De godsdienstige toestand
in Rusland.
ZATERDAG 24 NOVEMBER 1906.
ZEVEN EN TWINTIGSTE JAARGANG.
No. 47.
Feuilleton.
Uitgever W. A. Van den Munckhof, Venray.
E011 Episode uil
de» oorlog va» 1870.
LANDBOUW.
Abonnementsprijs per kwartaal
voor Vknkat 50 c.
franco por post 65 c.
voor het buitenland bij vooruitbetaling 85 c.
afzonderlijke nummers 6 c.
Prijs der Advertentiën:
van 1 4 regels 20 c,
elke regel meer 5 C-
lettors en vignetten naar plaatsruimte.
Advertentiën, Smaal geplaatst worden 2maal berekend.
«Sol o vief, (le groote Russisóh.e
schrijver. beweeit, dat in werke
lijkheid de Russische geestelijkheid
de popen, alleen buiten de Katho-,
licke Kerk staan'; doch hel volk
is geheel en al katholiek.
De godsvrucht tot Onze Lieve
Vrouw wordt door bijna alle niet-
ontwikkelde Russen beoefend en
moeilijk kan de •onverschilligheid
der massa tegenover haar zooge
naamde priesters sterk genoeg in
woorden uitgedrukt."
Zoo schrijft een Russisch Fran
ciscaan in een een artikel over den
godsdienstigen toestand in het
Tsarenrijk.
»M"ti moet zich wel herinneren,
adviseert de pater Franciscaan ver
der, dat de ontwikkelde klassen in
Rusland, bijna geheel zonder gods
dienst zijn,"
Halen wij hier eonige woorden
van Pater Honorius aan
«Dezen (de intellectueelen) heb
ben tot heden hun atheïtische stij
ven niet openlijk durven toonen
immers om openbare betrekkingen
machtig te worden moesten zij den
orthodoxen godsdienst zijn toege
daan.
Indien iemand zijn Katholieke
vrouw tot de orthodox .grieksche
kerk bekeerde, of zijn dochter aan
een aanhanger vau dat geloof uit
huwelijkte kon hij er niet alleen
op rekenen dat hij promotie zou ma
ken in zijn ambtelijke bétrekking,
maar hij kon daarenboven zich on
gestraft aan alle misbruiken over
geven.
Sinds de popen bij hunne pa
rochianen er op aandringen om bij
henzelven te biechten te komen,
waarvoor zij huis- aan huis bezoe
ken om zoo hit 11 nalatige penitenten
te dwihgen koopen deHaais'en zoo
goed als geregeld, .hunne herders
om, en ontslaan zich zoodoende 'van j R> deze orthodoxe goesteiijkheid Hiensti^e bewegingen ons tegen, dat van hunne huisgezinnen of uit vaden
den p'icht hu.pne zonden t belijden, 'oc-it de geest van L anti-katholieke de meer onderwezenen dezer geeste» iandsliefde. Onder de arbeidende klas
Dikwijls '/enden zij bij komst der vervolging. i lijkbeid nu sterke neigingen vertoo» 18»n Woeit de godsdienstige geest 't bei
popen, den bediende naar de deur, Laten wij hier nogmaals Pater
ret een roebel in de hand om c|enHonorius aan het woord
pope te'zeggen dat zij dit jaar juist
dezelfde zonden gedaan hebban als
het voorgaande jaar
Een zeker aantal van de meer ver
lichte jongelingschap van hel land
begint van lieverlede zijn ongeil naar
het Katholicisme te richten.
En wel doordat deze jongelingen
onder den invloed zijn gekomen van
de geschriften Solovief.
Deze toch heeft glashelder aange
toond, dat de waarheid alleen in de
Katholieke Kerk te vinden is- Hij
bew ees hun dat de zoogenaamde or
thodoxe kerk niets anders dan een
voortbrengsel was van politiek om
standigheden en cesarisme.
Solovief kan aldus ongestrafi
spreken, daar bij eenmaal de voogd
en opvoeder is geweest vjCn den
tegenwoordigen Tsaar. Hij waagde
zelfs eens tot Alexander lil te zeggen
dat een groote historische glorie en
een buitengewoon politiek voordeel
eenmaal het gevolg zulLen zijn van
de algemeene bekeering tot het oude
geloof.
Deze woorden' zijn duIdeiijV'genÓeg
voor iedereen die zijn aandacht eraan
schenkt, dat het Russische Rijk een
land mag genoemd zonder een ge-
vestigden godsdienst, ondanks al zijn
voorgewende strengheid in de leer.
Sedert Tsaar Peter de Groote het
patriarchaat heeft afgeschaft, is de
godsdienst vc-rlaagd tot een werktuig
der regeering Zijn propaganda staat
in dienst van zuiver politieke doel
einden en financieels belangen. Zijn
bisschoppen mogen zetelen in de
Heilige Synode, gekleed in van goud
draad geweven kazuivels, doch een
ambtelijk leek is hun president.
En laat een bisschop eens verzet
aanteekenen tegen een decreet van
de regeering
Ontslag uit zijn Officie is het on-
middelijk gevolg.
«De popen, die met de Katholieke
priesters in nauwe aanraking komen
'gaan heel beginseiloosPe werk in do
vervolgingen, die zij dezen laatsfen
aandoen
Een Katholiek priester kan geen
Russisch kind doopen of 'n Russisch
p iar trouwen, of de vader van den
Baby of het paar in kwestie is het
aanhoudende voorwerp van hunne
nazoekingen.
Toont de uitslag hunner nasporin
gen aan, dat slechts ..een voorvader
dier familie tot de 01 ihoodxe kerk
heeft behoord, dan wordt onmidde»
lijk wettelijke actie voor «bnitenspo«
ri'gen invloed'' tegen den priester
ingesteld, waarvan onveranderlijk
het verlies van het priesterlijk kleed
het gevolg is.
«Vrijheid van godsdienstige bel ij
denis bestaat daarom niet.
«Zelfs zijn Katholieke kerken aan
de orthodoxe kerk verbeurd ver»
klaard in districten, waar kon wor»
den aangetoond dat. -ie Katholieke
priester een overwar len invloed
bezat. Gelukkig zijn er echter uitzon
deringen in vele districten zijn bv.
de zoogenaamde orthodoxe geestelij
ken openlijk katholiek, in woord en
daad en wachten slechts een gunstige
gelegenheid af om iti den schoot der
Moederkerk terug te koeren.
»i)e nederlagen van Rusland in
den RussischJapanschen oorlog
hebben dit goede uitwerksel gehad
op don katholiek godsdienstigen toe»
stand van Rusland. Mannen van
gezag in de vooruitstrevende partij
hebben 't met de stukken aangotooDd
dat de onwetendheid der oithodoxe
popen het zekerste middel was om de
groote massa dom te houden.
Onder de orthodoxe geestelijkheid
zelf is een kreet opgegaan voor gods»
dienstige verdraagzaamheid. E11
heidei licht het, uit de jongste gods»
In den morgen van den 18 Augustus
1870 woei de vlug va" hel Ho de kruis
vuil d'II dv-rU en .01 G'awi -V te'
dorp, dr.t m Fn^sebo leger scheidde
en dat weldra e-'-n eie'dverrnaai dl.eid
zou krijgen Joor dcy bloedige^ veldslag,
die er weldra geleverd werd.
Niet minder dan 800 gewonden werden
er verpleegd In" het dorp, dat aldus een
groot lazaret mocht worden genoemd.
Die gewonden waron Franéchè officieren
en minderen.
Weldra verscheen een afdèeling Duit-
scho ruiterij, die, na don staat van zaken
te hebben opgenomen, èon voldoend aan-
tal vervoermiddelen liet aanrukken om
do gewonden uit het gevaarlijke dorp te
verwijderen.
Begeleid door het Piuissische escoite,
bereikte de treurige stoe^, door het vij
andelijke leger hoen, woldra een neutraal
terrein, en daar verlieten de Duitschers
hen, nadat hun commandant den gewon
den officieren in het Fransch gezegd had
Mijneheeren, hier is mijn taak ten
einde: het is nu nacht. Als ik u een
goeden raad mug geven, dan is het deze:
nen voor aansluiting bij Rome.
«Sedert de Tsaar zijn jongste ukase
uitvaardigde, waarin vrijheid van
geweten is vastgelegd, zijn duizenden
orthodoxe Russen katholiek gewor
den.
In de parochie van Parczewo bijv.
steeg in enkele dagen na afkondi»
ging van 't tsaar)ijke besluit, het
aantal katholieken van 10.000 tot
30.000. In Miedzyrec van 10,000
tot 20.000 in Minsk werden
25.000 personen in één week Ka»
tholiek. Toen ontwaakte de meest
bittere vijandschap onder de
orthodoxe geestelijkheid
Zij klaagden over de vervolging
door de katholieken, en, gesteund
door invloedrijke gouverneurs en
rijksgroolen, verklaarde de gouver»
neur generaal van Warschau (de
hoofdstad van Russisch Polen) in een
proclamatie, dat vrijheid van geweten
alleen voor do Russen bestond, doch
dat de oude wetten voor de katho»
lieken nog in volle kracht bleven, als
daar zijn de wetton over proselieten»
makerij, doopen van orthodoxe ge»
loovig.en en kinderen, enz.
In een ander district werd de
Katholieke kerk gesloten, en de
parochianen, 7000 in getal, werden
gedwongen ongeveer 4 uren ver naar
de kerk te gaan.
De katholieken werden uit alle
rijksbetrekkingen verwijderd, s
uit het leger, onderwijs, gemeento
bureaux."
In Russisch Polen bestaan eenige
anti christelijke of anti katholieke
dagbladen, doch het getal, die zuiver
door en door Katholiek zijn, is
uiterst gering.
Pater Honorius schrijft verder nog:
»De ontwikkelde klas in Polen is
in zake godsdienst totaal onverschil»
lig. De rijken zijn weliswaar niet
ongodsdienstig. De meesten hunner
houden hun Paschen. Doch zij doen
dit veelal om de stoffelijke belangen
te en uit deze worden de geestelijke
genootschappen gevormd, die het
gelooi levendig houden.
Er bestaat een verwaarloozing van
stelselmatig godsdienstig onderricht,
die strijd voert tegen een diep gods»
dienstigen geest, daar de Pool in zijn
lart oprecht trotsch is op zijn gods»
dienst, en geen gelegenheid laat
voorbijgaan om zijn godsvrucht te
toonen.
Weinig behoeft daarom gevreesd,
dat de socialistische leerstellingen,
die in Rusland reeds zoo diep zijn
doorgedrongen, eenigen houvast zul»
en krijgen onder de Polen, bij wie
iet beginsel «Koning en Geloof' nog
altijd voorzit.
Pater Honorius ziet in de tegen»
woot dige oud tsaritsa de moeder van
den tsaar, de heftigste bestrijdster
van het Katholicisme en de meest
.urige bepleitster van de orthodoxie.
«Zij zwoer," zegt hij, «aan Alexan
der III bij zijn sterfbed, haar zoon op
den weg te houden der orthodoxe
beginselen."
De tsaar zelf, voegt de schrijver er
aan toe, is oprecht in zijn verlangen
naar godsdienstige vrijheid. De eeni»
ge inwilligingen, die door de autori»
effen zijn gedaan, zijn door hem in
gegeven en in deze werd bij krachtig
gesteund door den veel gesmaden en
veel belasterden minister Witte.
trekt nu niet verder op de Fransche voor
posten aan, men nou 11 met vuur ont
vangen; doch zendt iemand onder u, dio
er den moed toe heeft vooruit, om uwe
wapenbroeders van uwe komst to ver
wittigen.
Vrienden, riep aanstonds een wtl-
pekende stem, die taak eiscli ik voor mij
ils een plicht en als een recht. Gij allen
ijt min of tpêer gewond óf ziek; gij hebt
10, denken aan 'uwe dierbaren en aan u
'I If. Geeft' mij eene'lantaarn en ik ga
'op weg.
Hij, 8ie de gevaarlijke onderneming
waagde, was de eerwaarde heer Barpu,
aalmoezenier in het Fransche leger.
Men wilde hem een hospitaal soldaat
meegeven; hij weigerde en begaf zich
alleen op weg.
Welk een weg
Hij, die weet op "welke wijze een
vijand zijn tegenstander tracht te hinderen
door hem weg en terrein schier onbegaan
baar Ui maken, kdn beserten met wat
moeielijkhéden de 'priester in dien nacht
te kampen had.
Omgehakte boomen. verraderlijke kuilen
en sloten, steenblokken en allerlei hinder
nissen versperden hem aanhoudend het
voortgaan.
Nochtans liet hij zich niet afschrikken.
Zijn moed vorflauwdo niet; integendeel
hij wist. dat hij .ongelukkigen to redden
had en vertrouwde op Gods hulp.
Toen hij het dorp Mouljns eenigen tijd
achter den rug had en iu de richting van
Metz voortschreed, kionk hem plotseling
een i'Tansch -werda! halt tegeu en toen
hij des niettemin voort wilde gaan sprongen
een tiental soldaten met gevelde bajonet op
hem toe en riepen eenstemmig -werda" 1
Franschman en vriend antwoordde
de geestolijke.
Tol verder bescheid nam men hem mee
naar de hoofdwacht, men dacht met een
spion te doen te hebben,
Hoe heot gij i Wat zyt gij Wat
voort gij hier midden in den nacht uit
vroeg de luitenant hem.
Ik heet Barou en ben aalmoezeniei
bij het tweede legerkorps aan den Ryn.
Ik kom u de komst aankondigen van ge
wonde Fransche soldaten, die naar Metz
trekken.
Waar zijn uwe papieren
Ik heb geen tijd gehad om ze mee
te nemen.
Wij hebben al eenige spionnen neer
geschoten. dia zich ook als priesiers ver
momd hadden. Sergeant, onderzoek dien
heer eens nauwkeurig.
De sergeant vond niets anders dan het
aalmoezenierskruis op de borst, den rozen
krans in de hand en eenige aanteekeningen
omtrent zieken in den zak.
Houdt dien man in 't oog tot ik
terugkom, beval de luitenant en hij ging
heen, om weldra weer te keeren in gezel»
schap van zijn kolonel en twee kapiteins'
Nauwelijks waren dezen hun onderzoek
begonnen, of uit de verte gonsde een dof
geiuid, waarbij men bij nader luisteren
geroep van mensehen en zweepslagen
onderscheidde,
Zou het de vijand zijn, die vooruit
dringt en batterijen opstelt vroegen de
officieren elkander,
Plotseling hoorde men uit bijna dezelfde
richting een Pruissisch trompetsignaal.
Verraad Te wapen I Weg
met den spion klonk het nu verward
dooreen.
Wat heeft dat alles te beteekenen
vroeg de kolonel op dreigenden toon en
met "strengen blik. Wat beteekent dat
rumoer Wat voor signaal is dat
Dat loven kolonel, komt van het
transport gewonden, dat nadert; dat
signaal is van het Pruissische escorte dat
naar het kamp terugkeert.
Wie zegt mij, dat gij ds waarheid
spreekt Kan het geen nachtelijke overval
wezen l In alle gevalle
In s Hemels naam, kolonel, laat
iet schieten op uwe broeders, die gewond
of stervend zijn, riep de eerw. heer Barou
en plotseling als bij ingeving, voegde hy
erbij
Roep een hoornblazer, en laat hem
-halt" blazen. Lukt het niet; doe dan
mot mij wat gij wilt.
Goed antwoordde de kolonel en liet
de trompetters komen.
Met volle kracht schalt nu het halt
Zoete en zure grassen.
Hoe beter de weiden, hoe rijker de
boer. Of het een spreekwoord is, weet
ik niet, een waar woord is het zeker. En
daarom moet elke landbouwer het als zijn
eerste en voornaamste taak beschouwen,
zijn weiden en grasvelden in zoo geed
mogehjken staat te brengen of te houden.
Een der voornaamste der allergewichtigste
punten in de behandeling der weiden is
hare bemesting.
Na de ligging bepaalt de bemesting den
aard der grassen, die op de weide zullen
groeien. Men kan bij het aanleggen der
weide zooveel goede grassoorten zaaien als
men wil, op den duur groeien er alleen die
soorten, welke zich op den bodem thuis
voelen.
Die groeien al van zeil, terwijl de ande
re achterblijven. En het -tilths voelen der
-
signaal door den stillen nacht, daatna
wordt geluisterd, men hoort mets meer,
het konvooi had halt gehouden.
God zij dank Kolonel lij hebben
het gehoord en zijn gered-! jubelde de
de aalmoezenier.
Gy hebt gelijk, antwooidde de ko
lonel, eu nu dan, mijnheer, wat hebt gij
te vragen
Dat u mij een officier ea eenige man»
schappen raedegeeft om het konvooi tege
moet te gaan.
Zoo geschiedde.
Met den priester in net midden bereikte
de patrouille binnen een klein uur het
naderend convooi.
En nu veranderde de toestand. Al de
gewonden, officieren en soléateD. juichten
den onversaagden aalmoezenier toe en
betuigden hem hunne eeuwige dankbaar-
beid.
Zij waren gered en vonden binnen de
muren van Metz goed onthaal en ver
pleging.
De eerwaarde heer Barou werd ge
decoreerd met het Ridderkruis van het
Legioen van Eer.
HM
aamwmasm- -w
•--aess£*rite»isxi
1 11 1
I-S