probleem. Daarbij is aan wethouder Driessen een petitie uitgereikt waarin een chronologisch overzicht is
opgenomen waaruit blijkt dat al sedert 1986 afspraken c.q. toezeggingen lopen over het verharden van
het bewuste weggedeelte.
De delegatie krijgt ter plekke een demonstratie als een van de aanwonende met de auto langs komt,
hetgeen letterlijk en figuurlijk nogal wat stof doet opwaaien. Tijdens de vergadering licht dhr Driessen toe
dat de verharding van het wegdek en de aanleg van de riolering is opgenomen in het werkprogramma
voor 2001. De eerder ambtelijk doorgevoerde herprioritering en daarmee het volgende uitstel in de
uitvoering, wordt met terugwerkende kracht in de wacht gezet. Een dergelijke move wordt bestuurlijk
onaanvaardbaar geacht, temeer daar geen expliciete reden kan worden gegeven op basis waarvan de
herprioritering van de van Broekhuizenstraat heeft plaatsgevonden. Dhr Driessen zegt vervolgens toe
dat de uitvoering van zowel de aanleg van de riolering als de verharding van de van Broekhuizenstraat
in oktober/november 2001 zal plaatsvinden. In september 2001 zal een uitvoeringsinformatieavond
worden belegd waarin nadere details bekend zullen worden gemaakt.
6. Parkeergelegenheid bij NS-station
De parkeerproblemen bij het NS station worden eveneens nader toegelicht door dhr Driessen. De
gemeente Venray onderkend het parkeerprobleem en de daarmee verband houdende verkeersoverlast
en verkeersonveiligheid. De problematiek is al diverse malen besproken met de NS. Echter de
gesprekspartners wisselen in hetzelfde tempo als dat de gesprekken plaatsvinden. NS laat weten dat het
speerpunt voor verbetering van parkeermogelijkheid, verkeersveiligheid e.d. ligt bij de grotere stations en
niet bij de zogenoemde mini-stations waartoe Venray kennelijk behoort. Een eigen verkeersdeskundige
van de gemeente Venray heeft een herschikking gemaakt van het huidige terrein en komt tot een
surplus van 23 parkeerplaatsen. De herinrichting zal naar verwachting fl. 170.000.- kosten. Eind mei
vindt opnieuw een vervolggesprek plaats met de NS. In dat gesprek zal het jongste plan van de
gemeente nader worden toegelicht. Het spreekt voor zich dat de gemeente niet alleen wil opkomen voor
de te maken kosten. Wethouder Driessen kan derhalve op dit moment geen enkele toezegging doen.
Indien het vervolggesprek met NS niets oplevert, zou voor de middenlange termijn gedacht kunnen
worden aan een parkeerverbod op een gedeelte van de Stationsweg. Een en ander zal echter te zijner
tijd eerst met de dorpsraad en de buurtbewoners besproken worden.
Parkeren aan de overkant van de straat wordt niet zinvol geacht vanwege de verkeersgevaarlijke situatie
die dan zal ontstaan. Ook een parkeermogelijkheid aan de voormalige losplaats wordt niet als wenselijk
en haalbaar gezien omdat in dat geval een oversteek over de rails gemaakt moet worden.
7. Doortrekken van trottoir en fietspad vanaf Stationsweg pand nr. 140 aansluitend op Henri Dunantstraat.
Dit agendapunt is bij het bezoek van B&W aan Oostrum in 1999 uitgebreid aan de orde geweest. Het
belang van het doortrekken van het trottoir en fietspad wordt door B&W ook volledig ondersteund.
Wethouder Driessen bevestigde eerder dat dit punt in het verkeersveiligheidsplan onder categorie A zou
vallen. Aanleg werd vanuit verkeersveiligheidaspecten noodzakelijk geacht, zeker in het kader van de
verdere ontwikkeling van het industrieterrein De Hulst II. Op 1 mei 2001 is de dorpsraad bij brief
geïnformeerd omtrent het voornemen van de gemeente om rioleringswerkzaamheden en een trottoir aan
de Stationsweg aan te leggen. Het gaat in dat geval over het gedeelte tussen de Looierijweg en de
Henri Dunantstraat. Dhr. Driessen licht toe dat na de bouwvakvakantie een aanvang zal worden
gemaakt met de aanleg van riolering en een voetpad op het bewuste gedeelte van de Stationsweg. De
voorzitter vraagt waarom in de tekening geen fietspad is opgenomen, hoewel dat vanaf het eerste
moment onlosmakelijk met de aanleg van het trottoir verbonden is geweest. Dhr. Driessen legt uit dat
van een separaat fietspad op dit moment geen sprake is. Echter er wordt wel voorzien in een fietsstrook
op het wegdek hetgeen ook past in het huidige beeld van categorisering van wegen binnen de gemeente
Venray De gemeente Venray zal in een komende openbare vergadering van de dorpsraad een
toelichting geven omtrent de uit te voeren werkzaamheden.
8. Invulling industrieterrein De Hulst II (actuele situatie en toekomstvisie)
Dhr. Houba geeft een toelichting over de invulling van het industrieterrein De Hulst II. De aanleiding tot
exploitatie en inrichting van het industrieterrein De Hulst II houdt direct verband met het feit dat het
industrieterrein Smakterheide over een paar jaar vol is. Ook het bedrijventerrein Keizersveld is bijna vol.
Nieuwe expansie is derhalve gewenst. Het industrieterrein De Hulst II is ongeveer 70 hectare groot en
verdeeld in drie segmenten. Het eerste segment grenst aan de A73. Dat segment is bedoeld voor
perifere detailhandel zoals bouwmarkten, meubel- en sanitairzaken. Ook een uitgaanscentrum behoort
tot de mogelijkheden.
Het terrein zal worden voorzien van een groot parkeerterrein. Het gehele project wordt uitbesteed aan
een projectontwikkelaar. Uiteindelijk zal het eerste segment moeten resulteren in 29.000 m2 verkoop
oppervlakte.
Naar verwachting zal na de bouwvakvakantie een aanvang worden gemaakt met de werkzaamheden.