De godsdienstige toestand in Rusland. ZATERDAG 24 NOVEMBER 1906. ZEVEN EN TWINTIGSTE JAARGANG. No. 47. Feuilleton. Uitgever W. A. Van den Munckhof, Venray. E011 Episode uil de» oorlog va» 1870. LANDBOUW. Abonnementsprijs per kwartaal voor Vknkat 50 c. franco por post 65 c. voor het buitenland bij vooruitbetaling 85 c. afzonderlijke nummers 6 c. Prijs der Advertentiën: van 1 4 regels 20 c, elke regel meer 5 C- lettors en vignetten naar plaatsruimte. Advertentiën, Smaal geplaatst worden 2maal berekend. «Sol o vief, (le groote Russisóh.e schrijver. beweeit, dat in werke lijkheid de Russische geestelijkheid de popen, alleen buiten de Katho-, licke Kerk staan'; doch hel volk is geheel en al katholiek. De godsvrucht tot Onze Lieve Vrouw wordt door bijna alle niet- ontwikkelde Russen beoefend en moeilijk kan de •onverschilligheid der massa tegenover haar zooge naamde priesters sterk genoeg in woorden uitgedrukt." Zoo schrijft een Russisch Fran ciscaan in een een artikel over den godsdienstigen toestand in het Tsarenrijk. »M"ti moet zich wel herinneren, adviseert de pater Franciscaan ver der, dat de ontwikkelde klassen in Rusland, bijna geheel zonder gods dienst zijn," Halen wij hier eonige woorden van Pater Honorius aan «Dezen (de intellectueelen) heb ben tot heden hun atheïtische stij ven niet openlijk durven toonen immers om openbare betrekkingen machtig te worden moesten zij den orthodoxen godsdienst zijn toege daan. Indien iemand zijn Katholieke vrouw tot de orthodox .grieksche kerk bekeerde, of zijn dochter aan een aanhanger vau dat geloof uit huwelijkte kon hij er niet alleen op rekenen dat hij promotie zou ma ken in zijn ambtelijke bétrekking, maar hij kon daarenboven zich on gestraft aan alle misbruiken over geven. Sinds de popen bij hunne pa rochianen er op aandringen om bij henzelven te biechten te komen, waarvoor zij huis- aan huis bezoe ken om zoo hit 11 nalatige penitenten te dwihgen koopen deHaais'en zoo goed als geregeld, .hunne herders om, en ontslaan zich zoodoende 'van j R> deze orthodoxe goesteiijkheid Hiensti^e bewegingen ons tegen, dat van hunne huisgezinnen of uit vaden den p'icht hu.pne zonden t belijden, 'oc-it de geest van L anti-katholieke de meer onderwezenen dezer geeste» iandsliefde. Onder de arbeidende klas Dikwijls '/enden zij bij komst der vervolging. i lijkbeid nu sterke neigingen vertoo» 18»n Woeit de godsdienstige geest 't bei popen, den bediende naar de deur, Laten wij hier nogmaals Pater ret een roebel in de hand om c|enHonorius aan het woord pope te'zeggen dat zij dit jaar juist dezelfde zonden gedaan hebban als het voorgaande jaar Een zeker aantal van de meer ver lichte jongelingschap van hel land begint van lieverlede zijn ongeil naar het Katholicisme te richten. En wel doordat deze jongelingen onder den invloed zijn gekomen van de geschriften Solovief. Deze toch heeft glashelder aange toond, dat de waarheid alleen in de Katholieke Kerk te vinden is- Hij bew ees hun dat de zoogenaamde or thodoxe kerk niets anders dan een voortbrengsel was van politiek om standigheden en cesarisme. Solovief kan aldus ongestrafi spreken, daar bij eenmaal de voogd en opvoeder is geweest vjCn den tegenwoordigen Tsaar. Hij waagde zelfs eens tot Alexander lil te zeggen dat een groote historische glorie en een buitengewoon politiek voordeel eenmaal het gevolg zulLen zijn van de algemeene bekeering tot het oude geloof. Deze woorden' zijn duIdeiijV'genÓeg voor iedereen die zijn aandacht eraan schenkt, dat het Russische Rijk een land mag genoemd zonder een ge- vestigden godsdienst, ondanks al zijn voorgewende strengheid in de leer. Sedert Tsaar Peter de Groote het patriarchaat heeft afgeschaft, is de godsdienst vc-rlaagd tot een werktuig der regeering Zijn propaganda staat in dienst van zuiver politieke doel einden en financieels belangen. Zijn bisschoppen mogen zetelen in de Heilige Synode, gekleed in van goud draad geweven kazuivels, doch een ambtelijk leek is hun president. En laat een bisschop eens verzet aanteekenen tegen een decreet van de regeering Ontslag uit zijn Officie is het on- middelijk gevolg. «De popen, die met de Katholieke priesters in nauwe aanraking komen 'gaan heel beginseiloosPe werk in do vervolgingen, die zij dezen laatsfen aandoen Een Katholiek priester kan geen Russisch kind doopen of 'n Russisch p iar trouwen, of de vader van den Baby of het paar in kwestie is het aanhoudende voorwerp van hunne nazoekingen. Toont de uitslag hunner nasporin gen aan, dat slechts ..een voorvader dier familie tot de 01 ihoodxe kerk heeft behoord, dan wordt onmidde» lijk wettelijke actie voor «bnitenspo« ri'gen invloed'' tegen den priester ingesteld, waarvan onveranderlijk het verlies van het priesterlijk kleed het gevolg is. «Vrijheid van godsdienstige bel ij denis bestaat daarom niet. «Zelfs zijn Katholieke kerken aan de orthodoxe kerk verbeurd ver» klaard in districten, waar kon wor» den aangetoond dat. -ie Katholieke priester een overwar len invloed bezat. Gelukkig zijn er echter uitzon deringen in vele districten zijn bv. de zoogenaamde orthodoxe geestelij ken openlijk katholiek, in woord en daad en wachten slechts een gunstige gelegenheid af om iti den schoot der Moederkerk terug te koeren. »i)e nederlagen van Rusland in den RussischJapanschen oorlog hebben dit goede uitwerksel gehad op don katholiek godsdienstigen toe» stand van Rusland. Mannen van gezag in de vooruitstrevende partij hebben 't met de stukken aangotooDd dat de onwetendheid der oithodoxe popen het zekerste middel was om de groote massa dom te houden. Onder de orthodoxe geestelijkheid zelf is een kreet opgegaan voor gods» dienstige verdraagzaamheid. E11 heidei licht het, uit de jongste gods» In den morgen van den 18 Augustus 1870 woei de vlug va" hel Ho de kruis vuil d'II dv-rU en .01 G'awi -V te' dorp, dr.t m Fn^sebo leger scheidde en dat weldra e-'-n eie'dverrnaai dl.eid zou krijgen Joor dcy bloedige^ veldslag, die er weldra geleverd werd. Niet minder dan 800 gewonden werden er verpleegd In" het dorp, dat aldus een groot lazaret mocht worden genoemd. Die gewonden waron Franéchè officieren en minderen. Weldra verscheen een afdèeling Duit- scho ruiterij, die, na don staat van zaken te hebben opgenomen, èon voldoend aan- tal vervoermiddelen liet aanrukken om do gewonden uit het gevaarlijke dorp te verwijderen. Begeleid door het Piuissische escoite, bereikte de treurige stoe^, door het vij andelijke leger hoen, woldra een neutraal terrein, en daar verlieten de Duitschers hen, nadat hun commandant den gewon den officieren in het Fransch gezegd had Mijneheeren, hier is mijn taak ten einde: het is nu nacht. Als ik u een goeden raad mug geven, dan is het deze: nen voor aansluiting bij Rome. «Sedert de Tsaar zijn jongste ukase uitvaardigde, waarin vrijheid van geweten is vastgelegd, zijn duizenden orthodoxe Russen katholiek gewor den. In de parochie van Parczewo bijv. steeg in enkele dagen na afkondi» ging van 't tsaar)ijke besluit, het aantal katholieken van 10.000 tot 30.000. In Miedzyrec van 10,000 tot 20.000 in Minsk werden 25.000 personen in één week Ka» tholiek. Toen ontwaakte de meest bittere vijandschap onder de orthodoxe geestelijkheid Zij klaagden over de vervolging door de katholieken, en, gesteund door invloedrijke gouverneurs en rijksgroolen, verklaarde de gouver» neur generaal van Warschau (de hoofdstad van Russisch Polen) in een proclamatie, dat vrijheid van geweten alleen voor do Russen bestond, doch dat de oude wetten voor de katho» lieken nog in volle kracht bleven, als daar zijn de wetton over proselieten» makerij, doopen van orthodoxe ge» loovig.en en kinderen, enz. In een ander district werd de Katholieke kerk gesloten, en de parochianen, 7000 in getal, werden gedwongen ongeveer 4 uren ver naar de kerk te gaan. De katholieken werden uit alle rijksbetrekkingen verwijderd, s uit het leger, onderwijs, gemeento bureaux." In Russisch Polen bestaan eenige anti christelijke of anti katholieke dagbladen, doch het getal, die zuiver door en door Katholiek zijn, is uiterst gering. Pater Honorius schrijft verder nog: »De ontwikkelde klas in Polen is in zake godsdienst totaal onverschil» lig. De rijken zijn weliswaar niet ongodsdienstig. De meesten hunner houden hun Paschen. Doch zij doen dit veelal om de stoffelijke belangen te en uit deze worden de geestelijke genootschappen gevormd, die het gelooi levendig houden. Er bestaat een verwaarloozing van stelselmatig godsdienstig onderricht, die strijd voert tegen een diep gods» dienstigen geest, daar de Pool in zijn lart oprecht trotsch is op zijn gods» dienst, en geen gelegenheid laat voorbijgaan om zijn godsvrucht te toonen. Weinig behoeft daarom gevreesd, dat de socialistische leerstellingen, die in Rusland reeds zoo diep zijn doorgedrongen, eenigen houvast zul» en krijgen onder de Polen, bij wie iet beginsel «Koning en Geloof' nog altijd voorzit. Pater Honorius ziet in de tegen» woot dige oud tsaritsa de moeder van den tsaar, de heftigste bestrijdster van het Katholicisme en de meest .urige bepleitster van de orthodoxie. «Zij zwoer," zegt hij, «aan Alexan der III bij zijn sterfbed, haar zoon op den weg te houden der orthodoxe beginselen." De tsaar zelf, voegt de schrijver er aan toe, is oprecht in zijn verlangen naar godsdienstige vrijheid. De eeni» ge inwilligingen, die door de autori» effen zijn gedaan, zijn door hem in gegeven en in deze werd bij krachtig gesteund door den veel gesmaden en veel belasterden minister Witte. trekt nu niet verder op de Fransche voor posten aan, men nou 11 met vuur ont vangen; doch zendt iemand onder u, dio er den moed toe heeft vooruit, om uwe wapenbroeders van uwe komst to ver wittigen. Vrienden, riep aanstonds een wtl- pekende stem, die taak eiscli ik voor mij ils een plicht en als een recht. Gij allen ijt min of tpêer gewond óf ziek; gij hebt 10, denken aan 'uwe dierbaren en aan u 'I If. Geeft' mij eene'lantaarn en ik ga 'op weg. Hij, 8ie de gevaarlijke onderneming waagde, was de eerwaarde heer Barpu, aalmoezenier in het Fransche leger. Men wilde hem een hospitaal soldaat meegeven; hij weigerde en begaf zich alleen op weg. Welk een weg Hij, die weet op "welke wijze een vijand zijn tegenstander tracht te hinderen door hem weg en terrein schier onbegaan baar Ui maken, kdn beserten met wat moeielijkhéden de 'priester in dien nacht te kampen had. Omgehakte boomen. verraderlijke kuilen en sloten, steenblokken en allerlei hinder nissen versperden hem aanhoudend het voortgaan. Nochtans liet hij zich niet afschrikken. Zijn moed vorflauwdo niet; integendeel hij wist. dat hij .ongelukkigen to redden had en vertrouwde op Gods hulp. Toen hij het dorp Mouljns eenigen tijd achter den rug had en iu de richting van Metz voortschreed, kionk hem plotseling een i'Tansch -werda! halt tegeu en toen hij des niettemin voort wilde gaan sprongen een tiental soldaten met gevelde bajonet op hem toe en riepen eenstemmig -werda" 1 Franschman en vriend antwoordde de geestolijke. Tol verder bescheid nam men hem mee naar de hoofdwacht, men dacht met een spion te doen te hebben, Hoe heot gij i Wat zyt gij Wat voort gij hier midden in den nacht uit vroeg de luitenant hem. Ik heet Barou en ben aalmoezeniei bij het tweede legerkorps aan den Ryn. Ik kom u de komst aankondigen van ge wonde Fransche soldaten, die naar Metz trekken. Waar zijn uwe papieren Ik heb geen tijd gehad om ze mee te nemen. Wij hebben al eenige spionnen neer geschoten. dia zich ook als priesiers ver momd hadden. Sergeant, onderzoek dien heer eens nauwkeurig. De sergeant vond niets anders dan het aalmoezenierskruis op de borst, den rozen krans in de hand en eenige aanteekeningen omtrent zieken in den zak. Houdt dien man in 't oog tot ik terugkom, beval de luitenant en hij ging heen, om weldra weer te keeren in gezel» schap van zijn kolonel en twee kapiteins' Nauwelijks waren dezen hun onderzoek begonnen, of uit de verte gonsde een dof geiuid, waarbij men bij nader luisteren geroep van mensehen en zweepslagen onderscheidde, Zou het de vijand zijn, die vooruit dringt en batterijen opstelt vroegen de officieren elkander, Plotseling hoorde men uit bijna dezelfde richting een Pruissisch trompetsignaal. Verraad Te wapen I Weg met den spion klonk het nu verward dooreen. Wat heeft dat alles te beteekenen vroeg de kolonel op dreigenden toon en met "strengen blik. Wat beteekent dat rumoer Wat voor signaal is dat Dat loven kolonel, komt van het transport gewonden, dat nadert; dat signaal is van het Pruissische escorte dat naar het kamp terugkeert. Wie zegt mij, dat gij ds waarheid spreekt Kan het geen nachtelijke overval wezen l In alle gevalle In s Hemels naam, kolonel, laat iet schieten op uwe broeders, die gewond of stervend zijn, riep de eerw. heer Barou en plotseling als bij ingeving, voegde hy erbij Roep een hoornblazer, en laat hem -halt" blazen. Lukt het niet; doe dan mot mij wat gij wilt. Goed antwoordde de kolonel en liet de trompetters komen. Met volle kracht schalt nu het halt Zoete en zure grassen. Hoe beter de weiden, hoe rijker de boer. Of het een spreekwoord is, weet ik niet, een waar woord is het zeker. En daarom moet elke landbouwer het als zijn eerste en voornaamste taak beschouwen, zijn weiden en grasvelden in zoo geed mogehjken staat te brengen of te houden. Een der voornaamste der allergewichtigste punten in de behandeling der weiden is hare bemesting. Na de ligging bepaalt de bemesting den aard der grassen, die op de weide zullen groeien. Men kan bij het aanleggen der weide zooveel goede grassoorten zaaien als men wil, op den duur groeien er alleen die soorten, welke zich op den bodem thuis voelen. Die groeien al van zeil, terwijl de ande re achterblijven. En het -tilths voelen der - signaal door den stillen nacht, daatna wordt geluisterd, men hoort mets meer, het konvooi had halt gehouden. God zij dank Kolonel lij hebben het gehoord en zijn gered-! jubelde de de aalmoezenier. Gy hebt gelijk, antwooidde de ko lonel, eu nu dan, mijnheer, wat hebt gij te vragen Dat u mij een officier ea eenige man» schappen raedegeeft om het konvooi tege moet te gaan. Zoo geschiedde. Met den priester in net midden bereikte de patrouille binnen een klein uur het naderend convooi. En nu veranderde de toestand. Al de gewonden, officieren en soléateD. juichten den onversaagden aalmoezenier toe en betuigden hem hunne eeuwige dankbaar- beid. Zij waren gered en vonden binnen de muren van Metz goed onthaal en ver pleging. De eerwaarde heer Barou werd ge decoreerd met het Ridderkruis van het Legioen van Eer. HM aamwmasm- -w •--aess£*rite»isxi 1 11 1 I-S

Peel en Maas | 1906 | | pagina 1