Toelichting door Gemeente Venray t.a.v. de geplande werkzaamheden
Aanleg randvoorziening Stationsweg (Nabij NS Station)
Alvorens het woord te geven aan de heer Sander Lubberhuizen van de gemeente Venray, memoreert de
voorzitter nog even het in 1999 afgelegde werkbezoek van B&W aan Oostrum waarbij de problematiek
van de riolering aan de Stationsweg al is aangekaart. Tevens is toentertijd als gesproken over het
doortrekken van het trottoir vanaf het pand nr. 140 t/m nummer 154 aansluitend op de Henri
Dunantstraat. Ook de aanleg van een fietspad is tijdens dat bezoek aan de orde gesteld hetgeen de
volledige instemming verkreeg van B&W. Ter ondersteuning van de gemeentelijke instemming werd nog
door wethouder Driessen bevestigd dat dit punt in het verkeersveiligheidsplan onder categorie A zou
vallen. Ook vanuit verkeersveiligheidsaspecten werd de aanleg van een fietspad noodzakelijk geacht.
De voorzitter betreurt dat in de aanleg van een fietspad in de thans ter tafel liggende plannen niet is
voorzien. Aansluitend geeft hij het woord aan de heer Lubberhuizen.
De heer Lubberhuizen geeft duidelijk en zakelijk weer hetgeen de gemeente thans voor ogen heeft. De
uitleg wordt opgedeeld in twee items, te weten de aanleg van een bergingsleiding in een gedeelte van
de Stationsweg en de aanleg van een zogenaamde bak in een gedeelte van het nieuwe
bestemmingsplan.
Beide items worden nader toegelicht;
Rioolleiding in een gedeelte van de stationsweg:
- Om de belanghebbenden zo goed en volledig mogelijk te informeren, hebben de bewoners van de
belendende percelen aan de Stationsweg, waar rioleringswerkzaamheden zullen plaatsvinden, een
schriftelijk uitnodiging gehad van de gemeente om deze openbare vergadering en toelichting door de
gemeente bij te wonen;
- Overeenkomstig het Gemeentelijke Rioleringsplan (GRP) dienen er in Oostrum twee
randvoorzieningen te worden gerealiseerd (BP Oostrum, Stationsweg). De randvoorzieningen
hebben als doel het aantal overstorten van rioolwater op het oppervlaktewater tijdens regenbuien te
beperken.
- Aan de hand van een boomtechnisch onderzoek is besloten de esdoorns welke parallel aan de
Stationsweg staan en die een matige tot slechte staat verkerende te verwijderen. Hiermee wordt
verzekerd dat de in het plan aanwezige gezonde berken en eiken kunnen worden gehandhaafd en
er ruimte ontstaat om een nieuwe rioolleiding aan te kunnen leggen. In de toekomst kan door het
bijplanten van bomen de oude laanstructuur zo mogelijk worden hersteld.
- Het bestaande riool zal gedeeltelijk worden verwijderd en worden vervangen door de
bergbezinkleiding met een diameter van 1250cm. Naast deze leiding zal er een nieuw riool worden
aangelegd voor het afvoeren van het vuilwater van de aanliggende percelen. Ook wordt er voorzien
in de aanleg van een trottoir langs de Stationsweg en zullen de inritten in oude staat worden
teruggebracht. De aansluiting van de inritten op de Stationsweg zal geschieden middels een
inritconstructie.
- Zowel het ontwerp als het bestek voor het uitvoeren van de werkzaamheden zijn klaar.
Aanbesteding aan een aannemer dient evenwel nog te geschieden. De voorziene start van de
werkzaamheden is medio oktober 2001. De tijdsduur voor uitvoering van de werkzaamheden is circa
vier weken. De groenvoorziening (gras en bomen) zal op een later tijdstip plaatsvinden. Wellicht niet
eerder dan in het voorjaar van 2002 vanwege het feit dat de groenvoorziening op de Stationsweg in
een groter totaalplan moet worden opgenomen;
- Ten aanzien van de uit te voeren werkzaamheden wordt de medewerking van de bewoners
gevraagd. Het betreft dan met name het (tijdelijk niet) parkeren van auto's en het (tijdelijk niet)
kunnen gebruiken van de inrit. Tijdens de voorlichtingsavond blijkt dat daar waar de
huisaansluitingen worden vervangen, deze vervanging plaatsvindt tot aan de perceelsgrens van de
woningen. Eventuele verdere vervanging tot aan de huisaansluiting is voor kosten van de bewoners.
- Gedurende de werkzaamheden worden afspraken gemaakt met de bewoners met betrekking tot het
ophalen van het huisvuil;
- Kort voor de start van de werkzaamheden zullen de bewoners van de belendende percelen een
zogenaamde bewonersbrief ontvangen waarin de op dat moment meest actuele informatie zal zijn
opgenomen. Belangrijk daarbij is dat ook het telefoonnummer van de toezichthouder en/of uitvoerder
opgenomen zal worden zodat de communicatie tussen aannemer en bewoners optimaal zal kunnen
zijn.
Na een korte onderbreking wordt eenieder in de gelegenheid gesteld om zich persoonlijk de situatie op
tekening in ogenschouw te nemen en wordt de gelegenheid geboden tot het stellen van vragen.