zijn nooit helemaal zinloos0 Eindopmerking De aanwezigen, achten het van belang, tijdens een algemene ouderavond de volgende punten aan de orde te stellen: Schooltesten, vormen van onderwijs en mogelijkheden om een bepaalde school te kiezenc 0nderwijsvernieuwing0 Donderdag 6 februari 1975° Hoewel verschillende ouders zich hadden opgegeven, waren op de avond zelf slechts enkele ouders aanwezige De volgende drie vragen moesten beantwoord worden: 1 o Wat is volgens U onderwijsvernieuwing 20 Waarom onderwijsvernieuwing 5° Hoe stelt U zich onderwijsvernieuwing voor - Samenvattend kwamen de aanwezigen tot de volgende con clusies 1 „a.Vernieuwen betekent beslist niet altijd het oude opruimen. boHet goede van de bestaande systemen blijft behouden, zoals boVo de oude raamwet van vroeger "opgepoetst" kan wordeno 2oOmdat de maatschappij voortdurend veranderd, moet het on derwijs mee; dit vraagt van de leerkrachten, van de leer lingen en van de ouders voortdurend mee-veranderen» Iedere onderwijzer probeert zich oio zijn eigen manier aan de veranderingen aan te passen» Daardoor kunnen van school tot school grote verschillen per vak ontstaan» Evenals niveau-onderwijs geeft dit bij verhuizing voor leer ling en onderwijzer moeilijkheden0 Duidelijkheid in deze zou gewenst zijnc 3»Aan de ene kant verwachten de ouders soepel en mild onder wijs voor hun kinderen; toch moet de onderwijskracht met de leerstof klaarkomen» Hier botsen de belangen - als een klaar moet zijn voor voortgezet onderwijs, kan de onderwij zer onmogelijk altijd soepel zijn - hij zal ondanks alle ver nieuwingen eisen aan zijn leerlingen blijven moeten stellen, anders mist de leerling de aansluiting op de middelbare schoolo Conclusiee Gebruik maken van goede middelen en methoden, maar bij alle vernieuwing niet vergeten dat het kind straks in dezé maatschappij moet leven. 20-3-1975°

Oostrum's Weekblad | 1975 | | pagina 7