Betaalgemak kun je zelf regelen Robobanfe fil
16
Het betalingsverkeer in Nederland krijgt veel aandacht. De baken voeren samen met de
ondernemingsorganisaties de campagne 'Betaal op maat' en stimuleren het gebruik van
de pin-code. De Rabobank doet aan deze aktie mee, maar zet daarnaast nog extra
middelen in. Onlangs startte deze bank met een speciale machtigingsservice voor haar
cliënten. Deze service helpt cliënten de manier van betalen goedkoper en gemakkelijker te
organiseren.
Tot aan het begin van de jaren zestig was er geen keus. Je kon toen alleen betalen met
klinkende munt en papiergeld. Dat was onhandig en onveilig, zeker als het om grotere
bedragen ging. Het giro-systeem voor betaalrekeningen bracht uitkomst voor consumen
ten, bedrijven en banken. Daarmee werd het mogelijk om te betalen zonder geld op zak te
hebben. Snel daarna werd er nog een nieuw betaalmiddel geïntroduceerd: de betaal-
cheque. En de volgende (voorlopig laatste?) ontwikkeling bracht ons het 'plastic geld':
creditcards en passen met pin-code.
Al die betaalmiddelen zijn natuurlijk prachtig, maar je moet wel weten wanneer je wat het
beste kunt gebruiken. Uitgangspunt is: het besparen van tijd, moeite en geld. De
machtigingsservice en het gebruik van de pin-code spelen daarbij een belangrijke rol.
Voor periodiek terugkerende betalingen (per maand, kwartaal, halfjaar e.d.) is machtigen
de beste methode. Daarbij kunt u denken aan bijvoorbeeld betaling van de huur, gas en
licht, abonnementen, verzekeringen, enz. Deze automatische manier van betalen voor
komt veel administratieve rompslomp en bespaart geld. Want de afhandeling van zo'n
automatische betaling is nu eenmaal goedkoper dan die van met de hand beschreven
formulieren. Bovendien hoeft u niet meer elke maand acceptgiro's af te handelen en
overschrijvingsformulieren in te vullen. En met een automatische overschrijving kunt u een
betaling niet vergeten.
Ook voor wisselende bedragen, zoals de telefoonrekening, kan tegenwoordig een machti
ging worden afgegeven. Van te voren wordt u dan gemeld welk bedrag er van uw rekening
wordt afgeschreven. Bij machtigen blijft u natuurlijk wel baas over uw eigen geld. Bent u
niet met een overschrijving eens; dan hebt u 30 dagen de tijd om de betaling - zonder
opgaaf van redenen! - terug te draaien. Machtigingskaarten kunt u krijgen bij de bank en
bij de instelling waaraan u de machtiging verstrekt. De Rabobank heeft voor haar cliënten
zelfs voorgedrukte machtigingskaarten klaarliggen. Daarop zijn alle gegevens van de
rekeninghouder en enkele veel voorkomende incassanten (gasbedrijf, woningbouw
vereniging, enz.) ingevuld.
Ook betalen met een pas-met-pin-code is betaalgemak. je schuift het pasje in de betaal
automaat en toetst je pin-code is. Dat is alles. Op die manier kunt u betalen bij bijna alle
tankstations en bij steeds meer supermarkten en andere winkels. Met zo'n pas kunt u
trouwens niet alleen betalen, u kunt er ook geld mee opnemen. Bij ruim 4.000 geld
automaten in Nederland en bijna 50.000 in het buitenland kunt u op die manier 24 uur per
dag en zeven dagen per week terecht. Bij de geldautomaten van de Rabobank kunt u
overigens met uw pin-pas ook (gratis) kijken welk bedrag er op uw rekening staat.
Wie slim met zijn betaalmiddelen omspringt zal zichzelf veel moeite en geld besparen. De
Rabobank helpt graag bij het organiseren van uw betalingsverkeer. Een prima hulpmiddel
daarbij is een duidelijk rekenschema voor het plannen van uw betalingen. Want betaal
gemak dient de mens.