Draivkmisbrui
W. van den MuiÉof-Sassen.
Goede lectuur.
1 3 d 3 'i A 3
r
ZATERDAG 2 A^n,..,
.NliA iaal
publiek verkoopen
DINSDAG n AI'KIL, 's morgei j
i en tf
.{fiVx.
Abonnementsprijs per kwartaal.
voor Vbmray 50 c.
franco por post 66 c.
voor het buitenland bij vooruitbetaling 85 c.
alronJei lijkc nummers 6 c.
een aantal jcu-.'digëdruar.iotcn <e
t-t •Z*'* ue bocreuholkt ede. slaande op het
No. 14.
boereuho
:ds 1 Januari dezes janrs
i grond too ufgebrokeu.
bleef,- u'l'ind.
At
dvertentien of Ingezonden
Stukken gelieve men Vrij-
®dag vóór 2 uur 's middags
te bezorgen aan het Bureau van
«Peel en Maas" te Venray.
armoede en gebrek.
In
onlatij
II.
een Fransch tijtlschrift stond
s een' verhaal, waaruit de
waarheid bleek van het spreekwoord
«Kinderen en gekken zeggen dikwijls
do waarheid."
Een huisvader had eens een zeer
vreetudc droom. Hij werd door drie
katten aangevallen, die hunne nagels
in zijn vel trachten tc zetten. De
--vol» --oc grijs en zoo mager, dat
zij siecrus vct: ra' ueciraciten scheen te
hebben, de tweede was dik en vet en
had schitterende oogen, do derde was
pikzwart en zag er zoo ngdig uit als
een razende kater.
De man had werk om de beesten
van zich af te weren. Hij deed zijn
vuist op de dikke kat neerkomen en
ontwaakte tegelijkertijd van pijn, want
hij had tegen de muur geslagen.
Des morgens was de droom het
onderwerp van het gesprek. De vrouw
meende: proomen is bedrog. l)o man
was van een ander gevoelen en zeide,
dat droomon dikwijls hunne beteekenis
hebben.
Een veelbelovend zoontje van negen
jaren, wist den droom op de volgende
wijze uit te leggon:
De dikke kal is de dikke juffrouw
uit de kroeg het Zwaantje, de zwarte
nijdige kat is vader als Dij dronken is,
en de magere kat is moedor, die haast
nooit genoeg te eten krijgt.
Vader moest de waarheid erkennen.
Hij zorgde, dat hij voortaan niet meer
op den nijdigen kater geleek, en
weldra kon ook zijn vrouw niet meer
met de magere kal vergeleken worden,
terwijl de centen niet meer naar do
dikke kat in liet Zwaantje gingen.
Er zijn er echter maar al te veel, die
niet naar vermaningen en waarschuwin
gen luisteren, die er niet toe kunnen
komen, het oenige middel ter
verbetering aan te wenden, namelijk
om het gebruik van sterken drank
voor goed te laten varen.
Het misbruik van sterken drank is de
oorzaak van alle maatschappelijke en
zedelijke kwalen.
Treden wij eens op een Zaterdag
avond liet gezin van een dronkaard
binnen.
Gedurende de gehecle weck is er
gebrek geleden.
Vader komt thuis en zijne hongerige
kinderen komen hem te gemoet.
Deze aanblik verleedert den
dronkaard niet, hij wordt als eon
tijger, sloot vrouw en
zich uf - 1
af te geven zegt hij: Morgen zullen
wij wel verder zien.
Zijn vrouw weent en hoeft van angst.
Den volgenden avond komt hij laat
thuis.
■V?8aï»,'cjief8"ml' *"aa8l ',em «jn
I SST pnïe'eMn. MrtJ" het °ÜS te
I emmers, lampen, ketels.
3 Op VKIJI>iG'i?ea'nndensche,dl
geus y uur, ten eetene. slaat alles
van de kinderen blaildelt V10UW en
hel Veulen le Venrny:
Écu sterk werkpaard»
5 dragende ei>- cedo^W i» plaats van
2 dragende.. Zljtl k^.Sgezill.
&or zijn wangedrag verdrijft hij
vrede en geluk uit de echtelijke woning.
De wederkeerige liefde verandert in
haat. Euveldaden en gruwelen staan te
vreezou.
De kinderen groeien verwilderd op,
verliezen alle achting voor den man,
dien zij als vader moesten eerbiedigen
en loopen groot gevaar eveneens zijn
voorbeeld te volgen en zoo hun
ondergang tc gemoet*te loopen.
Oordeelt 'Imü Tvdkrireurige gevdigest.,
het drankmisbruik na zich sleept.
Welnu, stelt dan uw oigen welzijn
op prijs. Hebt liefde voor vrouw en
kind, hoedt u voor drankmisbruik en
weest matig en spaarzaam.
Bestrijdt mei alle krachten dien
vreeseiijken vijand, die den mensch
zoodanig verlaagt.
Dan zult gij uw eigen geluk en dat
van uwe huisgezinnen bevorderen.
C.
Deze Courant verschijnt iederen Zaterdag,
rden (ff
sen daJb
i.
Prijs der Advertentiën:
▼an 14 regels 20 c.
elke regel meer 5 c>
groote letters en vignetten naar plaatsruimte.
Advertentiën, 3nmnl geplaatst, warden Smaal berekend.
dene hooggeleerden
Daar kouit een
schrift, een boek uit.
Dadelijk de vraag:
En ais het antwoor
Katholieken, o ji
het: Kan er van de
goeds komen
Slim is dit niet.
Geen enkel verstanïig
dit toegeven; maar pi a
ik gaarne] 1 ie,
Ieder toeziende tnoet het be-
ill.
Nog eens over den inhoud van liet
Gcele Boekje".
Er wordt beweerd, dat liet niets
kan leveren dan bewaarschool-lecluur.
Waarachtig, lezer, dit is gezegd.
Niet nadat men de klinkende namen
had gelezen, die aan de redactie van
het «Geele Boekje" verbonden zijn.
Ware dit het geval, men zou zich
vergenoegen met een minachtend
schouderophalen.
Neen het is gesproken vóórdat
men iets van die namen wist; vanzelf
vóórdat men met het boekje had ken
nis gemaakt.
Meu kan dus niets anders veron
derstellen dan domme vóuritigenoinen-
heid, of wat niets beter is
vóóroordeel.
Nu dal is niet nieuw.
Wilt gij een bewijs uit het Evan
gelie Ook goed.
Philippus, tot volgeling van Jesus
verkoren, brengt de tijding van de
vinding des beloofden Propheets bij
Nathanaël.
Deze vraagt hem nieuwsgierig wio
dat is l
Doch als Philippus zegt: «Jezus,
Joseph's zoon, van Nazareth" roept hij
Philippus onwillig toe
heiaa
kennen
Nu geef
katholieke dagbladen ui.:;
geredigeerd zijn, als de
Doch is dit de schuld 1,
katholieken, die hun geld
liberale bladen en derhalve onttrekken
aan katholieke
En op dit punt alleen siaat de katho
lieke pers zoodanig, datzij aileen niet
concurreer en kan mot de groote liberale
pers, die kapitaal en hooge protectie
tor haver beschikking hr-;»»..
D<i.c!i l'uiluit '"uc*1 jtVui yKTilSiiL'k is de
concurtentie haar niet slechts mogelijk,
maar zij houdt die schitterend vol en,
wanneer men zich de moeite getrooste
ernstig kennis te maken met de littera
tuur der Katholieken, dan zou men
haar niet reeds bij voorbaat «bewaar
school-lecluur" noemen.
Gaarne bied ik U een staaltje van
katholieke litteratuur aan; een staakje,
in zoo duidelijke bewoordingen vervat
en zoo schoone waarheid verkondigend,
•dat een ieder ze vatten moet.
Luister
«De vijanden van onzen godsdienst
kennen maar al te zeer.de kracht en
den invloed, die slechte geschriften
oefenen op het menschel ijk hart.
De zoogenaamde neutrale pers, de
goddelooze dag-en weekbladen werken
niet minder voor het zedebêderf van ons
volk.
Vooral met betrekking tot do hoogste
goederen des meuschen: de goddelijke
openbaring nl. en dc godsdienstige
overtuiging stemmen deze dagbladen en
tijdschriften bewonderenswaardig over
een.
Hoewel «ij in politiek aikwerf veel
van elkander verschillen, komen zij
allen hierin overeen, dat >zij tegen de
Kerk vijandig gezind zijn,
dat zij deze
voortdurend bestrijden, vei (lacht maken
on bare «aarheid zoeken (c beuadcelen.
De Katholieken moesten d it beter be-
gr [ipen."
Wat dunkt U van zulk e «bewaar-
school-lecluuiT
Zij is te vinden ip- het laatste No.
der «Geele Boekjes", blz. 5 "waar ook
nog staat
Slechte, bepaald slechte antigods
dienstige en onzedelijke daj bladleciuur
is vergif, dat doodt in korte. 1 tijd-, maar
ook neutrale lectuur doodt, wel is waar
langzaam, maar even zeker,
En nu durf ik de lezifng van de
Avondpost te rangschikkcr1) onder dit
zCner en snelwerkend vergif
Kan er uil Nazar'elh iets goeds f ^ballf <"al bl.
-img tot hetgoen ons
- is, schrikken af
Toch vindt het hier lezers.
Welnu, als zij liever leugen dan
waarheid willen, vooral als zij niet
houden van «bewaarschool-Iectuur" dan
raad ik him de lezing aan van de
«Avondpost, want waarlijk, dat blad,
zoo goed als de Nieuwe Rotterdammer,
Telegraaf en al dat soort, weet nog veel
minder van zaken, die ons Katholieken
aangaan, dan die kleinen, die in de
«bewaarschool" het geduld ouzer goede
zusters beproeven.
Zeker zullen zij de waarheid in die
bladen nooit in zoo zachte, maar onom
wonden vorm aantreffen als in No. 19
van het «Geele Boekje", waarin voor
die geleerden een schat van wijsheid te
vinden is.
Nog voor eenc zaak wil ik waar
schuwen. De lezer neme het geschrevene
niet op als persoonlijke bestrijding.
Ik geloof niet, dat er in een katho
lieke plaats als Venray een geest zou
onderzoek van alle meststoffen en veevoeder,
waardoor, dank zij de Boerenbonden, geoii
appelen meer voor citroenen verkocht worden.
Wat de spreker over liet steeds aan
groeiend aantal coöperatieve boterfnbrieken
zeide. was geheel en al overeenkomstig aati
hetgeen hier door de Boerenbonden op dit
gebied gedaan is.
De ziekenfondsen, bestaande meestal buiten
de Boerenbonden, werden slechts even door
den spreker aangestipt, en hiermede had de
heer Millen de voornaamste punten van samen
werking behandeld, besluitende met de vol
gende opmerking, waarmede wij ten volle
instemmen:
-Overigens moet de Belgische Boerenbond,
en dit is de giondgedachte zijner statuten,
zijn eu blijven eene beroeps- of vakvereeui-
ging. geen coöperatie.
Dus bij gezamenlijke aaukoopen of bestel
lingen moet menzicli uitsluitend bepalen tot
datgene wat lot liet vak behoort.
Eu daarom mag by ons geoue Gildo den
eerlijken kleinhandel concurrentie aandoen.
Waarlijk, dc toestand van den kleinhandel
is door de coöperatie van liet kapitaal toch
al niet te rooskleurig. Een harde strijd heeft
gevonden worden, zoo liberaal, /dat zij hij te voeren tegen die groote magazijnen met
in Nathanaëls vooroordeel deelt£
In het gezegde wordt een woord
bestreden, dat het gevleugeld woord
geworden is.
Gaat maar eens naar Venlo of Roer
mond of waar ook, in ongodsdienstige
kringen, en gij zult boveu bestreden
bewering hooren.
Men zal er U het bewijs bijleveren:
«Wat kan men voor 3 of 5 centen in
32 pagina's druk leveren I'!
Doch men vergeet, dal zij, die zich
aan dit werk verbonden, geen brood
schrijvers zijn.
Men vergeet, dat het oenig waarach
tig doel is goedkoop goede lectuur le
verspreiden.
Men vergeet, dat er bij ons Katho
lieken uog eene edelmoedigheid is, die
talent en tijd durft offeren voor eene
betere zaak dan de beurskwestio.
Maar liet kwaad vindt eerder ingang
dan het goed.
En daarom mocht gij ooit buiten
hooren, dat die hecle «Geele Boekjes
kwestie" slechts gaat over «bewaar
school" of iets dergelijks, laat U dat
nimmer afscbrikkeu van eeno kennis
making. die U nooit zal berouwen, die
U zal sterken in het goede, bevestigen
in liet goede, doen volharden in liet
goede, totdat gij in de eeuwige over
winning van het goede daghelder liet
verdienstelijke zult zien van liet edel
pogen:
Goedkoop goede lectuur te ver
spreiden.
dor
van den Heer HILLEN,
voor de leden van den Boerenbond
en den Bputcv
«<v
.uiiuc talrijke succursalen.
Welnu, "-vaaneer die V'inwandel lUiien
heeft, dat bet nimmer door dc» Boerenbond
zij. maar dal hij hero integendeel ondersteune.
Niet alleen omdat ook die stond zoozeer steun
en achting waard is, maar ook iu uw welbe
grepen eigenbelang.
Want, dat de kleine boer eu de werkman
liet wel wete, dat het hun of hunne kinderen
moeiclijk zal worden langs de maatschappe
lijke ladder omhoog le klimmen, indien de
middenstand moest verdwijnen."
April 1898.
Voor de leden van den Bouwvakbond gaf
do spreker by wijze van causerie oen uit
legging van de zoogenaamde maatschappijen
vun werkmanswoningen in België.
-Sedert do wet van 9 Aug. 1SS9, zeide lij»
een der schoonste, die in Belgic op sociaal
gebied gemaakt zijn. hebben er zich talrijke-
v.in die Maatschappijen gevormd.
Ons Limburg staal met zijne sociale werken-
"niet in'de voorste rjen en beeft dan ook
slechts oen tiental dier maatschappijen waarbij,
er echter verschillende zijn, die zich over een
geheel kanion uitstrekken.
Deze nuamlooze sociëteiten zijn tweevoudig-
lo. Voor het bouwen van werkmans
woningen.
2.1, Tot het leenen van geld om lo bouwen,
of 0111 een bu s ie knopen.
In heide gevallen wordt dc huurder of wel
de geldleener na een vooraf bepaald aantal
jaren eigenaar van liet huis of van het ge
leende geld, door m landelijksch te betalen
huur of interest.
Ziehier, hoo eene dergelijke Maatschappij,
wordt samengesteld:
Eenige personen der gegoede klas onder
schrijven liet kapitaal dat voor de Maat
schappij moet dienen bijv, fr. 50.01)0. Van
dat kapitaal moeten de undersell rijvers maar
1/10 storten, dus gezaraelijk fr. 5000.
Van dat gestorte gold ontvangen zij interest:
3 pCt. voor de Leenmaatschnppyen en 4 pCt.
voor do Bouwmaatschappijen.
De Spaarkas van den Staat stelt nu wee?
ziju grid ter beschikking dier maatschappijen.
Wanneer de aandeelhouders 1/10 gestort
hebben dan geeft de Spaarkas do helft van
het oiidorschrcven kapitaal, alzoo 111 dit geval
fr. 25 000. maar daarenboven kan men nog
van 4e Spaarkas bekomen 3/5 van de waards
der gebouwde of verpande huizen.
Al/oo. met fr. 5000 te stotten, kan da
Maatschappij beschikken over een kapitaal
fr-'o.n. 70 a SO duizend francs.
vuil dit geld verlangt de Spaarkas van
.idelsvo» pCt. voor de Bcuw-Maat-
2 pCt. voorde Leen-Maatschappij.
Oibod j -Je N-enerinCim van. 10 der w J.sppij moet
•udi'
lc 1
Lener intns^ van. 10 der \Wi«
hetgeen hij vraagt.
utea