.v/.w.vi'.y/. o
AWiW>AvW
m
Herdenking
razzia's en
deportaties 1944
13
Vorige week hebben we u geïnformeerd over het plaatsen
van plaquettes ter herdenking van de razzia' s en
deportaties in 1944. Tijdens een onlangs gehouden
vergadering te Kessel met afgevaardigden van alle
gemeentelijke werkgroepen in Noord- en Midden
Limburg is besloten, om in elk getroffen dorp een
plaquette van ongeveer 50 x 60 cm te plaatsen. Op de plaquette komt een
informatieve standaardtekst met het aantal gedeporteerden uit het dorp.
Omdat het erg moeilijk is, om in alle dorpen de namen van de
gedeporteerden op de plaquette te vermelden, wordt hier vanaf gezien. Wel
staat het elk dorp vrij de namen op een apart plaatje te vermelden.
Op de volgende bijeenkomst van onze gemeentelijke werkgroep, op
maandag 22 maart te Castenray, zal het nieuwe voorstel besproken worden
en komen we tot een definitief besluit voor de betreffende Venrayse
kerkdorpen.
Leerlingen van de basisschool schrijven geschiedenis
Een tweede onderdeel van het herdenkingsproject is het beschrijven van de
verhalen van de gedeporteerden door leerlingen van de groepen 7 en 8 van
de lokale basisschool. Samen onderzoeken en schrijven de kinderen een
stukje geschiedenis van het eigen dorp. De bedoeling is, dat ze nog in
leven zijnde gedeporteerden, of familieleden van overledenen gaan
interviewen. De volgende vragen kunnen o.a. gesteld worden: Wat
gebeurde er tijdens de razzia? Waar werden de mannen opgepakt? Hoe
werden ze weggevoerd en waar naartoe? Waar hebben ze gewerkt en
onder welke omstandigheden? Waar sliepen ze en hoe was het eten? Hoe
was het weer en waren ze warm gekleed? Wanneer en hoe werden ze
bevrijd? Hoe zijn ze weer thuis gekomen en hoe was het weerzien met
familie? Hoe hadden de achterblijvers zich gevoeld? Hadden ze contact
met de dwangarbeiders? Enz., enz.
Al deze verhalen worden op een website geplaatst (www.kerkrazzia.nlL
die een wezenlijk onderdeel gaat vormen van de herdenking. De website is
al open, maar nog niet klaar. Er wordt vrijwel dagelijks nieuwe informatie
toegevoegd.