrekking tot
vreemdelingen Gaat een vreemde
ling op reis, dan komt hij natuurlijk
langs vele dorpen en het is zoo goed
als zeker dat hij overal een bezoek
brengt. Ook al kent hij niemand,
dat doet niets ter zake, indien hij
geen vrienden of kennissen heeft, dan
maakt hij er. Gastvrijheid is daar
overal. De bezoeker geeft van zijn
aruimgerei en bij zijn vertrek heeft
lij beslist eenige nieuwe vrienden.
)ie nieuwe vrienden worden dan
natuurlijk ook uitgenoodigd eens
een bezoek aan zijn dorp te brengen,
deeft hij het doel zijner reis bereikt,
dan blijft hij daar dikwijls voor
onbepaalden tijd. Vraagt men eens,
wanneer hij weer terug gaat, dan
uidt het antwoord «morgen", maar
die morgen wordt dan meestal de
volgende week.
Zoo een bezoeker moet natuurlijk
ook alles zien, wat er te zien is en
wij worden dan altijd met een bezoek
vereerd. De geleider doet dan zijn
het is doodslil terwijl een het woord
voert. Dat is niet, omdat hij de
hoofdman is, maar dat behoort zoo.
Het is geen wild en woest getier
door elkaar maar een geregeld afwis
selend spreken, zoodat de vergade
ringen onzer menschen ver boven die
der socialistische staan en gerust als
voorbeeld mogen gesteld worden.
Wat hun verhouding tot de echte
vreemden, zooals ruilhandelaars en
de verhouding tot ons betreft,
bestaat hierin nogal verschil, maar
dat hangt ook geheel en al van de
personen zelf af.
Als een ruilhandelaar goed is, kan
hij heel wat van de menschen gedaan
krijgen zij zullen zich aan hem
hechten en hun Broeder noemen.
Zijn deze lui en tusschen twee
haakjes, dat zijn er nogal velen,
slecht en schelden en slaan zij ook
al eens, dan nog zullen de lui hier
met klappernooten Daar de ruil
handelaars gaan opdat toch alles
Lweet -oed zaUiin. M
Wij staan evenwel óp^eeDlielerot
voet met dia luidjes, iedereen houdt
van ons en velen zijn er trotsch op
bij ons te mogen komen en met ons
te mogen praten. Het spreekt
overigens vanzelf, dat wij niets
vragen, ook nooit s'aan ol schelden
en vandaar dan ook, dat er tusschen
ons een beter verstandhouding
heerscht.
Gaat men nu nog eens na hoe zi
in hun familiekring te werk gaan,
dan denkt men aan een echt
Hollandsch dorpsleven. Men kan dat
des avonds heel mooi zien. De heele
familie is bij elkaar, iedereen heeft
zijn bezigheid en al babbelende wordt
het eten klaar gemaakt.
Uit dit alles kunt ge wel eenigszins
zien, dat wij ons wel mogen vleien
met de gedachte, van deze menschen
ooit brave christenen te maken.
Ons pas begonnen werk in het
nieuwe dorp geeft ons alle hoop op
een spoedige verandering. Indien wij
nu maarop Uwe gebeden en verderen
steun mogen rekenen, dan zal alles
met Gods hulp wel terecht komen.
Mocht er onder U allen iemand
zijn, die gaarne iets verneemt aan
gaande iets, wat hem bijzonder kan
interesseeren, vraag het mij dan
gerust en ik zal zooveel mogelijk
aan Uw verlangen voldoen.
Na hartelijke groeten verblijf ik,
Uw aller vriend,
Broeder vaD Sanl7oort
datholieke Pastorie te MERAUKE,
Nederlandsch Zuid Nieuw Guinea.
lóden Limb. Katholiekendag
Pinkstermaandag, 1 Juni 1914
te VENRAY.
er zich voor moeten getroosten, en best, om toch maar alles te laten
het gevaar waaraan zij zich dan zien wat wij hebben en bovendien
blootstellen, verraad iets van een het een of ander voor hem te vragen 1 1. wie kunnen en zullen den Katho-
mijn oneven voor de courant steeds noodzakelijkheid, althans volgens en wij zijn steeds blij iets te kunnen lieken'dag bezoeken?
PEEL
MAAS
Weekblad voor Venray, Horst en omstreken.
1
voor VENRAY 50 c.
franco per post 65 c.
voor het buitenland bij vooruitbetaling 85 c.
afzonderlijke nummers 4 c.
van 1—4 regels 20 c.
elke regel meer 5 c.
letters en vignetten naar plaatsruimte.
Advertentiën, 3maal geplaatst, worden 2maal berekend.
ZITTING van den
De Burgemeester van Venray,
maakt bekend dat de keuringsraad voor de
ingeschrevt nen voor de Militie, lichting
1915 dezer gemeente zitting zal houden te
Venray Patronaatagebouw Pate'sstraat.
Op Donderdag den 28 Mei 1914 des
voorraiddags 10 uur de ingeschrevenen
beginnende de geslachtsnaam met de Ut"
ters A tot en met G.
Op Vrijdag den 29 Mei 1914 des voor»
middags 10 uur met de letters H tot en
met M.
Op Vrijdag den 29 Mei 1914 des voorm
11 uur met de letters N tot en met Z.
Zie verder de bekendmaking aangeplakt
ten Raadhuize.
Venray, 8 Mei 1914.
De Burgemoester voornoemd.
H. ESSER.
brengen hiermede ter openbare kennis
dat op Maandag den 18 Mei 1911
des voormiddags van 9 tot 12 u>e, ten
Raadliuize dezer gemeente zal
plaats hebben eene vorkiezin' van wij#
leden van de Maaier wan Koop
handel en Fabrieken te Venray
gevestigd ingevolge Koninkl. besluit van
12Januari 1914, no 30.
De stemming geschiedt bij ongeteekende
briefjes, waartoe met bet zegel der ge
meente gewaarmerkte stembriefjes, ten
minste acht dagen voor den dag der ver
kiezing, door den Burgemeester aan de
kiesgerechtigden worden toegezonden.
Den kiezer, die zijn stembrufjo ver
loren of er geen ontvangen heeft, wordt
gelegenheid verschaft om er aan lel s'em-
bureau een te bekomen.
Het openen der stembriefjes geschiedt
dadelyk na afloop der verkiezing.
Van onwaarde zijn brieljes, welke niet
zijn gewaarmerkt met het zegel der ge
meente, welke onderteekend zijn, welke
niet duidelijk een persoon aanwijzen, of
waarbij of waaraan andere stembriefjes
zijn ingesloten of vastgehecht.
brengen ter algemeene kennis dat het ten
strengste verboden is op de gronden, toe
behoorende aan de gemeente Venray, dus
ook op de Peelgronden turf te steken,
plaggen en heide te houwen of eenigen
anderen daad van eigendom te verrichten.
Zullende tegen de overtreders onvoor»
waardelijk procesverbaal worden opge»
maakt.
Overtredingen hiervan worden volgens
art. 314 van het Wetboek van Strafrecht
gestraft met eene gevangenisstraf van ten
hoogste zestig gulden.
Indien tijdens het plegen van het mis»
drijf nog geen twee jaren zijn verloopen
sedert eene vroegere veroordeeling van den
schuldige wegens gelijk misdrijf onher
roepelijk is geworden, wordt hij gestraft
met gevangenisstraf van ten hoogste twee
maanden.
Art. 315. Met gevangenisstraf van ten
hoogste drie jaren of geldboete van ten
hoogste zestig gulden wordt gestraft
le stroopery gepleegd met behulp van
vaartuigen, wagens, trek of lastdieren enz.
Het afmaaien van heide is echter toe
gestaan zoo zij daarvoor vergunning van
den heer Burgemeester hebbeD bekomen.
betreffende den
Alle Katholieke mannen en vrouwen,
wonende in en buiten de prov. Limburg
die belang stellen in het R. K. Ver-
eenigingsleven en iets gevoelen voor de
Katholieke Sociale Actie.
n. Wordt entrée betaald
In de afdeelingsvergaderingcn Neen
In de Algemeene Vergadering Ja
III. Iedereen kan dus kosteloos be
zoeken de vergaderingen om kwartier
voor II van
1. I.imb. R. K. Werkliedenbond, Kerk
der Eerw. Paters (Paterslaan) spreker:
Kap. A. van de Venne, Roermond.
2. R. K. Onderwijzersbond in het Bis
dom Roermond, Studiezaal „Gymnasium"
(Paterslaan). Spreker; de Heer J. van
Bommel te Ottersum.
3. Limb. Landbouwbond, St. Antonius-
Patronaat (Patersstraat). Spreker i de
Heer P. J. Rutten te Wanssum.
4. R. K. Limb. Middenstandsvereeniging,
Muziekzaal „Euterpe" (Schoolstraat).
Spreker: de Zeereerw. Pater fr. A. J.
I'ennell, Prior der Dominicanen, te Huissen.
5. R. K. Patroonsbond in het Bisdom
Roermond, (Met het oog op de verschil
lende andere vergaderingen wordt dit jaar
geen afz verg. gehouden.)
6. R. K. Secretariaat van Spoor- en
Tramwegpersoneel, Zaal W. Wijnhoven,
(Langstraat). Spreker de Heer H. B.
Wonders te Gennep.
7. Bond Jong Limburg", Recreatiezaal
„Gymnasium (Paterslaan). Spreker: de
Eerw. Pater Germanus Vrijmoed, O. F. M.
te Maastricht,
8. R. K. lurnbond in het Bisdom
Roermond. (De leden van dezen Bond
7*»\: - •«*n.y;eroad£riQ£bijwonen gt&pasii
•.iii.nurgy -i:êB~j
en de vergaderingen om kwartier
voor ft van
1. Limb- Kruisverbond, Muziekzaal
„Euterpe" (Schoolstraat). Spreker de
Heer Th. van Lier, te Heerlen.
2. Limburgsche Mariabond, St. Antonius-
Patronaat, (Patersstraat). Spreker: de
Eerw. Pater Cleofas O. F. M. te Heerlen.
3. R. K. Bond van Post-, Telegraaf- en
Telefoonpersoneel, Studiezaal „Gymnasi
um" Sprekerde Zeereerw. Heer
Vict. Kissels te Sittard.
IV. Alle vrouwen en meisjes kunnen
kosteloos bezoeken de vergadering van
den Limburgschen Mariabond.
V. Mag ook aan het debat worden
deelgenomen
Iedereen mag in de Afdeelingsverg. aan
het debat deelnemen, mits zich houdende
aan 't Reglement voor de Afdeelingsver-
gaderingen.
VI. Zijn er ook agenda's verkrijgbaar?
Ja Losse agenda's met Regl. Afdeelings
verg. worden belangstellenden op aan
vrage gaarne verstrekt door den Secr.
der Plaats. Regelingscomm.; zij worden
echter ook uitgereikt bij het bezoeken
eener vergadering.
VII. Entrée wordt geheven voor de
Algemeene Vergadering in de Parochie
kerk „St. Petrus-Banden", Spreker de
Zeereerw. Pater Borromeus de Greeve te
Vorden.
De Algemeene Vergadering begint om
4 uur.
VIII. Hoeveel bedraagt de entrée
Voor niet-bondsleden gewone plaatsen
30 cent, gereserveerde plaatsen 60 cent.
Voor Bondsleden zijn kaarten tegen
verminderden prijs (15 cent gewone plaat
sen. 45 cent gereserveerde plaatsen) te
verkrijgen bij de Commissarissen van
Orde, doch alleen in de afdeelingsver-
gaderingen.
IX. Kunnen reizigers, die samen reizen
geen goedkoopere biljetten krijgen l
Zeker. Me# vrage aan de Stations der
Staatsspoor inlichtingen over collectieve
biljetten.
X. Hoe laat kan men 's avonds ver
trekken
Vertrek der treinen
richting Maastricht: 5,37, 7,16, 9,10,
5.37 en 9,10 zijn sneltreinen en hebben te
Sittard aansluiting om 7,10 en 10,30 naar
Kcrkrade.
5,37 heeft aansluiting te Roermond om
6,26 naar Weert. Weert kan te Venray
ook vertrekken om 7,16 over Blerik—
Eindhoven.
ft'. II. Pinksterzondag 's avonds 7 uur
zal er een Voorvergadering van den Limb.
R. K. Werkliedenbond gehouden worden