32e jaargang nr. 34 21 augustus 2003 Sluitinastermiin in te leveren kooii: Maandaaavond 18.00 uur. Redactieadres: A. Linskens, Buitenhof 13, 5807 BW Oostrum- Tel. 550566. E-mailadres: oostrumsweekblad@planet.nl Rabobank: 12.81.44.912 Abonnement: 9,- per jaar Bezorging: "Periodiek", tel. 582877. Stichting Dorpsraad Oostrum, Randenrade 50, 5807 BM OOSTRUM tel. (0478) 584114 e-mail: dorpsraadOostrum@hotmail.com Medio juli hebben wij gereageerd op de open brief, van Prorail, aan de inwoners van Oostrum. Als Dorpsraad willen wij onderschrijven dat voorkomen moet worden dat er gevaarlijke situaties ontstaan voor zowel treinbestuurders als reizigers. Het traject Venray-Nijmegen is toch al een traject met veel ongelukken; ai dan niet te voorkomen. De inhoud van de open brief aan de inwoners van Oostrum vinden wij in elk geval een signaal dat dient te worden opgepakt door degene die het aangaat. Daarnaast lijkt het ons echter ook op zijn plaats dat ProRail naast deze waarschuwende brief, ook de verantwoordelijkheid neemt die preventieve maatregelen te nemen die noodzakelijk en mogelijk zijn om gevaarlijke situaties te voorkomen c.q. onmogelijk te maken. Verder hebben wij ProRail geattendeerd op de ergernis die er bestaat bij de inwoners van Oostrum en andere weggebruikers over het erg lang gesloten houden van de overweg Mgr.Hanssenstraat. Het gevolg is dat vooral fietsers en voetgangers de gesloten overweg negeren waardoor uitermate gevaarlijke situaties ontstaan. Hierop hebben wij onderstaande brief ontvangen van ProRail d.d. 08-08-2003. Hartelijk dank voor uw reactie op onze brief over "spoorlopers" in Oostrum. Er spreekt een grote betrokkenheid van de Dorpsraad uit voor het wel en wee van de inwoners van Oostrum. ProRail heeft van meerdere inwoners van Oostrum dezelfde reactie gehad: de overweg Mgr.Hanssenstraat en het overpad bij het station liggen lang dicht, waardoor mensen ongeduldig worden en onder de bomen doorkruipen. Wij hebben de mensen aangesproken op dit (verboden) gedrag, en het is terecht dat u en de bewoners ons nu aanspreken op onze verantwoordelijkheid. Hieronder wil ik ingaan op de problematiek en de mogelijke oplossingen. De sneltrein naar Nijmegen en Roermond kruisen elkaar inderdaad op station Venray. Ze vertrekken beiden om .45 en wachten op elkaar. Nadat beide treinen zijn gestopt op het station, gaan de overwegbomen op het station nog open, om "late" reizigers de kans te geven over te steken om de trein te halen. Reizigers die niet weten dat de overweg nog opengaat, zijn bang de trein te missen, en steken onder de bomen het spoor over en dit is vooral gevaarlijk als de tweede trein nog moet komen). Binnenkort gaat ProRail op zes aaneengesloten dagen controleren of de bomen tussendoor inderdaad worden opengezet. Ook laten we checken of de bomen niet te vroeg worden gesloten, terwijl het nog geen vertrektijd is. Mocht uit de metingen blijken dat er iets in de bediening niet klopt, dan spreken we onze collega's, die de overwegbomen bedienen, hierop aan en zorgen we voor een oplossing. Als we de metingen hebben uitgevoerd, stellen we u uiteraard op de hoogte van de resultaten. Een andere klacht naar aanleiding van onze brief, is dat de motors blijven draaien, terwijl de trein pas veel later vertrekt. Ik heb dit nagevraagd bij NS, en alle machinisten hebben opnieuw het dringend verzoek gekregen om de motor af te zetten als ze langer dan tien minuten op het station stilstaan. Echter, in de winter wordt de verwarming van de trein door dezelfde motor geregeld en wil NS de motor aanlaten voor de reizigers in de wachtende trein. Bovendien kan een trein - net als een auto - niet wegrijden zonder te zijn warmgedraaid. Ik hoop dat de omwonenden hier begrip voor hebben. OOSTRUM's WEEKBLAD

Oostrum's Weekblad | 2003 | | pagina 1