Bereidheid groeit om 'vaste' rekeningen automatisch te betalen Steeds meer mensen laten vaste maandelijkse uitgaven automatisch van hun bankrekening afboeken. Onlangs konden de banken dan ook melden dat meer dan de helft van alle betalingsopdrachten die zij uitvoeren, bestaat uit automatische overboekingen. Het gaat daarbij vooral om het betalen van huur, hypotheek, abonnementen, gas/ water/licht, telefoon en lidmaatschappen. Behalve het gemak is een belangrijke reden voor automatisch betalen het feit dat dit gratis is. De banken brengen voor deze vorm van overboeken namelijk geen tarief in rekening. Toch is er nog altijd een grote groep mensen die huiverig is een machtiging af te geven. De belangrijkste weerstanden: - mensen hebben het gevoel dat ze geen baas meer zijn over hun eigen geld; - men weet niet op welke dag van de maand het geld wordt afgeboekt, waardoor -rs onzekerheid ontstaat; - nogal wat mensen denken: als er teveel wordt afgeschreven, dan moet ik maar zien hoe ik mijn geld terugkrijg; - men denkt dat het moeilijk is om te stoppen met automatische betalingsopdrachten. Geld terug De huiver is begrijpelijk, maar de praktijk is anders. Als er geld van de rekening wordt afgeboekt voor een automatische overschrijving, dan kan zo'n transactie heel simpel ongedaan worden gemaakt. Eén telefoontje naar de bank is voldoende om het geld terug te krijgen. Nog beter is het om een zogenoemde 'gele kaart' naar de bank te sturen. Deze kaarten zijn speciaal gemaakt om reeds uitgevoerde automatische overboekingen snel en gemakkelijk terug te draaien. De rekeninghouder hoeft niet uit te leggen waarom de transactie ongedaan moet worden gemaakt. Onduidelijkheid bestaat ook over het automatisch betalen van rekeningen met wisselende bedragen, zoals bijvoorbeeld de telefoonrekening. De klant krijgt van dit soort rekeningen altijd vooraf bericht over de hoogte van het bedrag dat wordt afgeschreven. Daarbij wordt ook aangekondigd op welke datum de overboeking plaatsvindt. De weerstanden die bestaan tegen automatisch betalen zijn vooral emotioneel van aard. Goede informatie kan helderheid scheppen. Daarom nodigt bijvoorbeeld een grote bank als de Rabobank de rekeninghouders uit om te komen praten als er twijfels zijn. De bank kan met behulp van de computer een overzicht geven van alle transacties via uw rekening. Op die manier kan heel gericht advies worden gegeven. Ook kunnen ze u laten zien dat u bij automatische overboekingen baas blijft over uw eigen portemonnee. 24 Rabobank

Oostrum's Weekblad | 1993 | | pagina 24