Eene broederschap van onzen tijd. Zaterdag 26 Juli 1913. 34ste Jaargang. No. 31 Uitgave van Firma W. Van den Munckhof. Venray. Dit nummer bestaat uit TWEE BLADEN. Nieuwe Balkanoorlog. Algemeen Nieuws. Abonnementsprijs per kwartaal voor VENRAY 50 c. franco per post 65 c. voor het buitenland bij vooruitbetaling 85 c. afzonderlijke nummers 4 c. Prijs der AdvertentiSn van 1—4 regels 20 c. elke regel meer 5 c<" letters en vignetten naar plaatsruimte. Advertentiën, 3maal geplaatst, worden 2maa! berekend. liu willen we dit voorop zetten. Zien stoel zouden vcrsch:nc, Er zijn in Venray wel heel weinig meubchen, die niet lid zijn der Broederschap van O. L. Vrouw Be houdenis der Kranken te Oostrum. Gaarne zullen ze iets nader daarover willen vernemen. Sinds 1871 is er eene affiliatie lot stand gekomen der groote Aarts broederschap Notre-Dame-des-Ma- lades, O. L. Vr. Behoudenis der Kranken, in de Kerk van den H. Laurentins te Parijs. Het verkrijgen dezer affiliatie stuitte in den beginne op moeilijkheden, doch dank den grooten ijver en den volhardenden moed van den Rector der plaats, den WelEerw. H. Ramaekers, en vooral, dank den machtigen steun van Monseigneur J. A. Paredis, Bisschop van Roermond, grooten vereerder van O. L. Vrouw van Oostrum, die deze affiliatie gaarne zag tot stand komen en den Rector daartoe den gemakkelijken weg wees, kwam 15 Aug. 1871 de aggre gatie en affiliatie onder den titel van Broederschap van O. L. Vrouw Be houdenis der Krankente Oostrum tot stand. Deze Broederschap is de tweede van dien naam in ons land en telt van de oprichting af tot heden on geveer 15000 leden. Elk lid geeft jaarlijks een vrij willige bijdrage van tien cent, ofwel aan de Dames ,Zelatricen, ofwel rechtstreeks Aan den WèlRerw. Meer Rector ué.~ Bedevaart van Oostrum-Venray, die gaarne verdere inlichting ver strekt en aan elk nieuw lid ua op name terstond een bewijsboekje van lidmaatschap toezendt. Welk doel heeft deze broederschap? Hoe is ze ontstaan en waardoor heeft ze zulke groote uitbreiding gekregen Ziedaar, geachte Lezer en Lezeres, wat ik mij voorstel U te beantwoorden. Mag ik U daarom beleen! Vé. zoeken, deze verhandeling tot het einde toe te lezen. Het waar lijk verheven doel dezer Broeder schap en de geheel verkeerde opvat ting die velen er van hebben, noopten mij U een ander te ver duidelijken. Vooraf deze vraag- wie voelt niet veel, vooral in onzen moeilijken tijd, voor de bekeering der zondaars I Welk ijverig Katholiek we zulks echter meer van nabij. Welk doel deze Aartsbroeder schap beoogt. Wie met de kwalen der mensch- heid begaan is, toont dat hij een gevoelig hart heeft; wie ze echter, zooveel hij kan, heelt of verzacht, die koopt een reis kaartje naar den hemel. De eerste bezit wel een goede hoedanigheid, doch hoe dikwijls blijft deze niet binnen de enge grenzen der gevoelige natuur In het lijden van den naaste deelen, om in diens wonden den balsem der liefde uit te gieten, zie, dat is een bovennatuur lijke ingeving volgen-, wie zal er ge stadig gehoor aan geven, tenzij de mensch, die de goddelijke lessen en voorbeelden van Hem opvolgt, die om onzentwille armoede en verdruk king heeft geleden, van Bethlehem af. waar Htj op een handvol stroo werd nedergelegd, tot op Golgotha waar Hij den bittersten kruisdoot gestorven is Het moge bij velen verbazing wekken, dat de Katholieken zich zoo beijveren en met hart en ziel toe wijden, om de zieken in hun geeste lijken en lichamelijken nood bij le staan. De grootste verwondering moest echter wekken het feit, dat te velen onder de Katholieken zich om het lot hunner lijdende broeders niet bekreunen. Vreezen ze niet (U wilt er immers niet bij behooren dat hun eens steld »Wat hebt gij gedaan voor uwen evennaaste Of had ik II niet ge» leerd: Bemin uw evennaaste gelijk 11 zeiven De Heer, ons aller Rechter, heeft de ikzuchtigen reeds gevonnist; «Met de maat, waarmede gij meet, zal u worden uitgemeten." (Matth. VII 2). Wie lid wordt der Broederschap, wordt tot taak gesteld, bij God, door tusschenkomst der H. Maagd Maria, voorspreker te zijn ten gunste van alle zieken, die zelf niet voor hunne bekeering, of zelfs voor hunne genezing willen bidden. Ziedaar het eigenlijke doel, dat de Broederschap beoogt. Wie kunnen lid zijn l Hoe weinigen welen het Hoe- velen zijn er niet, die meenen: het is een liefdewerk, om aan de be- hoettigen geldelijken steun te ver» verschaffen. En zoo komt het, dat vele armen denkon, dat zij niet in de Broederschap kunnen worden opgenomen. Neen, dit ligt niet in de bedoe» ling van onze Vereeniging. Onze bedoeling is deze: wij allen zijn ge» lijk, zoowel wat ziekte betreft als sterven. De Broederschap bestaat nu hierin de leden bidden allen de vraag wordt ge- Een Apostolaat. Onze Broederschap is een Aposto» laat. Wilt gij ijveren voor het goede, namelijk voor le bekeering en de genezing der ziek?.n l Laat 11 dan inschrijven; bezoek de u be» kende zieken; zorg, zoo noodig, dat ze tijdig de H.H. Sacramenten ont» vangen. W acht niet om lid te worden tot ge zelf ziek zijt; wfes het, voor ge zelf in gevaar verkeert het te worden. En verder, lid voor de zieken, die gij niet kunt bezoeken. Geachte Lezer en l ezeres, lees nog eens aandachtig de voorafgaande regels. Mij dunkt, ge wordt dan gaarne lid. Duidelijker, geloof ik, kan het moeilijk gezegd worden. Zooals we reeds zeulen, noch mannen, noch vrouwen, noch jonge» lieden, noch kinderen, niemand wordt uitgesloten. De Broederschap '■s als een algemeene vereeniging van gemeenschappelijk gebed, om aan de zieken geostelijken steun te schenken; van gemeenschappelijke verzorging en aalmoezen, om tegelijk in hun geestelijken en lii hamelijken nood te voorzien. De Aartsbroeders'-b.i de ge» lljfnamige Broederschappen, die hetzelfde doel beoogen, doen een beroep op de edelmoedigheid hunner leden, om vooral geestelijke voor» deelen te verschaffen aan levende en afgestorvene leden, of aan hen, die bijzonder aan de gebeden der ver» eeniging werden aanbevolen. Voor deze intentie, inzónderheii voor ge» wenschte bekeeringen of genezingen wordt dagelijks eene H. Mis opge» dragen. Men vergelijke hiermede het pelgrimsboekje op bladzj 2527 en het boekje van lidmaatschap op bladz. 4 en 5. Vele christelijke moeders stellen hare kinderen reeds voor hunne ge» boorte onder de bescierming van Maria. Dit mag men eai zeer loffe» lijke gewoonte heeten; hier willen wij er echter op wijzen, dat het nog beter en loffelijker zou vezen, indien zij zoodra mogelijk na het H. Doop» sel deze toewijding aan le H. Maagd vernieuwden en tot Maria zeiden «Maria, dit mijn Kind is het uwe, zorg dat het God en IJ voor altijd toebehoore.'' over met zijn Heer en God in het H. andere kledingstukken. unitoimteekan», Tabernakel, en besloot eindelijk,zadels, flesscheo, potten, kussens, lake:.#' eene Vereeniging te stichten, die ze'fs 8Pe«"taarteu. En daar tusschen zich ten doel zou stellen de zieken in I ko*el8 eDkg^^ptioter». hun lichamelijke behoeften ter hulp der ^LtTlfngen teekem"'duldeTJk te komen, om zoodoende beter in» af; hij is met schoeisel bezaaid, met kousen gang te vinden tot hunne harten en {schoenen en laarzen, die de vluchtenden uittrokken om sneller te kunnen voort komen. Maar het beeld der verwoesting eindigt niet met het slagveld, het zet zich voort naar alle kanten. Urenlang kan men den terugtocht volgen en overal stuit men op uitgestorven, platgebrande dorpen. Velden en hoornen zelfs werden aan de vlammen prijsgegeven. En zoo gaat het voort, kilo meter na kilometer, landstreek na land streek, tot aan Stroemitsa. Hier, in net witte stadje met de roode daken, zoeken de vluchtelingen een onderkomen; vrouwen kinderen en grijsaards, met kleine hand karren of op ezels gezeten, men huivert om deze thans van have en goed beroofde mensehen aan te zien, want op aller ge laat ligt dezelfde uitdrukking van trooste- looze vertwijfeling, waarvan de vreemde ling weet, dat hij die niet kan wegnemen. huune zielen voor God te winnen Ziedaar den oorsprong der Aarts broederschap van O. L. Vrouw Be boudenis der Kranken, die wellich den naam haar's stichters zal doen voortleven, althans in nagedachtenis van vele menschlievende katholieken Zooals het gewoonlijk gaat met alle werken, die van God komen ontmoette zijn verdienstelijk en zoo echt christeliik plan vele tegen kan tiugen; doch, man van geloof als hi was, wist de stichter het geschikte oogenblik af te wachten met die kalme gelijkmoedigheid, die sterke en heilige zielen kenmerkt. Slot volgt. de Oorsprong en uitlreiding, Na deze korte verhandeling over het doel der Broederschap, zal het velen aangenaam zijn ook den eigenlijken oorsprong ervan te tennen. Welnu, geachte Leze- en Lezeres, we zijn gaarne tot uw dienst. Pastoor Salacroux de stichter. Deze vereeniging heeft haar ont» staan te danken aan den aposto» ischen ijver van den Z.Eerw. Heer van treurt niet, als hij verneemt, dat., J iemand zonder H. Sacramenten na^- 7 T behoe^e' "n de een minder welbesteed leven gestorven paa7 e n e lon9en mn Jrt/<n> Salacroux, pastoor van «Saint ic nu a u;: 1 \de mannen en de vrouwen zit U f. 'Ioe 8aarne had hij hulpbl(Jden u r de aeneztna der Laurent te Parijs en overleden in willen verleenen! Welnu, dat kun- \zieken. zi smeeken Qod dat 11854. Terecht betreurde hij den non we. Dat doen we, als we lid zie^ zich mog en bekeer en, die in1 ellendigen toestand, waarin maar al dezer Broederschap zijn. staat van doodzonde zijn, ja dat zelf te dikwijls de zieken zijner volkrijke Velen meenen dat de Broederschap voor hunne bekeering zouden bidden parochie verkeerden; en hunne van ontelbare ¥oorwerpen. Wat menschen alleen dienstig is voor zieke leden, opdat zij toch niet in dien jammer» geestelijke er. tijdelijke belangen dragen en gebruiken, alles, alles vindt men ruws is minder waar dan dat. Reeds lijken toestand voor Gods rechterwillende behartigen, sprak hij er hier, papier, notitieboekjes, hemden en honderden kilo's is als glas afgeknipt. Jarenlang is reeds Macedonië het toonee geweest van bloedige overvallen, van opstanden en grensgevechten. Doch al de t»«nri*e oyvolsrftn daarvan haalden 't niet bij de ellende en gruwelen, waarvan dit gedeelte van den Balkan thans getuige is Het is, alsof een Attiia is opgestaan om geheele landstreken te vuur en te zwaard te veiwoesten. Een aangrijpend beeld van die verwoes ting geeft de oorlogscorrespondent van den -Corriere della Serra", Larco, van het zoo vreeseljjk geteisterde land en zijn be woners. Hij deed een reis door het verwoeste Macedonië van Saloniki over Doiran tot Strcfemitsa en overal zag hij op zijn weg de vreeselijkste sporen van de geweld dadigheden. van vuur, dood en vernieling. Het begon al even buiten Saloniki en hoe verder men in het zwaar beroefde land doordringt, des te ontzettender spreken de feiten. De meeste huizen zijn verwoest; waar de kanonnen het vernielingswerk niet voltooiden, lokten de vlammen en de door den rook zwartgeworden brokstukken van muren vertellen nog, dat hier een maal de woonplaats van vreedzame lieden was. Zelfs de weinige niet verwoeste woningen dragen tock nog de sporen van het vernielingswerk der vlammen. Breede scheuren gapen in de muren, overal ont breken deuren, de vensters zijn verkoold, de ruiten stukgesprongen of geslagen, ieder afzonderlijk huis biedt een treurigen, afschrikwekkenden aanblik met zijn leege zwarte openingen. Nu en dan ziet men op de wegen en velden vrouwen, kinderen en boeren, die ronddolen en de plaatsen zoeken, waar eens hun woning stond, waar hun akkers lagen. De aanblik dezer ongelukkigen is vreeselijk; zij dwalen over de velden en geheel wezenloos verrichten zij ten slotte mechanisch een of ander werk, maaien gras voor de huisdieren, die er niet meer zijn, ofwel, zij staan voor leeggebrando huizen en zwijgen. Dan nam Larco zijn weg over het ver laten slagveld van Kilkitsj: één groote streek van jammer. Nog ziet men tusschen velden en weiden de zwarte strepen van opgeworpen aardheuvels: loopgraven en verschansingen. In wijden omtrek is de grond als geploegd en door de granaten opengescheurd; de schoten hebben lieuvelg doen ontstaan enkuilen gegraven, die er als uitgedoofde kraters uitzien. En over dat alles een bonte warrelklomp Vul tie loonlijsten in. Bij vonnis van het Kantongerecht te Venlo, d.d. 17 Juli 1913, is de metselaar W. H. V. te Helden, veroordeeld tot eene geldboete van f 20 subsidiair 6 dagen hechtenis, wegens het niet behoorlijk in vullen zijner loonlijsten, door daarop uiet te vermelden één zoon, die bij hem als metselaar werkzaam was. Men zij gewaarschuwd en vuile de loon lijsten steeds naar waarheid in. eclitparfijen. Zondagavond had te Lith een vecht partij plaats tusschen enkele personen, waarbij een zekere M, Voet met een mes zoodanig in de borst werd getroffen, dat geneeskundige hulp moest worden iDgeroepen. De vermoedelijke dader, een zekere H. Janssen, werd gearresteerd. Bij den heer J. Tromp, wonende juist op de grens van de gemeenten Sprang en Kaatsheuvel, waar bij gelegen heid van de kermis wordt gedanst, is Zondagavond ernstig gevochten, waarbij van het mes gebruik is gemaakt. De gebrs. V. uit Besoijen kregen twist met »ebrs L. uit Kaatsheuvel. Aanstonds namen deze het mes en hakten er'ails bezetenen op los. J. V. kreeg verscheide ne diepe messteken in het hoofd en A. V. werd geheel zijn gezicht als 't ware doorkerfd. De gekwetsten, die veel bloed verloren, werden aanstonds per as naar dr. S. vervoerd, die ze ongeveer twee uur in behandeling heeft gehad. De daders zijn gearresteerd. Moordaanslag. Te Herpen heeft Zondagavoud de 22j. II. v. K., die twist had met Joh. van Rooy, dien hij wilde schieten, den 19ja- rigen Hendrikus Biermans levensgevaarlijk met een revolver getroffen. De dader is voortvluchtig. De gewonde is in het ziekenhuis te Grave opgenomen. Maandagavond is in het café van v. W. aan het Marktplein te Apeldoorn de steen houwer J. A. eensklaps doodgebleven. Men vermoedt, dat overdadig drankge bruik aan de doodsoorzaak niet vreemd is. Machine gesprongen. In de nabij Barneveld gelegen fabriek van de heeren de Vries en Zn. is een machine voor de vervaardiging van ijs met vreeselijk geweld uit elkaar gespron gen. Een in de nabijheid staande Duitsche monteur bekwam dientengevolge hevige brandwonden aan hoofd eo handen. Een stuk der machine, ter zwaarte van eenige PEEL MAAS Weekblad voor Venray, Horst en omstreken. 1 Hef verwoeste Macedonië. He drank doodf.

Peel en Maas | 1913 | | pagina 1