SOS Telefonische Hulpdienst komt oren tekort. 7XHi KIK I IK I S VOÜK MIJ 7JJN Als de telefoon bij de S.O.S. rclcfonische Hulpdienst rinkelt is hel steeds weer opnieuw een verrassing wat je te horen krijgt... Ook op die donderdagmiddag. "Ik lijk misschien nieuwsgierig" zegt een vrouwenstem als ik de hoorn opneem, "maar ik wil graag iets meer weten over jullie werk". Voorzichtig antwoord ik da! ik haar natuurlijk geen enkele informatie kan geven over dc mensen die hellen cn over de vrijwilligers Wat dat betreft is cr een strikte geheimhoudingsplicht. Nee, nee. dat begrijp ik" zegt ze haastig, "maar ik wil cr graag iets bij gaan doen cn jullie werk lijkt me heel boeiend. Ik vvcct alleen niet zo goed wat ik me er bij voor moet stellen.. "Dat herken ik heel goed, dat had ikzelf ook voordat ik hier vrijwilliger werd Wat zou ze willen weten Nou, bijvoorbeeld hoeveel mensen er bij de Telefonische I iujpdicnst werken. Dat zijn er 30 tot 40 Rn wat voor mensen dat dan wel zijn Ik haal ine mijn collega's voor dc geest cn vertel haat dat liet eigenlijk een beetje van alles wat is. Mannen cn vrouwen, ouderen cn jongeren, mensen die een opleiding en werk in deze richting hebben en mensen die dal juist niet hebben. "Dus jc hoeft niet perse een opleiding te hebben? vraagt ze. Nee, dat hoeft niet. Je moet natuurlijk wel een beetje feeling voor mensen hebben cn goed kunnen luisteren. Maar cfi, je krijgt toch van alles te horen door de telefoon hoe moet dat dan 9" Ik leg uit dat mensen die geïnteresseerd zijn eerst een selectiegesprek krijgen cn daarna een opleiding die door de beroepskrachten van dc Telefonische Hulpdienst verzorgd wordt. Rn ook daarna is cr nog een keer per maand een trainingsbijeenkomst "Cioh,dat klinkt wc! zwaar," zegt ze. Ik moet eens even nadenken Zwaar vind ik niet het juiste woord I let is wc! goed om de nodige bagage mee te krijgen, want het is toch verantwoordelijk werk wat je doet. Rn de groepsbijeenkomsten hebben een ontspannen en plezierige sfeer. Ik vind dat ik cr haar wel op moet attenderen dat cr veel tijd gaat zitten in dit werk, Rr wordt van je verwacht dal je elke week een telefoondienst draait Ken keer per maand moet zo'n dienst in weekend plaatsvinden cn een keer per maand betreft het een nachtdienst "Dal valt wel mee," vindt ze. "Als je ergens aan begint moet je bel ook goed doen. Maar mag ik nog iets persoonlijks vingen Dat ligt er al aan wat "Waarom doe jij dit werk eigenlijk?" Alweer moet ik even nadenken Ik ben een aantal jaren geleden begonnen omdat ik iets voor anderen wou betekenen. Maar als ik eerlijk ben doe ik het mi vooral voor mezelf. Ik hoor en ontdek telkens weer nieuwe dingen Ru het is een heel gezellig team in te werken. Wat denk je, vraagt ze zou het iets voor mij zijn?" Dat kan ik natuurlijk moeilijk beoordelen maar wat let haar om het eens te proberen 7 Dat is zo, zxgt ze, bedankt en misschien tot ziens.. De S.O.S. Telefonische Hulpdienst is dag cn nacht bereikbaar voor een gesprek van mens tot mens. Het telefoonnummer is 077-354 88 88. Jaarlijks wordt er ongeveer 10.000 keer gebeld over uiteenlopende onderwerpen, zoals relatieproblemen, eenzaamheid, verslaving, depressie etc. Na de zomervakantie start weer een introductiecursus voor aspirant vrijwilligers. Heeft If belangstelling? Hel ons even en we sturen II graag een informatiefolder over dit werk toe.

Dorpsblad Leunen-Veulen-Heide | 2000 | | pagina 7