Eene broederschap van
onzen tijd.
Zaterdag 26 Juli 1913.
34ste Jaargang.
No. 31
Uitgave van Firma W. Van den Munckhof. Venray.
Dit nummer
bestaat uit
TWEE BLADEN.
Nieuwe Balkanoorlog.
Algemeen Nieuws.
Abonnementsprijs per kwartaal
voor VENRAY 50 c.
franco per post 65 c.
voor het buitenland bij vooruitbetaling 85 c.
afzonderlijke nummers 4 c.
Prijs der AdvertentiSn
van 1—4 regels 20 c.
elke regel meer 5 c<"
letters en vignetten naar plaatsruimte.
Advertentiën, 3maal geplaatst, worden 2maa! berekend.
liu willen we dit voorop zetten. Zien stoel zouden vcrsch:nc,
Er zijn in Venray wel heel weinig
meubchen, die niet lid zijn der
Broederschap van O. L. Vrouw Be
houdenis der Kranken te Oostrum.
Gaarne zullen ze iets nader daarover
willen vernemen.
Sinds 1871 is er eene affiliatie lot
stand gekomen der groote Aarts
broederschap Notre-Dame-des-Ma-
lades, O. L. Vr. Behoudenis der
Kranken, in de Kerk van den H.
Laurentins te Parijs. Het verkrijgen
dezer affiliatie stuitte in den beginne
op moeilijkheden, doch dank den
grooten ijver en den volhardenden
moed van den Rector der plaats,
den WelEerw. H. Ramaekers, en
vooral, dank den machtigen steun
van Monseigneur J. A. Paredis,
Bisschop van Roermond, grooten
vereerder van O. L. Vrouw van
Oostrum, die deze affiliatie gaarne
zag tot stand komen en den Rector
daartoe den gemakkelijken weg
wees, kwam 15 Aug. 1871 de aggre
gatie en affiliatie onder den titel van
Broederschap van O. L. Vrouw Be
houdenis der Krankente Oostrum
tot stand.
Deze Broederschap is de tweede
van dien naam in ons land en telt
van de oprichting af tot heden on
geveer 15000 leden.
Elk lid geeft jaarlijks een vrij
willige bijdrage van tien cent, ofwel
aan de Dames ,Zelatricen, ofwel
rechtstreeks
Aan den WèlRerw. Meer Rector
ué.~ Bedevaart van Oostrum-Venray,
die gaarne verdere inlichting ver
strekt en aan elk nieuw lid ua op
name terstond een bewijsboekje van
lidmaatschap toezendt.
Welk doel heeft deze broederschap?
Hoe is ze ontstaan en waardoor
heeft ze zulke groote uitbreiding
gekregen Ziedaar, geachte Lezer
en Lezeres, wat ik mij voorstel U te
beantwoorden. Mag ik U daarom
beleen! Vé. zoeken, deze verhandeling
tot het einde toe te lezen. Het waar
lijk verheven doel dezer Broeder
schap en de geheel verkeerde opvat
ting die velen er van hebben,
noopten mij U een ander te ver
duidelijken. Vooraf deze vraag- wie
voelt niet veel, vooral in onzen
moeilijken tijd, voor de bekeering der
zondaars I Welk ijverig Katholiek
we zulks echter meer van nabij.
Welk doel deze Aartsbroeder
schap beoogt.
Wie met de kwalen der mensch-
heid begaan is, toont dat hij een
gevoelig hart heeft; wie ze echter,
zooveel hij kan, heelt of verzacht,
die koopt een reis kaartje naar den
hemel. De eerste bezit wel een goede
hoedanigheid, doch hoe dikwijls
blijft deze niet binnen de enge grenzen
der gevoelige natuur In het lijden
van den naaste deelen, om in diens
wonden den balsem der liefde uit te
gieten, zie, dat is een bovennatuur
lijke ingeving volgen-, wie zal er ge
stadig gehoor aan geven, tenzij de
mensch, die de goddelijke lessen en
voorbeelden van Hem opvolgt, die
om onzentwille armoede en verdruk
king heeft geleden, van Bethlehem
af. waar Htj op een handvol stroo
werd nedergelegd, tot op Golgotha
waar Hij den bittersten kruisdoot
gestorven is
Het moge bij velen verbazing
wekken, dat de Katholieken zich zoo
beijveren en met hart en ziel toe
wijden, om de zieken in hun geeste
lijken en lichamelijken nood bij le
staan. De grootste verwondering
moest echter wekken het feit, dat
te velen onder de Katholieken zich
om het lot hunner lijdende broeders
niet bekreunen. Vreezen ze niet (U
wilt er immers niet bij behooren
dat hun eens
steld
»Wat hebt gij gedaan voor uwen
evennaaste Of had ik II niet ge»
leerd: Bemin uw evennaaste gelijk
11 zeiven
De Heer, ons aller Rechter, heeft
de ikzuchtigen reeds gevonnist; «Met
de maat, waarmede gij meet, zal u
worden uitgemeten." (Matth. VII 2).
Wie lid wordt der Broederschap,
wordt tot taak gesteld, bij God,
door tusschenkomst der H. Maagd
Maria, voorspreker te zijn ten gunste
van alle zieken, die zelf niet voor
hunne bekeering, of zelfs voor hunne
genezing willen bidden. Ziedaar het
eigenlijke doel, dat de Broederschap
beoogt.
Wie kunnen lid zijn l
Hoe weinigen welen het Hoe-
velen zijn er niet, die meenen: het
is een liefdewerk, om aan de be-
hoettigen geldelijken steun te ver»
verschaffen. En zoo komt het, dat
vele armen denkon, dat zij niet in
de Broederschap kunnen worden
opgenomen.
Neen, dit ligt niet in de bedoe»
ling van onze Vereeniging. Onze
bedoeling is deze: wij allen zijn ge»
lijk, zoowel wat ziekte betreft als
sterven. De Broederschap bestaat
nu hierin de leden bidden allen
de vraag wordt ge-
Een Apostolaat.
Onze Broederschap is een Aposto»
laat. Wilt gij ijveren voor het
goede, namelijk voor le bekeering
en de genezing der ziek?.n l Laat 11
dan inschrijven; bezoek de u be»
kende zieken; zorg, zoo noodig, dat
ze tijdig de H.H. Sacramenten ont»
vangen. W acht niet om lid te worden
tot ge zelf ziek zijt; wfes het, voor
ge zelf in gevaar verkeert het te
worden. En verder, lid voor de
zieken, die gij niet kunt bezoeken.
Geachte Lezer en l ezeres, lees
nog eens aandachtig de voorafgaande
regels. Mij dunkt, ge wordt dan
gaarne lid. Duidelijker, geloof ik,
kan het moeilijk gezegd worden.
Zooals we reeds zeulen, noch
mannen, noch vrouwen, noch jonge»
lieden, noch kinderen, niemand
wordt uitgesloten. De Broederschap
'■s als een algemeene vereeniging
van gemeenschappelijk gebed, om
aan de zieken geostelijken steun te
schenken; van gemeenschappelijke
verzorging en aalmoezen, om tegelijk
in hun geestelijken en lii hamelijken
nood te voorzien.
De Aartsbroeders'-b.i de ge»
lljfnamige Broederschappen, die
hetzelfde doel beoogen, doen een
beroep op de edelmoedigheid hunner
leden, om vooral geestelijke voor»
deelen te verschaffen aan levende en
afgestorvene leden, of aan hen, die
bijzonder aan de gebeden der ver»
eeniging werden aanbevolen. Voor
deze intentie, inzónderheii voor ge»
wenschte bekeeringen of genezingen
wordt dagelijks eene H. Mis opge»
dragen.
Men vergelijke hiermede het
pelgrimsboekje op bladzj 2527 en
het boekje van lidmaatschap op bladz.
4 en 5.
Vele christelijke moeders stellen
hare kinderen reeds voor hunne ge»
boorte onder de bescierming van
Maria. Dit mag men eai zeer loffe»
lijke gewoonte heeten; hier willen
wij er echter op wijzen, dat het nog
beter en loffelijker zou vezen, indien
zij zoodra mogelijk na het H. Doop»
sel deze toewijding aan le H. Maagd
vernieuwden en tot Maria zeiden
«Maria, dit mijn Kind is het uwe,
zorg dat het God en IJ voor altijd
toebehoore.''
over met zijn Heer en God in het H. andere kledingstukken. unitoimteekan»,
Tabernakel, en besloot eindelijk,zadels, flesscheo, potten, kussens, lake:.#'
eene Vereeniging te stichten, die ze'fs 8Pe«"taarteu. En daar tusschen
zich ten doel zou stellen de zieken in I ko*el8 eDkg^^ptioter».
hun lichamelijke behoeften ter hulp der ^LtTlfngen teekem"'duldeTJk
te komen, om zoodoende beter in» af; hij is met schoeisel bezaaid, met kousen
gang te vinden tot hunne harten en {schoenen en laarzen, die de vluchtenden
uittrokken om sneller te kunnen voort
komen.
Maar het beeld der verwoesting eindigt
niet met het slagveld, het zet zich voort
naar alle kanten. Urenlang kan men den
terugtocht volgen en overal stuit men op
uitgestorven, platgebrande dorpen. Velden
en hoornen zelfs werden aan de vlammen
prijsgegeven. En zoo gaat het voort, kilo
meter na kilometer, landstreek na land
streek, tot aan Stroemitsa. Hier, in net
witte stadje met de roode daken, zoeken
de vluchtelingen een onderkomen; vrouwen
kinderen en grijsaards, met kleine hand
karren of op ezels gezeten, men huivert
om deze thans van have en goed beroofde
mensehen aan te zien, want op aller ge
laat ligt dezelfde uitdrukking van trooste-
looze vertwijfeling, waarvan de vreemde
ling weet, dat hij die niet kan wegnemen.
huune zielen voor God te winnen
Ziedaar den oorsprong der Aarts
broederschap van O. L. Vrouw Be
boudenis der Kranken, die wellich
den naam haar's stichters zal doen
voortleven, althans in nagedachtenis
van vele menschlievende katholieken
Zooals het gewoonlijk gaat met
alle werken, die van God komen
ontmoette zijn verdienstelijk en zoo
echt christeliik plan vele tegen kan
tiugen; doch, man van geloof als hi
was, wist de stichter het geschikte
oogenblik af te wachten met die
kalme gelijkmoedigheid, die
sterke en heilige zielen kenmerkt.
Slot volgt.
de
Oorsprong en uitlreiding,
Na deze korte verhandeling over
het doel der Broederschap, zal het
velen aangenaam zijn ook den
eigenlijken oorsprong ervan te
tennen.
Welnu, geachte Leze- en Lezeres,
we zijn gaarne tot uw dienst.
Pastoor Salacroux de stichter.
Deze vereeniging heeft haar ont»
staan te danken aan den aposto»
ischen ijver van den Z.Eerw. Heer
van
treurt niet, als hij verneemt, dat., J
iemand zonder H. Sacramenten na^- 7 T behoe^e' "n de
een minder welbesteed leven gestorven paa7 e n e lon9en mn Jrt/<n> Salacroux, pastoor van «Saint
ic nu a u;: 1 \de mannen en de vrouwen zit U
f. 'Ioe 8aarne had hij hulpbl(Jden u r de aeneztna der Laurent te Parijs en overleden in
willen verleenen! Welnu, dat kun- \zieken. zi smeeken Qod dat 11854. Terecht betreurde hij den
non we. Dat doen we, als we lid zie^ zich mog en bekeer en, die in1 ellendigen toestand, waarin maar al
dezer Broederschap zijn. staat van doodzonde zijn, ja dat zelf te dikwijls de zieken zijner volkrijke
Velen meenen dat de Broederschap voor hunne bekeering zouden bidden parochie verkeerden; en hunne van ontelbare ¥oorwerpen. Wat menschen
alleen dienstig is voor zieke leden, opdat zij toch niet in dien jammer» geestelijke er. tijdelijke belangen dragen en gebruiken, alles, alles vindt men
ruws is minder waar dan dat. Reeds lijken toestand voor Gods rechterwillende behartigen, sprak hij er hier, papier, notitieboekjes, hemden en honderden kilo's is als glas afgeknipt.
Jarenlang is reeds Macedonië het toonee
geweest van bloedige overvallen, van
opstanden en grensgevechten. Doch al de
t»«nri*e oyvolsrftn daarvan haalden 't niet
bij de ellende en gruwelen, waarvan dit
gedeelte van den Balkan thans getuige is
Het is, alsof een Attiia is opgestaan om
geheele landstreken te vuur en te zwaard
te veiwoesten.
Een aangrijpend beeld van die verwoes
ting geeft de oorlogscorrespondent van den
-Corriere della Serra", Larco, van het zoo
vreeseljjk geteisterde land en zijn be
woners.
Hij deed een reis door het verwoeste
Macedonië van Saloniki over Doiran tot
Strcfemitsa en overal zag hij op zijn weg
de vreeselijkste sporen van de geweld
dadigheden. van vuur, dood en vernieling.
Het begon al even buiten Saloniki en hoe
verder men in het zwaar beroefde land
doordringt, des te ontzettender spreken de
feiten. De meeste huizen zijn verwoest;
waar de kanonnen het vernielingswerk
niet voltooiden, lokten de vlammen en de
door den rook zwartgeworden brokstukken
van muren vertellen nog, dat hier een
maal de woonplaats van vreedzame lieden
was. Zelfs de weinige niet verwoeste
woningen dragen tock nog de sporen van
het vernielingswerk der vlammen. Breede
scheuren gapen in de muren, overal ont
breken deuren, de vensters zijn verkoold,
de ruiten stukgesprongen of geslagen,
ieder afzonderlijk huis biedt een treurigen,
afschrikwekkenden aanblik met zijn leege
zwarte openingen.
Nu en dan ziet men op de wegen en
velden vrouwen, kinderen en boeren, die
ronddolen en de plaatsen zoeken, waar
eens hun woning stond, waar hun akkers
lagen. De aanblik dezer ongelukkigen is
vreeselijk; zij dwalen over de velden en
geheel wezenloos verrichten zij ten slotte
mechanisch een of ander werk, maaien
gras voor de huisdieren, die er niet meer
zijn, ofwel, zij staan voor leeggebrando
huizen en zwijgen.
Dan nam Larco zijn weg over het ver
laten slagveld van Kilkitsj: één groote
streek van jammer. Nog ziet men tusschen
velden en weiden de zwarte strepen van
opgeworpen aardheuvels: loopgraven en
verschansingen. In wijden omtrek is de
grond als geploegd en door de granaten
opengescheurd; de schoten hebben lieuvelg
doen ontstaan enkuilen gegraven, die er
als uitgedoofde kraters uitzien.
En over dat alles een bonte warrelklomp
Vul tie loonlijsten in.
Bij vonnis van het Kantongerecht te
Venlo, d.d. 17 Juli 1913, is de metselaar
W. H. V. te Helden, veroordeeld tot
eene geldboete van f 20 subsidiair 6 dagen
hechtenis, wegens het niet behoorlijk in
vullen zijner loonlijsten, door daarop uiet
te vermelden één zoon, die bij hem als
metselaar werkzaam was.
Men zij gewaarschuwd en vuile de loon
lijsten steeds naar waarheid in.
eclitparfijen.
Zondagavond had te Lith een vecht
partij plaats tusschen enkele personen,
waarbij een zekere M, Voet met een
mes zoodanig in de borst werd getroffen,
dat geneeskundige hulp moest worden
iDgeroepen. De vermoedelijke dader, een
zekere H. Janssen, werd gearresteerd.
Bij den heer J. Tromp, wonende
juist op de grens van de gemeenten
Sprang en Kaatsheuvel, waar bij gelegen
heid van de kermis wordt gedanst, is
Zondagavond ernstig gevochten, waarbij
van het mes gebruik is gemaakt. De
gebrs. V. uit Besoijen kregen twist met
»ebrs L. uit Kaatsheuvel. Aanstonds
namen deze het mes en hakten er'ails
bezetenen op los. J. V. kreeg verscheide
ne diepe messteken in het hoofd en A. V.
werd geheel zijn gezicht als 't ware
doorkerfd. De gekwetsten, die veel bloed
verloren, werden aanstonds per as naar
dr. S. vervoerd, die ze ongeveer twee
uur in behandeling heeft gehad.
De daders zijn gearresteerd.
Moordaanslag.
Te Herpen heeft Zondagavoud de 22j.
II. v. K., die twist had met Joh. van
Rooy, dien hij wilde schieten, den 19ja-
rigen Hendrikus Biermans levensgevaarlijk
met een revolver getroffen. De dader is
voortvluchtig. De gewonde is in het
ziekenhuis te Grave opgenomen.
Maandagavond is in het café van v. W.
aan het Marktplein te Apeldoorn de steen
houwer J. A. eensklaps doodgebleven.
Men vermoedt, dat overdadig drankge
bruik aan de doodsoorzaak niet vreemd is.
Machine gesprongen.
In de nabij Barneveld gelegen fabriek
van de heeren de Vries en Zn. is een
machine voor de vervaardiging van ijs
met vreeselijk geweld uit elkaar gespron
gen. Een in de nabijheid staande Duitsche
monteur bekwam dientengevolge hevige
brandwonden aan hoofd eo handen. Een
stuk der machine, ter zwaarte van eenige
PEEL
MAAS
Weekblad voor Venray, Horst en omstreken.
1
Hef verwoeste Macedonië.
He drank doodf.