HET ROEEMONDS KAMERKOOR is vijf jaar geleden opgericht om samen fijn te musiceren
en anderen daarvan mee te laten genieten,
Ellc der stemmen bestaat uit ten hoogste vier personen.
Het koor legt zich toe op werken, die bijzonder geschikt zijn voor kleine bezetting,
met een voorliefde, zonder de andere stijlen en perioden te verwaarlozen, voor poly
fone muziek en barokmuziek.
Het heeft verschillende openbare concerten gegeven, verleden jaar in Beek, Roermond
en..Venlo en daarnaast in besloten gezelschappen en in vele kerken ter opluistering
van de liturgische diensten. Dit laatste werd mogelijk doordat veel mooie muziek
gecomponeerd is, vooral in de baroktijd, juist voor kerkelijke plechtigheden,
HET CONCERTINO, dat voor het instrumentale gedeelte zorg draagt, is een gelegenheids-
ccTibinatie, die speciaal werd samengesteld voor de bezetting die door de "Actus
tragicus" wordt gevraagd.
Voor de uitvoering worden deels oude,, aeels copieén van oude instrumenten bespeeld.
Verschillenden uit dit concertino musiceren vaker samen en geven als zodanig uit
voeringen,
VAN DE VOCALE SOLISTEN hebben de sopraan, de tenor en de bas reeds een behoorlijke
faam verworven in binnen- en buitenland, Zij treden veel op in oratoria en passiones
sn ook geregeld voor de radio. De alt-soliste is uit het kamerkoor zelf.
De uitvoerenden streven naar een muzikaal-stilistische weergave op grond van bestu
dering van de muziekesthetica en de uitvoeringspraktijk van de barok,
In het programma nemer, de Kantaten van Bach de grootste plaats in. De Kantate nr. 106
de z.g.n. "Actus tragicus" wordt in zijn geheel uitgevoerd.
Dit werk is een var; de vroege kantaten van Bach en neemt door zijn buitengewone reli
gieuze en muzikale hoogte een aparte plaats in. Hij is waarschijnlijk bij een rouw-
plechtigheid als troost gebruikt, maar oorspronkelijk gecomponeerd voor de "16.
Sonntag nach Trinitatis",
Het is een spelen met bijbelteksten en strofen uit religieuze liederen, in een losse
en veelvormige eenheid.
Tekst en muziek worden beheerst door de tegenstelling tussen het Oude en het Nieuwe
Testament: de nood van de mens in het Oude Testament en de verlossing door het offer
van Christus in het Nieuwe: - tijdelijke dood en eeuwig leven.
Het stuk begint met een instrumentale inleiding: een helder, melodieus blokfluitduet
over een donkergetinte generaalbas van de gamben. Dan volgt een koorwerk met drie
tekstgedachtens Gottes Zeit - Leben - Sterben. Aansluitend volgen twee arioso-soli,
geheel geconcentreerd op de doodsgedachte. Dan komt het religieuze en muzikale hoogte
punt van het werk, een koorfuga, waarin de verlossingsgedachte steeds sterker op de
voorgrond treedt en de compositie meer vriendelijk en troostend gekleurd wordt.
Na een alt-arioso komt een bas-solo, waaraan zich de alt in een cantus firraus aansluit.
Het slotkoor, beginnend met een koraal, barst uit in een jubelende fuga-bewerking
op de woorden "durch Jesum Christum, Amen l eindigend in een mysterieus piano.
f