1. In het Arcadis-rapport wordt gesproken over een bezoekersaantal van 50.000. Volgens het rapport komt 15% met het openbaar vervoer. Dat zijn dus 7.500 extra reizigers en dat is driemaal het aantal inwoners van Oostrum. Ik maak me hierover ernstig zorgen. Hoe wordt dit gerealiseerd en wat betekent dit voor Oostrum. Het station Oostrum zal deze aantallen niet kunnen verwerken. Daarom zal er uitgeweken worden naar andere stations. 2. Waarom heeft het Brukske geen uitnodiging ontvangen voor een dergelijke informatieavond van Maessen. Volgens mij komt dit dichterbij het Brukske dan het rapport aangeeft. Het antwoord hierop wordt gegeven door dhr. Linskens. De dorpsraad Oostrum wilde het standpunt van de gemeente niet afwachten en heeft zelf initiatief genomen om vooraf een informatieavond te organiseren voor haar inwoners. De wijkraad van het Brukske zou eenzelfde initiatief kunnen nemen. 3. Werkgelegenheid 1000 arbeidsplaatsen?? Deze 1000 arbeidsplaatsen zijn gebaseerd op inschattingen, waarbij gebruik gemaakt is van de ervaringen van Smakterheide 2. 4. Hoeveel bedraagt het aantal decibel? De gemeente stelt de norm voor de hoeveelheid geluid die mag worden geproduceerd. Uit de rapporten blijkt dat de reguliere activiteiten binnen de normale geluidscontouren van een industrieterrein vallen. Voor een exacte beschrijving wordt verwezen naar het rapport. 5. Parkeergelegenheid komt niet in Oirlo en niet in Oostum. Komt deze dan in het Brukske? Bij de baan komt een standaard parkeerfaciliteit die toereikend is voor de reguliere activiteiten. Gedurende 12 dagen per jaar zal gewerkt worden met satelliet parkeerplaatsen. 6. U praat over 12 dagen, worden dat er niet meer? Nee. 7. Welke garantie wordt gegeven dat er niet meer dan 12 dagen per jaar geluidsoverlast is? Hiertoe is Maessen gebonden aan de milieuvergunning. Daarnaast is het in Nederland geaccepteerd dat er 12 dagen per jaar van de norm afgeweken kan worden. Voor deze 12 dagen zal een ontheffing worden aangevraagd. Naar aanleiding hiervan wordt de vraag gesteld of inwoners de reguliere activiteiten die binnen de normen blijven, kunnen horen? Maessen probeert te voldoen aan de normen en vindt de geluidsoverlast moeilijk in te schatten omdat deze individueel wordt ervaren. 8. Het overgrote deel van Oostrum en Oirlo valt binnen de 54 DBA zone. Er zijn echter in de rapporten geen geluidsniveaus opgegeven voor indycarraces. Hoeveel zijn die hoger dan 54 DBA? Het is niet te zeggen hoeveel het geluidniveau van deze races exact is. Dit is niet bekend. Het is in ieder geval boven 54 DBA. 9. In het rapport wordt veel van veronderstellingen uitgegaan. Hoe hard zijn 1000 plaatsen werkgelegenheid? Is Maessen bereid dit financieel te garanderen? Wanneer de plannen doorgaan, investeert Maessen veel geld. Deze investering moet rendement opleveren. De investering van 45 miljoen euro zal gedekt moeten worden door 1000 arbeidsplaatsen. 10. Komt de steenbrekerij van Maessen ook op het circuit? Wat betekent dat voor het geluid? De steenbrekerij komt NIET op het circuit. 11Wordt Smakterheide III niet het vuilnisvast van lawaai-industrie in Zuid-Nederland? De mening van de heer Krebbekx is dat dat niet zo is. 12. In het rapport van Arcadis staat dat de natuur en het landschap behoorlijk geweld wordt aangedaan. Is het dat waard? De gemeente Venray heeft een taakstelling vanuit de provincie inzake realisatie van een industrieterrein. Het circuit zal beeldbepalend zijn en over de schoonheid hiervan kun je iwisten. De gemeente zal eisen stellen aan de beeldkwaliteit. 13. Vallen de kwalificatiedagen voor een indycarrace ook onder de 12 dagen waarvoor u ontheffing aanvraagt? Ja, deze vallen daaronder.

Oostrum's Weekblad | 2003 | | pagina 9