Maria onder het
ruis.
WAAROM
Zaterdag- 7 Mei 19lO
31ste Jaargang-
No. 19
De Cholera.
(Ter eere van O. L,. Vrouw van
Oostrum.)
Wie veegt die zilten tranen af,
Uit diepste lijdensbron geschreid.
Op mag're wangen uitgespreid,
Uit oogen droever dan het graf.
De Moeder weent om Maren zoon.
Wat is er menschlijker geween
Wiens ziel is harder dan een steen,
Om niet te trillen op dien toon
Zij klaagt erbarm'lijk en het snijdt
Den mensch diep door het ingewand,
o Wat een Moeder lijden kan. 't
Is nooit in woorden uitgezeid.
zwak én arm ben ik
krachten, dat ik schrei'
uit van medelij,
MijD hart uit mijnen boezem snikk'.
Och, kon
God geev'
Mijn oogen
ik
mij
Ach, bleeke Moeder, boor mij
Laat inij daar in uw plaatse
Laat mij
dat zwaai d door hei
aan,
staan.
hart heengaaD.
Uw smart waar' met dc
mijn' gedaan.
Pecrke den Belg.
ter betle»*art naar Oostium wil dit
Vandaar dat zoo vele pelgrims jaarlijks
te Oost rum komen. Zij willen hunne
erkentelijkheid betoonen aan hunne
allerliefste Moeder Maria en trekken
kleine schetsje u aantoonen. Jaarlijks telkens meer pelgrims mede, die
lezen we in de couranten van hon- j evenzeer verlangen aan Maria's
derde processies die Lourdes, Keve-j weldaden deelachtig te worden,
laer, O.L.Vr. in 't Zand of andere j De mensch is niet bloot geest, hij
bedevaartplaatsen bezoeken. In ons
menschen ligt een natuurlijke aan
drang en verlangen om juist die
plaatsen gaarne te bezoeken, waar
aan historisch merkwaardige, pieuze
herinneringen, en waar gewichtige
gebeurtenissen geschied zijri, welke
m*t ons zielenleven, beter nog, met
ons eeuwig heil nauw samenhangen.
Wanneer 'de mensch zulk een
historisch vermaarde plaats bezoekt,
wordt die herinnering van wat daar
op die plek vroeger, voor eeuwen
geschied is, in hem levendig, dan
stijgt en wint het vertrouwen :r. hem
of haar, van wie bekend is, dat ze
juist daar, op die plek, zoo jaren,
zoo eeuwen lang trouw do beden,
het verlangen, de wonschen, de
begeerten van duizenden die met hem
of xöör hem daar neerknielden,
verhoorden, dan rijst een gevoel
van dankbaarheid voor de daar
herkregen weldaden, dan kan hij
innigermet meer vertrouwen dan
thuis, ol iti zijn parochiekerk juist
d&Ar, op die plek, zich in gebed met
God bezig houden om door de voor
spraak van deze ol gene heilige te
verkrijgen, wat zoo vurig begeerd
en zoo hoopvol gevraagd wordt. Daar
de zondaar, niet
is en blijft ais geestelijk en stoffelijk
wezen ook aan de werking en den
invloed van de zinnewereld onder-
wot pen. Bijgevolg, al is God den
mensch overal even nabij, er zijn
toch plaatsen waar wij, wel niet
lichamelijk, maar geestelijk O. L.
Meer naderbij treden. Dit nu gebeurt
als de tnenschelijke geest door den
invloed der zinnewereld, op de eene
plaats meer dan op de andere, tot
een hoogere godsdienstige stemming
gevoerd wordt, waardoor hij boter
bidden, danken, boete doen, heilige
voornemens maken, mei één woord,
waardoor bij beter iu iunige ver*
eeniging met God tich stellen kan.
Neemt, geachte Lezers, nu eens
Oostrum. en past het hiervoran ver
handeld eens op dit Genadeoord
toe. Wat zien we dan'? Dat't een
plaatsje is met historische waarde.
De vereering van O.L. Vrouw is niet
van heden, o neen, ze is ruim vijf
eeuwen, zegge vijfhonderd jaren oud!
Dat telt mee Is de devotie ooit
onderbroken geweest, ooit verloren
gegaan l Verloren gegaan nooit
Onderbroken evenmin tenzij men als
een onderbreken wil beschouwen het
niet m>er in geregelde processie
komen in d dagen van de Fransche
die plek, ,iS(iu^"a]oedipe 'echt_! Republiek, zooals in 1798, loen de
veel
meer
daar
Centrale Administratie van bet Roer
departement strenge maatregelen
nam tegen eik uiterlijk godsdienstig
op
zelden bij een
openhartige biecht,
genegen om boete te doen
wordt en is zijn bart veel meer ont
vankelijk geworden
genade.
Voeg daar nog bij, dat, wie
eens in eeD bevoorrechte bedevaart
plaats een gunst heeft verkregen, die
nooit vergeet, tenzij hem alie gevoel i blijven voortbestaan dier devotie
van dankbaarheid z"U ontbreken. I Immers, wat gebeurt De o
voor meerdere j vertoon.
Maar feiten
als toen geschiedden,
spreken juist voor de groote guds»
vrucht tot O. L. Vr. v. Oostrum,
pleiten juist voor het ononderbroken
an dier devotie
pen»
bare bedetocht van Vi may *'as <i()ül'
het F ran sc h gezag vu boden, eu nu
trokken bij wijze varil protest op St.
Jacobsdag' de manspersonen in
groepen met de otferkaars bij zien
naar het geliefde Oostrum, «ui zoo
hunne hulde te brengen aan Maria,
en de aloude processie levendig te
houden; den volgencfen dag op St.
Annadag, geschiedde hetzMfd* dooi
de vrouwelijke bevolking.
Grootouders, overgrootouders, ge»»
slachten en geslachten terug neb oen
dus even als mijn vader en moeder,
even als ik zelf hier bfj het Genade»»
beeldje komen neerknielen,hebben
hier in dit heiligdom,jdn den waren
zin des woords eene genadekapel
(men versta dit woord wel met
duizenden vrome pelgrims van heinde
en verre hier hunne kinderlijke lief*»
de komen brengen, en hebben juist
hier, bij O. L. Vr. van Oostrum een
toevlucht in 's levens ;el'enden ge"
zocht, een plek van verkwikking in
dit tranendal gevonden.
O Oostrum, heiligdom, genadeoord
sinds eeuwen door het christenvolk
geliefd, wiens eerbied» aardige t» a»
ditiëu ais Uopstep.^^zegeneijde
waarheden ons werderTgeschonken,
o Oostrum, wat zijt ge in den luister
der historie, in bet licht der genade
beschouwd, wat zijt ge groot, ver»»
heven, schoon, wat zijt ge ons lief en
dierbaar Neen, 't echte kind van
Venray kan en mag en wil u niet
vergeteu, noen, nooit of nimmei
U, bevoorrecht plaatsje, dat de
eeuwen door wijzen kunt op zoo
talrijke mirakelen eeDS hier geschied,
op zoo onnoemelijk vele gebedsver»»
hooringen, telkens en telkens hier
verkregen, u Oostrum, waar de zieke
verlichting en gezondheid.de zondaar
troost en opbeuring, elk christen heil
en zegen vindt, u, Oostrum lieve»»
lingsoord van stichtende Maria
devotie, waar alle rang en
stand, waar jeugd en grijze
ouderdom hoopvol en dankbaar hun
hartebeden bij voorkeur konijn uit»»
storten, waarheen maagd en jonge»»
lmg, bruid en bruidegom alvorens
den gewichtigen eersten stap in het
levensbootje te zetten, ver trouw vol
hun schreden richten, waar de be»»
zorgde moeder komt om zegen voor
den kostbaren schat, dien ze draagt
onder 't sneller kloppende moeder»»
hart, waar beide eebtgenooten in
stille biddevotie dankend en smee»»
kend nederknielen om huiselijk
gftiuk en zegen over heel hun gezin;
Oostrum, schoon» Genadekapel,
reeds zoo vroeg, zoo herhaaldelijk en
zoo rijk begunstigd in genadeschat»
ten van aflaten door Rome u toege»
deekl, zooals de dankbare eeuwen
blijven getuigen, Oostrum, dierbare
plek van heil en zeger. U onze
hulde, onze liefde, onze genegenheid
en volle aanhankelijkheid
Maria, z ete lieve Vrouwe van
Oostrum, wij weten bet, het Ven
voorliefde gekozen om Uwe be»»
scbermelifigen te hulpen, plicht dus
is het voor ons, die Uwe bescherme»
lingen zijn, dezeu, Uwen heiligen
wil te eerbiedigen e:i inPt groot ver»
trouwen daarheen te snellen waar
Ge in Uw Genadeoord vereerd wilt
zijn
Plicht is het, Maria, plicht van
dankbaarheid van 't Venraysche
kind, wijl ge juist Venray hebt
uitverkozen om er Uw Genadeoord
te vestigen
Plicht is het Maria, plicht van
christelijke erkentelijkheid; waar
God en Zijn lieve Moeder onze Ven»
raysche historie verrijkten met
hunne bijzondere voorliefde, past óns
de buide onzer bijzondere vereering
Op dan naar Oostrum Op naar
Maria's Genadeoord Ter bedevaart
allen, naar Maria's heiligdom, de
bevoorrechte plek van Maria, waar
zij onze voorouders zegende en hielp,
waar ze de nakomelingen daarvan
niet onverhoord zal wegzenden
Oostrum,
op St. Anthanasiusdag 1910.
Mengelwerk.
Vliesbroek had nooit een dokter noch een
notaris onder zijn bewoners gehad. Wan
neer er een dorpeling ernstig ziek werd,
spande de varkensslachier Van der Worsten
zijn bruintje in het alom bekends karretje!
met losse kap en ging te Grasdonck dokter
Spruyt balen. Wanneer eens alle drie, vier
jaren zich iemand gereed maakte de groote
reis te aanvaarden en zyn zaken in orde
wilde brengen, toog dezelde welwillende
slachter naar hetzelde dorp en bracht dan
in zijn rijtuig notais Aktenman mede. Zeker
daar verheugde men zich over te Grasdonck
maar niet te Vllesbroeck, waarde inboor
lingen zuchten over de minderwaardigheid
hunner gemeente.
Doch de wakende gerechtigheid zorgde.
Zij belaste er zich mee, althans voor een
gedeelte, do wenschen der Vliesbroeckers
te vervullen.
Aloys vau Zool, de schoenmaker, had
een zoon, en die zoon, zoa vei zekerde men,
beloofde alles vour de toekomst. Aloys had
nu met Gods genade en de inecbrijkikkel
hcid van de jury zijn laatst examen afgelegd
voor do geleerde Faculteit te X en zju na
eene afwezigheid van twintig jaren in het
ouderlijke dorp terugkeeren.
Een afwezigheid van twintig jaren, zog
ik; ja. en goed geteld, waut de dappere
schoenmaker, wiens wollen kous goed ge
vuld was, bad zijn Nestor een scnitterende
opvoeding willen^geven. Reeds op zeven
jarige leeftijd was de jongen naar de kost
school gezonden in de stad. en na zijne
lagere studiën en zijn humaniora met groote
moeite te hebben voliooid, was hij moedig
den weg upgestap' der wetenschappen.
Elf jaren universitaire studiën hadden
een middelmatig arts van hem kunne ma
ken en die arts. van wieti Vliesb oeck
wonderen wist ie vertellen volkomen
overtuigd, dat de lange universitaire siudië:»
een mout brevet van al wetenschap
waren keerde nu terug aan den huise
lijken haurd.
Vli-sbrneck zou in 't vervolg zijn dokter
hebben J
De ouders van Zool waren nu heerlyk
belfond voor de opofferingen, welke zy
zich hadden opgelegd voor hun eenig kind
u de
aysche kind, üw kind bij voorkeur,
kan zijn Moeder in den i.emel overal en bonwde„ prMhtlge kMleelen.
vereeren, zoowel in de huiskamer als lucht.
in de kerk of op de straat, Gij,Men had den winkel gesloten en de
Moeder, hoort oris operal. Dooh overgedaan aan den
O^st'um h'iht gij eon v»in
enigen we'kman i
Van Zool een genaamden Spanriem, die,
'Ir zvnk door .1, door koude. Uso ei,oh
Jus 'l «till- lusttbrogiriikken, e.Q
lioH «relden deur. waai op do kleien ten-
101IIW8 veda 00" pronte kope.on plaat
hadden luie naeng.il ,o.t d-„ ,„am
DR NESTOR VAN ZOOL-
O. wat waren tjj gelukkig de goed»
ouders Met eon wel ie bsgrjjp»„ ongeduld
wac-ten tij de terugkomst .f zoon
Eon groot man
Burgemeester .an Buyk had over die
kona: gesproken in de laaatsre vergadering
van den R.ad en in hunne patriottische
vrvugd hadden de gemeenteraadsleden
besloten den jongen dokter eene schuierende
ontvangst te bereiden. Even als op andero
dageu trad de Fanfare te voor».- jjo en
Houvast, de veldwachter, werd gelast alle
ingezetene, uit te noodigen de vaderlaudsene
driekleur te doen wipperen.
Geheel Vltesbroek begaf zich „aar be,
station om waardig den beid te ontvangen.
Nestor van Zool was niet woinig ver
wonderd too luid door de menigte ie worden
toegejuicht. De Fanfare ontvmg hem met
de martiale tonen eener ongetemde Braban-
conneen Burgemeester van Buijk veiwel.
komde hem mei eemge opgescbr-efde.
maar toch zeer harielyke woorden. Nog
beel wat hooger was de verbazing van den
jongman, toen by in den feeatelijken op.
toe lit geleid werd naar het dorp. van alle
pevela en daken de driekleur vioniyk ie
zien wapereu. Hoe zegevierend zat l.jj
daar in hei oude rytuig van den Burger,
va- -. ey.de klokken den feealtoon
deden weerklinken en de Faofare een
bandeloozen marsen speelde. Wat was er
d.nn toch te doen De burgemeester zou
t bem nog nader verklaren Hij had de
vurigste harleweuacben vervuld der Vlies,
broeckers. In 't vervolg zoo nion niet meer
naar Grasdonck hebben te gaan om den
dokter te halen Vlieabroeck had nu zyn
aria De notaris zou wel volgen
Voor een joDg student moet de terugkeer
o den vaderlijken haard iu een "klem
nest. op de grensscbeiding eener afgelegen
provincie gelegen, iets nebben van eeu
bezoek aan da aotipodeo van bet ideaal
dat by gedurende zyne ia- ga studiejaren
gevormd heelt.
Dokter van Zool bad deze bittere op.
tnerkiog vaak geooeg gemaakt. Doch
gelukkig voor hem huisde in het diepste
zijner ziel wel een giemije goede fllisofi,
en bij wist zich spoedig ie schikken in'
bet nieuwe leven dat bem wachtte. Ik
heb den lijd mijner jeugil gehad, dacht
by dan. Later zullen wjj bel oog kunnen
laten vallen op een vuk uit komeudeu
zeiel iu den gemeente.aad. Mynheer van
Buijck ia niet onaletfelyk. Ik vai buige.
in-esier van Vlieabroeck worden, eu wie
Weel wat er dso gebeuren kan. indien bet
blijkt, dat ik onder een goed gesternte beu
geboren Waarom zou ik dan met 10 slaat
zyn de eeue of andere ryke erfgename uit
bel kanion te huwen I ily wist zicb dus
zoo goed mogelijk le schikken in het
gebrek aan uilspannmg, dat by iu aijae
geboorteplaats legem ;et ging. Met een
mets moest bij zien te vreden stellen. De
eenige verstrooiing was de ktoeg. die tot
uilhangbord droeg -de Geschuurde Klomp."
Dta avuuda kwamen daar de notabelen van
net do-p by een om bun aaiden pypen
door te roukeu, ee.i kaart te spelen en een
potje te drmk-n. Dokter tan Zool werd in
il't heiligdom zonder stemming toegelaten.
Daar vond hij zyn pmais tussenuit burge
meester van Buijck en Kaarsma»»» den
kot-ter. tegenover den ouden meester
Griifelmans en den slachter Van der
Woisten. Na geruuuen lyd op eiechleo
voet verkeerd 'e hebben met den vader
van Nestor, bad de«e zien nu met hf-iu
verzoend, met hei doel om den goeden
klaut weer te winnen.
Van Zool zoon detd z'n intreden in de
weieid der notabelen Van Vli^soroeck.
Hij kreeg tyo eigen pyp in het rekje van
■•de Geschuurde Klomp" en zyn woord te
spreken in net achtbaar gezelschap, dat
daar alle avonden zijn zittingen hield.