Dag en nacht bereikbaar
Informatie over eigen bankrekening per telefoon
Veel rekeninghouders bij banken vinden dat ze te weinig informatie krijgen over het
saldo op hun rekening. De mensen willen graag voortdurend op de hoogte blijven van
stortingen, overboekingen, rentebijschrijvingen, etcetera. Toch krijgen klanten van de
banken in de toekomst steeds minder bankafschriften toegestuurd. Dat betekent dus
minder informatie. De Rabobank stelt hier iets tegenover: de Rabofoon.
De Rabofoon is een telefonische informatielijn die door klanten, dag en nacht, kan
^.A/orden gebeld, om informatie te krijgen over de eigen bankrekening. Het bijzondere
is dat de mensen naar een computer bellen, maar toch krijgen ze een hele vriende
lijke stem te horen.
Het werkt als volgt:
Een klant belt 06-9272. Dit nummer kost 40 cent per minuut. De (op band opgeno
men) stem van Ellen Brusse van de Tros heet de beller welkom. Vervolgens wordt de
beller gevraagd zijn of haar rekeningnummer in te toetsen of te draaien. Ook moet er
een eigen, strikt persoonlijke gebruikerscode worden ingetoetst/gedraaid (dit is nodig
om de informatie te beveiligen tegen onbevoegden). Als de telefooncode is ingevoerd
dan kan het saldo of kunnen de laatste veranderingen op de rekening worden
opgevraagd. Hoe dat precies gaat wordt door de telefoonstem stap voor stap uitge
legd. De kosten voor de klant zijn beperkt, omdat de meeste binnen één minuut de
gevraagde informatie vernemen.
Wachttijd
De reden voor de introductie van deze bijzondere 06-lijn is het feit dat er heel veel
mensen aan de balie verschijnen met vragen over hun saldo en stortingen. Deze
standaard-vragen veroorzaken bij de banken onnodig lange wachttijden voor mensen
die voor geld of advies aan de balie verschijnen.
x1*ln Almere en Roermond is de Rabofoon een jaar met succes beproefd. Gebleken is
dat het initiatief beantwoordt aan de informatie-behoefte die onder rekeninghouders
leeft. In de proefgebieden is veel gebeld. Vooral relatief jonge mensen blijken de
informatielijn vaak te gebruiken.
Vanaf oktober is de Rabofoon door alle klanten van de Rabobank te bellen. De bank
zal iedereen per brief op de hoogte brengen hoe het systeem werkt en wat de
mogelijkheden zijn.
Vertrouwd
Als de klant vertrouwd raakt met dit medium, dan wil de Rabobank nog meer toepas
singen van dit systeem presenteren. Gedacht wordt aan een leenadvieslijn, betaal
telefoon, en het telefonisch bestellen van rekeningafschriften. Voor meer informatie
over de Rabofoon kunt u terecht bij de Rabobank bij u in de buurt.
15
Rabobank