HEILIGDOMSVAART (1) De 7-jaarlijkse Heiligdomsvaart van Maastricht kent reeds een lange traditie. Dit jaar wordt zij u/eer gevierd van 26 aug. tot 5 sept. De traditie moet ontstaan zijn rond 1400. In die tijd zag men in geheel Europa grote groepen pelgrims op ueg naar een van de vele bedevaart plaatsen. Het doel van deze trektochten was altijd een plaats met veel reliekem en hei ligen. Maastricht uas een van die plaatsen. De stad kon zich er op beroemen, dat binnen haar muren Sint Servaas begraven lag. En de Maastrichtenaar uas zich ervan beuust,uat dit kos telijk bezit voor zijn stad betekende. Niet voor niets noomde hij Sint Servaas "De Grote Heer van Tricht". Deze in Armenië geboren bisschop van Maastricht stierf in 384. Zijn naam Ser- vatius betekent"die door God beuaard uordt". Deze betekenis is de mensen steeds bijgebleven. Nog altijd immers zingen wei "beuaar in dit geuest het heil door U gesticht". De verhoring van dit gebed is nog steeds een van de doelstellingen van de hedendaagse Heiligdomsvaart. (2) Een van de meeste markante gebeurtenissen in'het leven van Sint Servaas uas het concilie van Sadica (Sofia in Bulgarije) dat gehouden .werd in de winter van 344-345. Het uas een sa menkomst van de oosterse en westerse kerken. Hier bemiddelen de bisschoppen uit het westen tussen Athanasius, de grote be strijder van de ketterij van Arius dié de godheid van Chris tus aanvocht, en zijn tegenstanders. Servaas was hierbij aan wezig, evenals bisschop Eufrates van Keulen. Athanasius werd in het gelijk gesteld. Het document hiervan werd orhdertekend door o.a. de 34 bisschoppen van Gallië. Servaas staat daar op de zevende plaats. Deze plaats is niet in overeenstemming met zijn ouderdom. Dat komt, zoals vaststaat, doordat Athanasius die lijst later omgewerkt heeft, en Servaas hierbij een paar plaatsen .in -waardigheid heeft laten stijgen. Dat hij dat niet voor niets gedaan heeft, ligt voor de hand. (3) In 346 treedt .Sint Servaas op in de kerkvergadering van Keulen waar de bisschoppen van Trier, Reims en Mainz eenstemmig de leer van Eufrates veroordelen. Deze bisschop was een vurig aan hanger geworden van de leer van Arius, die in 344 op het con cilie van Sadica veroordeeld werd. Servaas moet hier de erns tigste aanklager geweest zijn, Hij bevestigde immers dat hij Eufrates - zelfs in de tegenwoordigheid van Athanasius - ket terse uitspraken had horen doen. Sint Servaas tekent het do cument als 13de van de 14.aanwezige bisschoppen. (z.o.z.)

Oirlo's dorpsblad 't Krèntje | 1976 | | pagina 4