voor
T en
Uitgave van
W. Van den Munckhof, Venray.
Bierhuizen in Limburg.
Spoorweg Venray-Deurne.
Zaterdag 20 Juli 1912
33ste Jaarga ïg
No. 29
Dit nummer
bestaat uit
TWEE BLADEN.
Uit de Raadzaal.
Aanleg Wegen
Abonnementsprijs per kwartaal
Prijs der Advertentiën
In hel Gedenkboek van het Lira-
burgsch Kruisverbond schrijft de
Advokaat Generaal bij den Hoogen
Raad der Nederlanden, de heer R.
B. Ledeboer het volgende
Het is altijd onvoorzichtig een
oordeel te vellen over toestanden,
waarvan men niet volledig op de
hoogte is; ik heb mij dus onthouden
te oordeelen over de Limburgsche
toestanden,
Maar aan de Limburgers zelf geef
ik ernstig de vraag ter overweging,
is het niet al te bar, zooals het
bieralcohcRsme in Limburg heerscht?
Mee' 'ii 1
lel#
OBSERVATOR.
door de S. S. geexploiteerd en voor de aandacht moge trekker, van wie
goederenvervoer ingericht. zulks aangaat.
De lijn verbindt het station Ede
met het dorp Wageningen, dat met
zijne aanhoorigheden circa 8500
inwoners telt. De lijn is lang 7 K M. I
Behalve het begin- en eindstation]
telt zij slechts eene enkele stopplaats,
lijn, die slechts Wage-
rs
op
I
Noordholl.
Zeeland
Utrecht
Friesland
Overijssel
Groningen
Drenthe
Limburg
De ver
2839
1660
469
463
655
575
343
5503 r
1
1
1
1
1
1
1
1
de 147 inw.
328
Zuidholland 3*159 1 412
381
137
595
771
564
565
487 -
58
ing van deze cijfers
geeft te denken. Meer, zij dwingt, ja
dwingt tot handelen.
Want zoo kan en mag het niet
langer blijven.
Met ernst en nadruk heeft de
drankwet-inspecteur voor Limburg
in zijne jaarverslagen herhaaldelijk
gewaagd van het bierkwaad, dat in
zijn ambtsgebied in steeds toenemen
de mate voortwoekert; welnu laat
oud en jong, rijk en arm, aanzien
lijken en geringen, de handen ineen
slaan en in en met het Kruisverbond
en onder leiding van de beproefde
voormannen, hunne beste krachten
inspannen, om aan deze wanverhou
ding een einde te maken en het zoo
sympathieke Limburgsche volk te
bevrijden van den druk van een zóó
reusachtig aantal bierhuizen, als
alleen in Limburg en nergens anders
gevonden wordt.
Aan hen, die reeds 12i/2 jaar ge
leden dien strijd begonnen en zoo
krachtig doorvoerden en aan hun
Kruisverbond Hulde en beste wan-
schen voor de toekomst.
Alvorens de exploitatie van boven-
genoeraden tramweg door do S S. te
bespreken, wil ik eerst even w ijzen
op den tramweg EdeWageningen
En welke voordeelen zou de S S.
ons bieden boven een particuliere
Maatschappij
Voor eerst de zekerheid der aan
sluitingen bij het personenvervoer.
Dan zou men verzekerd kunnen
wezen, dat alle sneltreinen te Deurne
stopten, hetgeen voor eene verbinding
met Wfl8t-Noord-Braband, Zeeland
en België van groote waarde is,
terwijl voor Deurne eene gemakke
lijke verbinding met Gelderland eu
het Noorden tot stand kwam.
Dan het doorvoeren van goederen
wagons zonder overlading, hetgeen
toch van het grootste belang is.
Misschien zullen er stemmen op
gaan, bepleitende den aanleg van
smal spoor en aansluiting aan de
Noord Brab. trams.
Hiertegen stel ik echter het feit,
dat de aan te leggen spoorweg Ven
rayDeurne niet in hoofdzaak dient
voor locaal of provinciaal verkeer,
maar wel om de reizigers en produc
ten dezer gemeenten te voeren in de
wijde wereld.
Komt men dus tot aanleg van
smal spoor, dan is overlading op
eenig spoorwegstation onvermijdelijk
wat weder kosten veroorzaakt.
M. i. is het dus zaak de S.S.
allereerst te polsen over deze lijn,
want gaat men over tot particuliere
exploitatie, dan krijgt men al de
m'series de concurrentie, zooals ze
ons bekend zijn in al hun omvang.
O'" k zou dit eene schoone gelegen-
h6lu zijn om door ombouw van den
bestaanden paarden tramweg Dorp- 'u w
van Deurne naar Horst en van
Deurne naar Venray.
Dinsdag 9 Juli j.l. werd in den
Gemeenteraad te Deurne gesproken
over het aanleggen van bovenge
noemde wegen. In het verslag, voor
komende in de Zutdwillemsvaart vaD
13 dezer, lezen wij hierover het vol»
gende
I
PEEL
voor VENRAY 50 c.
franco per post 65 c.
voor het buitenland bij vooruitbetaling 85 c.
afzonderlijke nummers 4 c.
MAAS
van 1—4 regels 20 c.
elke regel meer 5 c.
letters en vignetten naar plaatsruimte.
Advertentiën, 3maal geplaatst, worden 2maal berekend.
j
Heet
als in
als 't d'r was, heet, ög heefer
een heete lucht oven. Iedereen
i l l. r> i j a,° neem lucui oven. reuereen
het gehucht Bennekom, dat niet voor „„„m*,,
.zuchtteen pul te als een locomotief en het
goederenvervoer ts opengesteld. groene kleed werd door mem en zweet-
Bebalve op de stations en te Ben-'droppel besproeid. Zeker ter norsaks der
nekom bestaan er nog 4 andere wis- Mits werden er geen notulen "vr .rgelezen,
selplaat8en. De geheele rit wordt 9ta,{ Voorzitter onmic iftijjk het
met inbegrip van het oponthoud op mes "!het varken
i n i lie begrooung was hier en
de wissels en te Bennekom en met Schrede[)i 200 byv. met
inbegrip eener in de reglementen
nader aangegeven sectie, waarop
niet harder gereden mag worden
dan 5.5 K.M. per uur, volbracht in
30 minuten.
Het aantal vaste goederentreinen
per dag bedraagt 4 in elke richting,
welk getal naar behoefte tot 7 kan
worden opgevoerd.
ft de S. S. nu de exploitatie
°n nog een
An Rijn
•lort
proviuw.
.tMuani 404
Gelderland 17C
jU ;hen
gemeenten, die door
ntginningen eene schoone
tt .iomst tegemoet gaan
.ar over-
00 voor
meerdere uitgave tramonderhoc i en f 75
dokterskosten voor een tri,)na dc dgesclio-
ten veldwachter. Van veldwachters ge
sproken die krijgen bij de aatpvérordening
een byna onbeperkte macht. Als Ie veilig
heid in gevaar is kunnen iedereen
hten stoppen Maar tfwannt r is de
veiligheid in gevaar Als er g n kind of
kuiken op den weg is en zij eggen de
'veiligheid is in gevaar, dan is ze in
gevaar, al is ze niet in gevaar.
De heer Fonck raadde da Vo zitter aan
de ijzeren waarscbuwingspale niet in
Venray le laten maken, doch z klaar in
Dordrecht te bestellen Hoe j jmner dat
^jtgbelang" dit adres nie geweten
heeft Misschien beweert ir in een
Igende vergadering wel xr <it niet
egd te hebben, gelijk o.j een vorige
egenheid. -Eerst gezegd en dan gedacht
en -beter hard geblazen enz." zijn
bekende spreekwoorden.
Een goed ding is het verbod om scherpe
werktuigen onbeschermd per fieis te
vervoeren, en aangezien het voorgekomen
is dat fietsers een linnenkast o; fornuis of
een wie?; op het stuur hadden lovestigd, of
een half houtma^azyn mjdevoerden,
besloot de raad ook hieraan paal en perk
te stellen.
Uit het rapport der schoolcommissie
bleek dat het op de O. L. S. een huis
houden van Jan Steen is. Vsil meneer,
vuil, d'r is geen touw aan vast te maken.
De heer Th Camps hoopte d»t de com
missie in 't vervolg tweemaal per jaar
schoolbezoek zoude houden.
De Voorzitter antwoordie dat de
schoolcommissie geen standjes van raads
leden heeft af te wachten betalt ze niet,
dan moet de Raad haar maar vegjagen.
Toen de heer Camps riog vroeg om
opgave van leden die het schoolbezoek
mede maken, werd de Voorzitter kwaad.
Dat in der eeuwigheid nie;, dan liever
de lucht in zei van Speyk. Wat dacht de
beer Camps wel dat de hooggeleerde
heeren der Schoolcommissie voor den Raad
op de knieëen zouden vallen en opzitten
of pootje geven
Non possuraus I Vrij vertaald Wij
verdommen het I
Voor de ontginning werd een f 1500
meer crediettoegestaan.
De heer Geurts vraagt of kij ook deel
mag nemen aan de aanbesteding van
kunstmeststoffen.
Nee, zegt de secretaris, niet aan ge
meen iele vera ntie's.
'8 Wel. zegt de heer Geurts, in Horst
gebeurt dat ook.
En als ze in Horst in de put springen,
moeten wij het dan ook doen, vraagt de
Secretaris.
Evers heeft het goedgevonden, herhaalt
Geurts.
's Niet, kan niet, zegt de Secretaris,
's Wel waar, herneemt Geurts.
Nu loopt de Secretaris weg, komt
weldra terug met het wetboek, en leest
-Het is den Raadsleden verboden,
niet gezien, de Secretaris had gelijk,
maar toch mopperde hij binnen 's monds
-en in Horst doen ze 't toch wel."
De Voorzitter stelde voor de bespreking
over den aanleg van wegen in geheime
zitting te behandelen.
Hoewel er duidelijk in de wet staat dat
over den aanleg of opheffing van inrich
tingen ten algemeenen nutte niet in ge
heime zitting mag beraadslaagd ot besloten
worden, volgden de heeren door dik en
dun, gelijk kuikens zonder kop.
Waarom de geheele agenda niet in t
geheim behandeld, dan komt er heelemaal
niks in de krant
Of de heeren ook voor de kunst zijn
Nou, ze stonden f 100 toe voor Hensenius.
terwyl het vorige jaar f 25 te veel was om
de gpmeentepoelen. die nu reeds stinken
gelijk otters, te doen rein'"en.
f 460 was wel wat veel voor een kiosk,
allo liefnebbers, wie doet 't voor minder
dan f 460
De heer Geurts kreeg de toezegging dat
de steenkolen zullen worden aanbesteed,
terwijl de heer Michels het juiste argument
om hakkeo en houwen weer toe te staan,
gevonden had Brandgevaar
Nu wordt de politie de hei ingejaagd
om de 8tukkeo af te palen en kunnen de
hoeren weer kosteloos hakken en houwen
maar krijgen zij die f 9 u 'aaiden,
ook terug 1
Toen onlangs
werd voorgelezen, ston
vergis nok in dat n'
mocht spreken!^"
haafd Op zekere
een gekakel als oi
het byna onmogeiy..
elkaar te houden. «k
Als er nog eens ooit gesprokeu -
van onjuist verslag, dan verwijs ik bij
voorbaat naar den Voorzitter en naar hen
die een Regl. v. O. eischten.
Wat doe je er mee als het toch Diet
gehandhaafd wordt.
{Ingezonden.)
Hiervoor zal zeker op de volgende be-
grooting een post worden uitgetrokken.
G Munsters spreekt over het gevaar
dat er op zeker punt kan ontstaan, door
dat de nieuwe weg naar Horst den
spoorlyn moet passeeren.
De Voorzitter ziet dat gevaar niet in.
De overweg zal moeten komen bij de
Clarinet of by de Halt.
Men zal ook moeten zorgen dat men
een zy weg maakt naar de nieuwe parochie.
v. Hugten Misschien kan de weg
zelf de nieuwe parochie wel aandoen.
Voorz, We weten nog Diet waar de
nieuwe parochie komt. Misschien komt ze
er wel niet. Men schrikt om een beetje
geld uit te geven.
Hierna legt de Voorzitter uit, welke de
plannen vau Venray zijn, ten aanzien van
den nieuwen weg. Het gedeelte dat op
Venray's groodgebied zal liggen is 8 KM.
lang in de gemeente Deurne komt 4
KM. Venray doet het evenwel niet
wanneer het 2/3 moet betalen tegen
Deurne slech's 1/3. De kosteD moeten
gezameniyk gedragen worden, ieder voor
de helft. Wal de provincie Limburg
bijdraagr. en wat .Noord Brabant geeft,
komt alles gezamenlijk in één pot. Deze
voorstellen komen B. ei. W. wel redelijk
voor.
v. Hugten, Het schynt dat Vb
i vooraan mo -(.Vtkan. Eersi is
geweest met dat
"i weg. Ze kuui;
iei#ten doen m-
T l* r.>"
ortt.
Ze wew
middellijk, noch onmiddellijk deel te nemen
r or aan onderhandsche pacht van gemeente-
Station in stoomtram, aan eerstge- Roederen of ink0ms.en, komma, aan
noemde eene eervolle begrafenis te leveringen of aannemingen ten behoeve
verzekeren. der gemeente enz." Wablief?
Ik hoop daD ook, dat dit schryve» Nu ja, die komma had de heer Geurts
Besprekingen wegen Horst eD Venray.
Voorzitter. Het bestuur heeft een
cooferentie gehad met het gemeentebestuur
van Horst, over don aanleg van den weg
Horst —Deurne. De provincie Limburg
heeft een flinke bijdrage toegezegd, terwyl
Noord Brabant ook zeker niet zal achter
blijven. B. en W. hebben al eens bespro
ken, welken weg het beste te nemen is
Met het oog op de groote peelbevolking
lijkt me de Zuidkant van het spoor het
beste. Anderen zyn van gevoelen dat de
Noordkant beter is, omdat dan de turf
gemakkelijker te halen is, maar ik geloof
toch dat dat de Zuidkant te verkiezen zal
zijn. Ik twijfel er niet aan. of de heeren
zullen het met me eens zijn, dat de weg
naar Horst, evenals die naar Venray, in
een groote behoefte voorziet en er reeds
twintig, dertig jaar geleden, had moeten
zijn.
Venray en Horst zitten er beide tame
lijk zwaar voor en toch willen ze dit werk;
Deurne hoeft het dan zeker niet. te laten.
Wat de rijksbijdrage aangaat, die schijnt
zoo bezwarend te zijn, dat er iets anders
op gezocht moet worden. Venray heeft dat
ondervonden met zijn weg naar Oploo.
Er wordt gevraagd of de weg naar de
Neerkant nu nie' achterwege zal bliiven.
D« Voorzitter antwoordt dat die 5000
of 6000 gld. 't hem ook nie zullen doen.
«jugteo. - Ik
idan moeten ze i.«
ook ioei'.aan.
Ueurni in 't nauw zit.
Voorz. Nfen, dat is niet w
Bovendien heef» Cenray zelf ook
bij dat kanaal. Die hooge eischen van eerst
zullen ze wel laten vallen.
v. Hugton. Ik zeg nogmaals dat ik
den weg DeurneVen-ay niet wil tegen
houden, maar ik zoude regeling met ons
kanaal tegelijkertijd verzekerd willen zien.
v. Griensven. Uit hoeveel leden
moet de commissie bestaan, die hiervoor
benoemd zal worden 1
Voorz. Uit twee.
v. Griensven. Ik zou er minstens 3
nemen.
M. v. d. Mortel. Welke bevoegdheid
krygt die commissie
Voorz. Ze moet alle stappen doen,
die noodig zijn.
v. d. Eijnden. Dat konden wel dingen
zyn waar de raad op tegen is.
M. v. d. Mortel. Ik ben in princiep
voor beide wegen, maar ik ben er niet
voor om heel de macht van den raad in
handen van die commissie te leggen.
Voorz. Neen. dat is ook de bedoeling
niet. De commissie wordt ingesteld om
voorbereidende maatregelen te treffen De
redactie op de agenda is onjuist.
Er wordt overgegaan tot sremmiDg. Bij
eerste stemming wordt gekozen de burge
meester met 8 stemmen, v. Griensven met
10 stemmen en by herstemming tusschen
de Martines en v. d. Einden, wordt de
Martines met 9 stemmen gekozen.
M. v. d Mortel. Hoe staat het nu
met de onderhandelingen met Horst en
wordt daar ook een gemeenschappelijke
regeling getroffen
Voorz. Neen, met Horst is het een
andere toestand; daar is reeds een begin
gemaakt en zyn reeds werken gedaan.
M. v. d. Mortel Ik zou wel willen
weten of wij ook moeteD deelen in de
aanlegkosten van Horst.
Voorz. Neen. alleen maar tot aan de
Halt. We kunnen probeeien of de Staats,
spoor een toegang wil maken tot aan het
statioD; het Spoor heeft belang bij het
vervoer.
M. v. d. Mortel. Ik zou de voorbe
reidingscommissie in overweging willen
geven, belanghebbende peisonen «enigszins
in deze zaken te kenDen, anders stoot men
later zyn neus.