UitgeverW. A. Van den Munckhof, Venray. SST Zaterdag 17 September 1910. 31ste Jaargang No 38. TWEE Dit nummer bestaat uit BLADEN. Tienjarig bestaan Limb. R. K. Volksbond Abonnementsprijs voor Venray franco per post voor het buitenland by vooruitbetalin] afzonderlijke nummers Pri j dar Advertentiën: van 1 4 regels elke regel meer letters en vignetten naar plaatsruimte. Advertentiën, 3maal geplaatst worden 2maal berekend. 20 c. 5 o. ■ffgg|lUJlJ!!_ 1 11ii in miJ..»»' i 1 'i Jj j van Ey^den die van de onderwijzers. Ook kwam een teltg'M Jr. Poels velen vekeerj begrepen. Gij. leden vac L)e voorzitter van de federatie der vijf en van I.et Centraal bestum van d B «ssche den R. K VuUsbuiJ weet beter, 't Zijn diocesane vereenigingen, de heer Smits, werk lieden vereeniging op den Katholieken» van lOOO 1© Alei tOIO {Op versoek van de afd. Venray van den R. K. Volksbond plaatsen wij het volgende verslag.) Met gepasten luister heeft de R. K. Volksbond zijn tienjarig bestaar feest jl Zondag te Maastiieht gevierd, in tegen» woordigheid der afgevaardigden van meer dere R. K. organisaties en die zijner af» deelingen, van geestelijke of burgelijke autoriteiten. Henri Hermans schreef een verslag, waarin de geschiedenis van den R. K. Volksbond is opgenomen. Minder nederigeD zouden het een gedenkboek genoemd heb» ben. Het is met tal van phofographieën voorzien en doorschoten met propagandistis che gravuren. De schrijver heeft door zijn verslag willen aantoonen, dat de arbeid der voormannen van den R. K. Volksbond niet zonder goede vruchten bleef en hun, die nog verre staan en geen bekoring gevoelen voor de sociale actie van onzen tyd, wilde hy da resultaten van deze actie doen zien om hen te genezen van hun twijfel in hare vruchtbaarheid. Maar er is nog iets. Schrij ver erkent, dat er tekortkomingen zijn in de actie en die zullen door een algemeen overzicht duidelijk blijken men zal de gapingen zien, welke nog moeten worden aangevuld. Henri Hermans heeft een knap stuk werk verricht, zooals wij trouweös van hem gewend zijn en waarvoor hij doch vooral omdat het werk van den Volksbond grootendeels ook zijn werk is door de vergadering gehuldigd werd. «Staat vast in het geloof, handelt man haftig, weest sterk en krachtig'- het waren de tekstwoorden, naar aanleiding waarvan Mgr. L. Sevriens op den kansel in St. Servaas den Volksbonders toesprak, een bezielend woord, zooals te verwachten was van een priester, wiens geheele leven aan actie gewijd was. In de stichting de Stuers had de alge» meene vergadering plaats om 11 uur. Daar werd het woord gevoerd door de voormannen, daar werd uiting gegeven aan de vreugde, en het is W6l te begrijpen dat een blik op de resultaten na zooveel jaren van werken, zwoegen on tobben, tot tevredenheid stemde. Het eerst sprak de heer Vliegen, voorn eitter van denL.R.K. Volksbond, die zich vooral ten taak stelde, de aanwezigen te begroeten de deputatie van den Boeren» bond, van den Limb. Onderwijzersbond, die van bet Kruisverbond, van de mijn» werkers, de vertegenwoordigers der K. S. A.. de dappere propagandisten van Credo Pugno en de mannen van den Ned. R. K. Volksbond uit het bisdom Haarlem, de heeren Smit en Laromers, resp, voorzitter rn secretaris. Jh. Ch. Ruys de Beerenbrouck, de rechts kundige adviseur van den L.R.K. Volks» bond, van wien onder stormachtig applaus der vergadering getuigd werd. dat bij wel meer was dan rechtskundig raadsman, fprak namens kruisverbond en bestuur der Limb. Katholiekendagen. De aalmoezenier van den arbeid, de weleerw heer Souren hield een schoone lede, betoogende, dat het schoonste werk van den Volksbond was, door het werken zyner leden Limburg te ^behouden voor kerk en maatschappij. Namens Credo Pugno sprak de heer Bosch van Gulpen en nis vurige propagandist huldigde hy vooral tien propagandist bij uitstek, het arbeids» blad Het Katholieke Volk. De heer Verheggen bracht de felicitaties _an den Boerenbond over, de heer Heynen vereenigingen, voerde geruimen tijd het woord en had een groote dosis hulde in zijn raars, waar door ten volle bewezen werd. dat de kouJe Hollander zich toch ook warm weet te maken. Hij was de tolk van Hollands bewondering voor Limburgs mannen van actie Vliegen, Hermans met zijn hand boek, in Holland zoo gaarne gelezen Jhr. Ruys, die zooveel deed voor den Volksbond en daardoor aan de kath. beweging, Almoezenier Souron, geestelijk adviseur, En van de gelegenheid profiteerde spreker om zich te wenden tot de metaalbewerkers en tot mijnwerkers, teneinde hun aan te sporen toetetreding bij don R. K. Volks bond voor de laatstcn herinnerend aan het woord van Dr. Poels, dat de toekomst van Limburg voor een groot deel zal afhangen van de mijnwerkers. Het insinge van den R K. Volksbond rood, wit, blauw gedekt en saamgehouden door het pauselijk deed spreker de geestige opmerking herhalen, dat, indien de kleur des pausen werd losgelaten het blauw en wit zou uitrafelen en het rood overblijven. Wat dat rood dan beteekende bleek de verga dering goed te verstaan De vertegenwoordiger van het diocesane comité der K. S. A. van het plaatselijk eomifé de heer Mesker, huldigde den Volksbond namens zijne vereeniging. Jhr. Ruys voerde het woord voor de Katholieke Actie, die een bloemstuk had aangeboden en memoreerde daarin vooral het werk der vrouwen op het gebied van katholieke en sociale actie. Voorzitter Vliegen bracht alle sprekers lank Ter namiddagvergadering, te 3 uur ge houden in de Dominikanerkerk toog een feestvierende stoet, bestaande uit de vol» gende corporaties 1 Regeling commissie; 2 Fietsclub Juliana, afd. R. K. Volksbond. 3 Har» monie Kunst door Oefening. 4 Bestuur L. R. K. Volksbond. 5 Bestuur R. K. V. afd. Maastricht. 6 Gymnastiek ver eeniging Kracht door Volhardingafd. R. K. V. 7 St. Josephgilde. S Bouwvak» arbeiders. 9 Harmonie Eygelshoven. 10 Afd. Gulpen R. K. V. 11 Afd. Bocholtz. 12 Afd. Vaals. 13 Afd. Vijlen, 14 Afd. Lemiers. 15 Afd. Wijlre. 16 Metaalbewerkers afd. Maastricht. 17 Gemeentewerklieden afd. Maastricht. 18 Sigarenmakers afd. Maastricht. 19 Spoor en tramwegpersoneel afd Maastricht 20 Post en Telegraaf beambten afd. Maastricht 21 Harmonie Simpelveld. 22 Afd Heer» len R. K. V. 23 Beek. 24 Roermond 25 Venlo. 26 Venray afd. R. K. V. 27 Afd. Tegeleo. 28 Typografen afd. Maas» tricht. 29 Propagandaclub. 30 X. A (Deputatie). 31 Harmonie Mechelen, 32 Afd. God en ods R^cht. Maastricht, viou» wen. 33 Idem mannen. 34 Idem Afd. Limtnel. 35 Hora afd. Heugem. 36 Idem Afd. Heer. 37 Fanfire O L. Vr. Patronaat. 38 Patronaat St. Servaas. 39 Patronaat St. Mathias. In deze vergadering bijgewoond door Z. Exc. den Commissaris der Koningin leden van Eerste en Tweede Kamer, Ged. en Provinciale Staten leden van den Gemeen» teraad, den waarnemenden Burgemeester van Maastricht, enz. enz., hield de voor zitter Vliegen een treffende rede van wel kom, tot prol. Kellner als vertegenwoordi ger van Z. D. Hoogw. den Bisschop van Roermond, tot zijn spijt door ambts verrichtingen verhinderd aanwezig te zijn tot den Commissarris der Koningin, die' reeds als Minister van Jusfitie toonde den werkman een warm hart toe te dragen, tot de hollandsche broeders en alle afgevaar digden. Voorlezing werd gegeven van de telegrammen gezonden door Z H. den Paus en H. M. de Konigin. alsmede van de daarop ontvangen antwoorden. Het antwoord van Z. H. Pius X werd ontvangen levensbloesem kon dragen. Viert dan m.-t dag aldaar vereenigd De eig-n'ijke feestrede zou uitgesproken woi den door den zeeree: w Pater van Ruth S. J. den nederigen, doch walbeken den werkmansvriend wiens '.verken voor de verheffing van den katholieken arbeider in Maastricht welbekend is Zijn bevoegd woord werd gretig aang-boord en wij hebben er ons toegezet, zij-i rede zoo uit voerig weer te geven, betreurende dat het gebrekkige verslag slecht-! de schim kon schetsen van liet bloeiend- geestesbeeld des redenaars. Met vliegende vaandels o slaande trom zy't gij uitgetrokken lieden.' er viering van dezen schoonen dag. Al heeft de goede God toegelaten dat het hemelwater stroomde. O. L. Heer weet tegoed, dat het vuur der Volksbonders door geen regen kan uitgeblusci i worden. Uw tienjarig bestaan voleindde een heerlijk stuk socialen arbeid, uwe heerlijke instel ling geacht of niet geacht, bekend of niet bekend gaf een bewijs van groote werkkracht. Daarom vooral was het eene goede gedacht het 2de lustrum te vieren, omdat na een bestaan van 10 jaren kon geoordeeld worden over dc levenskracht van 't boompje nagezien of 't diepe wortels in den bodem schoot en of wrt voor eeuwen misschien geplant werd levenskracht en iragen, i r.p^ -r th*-' J V- •- Want de Volksbond, die levenskracht bezit zal uw schenken levensbloesem opheffing uwer geestelijke waardigheid verdieping van uw zieleleven en maatschappelijken welstand. Ik zal thans niet gewagen van den overgangstijd met al de miseries, zulk een tijd eigen. Laten wij den huidigen toestand beschouwen.Zij dringt door alle diepe lagen der maatschappij heen, de vraag naar verbetering, opheffing. Het is een feit waai voor wij onze oogen nie' kunnen sluiten, dat er misstanden heersciien. En daarop hebben zelfs de Pausen gewezen. Een groot gedeelte der arbeiders, verkeert in een toestand van ongeluk, giootendeels van onverdiende ellende. Wij zijn nog in den tijd van overgang De wantoestanden moeten veranderen, het kan niet anders. Er een drang in de werkmanswereld niet te kluisteren door geen boeien te weer houden omdat hij berust op waarheid. Waarheen voeit die drang Of wij willen of niet daarheen zullen wij belanden met Gods hulp. Er zal een tijd komen dat èq werkgever én werknemer op voet van gelijkheid staan, kinderen als zij zijn van eenzelfden Vader. Is die tijd nog verre. God alleen kent de toskomst. Om dien toestand te verwezenlijken is er nnodig een breede werkmanstand, hecht één als de korrels van het graniet saamgehouden in het rots blok, een door liefde en discipline. Door éénheid is veel te verkrijgen. Wenscht. de werkmansstand zich op te heffen, hij zal dit kuonen door beschaving kennis niet door brutale kracht. De macht van den sterkste kan voor een oogenblik domineeren. de voortdurende heerschappij heefc zij niet. Door de hulp van werkmansvrienden kan de aibeiderss'and het ver brengen, maar om den waren vooruitgang te verkrijgen^ moet hij zich zelf helpen liet kindsdeel in de scheppings Gods. dat de werkman rechtens toekomt, kan hij slechts door eigen kracht verkrijgen. Wat ontbreekt aan de vaaidigheid van uw hand kan door hulp aangevuld, maar het groote zware, moeizame werk. het glorierijke werk van eigen ontwikkeling door verstand en hart staat u zei ven te doen. Eenheid en onwikkeling dan Maar is er j niet alleen de stoffelijke verbeteiragen, welke gij vraagt. Zeker goede woning en goed voedsel moeten er zijn. maar dit wordt nie: alleen d >or hot geld verkregen. Geeft veel ge'd aan eeu verkwister, aan een slordige huisvrouw en gij bereikt niets ja, gij biengt hen tot grooter ongeluk. Wanneer de arbeidersbeweging er alleen waie r.m meer geld te krijgen, door hooget loonen bij minder werk'ijd. om zoodoende den lust tot uitgaven en drinken te kunnen botvieren, mocht dan do goede God den werkman bewareD voor zu'ke eene bewe ging- Maar gij, Volksbonders. vraag meer vrije uren, om gflegenhaid te hebben io dien tijd beter uwen godsdienst te leenen kennen, beter u te kunnen wij Jen aan de Zondagviering deel te kuuneo nemen aan apologetische en sociale cursussen, beter uwe cursussen, heter uwe vo> plekte ver gaderingen te kunnen by w-men opdat de huisvader meer avonden in de weck kuoni genieten van h»'t huiselijk geluk, opdat de kinderen niet moeten gedworgen worden, herhalings onderwijs enteekenen tot laat in den avond te volgen. Ja. meer vrije uren vraagt gij, Volksbondets, opdat ook voor u kunne geldenvroeg naar beden vroeg op en ook gy 's morgens den tijd hebt uw goeden God in liet H. Tabernakel meer malen dan nu te ontvangen En voor uwe meisjes, die toch luiisvrou wen moeten worden, wenscht gij, dat zy den vrijen tijd nuttig besteden om later den goocheltoer, een Bamberg waardig, uit te voeren, met weinig geld in de huis» nouarng'veéi te R'uunen verijcuvccu. Meer loon en verkorte arbeidsduur zijn echter noodzakelijke middelen, geen doel. Wat dan het doel is Naar mijne opvatting geen ander dan meer geluk te verkrijgen. Ziet zo van alle kanten toestroomen de breede raassaas werklieden, met den zang van haat op de lippen, de vuisten gebald ziet de anderen welk in rustig zelfver» tpouweii met een breede massa volgelingen achter zich, hun wenschen doen kennen, en vraagt hun wat zij vei langen, dan is iiet antwoord wij w llen deelen de ge» nietingen des levens, van alles wat de Schepper biedt. Waarom om meer te genieten, meer geluk le hebben Meer geluk 't is deweekreet van het menscheo hart dat smacht naar d'.epe, degelijke reine levensvreugde. Dat moet ook uw vrlksactie bewerken iu eigen gele leren, d- som van he: levensgeluk doen groote» worden bij de individuen door rrrddeh van verbetering der stoffelijke belangen, het gaarne toe, maar vooral door he» c-psG l'jk leven te verhoogen. Hat. zal de r^deu zyo, waarom bet sori dunne mo t» n gaan misschien na v*l-ï jaien pas, maar ie sl«t catastrophe moet kom -n i o« zal ten ondergaan d vr en wegens zijn on'ovredeu- heid. Z:et dm oogelukktgon s-ei.list: mismoed en wrev-1 staan ge'eek-en i op zyoe 'rekken, zijn leven is mokken en afkeer. Op den don zal het socialisme den werkman nietvolloen, om lat het haat en nijd geeft, in plaa's vin meer geluk. De jeugdige werkman, een blik in de toe- Komst werpend, ziet oprijzen vreugdege» stalten van schoonheid en leven meent gij hem tevreden te stellen mot enkele guldens Hoogere en billijker eischen stelt hij zich, om den tempel in het too ver land zijner droomen te overschrijden, een hand vol stof kan hem niet bevredigen. Hij wil voldoening voor geest en hart. Hoe die te verkrijgen Door eendrachtig samenwerken. Vereenigen is de zaak. daar ligt de opl ssing van de sociale kwestie. Wij volgen u, klinkt oen stem in de schare, leid ons maar. Wie den hoogen berg des gelaks be stijgen wil, moet zich opwerken legen een steile belling en bedenken dat er zonder strijd geen overwinning is. Maar er is een gids noodig, wil men op zyn tocht niet het gevaar ioopen in den stoffelijke verbetenog noodig? HoogerafSrond le ,torieo- En hijgen moet ge, "i 'oon en minder arbeidsduur Zeer zeker en ^anos verscholen diepten, vermijdend de door bemiddeling van Z. D. Hoogw. den jjq £e verkrijgen wensch ik U toe. Maar steile rotsblokken, de veri adelijko boscba- Bisschop Z. D. schonk zyn zegen, aan den L. R. V deze verbetering is niet de hoofdzaak. gen; voorttrekken is noodig met open oog. Nog altijd wordt de sociale kwestie door ^schouder aan schouder, één door krachtige discipline, sterk door liefde. Zonder aanvoerder wordt het nutteloos te trachten den berg des geluks te be stijgen. Die aanvoerder van onschatbare waaide, met vriendelijken blik en vol jeugdig vuir. is uw R, K. Volksbond, dien ik lief heb, omdat bij bezield is ruet de hooge idealen van geloof en liefde. Zijn feest, heden gevierd, is van hooge beteekenis. Vakbonden zijn noodzakelijk, voorzeker, maar alleen onvoldoende. Ze zijo uit hun aard geroepen den atoffelijken toestand der arbeideis te verbeteren, en ook zij willen christelijke liefde, verheffing door vermeer* dering» van kennis. Maar de vakbonden be palen zich slechts tot de vakgenouten, zij omvatten niet de werelJ der arbeiders. Tien jaren geledon was de toestand der arbeiders verre van rooskleurig. Een terug* bÜK even in de historie: 20 October 1894 werd de eeeste Dui'scbe vakvereemging gesticht en wel te Dortmund van de mijn» werkers. Vijf jaren later, 1899, had te Mainz het eerste bondscongres plaats. Dit voorbeeld werkte. Ook Limbu'g wei.schte vakveieenigingeo. Losse troepen zonder eenigen band waren er wel, maar ze wer den nauwelijks opgemerkt. En toch de vijand naderde. Wat moest van zoo'u strijd worden, zonder aanvoerder Ieder streed naar eigen goedvinden. Zoo kon het niet blijven. Daar naderde de le Liraburgscbe bondsdag, gehouden te Maas tricht. Onderwerp was drankbestrijding. En nu waren op dien bondsdag alle bö» staande bonden tegenwoordig, maar een yoor deu werkman bestond er met. Dat gemis werd gevoeld en deed'in hooggaan de harten een grootsch plan opkiemen: een groote kath. Limb, bond van werklieden. Het voorbeeld van het bisdom Haarlem wees er op. De verspreide krachten werden vereenigd gy kent de geschiedenis, slaat ze overigens na in het verslag van Hermans, dat door eiken kath. werkman moet gelezen worden. Eenheid van leiding was verkregen: op de 2e bijeenkomst, den 6 Mei 1900 ont stond de R. K. Volksbond. Nog staan de mmnen van toen aan bet hoofd en geve God, dat zij ook lang de leiders blijveu Moge de Limburgsche werkman hun zijne dankbaarheid toonèn door toetreding tot den volksbond. De groote stap was gezet in de goede richting. Eenheid was verkregen en met die eeniieid een centraal bestuur. Over geheel liet bisdom kon de bond werken. De vak bonden kon Jen onderling voeling houden. Zoo werd de vakorganisatie ont wikkeld en gesterkt. lvi do Lirub. R. K. Volkshond omvat die takken van den urbij. Jara-n-r i.s nel daarom, dat duo.- de oms. mdig i I m ge dwongen oen grooien tak «mtviei volksbondb ram. eon die wellic ec s de grootste ware geworden, die u mijn» werkers. Moge God die stoere mumen in nauwere aaneensluiting tot ons voeren in den grouten bond, d e ook bun eenmaal onder zijne leden telde. Het leger stond er. Maar de weg tot bet doet was niet beider afgebakend. Tastend en zoekend ging men voort. Studie voerde eindelijk naar den waren weg, d ior bet aannemen der gewijzigde statuten, te Roer mond vastgesteld. Heeft de vakorganisatie ten doel de verbetering der arbeidsvoorwaarden, de volksbond streelt een hoogcr doel na de godsdienstige ontwikkeling zijner leden, de maatschappelijke verheffing van den werkmansstand. Wij hoorden straks des werkmans eisch: meer geluk. Dien eisch vervullen bij dc oplossing der sociale kwestie is het doel van den K. K. Volksbond. Niet alleen het vullen van den zak dus, ook hoofd en hart moeten bevredigd worden. Een meer mcnschsvaardig bestaan is de eischIk neem dat woord aan, d. w. z. meer waardig worden het kind schap Gods, broeder te zijn van Jezus Christus, meer waardig koning der natuur te wezen, beter de geheimen der stoffelijke natuur te leeren kennen, maar ook de adel der menschenziel. De Volksbond doet u meer waardig worden het kindschap Gods. Hij doet u beter den schat des gcloofs kennen, leid u binnen in de wetenschap der heiligen, in dc hoogere geheimen Gods en laat u een oogenblik staren in het Goddelijk wonder land der eeuwige waarheden. En dan

Peel en Maas | 1910 | | pagina 1