Telehulpverleners gezocht
Ik heb zo' n zorgen om mijn zoon... kan ik daar met u over praten?
Ik durf niet meer naar school omdat ik gepest word....'
Ik schrijf u deze email omdat ik problemen met mijn vrouw heb en er zelf niet uit kom'
Elk jaar wenden zich duizenden volwassenen en kinderen tot Telehulpverlening Limburg.
Om informatie te krijgen of om hun hart uit te storten. Met allerlei soorten vragen en
problemen waarvoor ze een luisterend oor zoeken via de telefoon of een luisterend oog via
internet.
Dat luisterend oor en oog wordt geboden door de vrijwilligers die de telefoon of het
toetsenbord bedienen. Ze zijn goud waard voor de mensen die ze helpen.
In september start Telehulpverlening een basistraining om aspirant vrijwilligers op te
leiden.
Telehulpverlening Limburg verzorgt de hulp op afstand in de provincie Limburg. Dat doet deze
stichting door middel van drie poten
- De SOS Telefonische Hulpdienst, die 24 uur per dag telefonisch bereikbaar is voor
iedereen die behoefte heeft aan een gesprek.
- De Kindertelefoon, die dagelijks van 14.00 tot 20.00 uur gebeld kan worden door jongeren
tot 18 jaar. Sinds kort is het ook mogelijk dat jongeren met de Kindertelefoon chatten.
- SOShulp Limburg, dat hulp verleent via email en chat.
De drie poten hebben met elkaar gemeen dat hulpvragers anoniem kunnen blijven. Dat maakt het
gemakkelijker om te praten over pijnlijke of misschien wel beschamende dingen. Vandaar dat ook
zoveel mensen en kinderen ons weten te vinden.
Vrijwilligers die bij een van de drie poten willen gaan werken volgen eerst een basistraining die
ongeveer 4 weken duurt. In deze basistraining wordt vooral aandacht besteed aan
gespreksvaardigheden zoals: hoe kun je luisteren, hoe kun je de ander laten merken datje
luistert? Wanneer moetje welke vragen stellen?
Na dit basisgedeelte is de opleiding nog niet afgerond: dan volgt er een specialisatie opleiding voor
de Telefonische Hulpdienst, de Kindertelefoon of voor SOShulp. In dat specialisatiegedeelte wordt
aandacht besteed aan typische zaken van juist die afdeling. Bij de SOS Telefonische Hulpdienst is
dat bijvoorbeeld het omgaan met acute crisissituaties en het inschakelen van hulp daarbij. Bij de
Kindertelefoon gaat het om thema's die veel door jongeren besproken worden, zoals pesten,
misbruik, seksualiteit. En bij SOShulp is de training gericht op de eigenaardigheden van gesproken
taal. Vrijwilligers die zich willen richten op het chatten met kinderen volgen onderdelen van de
Kindertelefoon training en van de SOShulp training.
Tijdens de training wordt er stage gelopen aan de telefoon of de PC onder begeleiding van een
ervaren vrijwilliger. En na afsluiting van de training wordt er een contract afgesloten tussen
Telehulpverlening Limburg en de nieuwe vrijwilliger.
Telehulpverlening Limburg verwacht het een en ander van haar vrijwilligers. Zo wordt bij de SOS
Telefonische Hulpdienst verwacht dat de vrijwilliger per vier weken vier telefoondiensten verzorgt,
waarvan een nachtdienst. De Kindertelefoon verwacht dat vrijwilligers 16 uur telefoondienst in vier
weken verzorgen, ook in het weekend. Deze vrijwilligers moeten bovendien dicht bij de leefwereld
van kinderen staan en ook de taal van de kids kunnen spreken. SOShulp verwacht dat vrijwilligers
zich gemiddeld drie uur per week hiervoor kunnen inzetten. En deze vrijwilligers moeten vertrouwd
zijn met de PC en kunnen chatten.
Wat kunnen de vrijwilligers verwachten?
Op de eerste plaats boeiend, zinvol en dankbaar werk binnen een leuk en gezellig team.
Verder leer je veel door het voortdurend aanbod van trainingen en andere vormen van
deskundigheidsbevordering. Natuurlijk is er een reiskostenvergoeding en zijn vrijwilligers
verzekerd.
Geïnteresseerd?
Vraag dan een informatiepakket aan via het telefoonnummer 077-3514057 (kantoortijden) of via
het emailadres: info@telehulplimburg.nl
Meer informatie is ook te vinden op de website www.telehulplimburg.nl