HET ROEEMONDS KAMERKOOR is vijf jaar geleden opgericht om samen fijn te musiceren en anderen daarvan mee te laten genieten, Ellc der stemmen bestaat uit ten hoogste vier personen. Het koor legt zich toe op werken, die bijzonder geschikt zijn voor kleine bezetting, met een voorliefde, zonder de andere stijlen en perioden te verwaarlozen, voor poly fone muziek en barokmuziek. Het heeft verschillende openbare concerten gegeven, verleden jaar in Beek, Roermond en..Venlo en daarnaast in besloten gezelschappen en in vele kerken ter opluistering van de liturgische diensten. Dit laatste werd mogelijk doordat veel mooie muziek gecomponeerd is, vooral in de baroktijd, juist voor kerkelijke plechtigheden, HET CONCERTINO, dat voor het instrumentale gedeelte zorg draagt, is een gelegenheids- ccTibinatie, die speciaal werd samengesteld voor de bezetting die door de "Actus tragicus" wordt gevraagd. Voor de uitvoering worden deels oude,, aeels copieén van oude instrumenten bespeeld. Verschillenden uit dit concertino musiceren vaker samen en geven als zodanig uit voeringen, VAN DE VOCALE SOLISTEN hebben de sopraan, de tenor en de bas reeds een behoorlijke faam verworven in binnen- en buitenland, Zij treden veel op in oratoria en passiones sn ook geregeld voor de radio. De alt-soliste is uit het kamerkoor zelf. De uitvoerenden streven naar een muzikaal-stilistische weergave op grond van bestu dering van de muziekesthetica en de uitvoeringspraktijk van de barok, In het programma nemer, de Kantaten van Bach de grootste plaats in. De Kantate nr. 106 de z.g.n. "Actus tragicus" wordt in zijn geheel uitgevoerd. Dit werk is een var; de vroege kantaten van Bach en neemt door zijn buitengewone reli gieuze en muzikale hoogte een aparte plaats in. Hij is waarschijnlijk bij een rouw- plechtigheid als troost gebruikt, maar oorspronkelijk gecomponeerd voor de "16. Sonntag nach Trinitatis", Het is een spelen met bijbelteksten en strofen uit religieuze liederen, in een losse en veelvormige eenheid. Tekst en muziek worden beheerst door de tegenstelling tussen het Oude en het Nieuwe Testament: de nood van de mens in het Oude Testament en de verlossing door het offer van Christus in het Nieuwe: - tijdelijke dood en eeuwig leven. Het stuk begint met een instrumentale inleiding: een helder, melodieus blokfluitduet over een donkergetinte generaalbas van de gamben. Dan volgt een koorwerk met drie tekstgedachtens Gottes Zeit - Leben - Sterben. Aansluitend volgen twee arioso-soli, geheel geconcentreerd op de doodsgedachte. Dan komt het religieuze en muzikale hoogte punt van het werk, een koorfuga, waarin de verlossingsgedachte steeds sterker op de voorgrond treedt en de compositie meer vriendelijk en troostend gekleurd wordt. Na een alt-arioso komt een bas-solo, waaraan zich de alt in een cantus firraus aansluit. Het slotkoor, beginnend met een koraal, barst uit in een jubelende fuga-bewerking op de woorden "durch Jesum Christum, Amen l eindigend in een mysterieus piano. f

Oirlo's dorpsblad 't Krèntje | 1973 | | pagina 7