Beste Parochianen,
Zondag 28 mei aanstaande, trekt de-'Sacramentsproces
sie weer door ons goede dorp c ,„i
Wat is de betekenisi- hiervan?'
Gm deze duidelijk te maken, grijp ik terug naar de
oude katechismus0 Daarin wordt op de vraag: "Het welk doel
heeft Jezus de H.Eucharistie ingesteld?" als aatwoord ge
gevens "Gézus heeft de He.Eucharistio ingesteld:
'te om. zich in het-, .H0.Mis-~of f er voor. ons op te offeren
ter '.voortdurende yitboetj.ng van onze zonden) j
2 0 om. in do H0Communie het voedsel te zijn y oer ons
goddelijk leven (het goddelijk leven namelijk dat
wij bij. het H„Doopsel ontvangen hebben en uaardoor
wij kinderen van God zijn geworden)
3c om altijd onder ons te kunnen verblijven" (Kathe~~
cnismusvraag 256) 0
"e^ eerste punt slaat dus op de H0Eucharistie als of
fer,,, hetgeen we voor het ogenblik niet verder bespreken6
Punt twéé en drie. slaan echter op de H«.Eucharistie als
Sacrament, dat uil zeggen als handeling die ons Gods heil
bemiddelt0
Aldus wordt ze., "het HcSacrament des Altaars genoemd"
en is ze op net he.ili.gdte van .alle zeven sacramenten c Dit
zeg o ons het antwoord op een-, desbetreffende vraag uit de
ka-.thechismus"Het. H«> Sacrament des Altaars is hot Heilig
ste S a.n r a m e n to rn d a tC h.r s t u s zelf daa r in tenen u o o r d i q_ i s
mee. zijn G.odheiti en. geheel;; zijn Mensheid, zoals Hij nu
verheerlijkt bij God -leeft" (kathechismus5 vraag 291
Dit nu, beste parochianen, is een werkelijkheid die
de kerk ons in haar leer steeds voorhoudt, waar onze voor
ouders diep van overtuigd waren en waarvoor velen, zoals
bijvoorbeeld een jongen ais de H^Tarcisius en de HoHarts-
lareri van Gorcüni nun ieVefi genöferd hebben^, We weten nu.'
verder ork, dar 'fhr zna Vno co deze 'Wijze onder ons