Geachte Ouders, In enkele artikelen over "Ouderparticipatie hebben we U proberen duidelijk te maken,dat onderwijs pas dan succes heeft als ook de ouders zich met dat onderwijs bezighoudencImmersonderwijs is niet het kind volstoppen met kennis-deze is snel verouderd en je doet er in het dagelijks leven niet zoveel meetenminste als dat de enioe vaardigheden zijn welke de school tot ontwikkeling brengen zoals zelfstandig kunnen oordelenleren omgaan met elkaar, kritisch luisteren. De school is dus geen kennisfabriek ,maar veel meer een instituut dat het kind ontwikkelt tot een persoonlijkheid. Dat is opvoeding en dat is op de^eerste^plaats^de^taak^van de ouders. Het"klnd"afgeven aan school is dus niets anders dan een stuk opvoeding overdragen aan anderen. Het is dan ook alleszins logisch dat de opvoeding thuis en op school op elkaar moet worden afgestemd.Om tot een goede afspraak te komen zullen ouders en school veel van elkaar moeten weten» W A 1" IStL--I2_0_E_L Ieder kind heeft recht op de beste kansen tot ontplooiing, ongeacht zijn afkomst,bezit en leeftijd.Hiermee bedoelen we niet de hoogste cijfers en het "hoogste"schooltype,maar die kennis die nodig is voor elke dag. De school moet functioneren binnen de gemeenschapd,wz het onderwijs moet afgestemd zijn op het hele gebeuren van leven,wonen en werken zoals het kind dat dagelijks ervaart. Het gaat dus op de eerste plaats om het kindjdat op school een centrale plaats inneemt«Daartoe is o.m® nodig dat de school goed op de hoogte is van dat kind«bJie kan er beter informatie verschaffen dan de ouders? Uit een goede samenspraak tussen school en ouderswaarbij et kind centraal staat,kan een school ontstaan die reke ning houdt met wat leeft onder de mensenVooral nu het onderwijs zieh sterk vernieuwt is er behoefte van onze kant om er met U over te praten.

Oirlo's dorpsblad 't Krèntje | 1975 | | pagina 10