het dorpsplein is het huidige Mariabeeld reeds verplaatst naar een pas
sende locatie op Trans Cedron. Het ligt in de bedoeling om t.z.t. een
Mariabeeld, ontworpen en vervaardigd door de destijds in Oostrum woon
achtige beeldhouwer/restaurateur Piet van Dongen, op een nog nader te
bepalen plaats te herplaatsen. Genoemd beeld staat thans nog op het St.
Annaterrein in Venray en wordt door het bestuur/directie van het VvGI op
ons verzoek aan de dorpsraad Oostrum overgedragen. Wij zijn ervan
overtuigd dat dit een aanwinst is voor de dorpskern.
Tengevolge van de bouwwerkzaamheden zal het voetpad ook binnen
enkele weken verwijderd worden. De stenen komen in depot voor her
gebruik. Een gedeelte van het dorpsplein is tijdelijk voor activiteiten niet
bruikbaar. Tijdig zullen wij met gemeente ons beraden over de
kermislocatie in dit najaar. Wij streven ernaar om indien enigszins mogelijk
de kermisattracties ook dit jaar in de dorpskern op te stellen.
Uitleg wordt gegeven over wat verstaan moet worden onder randvoor
waarden op de Hulst II. De industrialisering van de Hulst II betekent een
opwaardering van de Henri Dunantstraat en omgeving NS-Station om de
verkeersstroom in goede banen te leiden.
De buurtvereniging "langs de Lijn" (bewoners Stationsweg omgeving NS
Station, de Hulst en Henri Dunantstraat) vestigt de aandacht op in toene
mende mate parkeerproblemen bij het NS-Station. Het parkeerterrein is
regelmatig te klein met name bij ongunstige weersvoorspellingen, beurs-
bezoek e.d. De NS reizigers zien zich dan genoodzaakt om hun auto's te
parkeren op de Stationsweg, soms deels op de trottoirs. Gebruik van de
wegberm tegenover het station is verboden. Deze situatie leidt in toene
mende mate tot oponthoud (bus, taxi, doorgaand verkeer). Het enige
voordeel is dat het snelheidsremmend werkt. Besloten wordt dit punt aan
de orde te stellen tijdens het werkbezoek van B W. Wij zullen dan de
gemeente verzoeken om met NS contact op te nemen om te komen tot
uitbreiding van het parkeerterrein met bv. het braakliggend terrein gelegen
tussen het pand Stationsweg 211b en huidige NS parkeerterrein. Wel zal
aandacht besteed moeten worden aan de inrichting en beplanting. Tevens
zullen wij aandringen op het doortrekken van het trottoir vanaf het pand
Stationsweg 140 tot aan de aansluiting met het fiets-voetpad van Henri
Dunantstraat. Voetgangers/wandelaars zijn nu gedwongen gebruik te
maken van de rijweg. Dit is niet bevorderlijk uit oogpunt van
verkeersveiligheid. Wil men het gebruik van het openbaar vervoer verder
stimuleren dan zal naar onze mening hierop ingespeeld moeten worden.
Op de eerstvolgende vergadering van de dorpsraad zullen wij de agenda
vaststellen voor het werkbezoek van B W. Voorlopige agendapunten:
parkeermogelijkheden bij NS Station en doortrekking trottoir; bestem
mingsplan; herinrichting dorpsplein; fietspad Mgr. Hanssenstraat (hoek
Geysterseweg tot Raedts Bouwbedrijf). Dit pad wordt vooral bij avond als
5