Wsekblad voor VENRAY HORST en omstreken.
Uitgave van Firma W. Van den Munckhof, Venray.
Zaterdag 3£> Mei 1013
33ste Jaargang
No, 31
nr^^rjrTn ])it nummer
bestaat uit
TWEE BLADEN.
Abonnementsprijs per kwartaal
voor VENRAY - 50 c.
franco per post (>5 c.
voor het buitenland bij vooruitbetaling 85 c.
afzonderlijke nummers 4 c.
Prijs der Advertentiën
20 c.
5 c.
van 1—4 regels
elke regel meer
letters en vignetten naar plaatsruimte.
Advertentiën, 3maal geplaatst, worden 2maal berekend.
De Burgemeester van Venray,
vestigt by deze de aandacht der ingezete
nen op de artikelen 351 en 354 van het
wetboek van strafrecht, om reden het in
den iaatsten tijd herhaaldelijk is voorge
komen. dat de lantaarns en ballons der
straat en openbare verlichting worden
vermeld of beschadigd.
Art. 351,
Hy die spoorweg of telegraafwerken,
-werken, dienende tot waterkeering of
-waterloozing. gas of waterleidingen of
•riolen, voor zoover deze werken, leidingen
•of riolen ten algemeene nutte gebezigd
worden, opzettelijk en wederrechtelijk
-vernield, beschadigd of onbruikbaar
maakt, wordt gestraft metjgevangenisstraf
-van ten hoogste drie jaren''.
Art. 354.
-Indien een der in dezen titel omschre»
ven misdrijven door twee of meer ver»
-eenigde personen gepleegd wordt, kan de
»straf met een derde worden verhoogd".
Maakt bekend dat op overtredingen
dezer bepalingen ten strengste zal worden
gelet en verzoekt de ingezetenen dezer
gemeente dat zoo hun overtredingen in
deze bekend of in hunne tegenwoordigheid
toch ook brave en flinke menschen
geworden zonder al die geleerdheid
Ik heb je van dat onderwijs eigen
lijk niet eens genoeg verteld, Piet.
Als het in de perfectie wil zijn, moet
er nog een tuin- en landbouwcursus
en een cursus in eenvoudig boek
houden bij. Eo zooals me een van
de heeren van de Patronaatscom
missie gezegd heelt, zullen er geen
jaren over heengaan, eer het zoover
is Maar je zegt daar. Piet, wij zijn
brave en flinke menschen geworden.
Doch hoeveel anderen, die met ons
braaf en flink waren tol hun 14e en
15e jaar en die met wat steun en
voorlichting braaf en flink hadden
kunnen blijven zijn nu menschen van
niks, zijn drinkers geworden, aan
lager wal geraakt of tenminste zijn
nu menschen, die lang niet het ge
wicht in de schaal leggen, wat zij
erin konden leggen.
En dan ons zelf, laten wij maar
eerlijk opbiechten, had ons wat meer
kennis van onzen godsdienst en vele
anderezaken kwaad gedaan
En vergeet hierbij vooral niet,
toen wij van kind een jongen man
werden, was het een heel andere tijd
dan tegenwoordig. Wij hebben het
beginselen niet kennci-van het boek
houden.
En als met dat alles niet vroeg
wordt begonnen, oplateren leeftijd
krijgt men de menschen er niet meer
aan en je krijgt het nog moeilijker
erin.
Nu, Jan, die teekenschool, dat
herhalingsonderwijs is zeker goed en
noodig, maar je had nóg meer op je
briefje, je sprak ook van onderricht
over maatschappelijke, politieke en
godsdienstige vraagstukken. Waar
is dat dan voor noodig Met maat
schappelijke vraagstukken bedoel je
zeker zoo iets als die dingen, waar
de socialisten altijd over praten,
loonsverhooging, werkstaking
Maar wij hebben hior immers geen
socialisten En waarom ook die
politieke vraagstukken Wij hebben
een Gemeenteraad, niets dan Katho
lieken, wij hebben Katholieke leden
van de Provinciale Staten, en
daarenboven is ons district wel zoo
goed mogelijk vertegenwoordigd in
de Tweede Kamer. En dan wat
hebben ioDgens vai 11 en 12 jaar
daaraan 1 pomp ma:, eens water in
een mand i
dan ik
of hier in het geheim geen kranten
komen, die.den invloed van priester
en godsdienst ondermijnen, dat is
wat anders.
Op dit oogenblik is het nog niet
erg, maar wie zegt je, wat het zijn
zal over enkele jaren Heb je laatst
do rede van Dr. Poels gehoord
Niet Dat is jammer Die heeft ons
duidelijk gemaakt, dat wij op het
oogenblik een heel bijzonderen tijd
beleven, een tijd als van de her
vorming in de 16de eeuw. En dat is
in het algemeen waar, doch vooral
komt dit uit in ons dierbaar Lim
burg. Limburg is Limburg niet meer
van voor vijf en twintig jaar. Zie
maar eens naar het zuiden. Waar
vroeger de mooie akkers waren en
de prachtige korenvelden, daar ligt
het land nu zwart van het zwarte
stof uit de mijnen, waar nachtegaal
en merel ongestoord je betooverden
met hun heerlijken zang, daar gilt nu
de stoomfluit van de fabrieken. En
met die verandering op stoffelijk ge
bied komt verandering in de hoofden
en in de harten komt ook het
socialisme, want dat roode spook
waart vooral rond in de schaduw
hoop; zwarte schoorsteenen 1
een geregelde aviatische maildienst tusschen
Europa en Amerika bestaan. Groote
éèndekkers zouden in anderhalf etmaal
over den oceaan vliegen. Het passagiers
vervoer zou niet voor 1920 geregeld per
vliegmachine plaats vinden.
Men heeft Edison niet au serienx geno
men. Trouwens, in den Iaatsten tijd heeft
hij er wel eens meer op los gefantaseerd.
De stoute fantasie van Edison krijgt
thans meer waarde, nu zich ook de beken
de vlieger Graham White over de
Oceanische aviatiek uitspreekt. Hij komt
ongeveer tot de Edison-conclusie. Over
drie jaar zal volgens White de aviatische
maildienst tusschen de oude wereld en
Atlanta geregeld zijn. Men zal voor den
trans Atlantischen dienst reuzenmachines
bouwen. 300 M. lang en voorzien van
een arbeidsvermogen van 75.000 P.K.
kunnen ontwikkelen. De snelheid van
deze vliegmachines zal tegen den wind in
nog 800 SM. per uur bedragen. Een
dergelyke vliegmachine zal 1000 passa
giers kunnen vervoeren Volgens White
zullen de trans-Atlantische stoomvaart
maatschappijen nog voor 1920 liqmdeeren.
Want het reizen per vliegmacnine gaat
niet alleen beduidend sneller, maar is
bovendien minder gevaarlyk
Nederlandache vlieger*.
Naar men aan net •Hbld." mededeelt
is onze landgenoot Fokker nog steeds in
Johanr.isthal bij Berlijn bezig vliegtuigen
te construeeren. In zijn constructie-
werkplaatsen worden thans een viertal
i.arn'. arm der
PEEL
EN
MAAS
m