i.i .'u* ,"7 1 - 'V «v- Wij kunnen de oorsprong van het carnavalsfeest zoeken tn een ver menging van het Romeinse lentefeest met het Germaanse offerfeest Anderen zien hef als een voortzetting van de Saturnaliën, feesten ter ere van de god Saturnus. Of ook als overblijfsel van het Romeinse Narrenfeest. Al deze feesten gingen gepaard met verkleedpartijen, optochten en eetfestijnen. Een ander verklaring als een voor bereiding op de lange vastentijd. De Middeleeuwse mens beschouwde de vasten als een periode van totale ommekeer Men wilde zich eerst te goed doen aan vermaak, spijs en drank. Men wilde de laatste voorraad bederfelijke eetwaren, die men tijdens de vasten niet mocht gebruiken, opeten. Omdat bij eten drinken past, als men het volk- feest vierde, werd alles rijkelijk overgoten. De oude benaming van de feestelijke dagen voor Aswoensdag gaan terug tot de Middeleeu- 4 wen. Toen sprak men van "VASTENAVOND" en zeer eng genomen gaat het hier dan enkel om de vooravond van Aswoensdag. Het had de betekenis als gedijen en "onzinnige streken uithalen Taal kundigen verschillen van elkaar over het ontstaan van de naamvor- ming. Veel zoeken de oorsprong van vastelavond" of vasten avond" van het Latijnse carrus navalis" het wagen- of narrenschip, ook wel de blauwe schuit Schepen voorzien van wielen of op een wagen geplaatst, een zeer populaire uitbeelding van de zotheid in optochten, vastelavond en rederij stoeten. Ik gpn de deskundigen graag nog enkele hobbydagen, om met het woord en de oorsprong van Carnaval of vastenavond bezig te zijn. Ons gaat het bij dit be langrijk volksfeestwat meer om het plezier, de ontspanning, het vermaak, de gezindheid, en als een voorportaal, vau deyeertigdagen vastentijd. Zegt men A dan toch ook B, CariJhyal st$ainiellos van Aswoensdag. Het stoppen met de zotheden, een terug keer naar de realiteit. Het bestrooien met as is bij alle volkeren een teken van boete eb rouw. Wij ajs christenen beleven vanaf de 7 e eeuw dit als een liturgische boeteritus. Een start van de voorbereiding op ons grootste feest Pasen". Wij hebben immers een "paasgeloof". Het centrum van ons geloof is, dat wij delen in het leven van Christus en zo ook in Zijn verrijzenis tot eeuwig leven.

Dorpsblad Leunen-Veulen-Heide | 2000 | | pagina 25