SOS T&têimÊsmïm Httipdtensi lmbuf§ Nieuwsgierig naar mensen.... Het is vanavond druk in het gebouw van de SOS Telefonische Hulpdienst. De basistraining voor nieuwe vrijwilligers start vandaag en een voor een bellen de 'groentjes' aan de voordeur. Natuurlijk ben ik nieuwsgierig naar mijn toekomstige collega's. Dus laat ik de me de kans niet ontgaan om de deur steeds te openen. Wat onwennig komen ze binnen. Mannen en vrouwen, in leeftijd variërend van 20 tot 65 schat ik zo op het eerste gezicht. In de koffiekamer wachten we tot ze alle tien bij elkaar zijn. Ze kijken wat afwachtend naar elkaar en houden het bij wat opmerkingen over het weer. Dan gaan ze met de begeleidster naar de trainingsruimte. Terug in de telefoonkamer bedenk ik dat ik vijfjaar geleden ook zo binnen kwam. Twijfelend of ik het werk aan de telefoon wel zou kunnen. Terwijl er toch niet zoveel eisen gesteld worden belangstelling voor mensen, kunnen luisteren, willen leren. En het qua tijd ook wel meevalter wordt verwacht dat een vrijwilliger vier diensten per 4 weken voor zijn of haar rekening neemt waarvan één nachtdienst. De basistraining deed een wereld voor me open gaan. Over communicatie, over problemen en vragen die mensen hebben. En nu ben ik al vijfjaar hier. Nog steeds hoor ik nieuwe dingen, nog steeds leer ik bij. Dat kan ook bijna niet anders de SOS Telefonische Hulpdienst wordt elk jaar ongeveer 10.000 keer gebeid over de meest uiteenlopende vragen en problemen. Het werk blijft boeien. En de maandelijkse groepsbijeenkomsten geven steeds weer nieuwe inzichten en verdieping. Ik zie op het prikbord dat we ons weer kunnen aanmelden voor deelname aan een provinciale trainingsdag. En daar hangt ook de uitnodiging voor het jaarlijkse feest. Snel even de data noteren. Een paar uur later komen de 'groentjes' de trap af gestommeld. Druk met elkaar pratend en lachend. Wat een verschil met het begin van de avond! Voor ik ze uit laat vraag ik nog even hoe ze het vonden. 'Geweldig', zegt een man. 'Lang geleden dat ik zoveel nieuws gehoord heb op een avond'. Een jonge vrouw meldt dat ze het zo spannend vindt. 'Ik heb er zo'n zin in om te beginnen', Daar moet ze nog even mee wachten want de opleiding duurt een aantal maanden. Wel mag ze binnenkort meeluisteren met een ervaren vrijwilliger. Als de rust is weer gekeerd ga ik weer naar mijn hok. Net op tijd want daar gaat de telefoon. "Met de SOS Telefonische Hulpdienst... wat kan ik voor u doen? Na de zomervakantie start de SOS Telefonische Hulpdienst met een basistraining voor nieuwe vrijwilligers. Heeft U interesse in dit werk, vraag dan een informatiepakket aan via telefoonnummer 077-3514057of emailinfo@telehulplimburq.nl Op de website www.telehulplimburq.nl vindt u meer informatie

Oostrum's Weekblad | 2007 | | pagina 16