BERICHTEN VAN DE BASISSCHOOL
-=S====::=i=Ë====:==2===!===2=:===l
-Vrijdag 29 maart wijdden de leerkrachten van Ven-
ray van !t kleuter- en basisonderwijs een studiedag aan de
.Q.B.D. in Noord-Limburg»
-Waaromwat is de D.B.D.; zult U zich misschien afvragen.
O.B.D. Onderwijs Begeleidingsdienst.
Deze dienst heeft in principe als doel hulp oer-
lenen aan alle bij het kleuter- en basisonderwijs, betrokken
personen en dat zijn in grote lijnen i leerlingen leerkrach
ten- ouders en schoolbesturen. -
Nadat een werkgroep al enkele jalen met de voorbe
reidingen bezig was, is de dienst per 1 januari 1974 gestart
met een direkteur (drs. Zef Hendriks) en (-a-dnvinistratieve)
assistente.
Tot 1 augustus 1974 bestaat- hun .we.rk uit het inven
tariseren van wat er leeft in het "onderwijsveld" en onder
zoeken wat de leerkrachten verwachten van de dienst (enquetes—
voorlichting - gesprekken - vergaderingen bijwonen - studie
dagen enz»)
Na 1 augustus a.s., zalfde O.B.D. gaan bestaan uit
10 medewerkersdie dan met-het eigenlijke Werk beginnen.
Als U weet dat deze dienst in tptaal ca. 210 kleuter- en basis
scholen hulp gaat verlenen, dan begrijpt U dat men voorlopig
slechts enkele scholen zal bereiken en dat de meeste scholen
weinig zullen merken van de O.B.D„ Binnen enkele jaren echter
moet het aantal medewerkers zijn uitgebreid tot 30 en dan is
het wel mogelijk dat veel scholen hiervan profijt hebben. Dat
ligt trouwens ook aan de school zelf, omdat die vaak zal moe
ten vragen om- hulp
WAT KAN EEN O.B.D. DÓÉN?
Hulpverlenen aan kleuter— en basisonderwijs in zijn
algemeenheid is natuurlijk erg vaag. Daarom een beperkte op
somming van wat zou kunnen gebeuren
- hulp bij de onderwijsvernieuwing
(zeer ruim begrip, maar detailleren zou te ver
voeren)
- onderzoek naar schoolt!jpheid.
- overgang kleuter- naar basisonderwijs.
(VOOR VERVOLG ZIE ELDERS)
A - 7
V
t
I