Telehulpverleners gezocht Ik heb zo' n zorgen om mijn zoon... kan ik daar met u over praten? Ik durf niet meer naar school omdat ik gepest word....' Ik schrijf u deze email omdat ik problemen met mijn vrouw heb en er zelf niet uit kom' Elk jaar wenden zich duizenden volwassenen en kinderen tot Telehulpverlening Limburg. Om informatie te krijgen of om hun hart uit te storten. Met allerlei soorten vragen en problemen waarvoor ze een luisterend oor zoeken via de telefoon of een luisterend oog via internet. Dat luisterend oor en oog wordt geboden door de vrijwilligers die de telefoon of het toetsenbord bedienen. Ze zijn goud waard voor de mensen die ze helpen. In september start Telehulpverlening een basistraining om aspirant vrijwilligers op te leiden. Telehulpverlening Limburg verzorgt de hulp op afstand in de provincie Limburg. Dat doet deze stichting door middel van drie poten - De SOS Telefonische Hulpdienst, die 24 uur per dag telefonisch bereikbaar is voor iedereen die behoefte heeft aan een gesprek. - De Kindertelefoon, die dagelijks van 14.00 tot 20.00 uur gebeld kan worden door jongeren tot 18 jaar. Sinds kort is het ook mogelijk dat jongeren met de Kindertelefoon chatten. - SOShulp Limburg, dat hulp verleent via email en chat. De drie poten hebben met elkaar gemeen dat hulpvragers anoniem kunnen blijven. Dat maakt het gemakkelijker om te praten over pijnlijke of misschien wel beschamende dingen. Vandaar dat ook zoveel mensen en kinderen ons weten te vinden. Vrijwilligers die bij een van de drie poten willen gaan werken volgen eerst een basistraining die ongeveer 4 weken duurt. In deze basistraining wordt vooral aandacht besteed aan gespreksvaardigheden zoals: hoe kun je luisteren, hoe kun je de ander laten merken datje luistert? Wanneer moetje welke vragen stellen? Na dit basisgedeelte is de opleiding nog niet afgerond: dan volgt er een specialisatie opleiding voor de Telefonische Hulpdienst, de Kindertelefoon of voor SOShulp. In dat specialisatiegedeelte wordt aandacht besteed aan typische zaken van juist die afdeling. Bij de SOS Telefonische Hulpdienst is dat bijvoorbeeld het omgaan met acute crisissituaties en het inschakelen van hulp daarbij. Bij de Kindertelefoon gaat het om thema's die veel door jongeren besproken worden, zoals pesten, misbruik, seksualiteit. En bij SOShulp is de training gericht op de eigenaardigheden van gesproken taal. Vrijwilligers die zich willen richten op het chatten met kinderen volgen onderdelen van de Kindertelefoon training en van de SOShulp training. Tijdens de training wordt er stage gelopen aan de telefoon of de PC onder begeleiding van een ervaren vrijwilliger. En na afsluiting van de training wordt er een contract afgesloten tussen Telehulpverlening Limburg en de nieuwe vrijwilliger. Telehulpverlening Limburg verwacht het een en ander van haar vrijwilligers. Zo wordt bij de SOS Telefonische Hulpdienst verwacht dat de vrijwilliger per vier weken vier telefoondiensten verzorgt, waarvan een nachtdienst. De Kindertelefoon verwacht dat vrijwilligers 16 uur telefoondienst in vier weken verzorgen, ook in het weekend. Deze vrijwilligers moeten bovendien dicht bij de leefwereld van kinderen staan en ook de taal van de kids kunnen spreken. SOShulp verwacht dat vrijwilligers zich gemiddeld drie uur per week hiervoor kunnen inzetten. En deze vrijwilligers moeten vertrouwd zijn met de PC en kunnen chatten. Wat kunnen de vrijwilligers verwachten? Op de eerste plaats boeiend, zinvol en dankbaar werk binnen een leuk en gezellig team. Verder leer je veel door het voortdurend aanbod van trainingen en andere vormen van deskundigheidsbevordering. Natuurlijk is er een reiskostenvergoeding en zijn vrijwilligers verzekerd. Geïnteresseerd? Vraag dan een informatiepakket aan via het telefoonnummer 077-3514057 (kantoortijden) of via het emailadres: info@telehulplimburg.nl Meer informatie is ook te vinden op de website www.telehulplimburg.nl

Oostrum's Weekblad | 2005 | | pagina 14