Draivkmisbrui W. van den MuiÉof-Sassen. Goede lectuur. 1 3 d 3 'i A 3 r ZATERDAG 2 A^n,.., .NliA iaal publiek verkoopen DINSDAG n AI'KIL, 's morgei j i en tf .{fiVx. Abonnementsprijs per kwartaal. voor Vbmray 50 c. franco por post 66 c. voor het buitenland bij vooruitbetaling 85 c. alronJei lijkc nummers 6 c. een aantal jcu-.'digëdruar.iotcn <e t-t •Z*'* ue bocreuholkt ede. slaande op het No. 14. boereuho :ds 1 Januari dezes janrs i grond too ufgebrokeu. bleef,- u'l'ind. At dvertentien of Ingezonden Stukken gelieve men Vrij- ®dag vóór 2 uur 's middags te bezorgen aan het Bureau van «Peel en Maas" te Venray. armoede en gebrek. In onlatij II. een Fransch tijtlschrift stond s een' verhaal, waaruit de waarheid bleek van het spreekwoord «Kinderen en gekken zeggen dikwijls do waarheid." Een huisvader had eens een zeer vreetudc droom. Hij werd door drie katten aangevallen, die hunne nagels in zijn vel trachten tc zetten. De --vol» --oc grijs en zoo mager, dat zij siecrus vct: ra' ueciraciten scheen te hebben, de tweede was dik en vet en had schitterende oogen, do derde was pikzwart en zag er zoo ngdig uit als een razende kater. De man had werk om de beesten van zich af te weren. Hij deed zijn vuist op de dikke kat neerkomen en ontwaakte tegelijkertijd van pijn, want hij had tegen de muur geslagen. Des morgens was de droom het onderwerp van het gesprek. De vrouw meende: proomen is bedrog. l)o man was van een ander gevoelen en zeide, dat droomon dikwijls hunne beteekenis hebben. Een veelbelovend zoontje van negen jaren, wist den droom op de volgende wijze uit te leggon: De dikke kal is de dikke juffrouw uit de kroeg het Zwaantje, de zwarte nijdige kat is vader als Dij dronken is, en de magere kat is moedor, die haast nooit genoeg te eten krijgt. Vader moest de waarheid erkennen. Hij zorgde, dat hij voortaan niet meer op den nijdigen kater geleek, en weldra kon ook zijn vrouw niet meer met de magere kal vergeleken worden, terwijl de centen niet meer naar do dikke kat in liet Zwaantje gingen. Er zijn er echter maar al te veel, die niet naar vermaningen en waarschuwin gen luisteren, die er niet toe kunnen komen, het oenige middel ter verbetering aan te wenden, namelijk om het gebruik van sterken drank voor goed te laten varen. Het misbruik van sterken drank is de oorzaak van alle maatschappelijke en zedelijke kwalen. Treden wij eens op een Zaterdag avond liet gezin van een dronkaard binnen. Gedurende de gehecle weck is er gebrek geleden. Vader komt thuis en zijne hongerige kinderen komen hem te gemoet. Deze aanblik verleedert den dronkaard niet, hij wordt als eon tijger, sloot vrouw en zich uf - 1 af te geven zegt hij: Morgen zullen wij wel verder zien. Zijn vrouw weent en hoeft van angst. Den volgenden avond komt hij laat thuis. ■V?8aï»,'cjief8"ml' *"aa8l ',em «jn I SST pnïe'eMn. MrtJ" het °ÜS te I emmers, lampen, ketels. 3 Op VKIJI>iG'i?ea'nndensche,dl geus y uur, ten eetene. slaat alles van de kinderen blaildelt V10UW en hel Veulen le Venrny: Écu sterk werkpaard» 5 dragende ei>- cedo^W i» plaats van 2 dragende.. Zljtl k^.Sgezill. &or zijn wangedrag verdrijft hij vrede en geluk uit de echtelijke woning. De wederkeerige liefde verandert in haat. Euveldaden en gruwelen staan te vreezou. De kinderen groeien verwilderd op, verliezen alle achting voor den man, dien zij als vader moesten eerbiedigen en loopen groot gevaar eveneens zijn voorbeeld te volgen en zoo hun ondergang tc gemoet*te loopen. Oordeelt 'Imü Tvdkrireurige gevdigest., het drankmisbruik na zich sleept. Welnu, stelt dan uw oigen welzijn op prijs. Hebt liefde voor vrouw en kind, hoedt u voor drankmisbruik en weest matig en spaarzaam. Bestrijdt mei alle krachten dien vreeseiijken vijand, die den mensch zoodanig verlaagt. Dan zult gij uw eigen geluk en dat van uwe huisgezinnen bevorderen. C. Deze Courant verschijnt iederen Zaterdag, rden (ff sen daJb i. Prijs der Advertentiën: ▼an 14 regels 20 c. elke regel meer 5 c> groote letters en vignetten naar plaatsruimte. Advertentiën, 3nmnl geplaatst, warden Smaal berekend. dene hooggeleerden Daar kouit een schrift, een boek uit. Dadelijk de vraag: En ais het antwoor Katholieken, o ji het: Kan er van de goeds komen Slim is dit niet. Geen enkel verstanïig dit toegeven; maar pi a ik gaarne] 1 ie, Ieder toeziende tnoet het be- ill. Nog eens over den inhoud van liet Gcele Boekje". Er wordt beweerd, dat liet niets kan leveren dan bewaarschool-lecluur. Waarachtig, lezer, dit is gezegd. Niet nadat men de klinkende namen had gelezen, die aan de redactie van het «Geele Boekje" verbonden zijn. Ware dit het geval, men zou zich vergenoegen met een minachtend schouderophalen. Neen het is gesproken vóórdat men iets van die namen wist; vanzelf vóórdat men met het boekje had ken nis gemaakt. Meu kan dus niets anders veron derstellen dan domme vóuritigenoinen- heid, of wat niets beter is vóóroordeel. Nu dal is niet nieuw. Wilt gij een bewijs uit het Evan gelie Ook goed. Philippus, tot volgeling van Jesus verkoren, brengt de tijding van de vinding des beloofden Propheets bij Nathanaël. Deze vraagt hem nieuwsgierig wio dat is l Doch als Philippus zegt: «Jezus, Joseph's zoon, van Nazareth" roept hij Philippus onwillig toe heiaa kennen Nu geef katholieke dagbladen ui.:; geredigeerd zijn, als de Doch is dit de schuld 1, katholieken, die hun geld liberale bladen en derhalve onttrekken aan katholieke En op dit punt alleen siaat de katho lieke pers zoodanig, datzij aileen niet concurreer en kan mot de groote liberale pers, die kapitaal en hooge protectie tor haver beschikking hr-;»».. D<i.c!i l'uiluit '"uc*1 jtVui yKTilSiiL'k is de concurtentie haar niet slechts mogelijk, maar zij houdt die schitterend vol en, wanneer men zich de moeite getrooste ernstig kennis te maken met de littera tuur der Katholieken, dan zou men haar niet reeds bij voorbaat «bewaar school-lecluur" noemen. Gaarne bied ik U een staaltje van katholieke litteratuur aan; een staakje, in zoo duidelijke bewoordingen vervat en zoo schoone waarheid verkondigend, •dat een ieder ze vatten moet. Luister «De vijanden van onzen godsdienst kennen maar al te zeer.de kracht en den invloed, die slechte geschriften oefenen op het menschel ijk hart. De zoogenaamde neutrale pers, de goddelooze dag-en weekbladen werken niet minder voor het zedebêderf van ons volk. Vooral met betrekking tot do hoogste goederen des meuschen: de goddelijke openbaring nl. en dc godsdienstige overtuiging stemmen deze dagbladen en tijdschriften bewonderenswaardig over een. Hoewel «ij in politiek aikwerf veel van elkander verschillen, komen zij allen hierin overeen, dat >zij tegen de Kerk vijandig gezind zijn, dat zij deze voortdurend bestrijden, vei (lacht maken on bare «aarheid zoeken (c beuadcelen. De Katholieken moesten d it beter be- gr [ipen." Wat dunkt U van zulk e «bewaar- school-lecluuiT Zij is te vinden ip- het laatste No. der «Geele Boekjes", blz. 5 "waar ook nog staat Slechte, bepaald slechte antigods dienstige en onzedelijke daj bladleciuur is vergif, dat doodt in korte. 1 tijd-, maar ook neutrale lectuur doodt, wel is waar langzaam, maar even zeker, En nu durf ik de lezifng van de Avondpost te rangschikkcr1) onder dit zCner en snelwerkend vergif Kan er uil Nazar'elh iets goeds f ^ballf <"al bl. -img tot hetgoen ons - is, schrikken af Toch vindt het hier lezers. Welnu, als zij liever leugen dan waarheid willen, vooral als zij niet houden van «bewaarschool-Iectuur" dan raad ik him de lezing aan van de «Avondpost, want waarlijk, dat blad, zoo goed als de Nieuwe Rotterdammer, Telegraaf en al dat soort, weet nog veel minder van zaken, die ons Katholieken aangaan, dan die kleinen, die in de «bewaarschool" het geduld ouzer goede zusters beproeven. Zeker zullen zij de waarheid in die bladen nooit in zoo zachte, maar onom wonden vorm aantreffen als in No. 19 van het «Geele Boekje", waarin voor die geleerden een schat van wijsheid te vinden is. Nog voor eenc zaak wil ik waar schuwen. De lezer neme het geschrevene niet op als persoonlijke bestrijding. Ik geloof niet, dat er in een katho lieke plaats als Venray een geest zou onderzoek van alle meststoffen en veevoeder, waardoor, dank zij de Boerenbonden, geoii appelen meer voor citroenen verkocht worden. Wat de spreker over liet steeds aan groeiend aantal coöperatieve boterfnbrieken zeide. was geheel en al overeenkomstig aati hetgeen hier door de Boerenbonden op dit gebied gedaan is. De ziekenfondsen, bestaande meestal buiten de Boerenbonden, werden slechts even door den spreker aangestipt, en hiermede had de heer Millen de voornaamste punten van samen werking behandeld, besluitende met de vol gende opmerking, waarmede wij ten volle instemmen: -Overigens moet de Belgische Boerenbond, en dit is de giondgedachte zijner statuten, zijn eu blijven eene beroeps- of vakvereeui- ging. geen coöperatie. Dus bij gezamenlijke aaukoopen of bestel lingen moet menzicli uitsluitend bepalen tot datgene wat lot liet vak behoort. Eu daarom mag by ons geoue Gildo den eerlijken kleinhandel concurrentie aandoen. Waarlijk, dc toestand van den kleinhandel is door de coöperatie van liet kapitaal toch al niet te rooskleurig. Een harde strijd heeft gevonden worden, zoo liberaal, /dat zij hij te voeren tegen die groote magazijnen met in Nathanaëls vooroordeel deelt£ In het gezegde wordt een woord bestreden, dat het gevleugeld woord geworden is. Gaat maar eens naar Venlo of Roer mond of waar ook, in ongodsdienstige kringen, en gij zult boveu bestreden bewering hooren. Men zal er U het bewijs bijleveren: «Wat kan men voor 3 of 5 centen in 32 pagina's druk leveren I'! Doch men vergeet, dal zij, die zich aan dit werk verbonden, geen brood schrijvers zijn. Men vergeet, dat het oenig waarach tig doel is goedkoop goede lectuur le verspreiden. Men vergeet, dat er bij ons Katho lieken uog eene edelmoedigheid is, die talent en tijd durft offeren voor eene betere zaak dan de beurskwestio. Maar liet kwaad vindt eerder ingang dan het goed. En daarom mocht gij ooit buiten hooren, dat die hecle «Geele Boekjes kwestie" slechts gaat over «bewaar school" of iets dergelijks, laat U dat nimmer afscbrikkeu van eeno kennis making. die U nooit zal berouwen, die U zal sterken in het goede, bevestigen in liet goede, doen volharden in liet goede, totdat gij in de eeuwige over winning van het goede daghelder liet verdienstelijke zult zien van liet edel pogen: Goedkoop goede lectuur te ver spreiden. dor van den Heer HILLEN, voor de leden van den Boerenbond en den Bputcv «<v .uiiuc talrijke succursalen. Welnu, "-vaaneer die V'inwandel lUiien heeft, dat bet nimmer door dc» Boerenbond zij. maar dal hij hero integendeel ondersteune. Niet alleen omdat ook die stond zoozeer steun en achting waard is, maar ook iu uw welbe grepen eigenbelang. Want, dat de kleine boer eu de werkman liet wel wete, dat het hun of hunne kinderen moeiclijk zal worden langs de maatschappe lijke ladder omhoog le klimmen, indien de middenstand moest verdwijnen." April 1898. Voor de leden van den Bouwvakbond gaf do spreker by wijze van causerie oen uit legging van de zoogenaamde maatschappijen vun werkmanswoningen in België. -Sedert do wet van 9 Aug. 1SS9, zeide lij» een der schoonste, die in Belgic op sociaal gebied gemaakt zijn. hebben er zich talrijke- v.in die Maatschappijen gevormd. Ons Limburg staal met zijne sociale werken- "niet in'de voorste rjen en beeft dan ook slechts oen tiental dier maatschappijen waarbij, er echter verschillende zijn, die zich over een geheel kanion uitstrekken. Deze nuamlooze sociëteiten zijn tweevoudig- lo. Voor het bouwen van werkmans woningen. 2.1, Tot het leenen van geld om lo bouwen, of 0111 een bu s ie knopen. In heide gevallen wordt dc huurder of wel de geldleener na een vooraf bepaald aantal jaren eigenaar van liet huis of van het ge leende geld, door m landelijksch te betalen huur of interest. Ziehier, hoo eene dergelijke Maatschappij, wordt samengesteld: Eenige personen der gegoede klas onder schrijven liet kapitaal dat voor de Maat schappij moet dienen bijv, fr. 50.01)0. Van dat kapitaal moeten de undersell rijvers maar 1/10 storten, dus gezaraelijk fr. 5000. Van dat gestorte gold ontvangen zij interest: 3 pCt. voor de Leenmaatschnppyen en 4 pCt. voor do Bouwmaatschappijen. De Spaarkas van den Staat stelt nu wee? ziju grid ter beschikking dier maatschappijen. Wanneer de aandeelhouders 1/10 gestort hebben dan geeft de Spaarkas do helft van het oiidorschrcven kapitaal, alzoo 111 dit geval fr. 25 000. maar daarenboven kan men nog van 4e Spaarkas bekomen 3/5 van de waards der gebouwde of verpande huizen. Al/oo. met fr. 5000 te stotten, kan da Maatschappij beschikken over een kapitaal fr-'o.n. 70 a SO duizend francs. vuil dit geld verlangt de Spaarkas van .idelsvo» pCt. voor de Bcuw-Maat- 2 pCt. voorde Leen-Maatschappij. Oibod j -Je N-enerinCim van. 10 der w J.sppij moet •udi' lc 1 Lener intns^ van. 10 der \Wi« hetgeen hij vraagt. utea

Peel en Maas | 1898 | | pagina 1