i.i .'u* ,"7 1 - 'V «v-
Wij kunnen de oorsprong van het carnavalsfeest zoeken tn een ver
menging van het Romeinse lentefeest met het Germaanse offerfeest
Anderen zien hef als een voortzetting van de Saturnaliën, feesten
ter ere van de god Saturnus. Of ook als overblijfsel van het Romeinse
Narrenfeest. Al deze feesten gingen gepaard met verkleedpartijen,
optochten en eetfestijnen. Een ander verklaring als een voor
bereiding op de lange vastentijd. De Middeleeuwse mens beschouwde
de vasten als een periode van totale ommekeer Men wilde zich
eerst te goed doen aan vermaak, spijs en drank. Men wilde de
laatste voorraad bederfelijke eetwaren, die men tijdens de vasten niet
mocht gebruiken, opeten. Omdat bij eten drinken past, als men het volk-
feest vierde, werd alles rijkelijk overgoten. De oude benaming van
de feestelijke dagen voor Aswoensdag gaan terug tot de Middeleeu-
4
wen. Toen sprak men van "VASTENAVOND" en zeer eng genomen
gaat het hier dan enkel om de vooravond van Aswoensdag. Het had
de betekenis als gedijen en "onzinnige streken uithalen Taal
kundigen verschillen van elkaar over het ontstaan van de naamvor-
ming. Veel zoeken de oorsprong van vastelavond" of vasten
avond" van het Latijnse carrus navalis" het wagen- of narrenschip,
ook wel de blauwe schuit Schepen voorzien van wielen of op een
wagen geplaatst, een zeer populaire uitbeelding van de zotheid in
optochten, vastelavond en rederij stoeten. Ik gpn de deskundigen
graag nog enkele hobbydagen, om met het woord en de oorsprong
van Carnaval of vastenavond bezig te zijn. Ons gaat het bij dit be
langrijk volksfeestwat meer om het plezier, de ontspanning, het
vermaak, de gezindheid, en als een voorportaal, vau deyeertigdagen
vastentijd. Zegt men A dan toch ook B, CariJhyal st$ainiellos van
Aswoensdag. Het stoppen met de zotheden, een terug keer naar de
realiteit. Het bestrooien met as is bij alle volkeren een teken van
boete eb rouw. Wij ajs christenen beleven vanaf de 7 e eeuw dit als
een liturgische boeteritus. Een start van de voorbereiding op ons
grootste feest Pasen". Wij hebben immers een "paasgeloof". Het
centrum van ons geloof is, dat wij delen in het leven van Christus
en zo ook in Zijn verrijzenis tot eeuwig leven.