Jawel,de kinderen komen wel graag naar school.Maarwe zouden echter voor meer "motivatie" kunnen zorgenjd .wz een klimaat scheppen waarin het kind meer tot ontplooiing komt door zelf spcntaan te werkenYvonne en Piet missen dat. Deze vorm van lezen wordt binnen het onderwijs ook steeds meer ter discussie gesteld,Ock binnen ons team zijn we op onderzoek gegaan naar een oplossing ,U)e hebben cns voorzien van uitgebreide documentatie en bij het Katholiek Pedago gisch Centrum heeft men ons "de weg" gewezen. Gedurende een periode van ruim een jaar zijn alle leerlin gen voor het technisch lezen(zonder fouten kunnen lezen) getest.Deze gegevens hebben we naast de rapportpunten ge. legd.Qp basis van deze gegevens Igaan we de kinderen in C'soepen verdelen;vorderinqsgroepen.of niveaus In een teambespreking gaan we dan neg eens de indeling na en bekijken nog eens die groepering U ziet;we zijn niet over één nacht ijs gegaan en zullen ook er zorg voor dragen dat ieder kind in die vorderingsgroep leest,waarin hij -overeenkomstig zijn capaciteiten-thuis- hoert LEZEN^IN^WGRDERINGSGROEPEN! Binnen de school ontstaan 10 niveauswaarop een kind kan le zen.De testen hebben uitgew.ezenwaarop uw kind op dit moment zit.Het kan voor komendat uw kind in de klas zit en op een lager niveau moet lezen;dat ook dit andersom kan zijn zal duidelijk zijn. De niveaus worden weer onderverdeeld in groepjes van 4 kin- deren(soms drie per groepje). Voor.elk niveau hebben we een aantal leesboekjesdie door t het Pedagogisch Centrum zijn aanbevolen. Deze leesverm zullen we enkele keren per week gaan hanteren, lile stellen ons voor om later hierover nadere informatie te geven b.v, op een informatie-ouderavond.Duidelijk willen we alvast zijn,dat deze leervorm alleen maar Voor het lezen-en dat nog maar vcor één onderdeel-wordt gevolgd. Cp deze manier hopen we alle kinderen te helpepjde goede leerlingomdat die gewoon kan doorgaan;de zwakkere zodat die meer op hem/haar gerichte oefenstof krijgt te verwerkende normale leerling zal ook de juiste stof voorgezet krijgen. Om de'twee maanden vindt er een nieuwe test plaats en wor den dë kinderen opnieuw gegroepeerdU krijgt voor dit onder deel' een aparte vorderingslijst Ule hopen dat U alvast genoeg geïnformeerd bent.

Oirlo's dorpsblad 't Krèntje | 1976 | | pagina 8