In maart 2003 is er een inloopavond georganiseerd, waarin de Gemeente het bestemmingsplan van Oostrum gepresenteerd heeft. Het doel van deze avond is geweest om te kijken in hoeverre het bestemmingsplan zoals dat gepresenteerd werd actueel en correct is. De Dorpsraad heeft aangegeven dat er voor de percelen Stationsweg 130a en v.Broekhuizenstraat 42 geen correcte bestemming is opgenomen. Door de Dorpraad is een heel uitgebreide enquête betreffende de woningbehoefte gehouden. De respons op de enquête was zeer hoog n.l. 80%. Uit de enquête blijkt dat er nogal wat mensen binnen Oostrum willen verhuizen. Veel vraag is er dan ook naar bouwkavels - starters- en seniorenwoningen. Bij realisering van het nieuwbouwplan zal hiermee, zoveel mogelijk en voor zover in onze mogelijkheid ligt, rekening worden gehouden. Het nieuwbouwplan "Oostrum-Oost" is in concept gereed. Per 01 mei 2003 is een nieuwe stankregelgeving (cumulatie van stankcirkels) van kracht geworden. Deze nieuwe stankregelgeving heeft enorme gevolgen voor het uitbreidingsplan "Oostrum-Oost". Vanaf deze datum zit de nieuwbouw op "slot". Door de eventuele goedkeuring van het reconstructieplan voor Noord en Midden Limburg, komt er begin 2004 waarschijnlijk weer ruimte voor ontwikkeling. 3 Projecten uit de z.g. "Rabofonds" hebben bericht ontvangen dat zij een bedrag tegemoet kunnen zien: Het kerkbestuur ontvangt 2.000,- in verband met het verharden van het pad op Transcedron - gemeenschapshuis D'n Oesterham ontvangt 4.700,— voor de versteviging en onderhoud van het podium - Parochie Oostrum ontvangt 5.000,— voor de renovatie van de altaarretabels. Het 4® project, het educatief pad langs de beek, is nog in de voorbereidingsfase. Ook de watermolen is nog in beeld als project. De projecten moeten uiterlijk 01-07-2005 uitgevoerd zijn. Op dit moment wordt de groenvoorziening in Oostrum uitgevoerd door NLW-Groep en de mogelijkheid is er om dit tegen een vergoeding onder te brengen bij de verenigingen. Via een publicatie in Oostrums Nieuws is een oproep gedaan aan de verenigingen. Hier hebben 3 verenigingen op gereageerd. Na inventarisatie blijkt de K.B.O. de enige kandidaat te zijn die dit volgens de richtlijnen van de Gemeente, op zich kan nemen. Inmiddels zijn de zaken met de Gemeente Venray geregeld dat de K.B.O. het onderhoud voor de komende 3 jaren gaat uitvoeren. De mogelijke uitbreiding van de Tbs-kliniek buiten de gesloten setting met een resocialisatieafdeling blijft onduidelijk. Er ligt op dit moment een aanvraag voor uitbreiding met een arbeids- en activiteitencentrum. Het hekwerk wordt verplaatst, waardoor dit centrum binnen de hekken komt. Daarnaast blijft de voorkeur van de Gemeente voor de bouw van resocialisatiewoningen uitgaan naar het Servaas terrein. Er is in Venray geen politieke steun voor de bouw direct naast de Tbs-kliniek. De inwoners van Oostrum hebben een schrijven (waarschuwing) ontvangen van ProRail dat er momenteel gevaarlijke situaties ontstaan voor zowel de reizigers als treinbestuurders. Als Dorpsraad willen wij onderschrijven dat voorkomen moet worden dat er gevaarlijke situaties ontstaan voor zowel de treinbestuurders als reizigers. Tevens is verzocht om preventieve maatregelen te treffen die noodzakelijk en mogelijk zijn om gevaarlijke situaties te voorkomen c.q. onmogelijk te maken. Tevens is gewezen op de ergernis die er bestaat bij inwoners van Oostrum over het erg lang gesloten houden van de overweg. Het gevolg is dat fietsers en voetgangers de gesloten overweg negeren. ProRail heeft een onderzoek ingesteld en metingen over 7 dagen verricht. Zij hebben geconstateerd dat de spoorbomen gemiddeld 5 x per uur dichtgaan maar doorgaans niet langer dan 1 minuut dichtliggen. Slechts 11 maal kwam het voor dat de spoorweg rond de 3 minuten dichtlag. Gezien deze resultaten ziet ProRail geen aanleiding iets aan de overweg te doen. De parkeerproblemen bij het N.S.station zijn nagenoeg opgelost. Er komen op korte termijn 50 parkeerplaatsen bij de al 74 aanwezige parkeerplaatsen.Ook worden er een aantal verlichtingsmasten bijgeplaatst. Tevens wordt er een scheidingsmuur opgetrokken grenzend aan het perceel Stationsweg 211B en de nieuwe groenvoorziening wordt dusdanig hoog dat ze sociaal veilig is en er voor zorgt dat eventuele overlast van koplampen van geparkeerde auto's beperkt blijft. De Dorpsraad heeft bij de gemeente Venray haar bezorgdheid geuit over de verkeerssituatie in Oostrum. De Mgr.Hanssenstraat wordt zeer intensief gebruikt als verbindingsweg tussen Venray en de snelweg de A73 en als verbinding naar Wanssum, Deurne en Helmond. Tevens is er nog veel vrachtverkeer in Oostrum. Het voorstel is om de verbindingsweg tussen de H.Dunantstraat naar de al liggende rotonde op de Deurneseweg aan te sluiten.

Oostrum's Weekblad | 2004 | | pagina 4