"ER OVER PRATEN HELPT!
De dagen rond Kerstmis en Nieuwjaar is het altijd druk bij de Telefonische
Hulpdienst. Het is een tijd van uitersten: van donkere dagen en veel lichtjes,
van gezelligheid en eenzaamheid, van een jaar dat afgesloten wordt en een
nieuw jaar dat begint
Die gedachten flitsen door mijn hoofd tijdens mijn dienst bij de Telefonische
Hulpdienst. Tijdens een korte koffiepauze laat ik de gesprekken die ik net
gevoerd heb nog eens de revue passeren. En daarbij ook mijn twijfels... heb
ik aan die ene wel de goede vragen gesteld? Had ik tegen die vrouw dat
ook niet moeten zeggen? Ik wéét dat we de problemen van de mensen die
ons bellen niet op kunnen lossen, dat we ze alleen maar kunnen helpen in
het zoeken naar hun eigen oplossingen. Ik besef heel goed dat er veel ver
driet is dat gewoon niet weg te nemen is maar heel soms vraag ik me toch af
wat deze gesprekken echt betekenen voor de bellers.
Dan gaat de telefoon en een opgewekte vrouwenstem wenst me een goede
middag. 'Er is niks hoor,' zegt ze 'ik wil alleen maar even vertellen dat het
weer goed met me gaat en jullie bedanken'. Ik ben even verrast (soms komt
het antwoord op vragen wel heel onverwacht) en merk ik dan op dat ik het
fijn vind om dat te horen. 'O, u bent het' zegt ze. 'Ik herken uw stem, ik heb
enkele maanden geleden met u gesproken. Toen zag ik het allemaal niet
meer zitten'. Ze geeft wat details waarover we gesproken hebben en dan
kan ik me het gesprek met haar weer voor de geest halen.
'Ik zat echt in een gat', vertelt de vrouw, 'en het was zo fijn dat ik er eens
over kon praten. En toen liet U me ook de andere kant zien van mijn ver
haal'. Ze vertelt dat ze er lang over na gedacht heeft, dat ze nog twee keer
met collega's van me gesproken heeft. 'En toen kon ik weer alles op een rij
tje zetten', zegt ze 'en nou gaat het echt weer goed met me'. Ik geef haar
een compliment dat ze zich uit haar dal geworsteld heeft, want dat heeft ze
helemaal zelf gedaan. 'Maar dat steuntje van jullie had ik er wel bij nodig',
antwoordt ze.
Aan het eind van het gesprek bedankt ze nog een keer en wenst ons het
beste voor het nieuwe jaar.
Als ik de telefoonhoorn neerleg zijn mijn twijfels verdwenen. Fijn om te ho
ren dat er over praten écht helpt!
De SOS Telefonische Hulpdienst is dag en nacht bereikbaar voor een
gesprek van mens tot mens, ook tijdens de feestdagen.
Ons telefoonnummer is 077 - 354 88 88
11