BASISTRAINING SOS TELEFONISCHE HULPDIENST VRIJWILLIGERSWERK WAAR JE AANTOONBAAR IETS VAN LEERT! ijwilligers bij de SOS Telefonische Hulpdienst kunnen vanaf dit jaar hun vaardigheden i kennis vastleggen in een zgn. portfolio. Een portfolio is een verzameling van >cumenten waaruit blijkt over welke competenties iemand beschikt. Als het portfolio een tpaalde omvang bereikt heeft, kan het getoetst worden door een opleidingscommissie van Leeuwenborgh en vrijstellingen geven voor (delen van) opleidingen. Ook kan het (bruikt worden als CV bij sollicitaties. 3 SOS Telefonische Hulpdienst is een instelling die dag en nacht telefonisch bereikbaar is voor jereen die problemen heeft of ergens over wil praten. De dienst in Venlo, onderdeel van de ichting Telehulpverlening Limburg, wordt elk jaar ongeveer 10,000 keer gebeld over de meest teenlopende onderwerpen eenzaamheid, relatieproblemen, problemen op het werk, verslaving, dfdoding etc. an de telefoon zitten geselecteerde en getrainde vrijwilligers, die ondersteund worden door een sin team van beroepskrachten. -ijwilligers bij de SOS Telefonische Hulpdienst volgen, voordat zij met het werk beginnen een asistraining. In deze training wordt aandacht besteed aan gespreksvaardigheden, aan veel )orkomende problemen en aan de verschillende instellingen en organisaties in de regio waar /entueel naar verwezen kan worden. Ook is er een stage aan de telefoon onder begeleiding van 3n ervaren vrijwilliger a afsluiting van de training wordt er een contract ondertekend en gaat de vrijwilliger zelfstandig an het werk. Ook dan is er een keer per maand een bijscholing en worden er regelmatig jrsussen en trainingen aangeboden. e SOS Telefonische Hulpdienst vraagt veel van vrijwilligers. Zo wordt van elke vrijwilliger arwacht dat hij of zij per vier weken 4 telefoondiensten verzorgt, waarvan een nachtdienst, alles anuit het pand in het centrum van Venlo. Het rooster wordt natuurlijk in onderling overleg smaakt. Is vrijwilliger bij de SOS Telefonische Hulpdienst kom je met veel onderwerpen en vragen in anraking. Je leert nogal wat op het gebied van gespreksvoering en over diverse thema's die iensen bezig houden. De deskundigheid die je hierbij verwerft kan ook op andere gebieden goed an pas komen. In je privé situatie, als je wilt solliciteren of een opleiding wilt gaan volgen, e ontwikkeling van je kennis en vaardigheden worden vanaf het afsluiten van het contract astgelegd in je portfolio, met hulp van de trainers/begeleiders. Zo kun je als jij dat wilt, je -ijwilligerswerk op den duur verzilveren. i september start de SOS Telefonische Hulpdienst weer met een basistraining, ieïnteresseerden kunnen een informatiepakket en aanvraagformulier aanvragen via ïlefoonnummer 077-3514057 (kantooruren) of emailinfo@telehulpHmburg.nl lok op de website www.telehulplimburg.nl is meer informatie te vinden. TetekmSscfrQ Hulpdienst l imhufKj 11 SOS

Oostrum's Weekblad | 2006 | | pagina 11