Maria onder het ruis. WAAROM Zaterdag- 7 Mei 19lO 31ste Jaargang- No. 19 De Cholera. (Ter eere van O. L,. Vrouw van Oostrum.) Wie veegt die zilten tranen af, Uit diepste lijdensbron geschreid. Op mag're wangen uitgespreid, Uit oogen droever dan het graf. De Moeder weent om Maren zoon. Wat is er menschlijker geween Wiens ziel is harder dan een steen, Om niet te trillen op dien toon Zij klaagt erbarm'lijk en het snijdt Den mensch diep door het ingewand, o Wat een Moeder lijden kan. 't Is nooit in woorden uitgezeid. zwak én arm ben ik krachten, dat ik schrei' uit van medelij, MijD hart uit mijnen boezem snikk'. Och, kon God geev' Mijn oogen ik mij Ach, bleeke Moeder, boor mij Laat inij daar in uw plaatse Laat mij dat zwaai d door hei aan, staan. hart heengaaD. Uw smart waar' met dc mijn' gedaan. Pecrke den Belg. ter betle»*art naar Oostium wil dit Vandaar dat zoo vele pelgrims jaarlijks te Oost rum komen. Zij willen hunne erkentelijkheid betoonen aan hunne allerliefste Moeder Maria en trekken kleine schetsje u aantoonen. Jaarlijks telkens meer pelgrims mede, die lezen we in de couranten van hon- j evenzeer verlangen aan Maria's derde processies die Lourdes, Keve-j weldaden deelachtig te worden, laer, O.L.Vr. in 't Zand of andere j De mensch is niet bloot geest, hij bedevaartplaatsen bezoeken. In ons menschen ligt een natuurlijke aan drang en verlangen om juist die plaatsen gaarne te bezoeken, waar aan historisch merkwaardige, pieuze herinneringen, en waar gewichtige gebeurtenissen geschied zijri, welke m*t ons zielenleven, beter nog, met ons eeuwig heil nauw samenhangen. Wanneer 'de mensch zulk een historisch vermaarde plaats bezoekt, wordt die herinnering van wat daar op die plek vroeger, voor eeuwen geschied is, in hem levendig, dan stijgt en wint het vertrouwen :r. hem of haar, van wie bekend is, dat ze juist daar, op die plek, zoo jaren, zoo eeuwen lang trouw do beden, het verlangen, de wonschen, de begeerten van duizenden die met hem of xöör hem daar neerknielden, verhoorden, dan rijst een gevoel van dankbaarheid voor de daar herkregen weldaden, dan kan hij innigermet meer vertrouwen dan thuis, ol iti zijn parochiekerk juist d&Ar, op die plek, zich in gebed met God bezig houden om door de voor spraak van deze ol gene heilige te verkrijgen, wat zoo vurig begeerd en zoo hoopvol gevraagd wordt. Daar de zondaar, niet is en blijft ais geestelijk en stoffelijk wezen ook aan de werking en den invloed van de zinnewereld onder- wot pen. Bijgevolg, al is God den mensch overal even nabij, er zijn toch plaatsen waar wij, wel niet lichamelijk, maar geestelijk O. L. Meer naderbij treden. Dit nu gebeurt als de tnenschelijke geest door den invloed der zinnewereld, op de eene plaats meer dan op de andere, tot een hoogere godsdienstige stemming gevoerd wordt, waardoor hij boter bidden, danken, boete doen, heilige voornemens maken, mei één woord, waardoor bij beter iu iunige ver* eeniging met God tich stellen kan. Neemt, geachte Lezers, nu eens Oostrum. en past het hiervoran ver handeld eens op dit Genadeoord toe. Wat zien we dan'? Dat't een plaatsje is met historische waarde. De vereering van O.L. Vrouw is niet van heden, o neen, ze is ruim vijf eeuwen, zegge vijfhonderd jaren oud! Dat telt mee Is de devotie ooit onderbroken geweest, ooit verloren gegaan l Verloren gegaan nooit Onderbroken evenmin tenzij men als een onderbreken wil beschouwen het niet m>er in geregelde processie komen in d dagen van de Fransche die plek, ,iS(iu^"a]oedipe 'echt_! Republiek, zooals in 1798, loen de veel meer daar Centrale Administratie van bet Roer departement strenge maatregelen nam tegen eik uiterlijk godsdienstig op zelden bij een openhartige biecht, genegen om boete te doen wordt en is zijn bart veel meer ont vankelijk geworden genade. Voeg daar nog bij, dat, wie eens in eeD bevoorrechte bedevaart plaats een gunst heeft verkregen, die nooit vergeet, tenzij hem alie gevoel i blijven voortbestaan dier devotie van dankbaarheid z"U ontbreken. I Immers, wat gebeurt De o voor meerdere j vertoon. Maar feiten als toen geschiedden, spreken juist voor de groote guds» vrucht tot O. L. Vr. v. Oostrum, pleiten juist voor het ononderbroken an dier devotie pen» bare bedetocht van Vi may *'as <i()ül' het F ran sc h gezag vu boden, eu nu trokken bij wijze varil protest op St. Jacobsdag' de manspersonen in groepen met de otferkaars bij zien naar het geliefde Oostrum, «ui zoo hunne hulde te brengen aan Maria, en de aloude processie levendig te houden; den volgencfen dag op St. Annadag, geschiedde hetzMfd* dooi de vrouwelijke bevolking. Grootouders, overgrootouders, ge»» slachten en geslachten terug neb oen dus even als mijn vader en moeder, even als ik zelf hier bfj het Genade»» beeldje komen neerknielen,hebben hier in dit heiligdom,jdn den waren zin des woords eene genadekapel (men versta dit woord wel met duizenden vrome pelgrims van heinde en verre hier hunne kinderlijke lief*» de komen brengen, en hebben juist hier, bij O. L. Vr. van Oostrum een toevlucht in 's levens ;el'enden ge" zocht, een plek van verkwikking in dit tranendal gevonden. O Oostrum, heiligdom, genadeoord sinds eeuwen door het christenvolk geliefd, wiens eerbied» aardige t» a» ditiëu ais Uopstep.^^zegeneijde waarheden ons werderTgeschonken, o Oostrum, wat zijt ge in den luister der historie, in bet licht der genade beschouwd, wat zijt ge groot, ver»» heven, schoon, wat zijt ge ons lief en dierbaar Neen, 't echte kind van Venray kan en mag en wil u niet vergeteu, noen, nooit of nimmei U, bevoorrecht plaatsje, dat de eeuwen door wijzen kunt op zoo talrijke mirakelen eeDS hier geschied, op zoo onnoemelijk vele gebedsver»» hooringen, telkens en telkens hier verkregen, u Oostrum, waar de zieke verlichting en gezondheid.de zondaar troost en opbeuring, elk christen heil en zegen vindt, u, Oostrum lieve»» lingsoord van stichtende Maria devotie, waar alle rang en stand, waar jeugd en grijze ouderdom hoopvol en dankbaar hun hartebeden bij voorkeur konijn uit»» storten, waarheen maagd en jonge»» lmg, bruid en bruidegom alvorens den gewichtigen eersten stap in het levensbootje te zetten, ver trouw vol hun schreden richten, waar de be»» zorgde moeder komt om zegen voor den kostbaren schat, dien ze draagt onder 't sneller kloppende moeder»» hart, waar beide eebtgenooten in stille biddevotie dankend en smee»» kend nederknielen om huiselijk gftiuk en zegen over heel hun gezin; Oostrum, schoon» Genadekapel, reeds zoo vroeg, zoo herhaaldelijk en zoo rijk begunstigd in genadeschat» ten van aflaten door Rome u toege» deekl, zooals de dankbare eeuwen blijven getuigen, Oostrum, dierbare plek van heil en zeger. U onze hulde, onze liefde, onze genegenheid en volle aanhankelijkheid Maria, z ete lieve Vrouwe van Oostrum, wij weten bet, het Ven voorliefde gekozen om Uwe be»» scbermelifigen te hulpen, plicht dus is het voor ons, die Uwe bescherme» lingen zijn, dezeu, Uwen heiligen wil te eerbiedigen e:i inPt groot ver» trouwen daarheen te snellen waar Ge in Uw Genadeoord vereerd wilt zijn Plicht is het, Maria, plicht van dankbaarheid van 't Venraysche kind, wijl ge juist Venray hebt uitverkozen om er Uw Genadeoord te vestigen Plicht is het Maria, plicht van christelijke erkentelijkheid; waar God en Zijn lieve Moeder onze Ven» raysche historie verrijkten met hunne bijzondere voorliefde, past óns de buide onzer bijzondere vereering Op dan naar Oostrum Op naar Maria's Genadeoord Ter bedevaart allen, naar Maria's heiligdom, de bevoorrechte plek van Maria, waar zij onze voorouders zegende en hielp, waar ze de nakomelingen daarvan niet onverhoord zal wegzenden Oostrum, op St. Anthanasiusdag 1910. Mengelwerk. Vliesbroek had nooit een dokter noch een notaris onder zijn bewoners gehad. Wan neer er een dorpeling ernstig ziek werd, spande de varkensslachier Van der Worsten zijn bruintje in het alom bekends karretje! met losse kap en ging te Grasdonck dokter Spruyt balen. Wanneer eens alle drie, vier jaren zich iemand gereed maakte de groote reis te aanvaarden en zyn zaken in orde wilde brengen, toog dezelde welwillende slachter naar hetzelde dorp en bracht dan in zijn rijtuig notais Aktenman mede. Zeker daar verheugde men zich over te Grasdonck maar niet te Vllesbroeck, waarde inboor lingen zuchten over de minderwaardigheid hunner gemeente. Doch de wakende gerechtigheid zorgde. Zij belaste er zich mee, althans voor een gedeelte, do wenschen der Vliesbroeckers te vervullen. Aloys vau Zool, de schoenmaker, had een zoon, en die zoon, zoa vei zekerde men, beloofde alles vour de toekomst. Aloys had nu met Gods genade en de inecbrijkikkel hcid van de jury zijn laatst examen afgelegd voor do geleerde Faculteit te X en zju na eene afwezigheid van twintig jaren in het ouderlijke dorp terugkeeren. Een afwezigheid van twintig jaren, zog ik; ja. en goed geteld, waut de dappere schoenmaker, wiens wollen kous goed ge vuld was, bad zijn Nestor een scnitterende opvoeding willen^geven. Reeds op zeven jarige leeftijd was de jongen naar de kost school gezonden in de stad. en na zijne lagere studiën en zijn humaniora met groote moeite te hebben voliooid, was hij moedig den weg upgestap' der wetenschappen. Elf jaren universitaire studiën hadden een middelmatig arts van hem kunne ma ken en die arts. van wieti Vliesb oeck wonderen wist ie vertellen volkomen overtuigd, dat de lange universitaire siudië:» een mout brevet van al wetenschap waren keerde nu terug aan den huise lijken haurd. Vli-sbrneck zou in 't vervolg zijn dokter hebben J De ouders van Zool waren nu heerlyk belfond voor de opofferingen, welke zy zich hadden opgelegd voor hun eenig kind u de aysche kind, üw kind bij voorkeur, kan zijn Moeder in den i.emel overal en bonwde„ prMhtlge kMleelen. vereeren, zoowel in de huiskamer als lucht. in de kerk of op de straat, Gij,Men had den winkel gesloten en de Moeder, hoort oris operal. Dooh overgedaan aan den O^st'um h'iht gij eon v»in enigen we'kman i Van Zool een genaamden Spanriem, die, 'Ir zvnk door .1, door koude. Uso ei,oh Jus 'l «till- lusttbrogiriikken, e.Q lioH «relden deur. waai op do kleien ten- 101IIW8 veda 00" pronte kope.on plaat hadden luie naeng.il ,o.t d-„ ,„am DR NESTOR VAN ZOOL- O. wat waren tjj gelukkig de goed» ouders Met eon wel ie bsgrjjp»„ ongeduld wac-ten tij de terugkomst .f zoon Eon groot man Burgemeester .an Buyk had over die kona: gesproken in de laaatsre vergadering van den R.ad en in hunne patriottische vrvugd hadden de gemeenteraadsleden besloten den jongen dokter eene schuierende ontvangst te bereiden. Even als op andero dageu trad de Fanfare te voor».- jjo en Houvast, de veldwachter, werd gelast alle ingezetene, uit te noodigen de vaderlaudsene driekleur te doen wipperen. Geheel Vltesbroek begaf zich „aar be, station om waardig den beid te ontvangen. Nestor van Zool was niet woinig ver wonderd too luid door de menigte ie worden toegejuicht. De Fanfare ontvmg hem met de martiale tonen eener ongetemde Braban- conneen Burgemeester van Buijk veiwel. komde hem mei eemge opgescbr-efde. maar toch zeer harielyke woorden. Nog beel wat hooger was de verbazing van den jongman, toen by in den feeatelijken op. toe lit geleid werd naar het dorp. van alle pevela en daken de driekleur vioniyk ie zien wapereu. Hoe zegevierend zat l.jj daar in hei oude rytuig van den Burger, va- -. ey.de klokken den feealtoon deden weerklinken en de Faofare een bandeloozen marsen speelde. Wat was er d.nn toch te doen De burgemeester zou t bem nog nader verklaren Hij had de vurigste harleweuacben vervuld der Vlies, broeckers. In 't vervolg zoo nion niet meer naar Grasdonck hebben te gaan om den dokter te halen Vlieabroeck had nu zyn aria De notaris zou wel volgen Voor een joDg student moet de terugkeer o den vaderlijken haard iu een "klem nest. op de grensscbeiding eener afgelegen provincie gelegen, iets nebben van eeu bezoek aan da aotipodeo van bet ideaal dat by gedurende zyne ia- ga studiejaren gevormd heelt. Dokter van Zool bad deze bittere op. tnerkiog vaak geooeg gemaakt. Doch gelukkig voor hem huisde in het diepste zijner ziel wel een giemije goede fllisofi, en bij wist zich spoedig ie schikken in' bet nieuwe leven dat bem wachtte. Ik heb den lijd mijner jeugil gehad, dacht by dan. Later zullen wjj bel oog kunnen laten vallen op een vuk uit komeudeu zeiel iu den gemeente.aad. Mynheer van Buijck ia niet onaletfelyk. Ik vai buige. in-esier van Vlieabroeck worden, eu wie Weel wat er dso gebeuren kan. indien bet blijkt, dat ik onder een goed gesternte beu geboren Waarom zou ik dan met 10 slaat zyn de eeue of andere ryke erfgename uit bel kanion te huwen I ily wist zicb dus zoo goed mogelijk le schikken in het gebrek aan uilspannmg, dat by iu aijae geboorteplaats legem ;et ging. Met een mets moest bij zien te vreden stellen. De eenige verstrooiing was de ktoeg. die tot uilhangbord droeg -de Geschuurde Klomp." Dta avuuda kwamen daar de notabelen van net do-p by een om bun aaiden pypen door te roukeu, ee.i kaart te spelen en een potje te drmk-n. Dokter tan Zool werd in il't heiligdom zonder stemming toegelaten. Daar vond hij zyn pmais tussenuit burge meester van Buijck en Kaarsma»»» den kot-ter. tegenover den ouden meester Griifelmans en den slachter Van der Woisten. Na geruuuen lyd op eiechleo voet verkeerd 'e hebben met den vader van Nestor, bad de«e zien nu met hf-iu verzoend, met hei doel om den goeden klaut weer te winnen. Van Zool zoon detd z'n intreden in de weieid der notabelen Van Vli^soroeck. Hij kreeg tyo eigen pyp in het rekje van ■•de Geschuurde Klomp" en zyn woord te spreken in net achtbaar gezelschap, dat daar alle avonden zijn zittingen hield.

Peel en Maas | 1910 | | pagina 1